1774
Sök

Volvo kan bli Kinesiskt

Teddan
2 495 Inlägg
11 februari 2009
C70 skrev:
Satan vad det har skrivits...

Alla måste tänka på att Volvos hemmamarknad (ja Sverige) är väldigt liten om man jämför med t.ex BMW och Audi som har en gigantisk hemmamarknad! Sen är det absolut inte bara Volvo som har fått låta folk gå. BMW, Porsche, Ferrari, Bentley, MB osv osv osv. Även under gällande finanskris toppar Volvo listorna i Sverige.

Ang kvalité så har alla märken problem. I Sverige där det rullar jättemånga Volvo blir det automatiskt uppförstorat. Ett exempel är när tidningarna skriver om att det är så många Volvo som brinner. Dom vill få oss att tro att i princip alla Volvo brinner. Sanningen är att Volvos bilar brinner väldigt sällan om man kollar antal bränder per såld bil. Ett exempel...

Sverige är det enda landet i världen där man inte värnar om landets egna produkter. Istället har man som hobby att smutskasta det så mycket det går.

vilken tur att man inte är svensk då wink

Volvo har haft mycket problem med sina bilar, har hört från flera nu som har kört några månader med sina xc60 att det upprepar sig det som hände -03 när xc90 släpptes.
stora kvalitets missar

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 februari 2009
C70 skrev:

Alla måste tänka på att Volvos hemmamarknad (ja Sverige) är väldigt liten om man jämför med t.ex BMW och Audi som har en gigantisk hemmamarknad! Sen är det absolut inte bara Volvo som har fått låta folk gå. BMW, Porsche, Ferrari, Bentley, MB osv osv osv. Även under gällande finanskris toppar Volvo listorna i Sverige.

Ang kvalité så har alla märken problem. I Sverige där det rullar jättemånga Volvo blir det automatiskt uppförstorat. Ett exempel är när tidningarna skriver om att det är så många Volvo som brinner. Dom vill få oss att tro att i princip alla Volvo brinner. Sanningen är att Volvos bilar brinner väldigt sällan om man kollar antal bränder per såld bil. Ett exempel...

Sverige är det enda landet i världen där man inte värnar om landets egna produkter. Istället har man som hobby att smutskasta det så mycket det går.

Tycker tvärt om att Volvo glorifieras något djävulskt i det här landet. Kvällstidningarna kan man inte räkna med för de skulle dra sig själva i smutsen om de hade fått ut något i längden av det...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

blacken
11 februari 2009
Team-Adolfsson skrev:
blacken skrev:
r-ted skrev:
w124 rostar inte mer än någon annan bil från80talet.

men vad volvo, mb eller bmw gjorde på 80talet spelar ingen roll idag, alla dessa bilar borde stå på skroten för länge sedan.

Något som Merca kan, så är det att rosta..

det där är skitsnack
merca rostar inte mer än andra bilar
mellan 98-00 så försökte mercedes ta fram en miljövänlig lack som inte funkade något vidare
en mercedes rostar inte mer än vad ett annat bilmärke gör
DOCK har mercedes fått dåligt rykte pga att dom bilarna dom testade lacken på rostade som fan

Jag jobbade på en plåtverkstad i c:a 6 år, så försök inte..
Senast redigerat av blacken (11 februari 2009)

blacken
11 februari 2009
r-ted skrev:
blacken skrev:
r-ted skrev:

börjar en bil bli så ålderstigen så det blir strul med den så kan man faktist sälja den och köpa sig en nyare variant.

det insåg jag förra sommarn när jag halkade dit på en 13år gammal ferrari 355.
så nu vet jag , gamla blir är SKIT.
Har man råd så är det värt att åka nyare fordon

Njaa, det är välan mestadels beroende på hur fordonet har blivit underhållet också, även typ och modell har en signifikant betydelse i det hela, te:x du ska åka tio mil till affären för det är akut slut på groggvirke , och det är 20 minus ute plus rykande snöstorm. Vad väljer du för bil en Ferrari eller en "20 år gammal" 240/740/940..

då väljer jag ingen avdom bilarna , då tar jag min honda.....
skulle aldrig försätta mig en sits där groggvirket är slut i dåligt väder

Självklart så ser man till att inte hamna i den sitsen, men ponera du förstår nog vad man menar..

blacken
11 februari 2009
Rquired skrev:
blacken skrev:
Rquired skrev:

Förmodligen det flesta företag som idag ligger hos supermakten USA. Företag som Ford, GM och (Daimler?-)Chrysler kommer gå ännu sämre och till slut hamna med kinesiska ägare.

Bmw och Toyota tex har stått på egna fötter genom hela USA eran, så vad säger att de inte skulle klara sig genom en Kina era nu? Båda märkerna är utmärka exempel på att man inte behöver klumpa ihop sig för att överleva.

Och sedan så har vi ju även Sydamerika, Australien och Afrika som säkerligen kommer att "komma" upp sig i det hänsèendet i framtiden..

Precis! Men som det ser ut nu tror jag Kina har bäst chans till tronen.

Onekligen, men Sydamerika ska man kanske "se upp" med för det är ju väldans tyst ifrån dom krokarna trots att dom har en inte så oansenllig industri, då inom biltillverkning och biobränsle till dito.. Blir intressant och se vart det barkar..

1 237 Inlägg
11 februari 2009
haha fan vad rätt tongue japsi volvon xD

blacken
11 februari 2009
C70 skrev:

Volvo mörkar faktiskt en hel del om sina bilbränder, men det är ju mestadels 850 och 70 serien som drabbas av "mystiska" bränder då och då..

424 Inlägg
11 februari 2009
Kvalitetsmissar på en ny bil? Ja det kan finnas. Unikt för Volvo? Knappast....

Men man skulle kunna hoppas att det är mindre fel på t.ex Audi och BMW eftersom dom tar mer betalt för sina bilar. Läste längre bak i tråden att nån tycker att Volvo tar för mycket betalt!? Vilken verklighet lever den personen i?

Om man tar en av dom jag kör som exempel. Hade jag köpt en motsvarande Audi (A6 4,2Q) och lagt på lika mycket som jag har (allt) så slutar kalaset på 980 000kr från fabrik. Sedan tillkommer 18" vinterdäck etc...

Säg i runda slängar 1050000kr när allt är färdigt. Det är 250 000(!)kr mer......För det måste bilen vara rätt så mycket bättre! Är den det? Nope..

Teddan
2 495 Inlägg
11 februari 2009
C70 skrev:

Men man skulle kunna hoppas att det är mindre fel på t.ex Audi och BMW eftersom dom tar mer betalt för sina bilar. Läste längre bak i tråden att nån tycker att Volvo tar för mycket betalt!? Vilken verklighet lever den personen i?

Om man tar en av dom jag kör som exempel. Hade jag köpt en motsvarande Audi (A6 4,2Q) och lagt på lika mycket som jag har (allt) så slutar kalaset på 980 000kr från fabrik. Sedan tillkommer 18" vinterdäck etc...

Säg i runda slängar 1050000kr när allt är färdigt. Det är 250 000(!)kr mer......För det måste bilen vara rätt så mycket bättre! Är den det? Nope..

och vad kör du då?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 februari 2009
C70 skrev:

Gissar på att du kör S80 V8? I och med du snackar volvo och den prisklassen.
Det du skriver är mkt en prioriteringsfråga, om prisuppgifterna stämmer vet jag inte men jag tycker personligen att det är ett rimligt merpris för att få köra Audi istället för volvo. Dvs i den mån det är rimligt att betala 750k till en mille för en bil i mellanklassen tongue

Teddan
2 495 Inlägg
11 februari 2009
ni vet att man med lite vilja kan pruta 200-250kr på en audi i den prisklassen .

iof tror jag inte att C70 har betalt fullpris för sin S80 heller , för det skall inte vara nödvändigt idag

424 Inlägg
11 februari 2009
Rquired skrev:
om prisuppgifterna stämmer vet jag inte men jag tycker personligen att det är ett rimligt merpris för att få köra Audi istället för volvo.

Kan vara intressant att höra varför. För jag utgår från att du har kollat på båda i det utförandet?

huh?
10 427 Inlägg
11 februari 2009
Rquired skrev:
Tycker tvärt om att Volvo glorifieras något djävulskt i det här landet.

Är det några som glorifieras så är det väl Audi, BMW, Mercedes och Volkswagen.
Det är väl bara den där jeppen på Aftonbladet som är Volvofanatiker.

Annars brukar ju bilarna få 'ok' i totalbetyg, var kul att läsa om Volvo C30 DRIVe som fick
bra betyg i diverse tidningar nyligen. Så jag vet inte riktigt var du har fått glorifieringen ifrån
när man blir förvånad att en Volvo-bil faktiskt får ett mycket bra omdöme i en motortidning.

Smålänning
7 887 Inlägg
11 februari 2009
Men alla verkar överens om att något är fel eftersom ingen vill ha bilarna.

Volvo va bra bilar en gång, för ca 11 år sen, men man kan som sagt inte leva på gamla meriter...

På den tiden Volvo 140 tillverkades, 70-talet, så va audi grymt plastiga och kändes billiga överallt i jämförelse, så Volvo HAR legat bättre till än Audi sett till kvalitet och känsla. Ingen köpte en Audi om man ville ha en premiumbil 1972.. På den tiden sa man Volvo och Saab i samma andetag som man sa BMW...

Men tiderna ändras liksom... Audi har lyft sig rejält, Volvo har egentligen gjort tvärt om...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
11 februari 2009
Som lite kuriosa..
Vet inte om det tjatats nåt om att Volvo gör fel bilar, men Volvo XC90
den dyraste, törstigaste, dyraste och största Volvon är den som sålde mest
2007, men halkade ned till 3:a under 2008.

Men ändock verkar det vara en favorit bland köparna.

Sen var Sverige även Volvos andra största marknad under 2008 och även 2007.

2008 års siffror:
US      73,078
Sweden      47,775
UK      33,341
Germany  27,053
Russia      21,043
NL     16,742
Italy      16,653
Belgium  12,872
China      12,640
France      11,745
Others     101,355

http://www.volvocars.com/INTL/CORPORATI … fault.aspx

Pressa in lite fakta i smeten.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 februari 2009
C70 skrev:
Rquired skrev:
om prisuppgifterna stämmer vet jag inte men jag tycker personligen att det är ett rimligt merpris för att få köra Audi istället för volvo.

Kan vara intressant att höra varför. För jag utgår från att du har kollat på båda i det utförandet?

Nu citerar du inte riktigt rättvist. Så här stod det:
Rquired skrev:
Det du skriver är mkt en prioriteringsfråga, om prisuppgifterna stämmer vet jag inte men jag tycker personligen att det är ett rimligt merpris för att få köra Audi istället för volvo. Dvs i den mån det är rimligt att betala 750k till en mille för en bil i mellanklassen tongue

Jag har aldrig känt på just S80 V8, men jag utgår från skillnaden mellan Volvo och Audi i övrigt och antar att just S80 V8 inte är något undantag. Ska man ändå slänga upp dessa pengarna för en bil så spelar inte 200k så mkt roll. Och då är Audin väldigt mycket mer bil.

Om inte annat så är "Status" värt en hel del pengar för många människor, och jag kan nog tänka mig att prestigeskillnaden mellan en Audi och en volvo är värd dessa % extra.

499 Inlägg
11 februari 2009
twin_cam skrev:
På den tiden Volvo 140 tillverkades, 70-talet, så va audi grymt plastiga och kändes billiga överallt i jämförelse, så Volvo HAR legat bättre till än Audi sett till kvalitet och känsla. Ingen köpte en Audi om man ville ha en premiumbil 1972.. På den tiden sa man Volvo och Saab i samma andetag som man sa BMW...

Det är det jag menar, någon skrev att Audis VD påpekat att Volvo aldrig kan bli ett "fint" märke, men Audi har ju gått uppåt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 februari 2009
steifan skrev:
Rquired skrev:
Tycker tvärt om att Volvo glorifieras något djävulskt i det här landet.

Är det några som glorifieras så är det väl Audi, BMW, Mercedes och Volkswagen.
Det är väl bara den där jeppen på Aftonbladet som är Volvofanatiker.

Annars brukar ju bilarna få 'ok' i totalbetyg, var kul att läsa om Volvo C30 DRIVe som fick
bra betyg i diverse tidningar nyligen. Så jag vet inte riktigt var du har fått glorifieringen ifrån
när man blir förvånad att en Volvo-bil faktiskt får ett mycket bra omdöme i en motortidning.

Tycker volvo-kärleken lyser igenom lite varstans man läser i pressen. En del av den svenska mentaliteten? Men framför allt är det kanske bland svensson volvo=bäst. De personer som tror en Alfa rostar sönder efter en vinter etc

V10
11 februari 2009
Hellquist skrev:
twin_cam skrev:

Det är det jag menar, någon skrev att Audis VD påpekat att Volvo aldrig kan bli ett "fint" märke, men Audi har ju gått uppåt.

Audi har alltid varit ett känt och starkt märke, det kan ingen ta ifrån dom. DKW har funnit sen urminnes tider och sen alla framgångar i motorsporten och ja nu personbilarna dom bygger, Audi är outstandig och jag håller med Audis VD i det han sa.

Volvo måste få kvalité och effektiva motorer. Att bygga upp ett märke till BMW, Audi och Mercedes nivå kräver inte bara jobb men också Tid, om det nu ens är möjligt som sagt att komma upp dit.

Volvo tjatar än idag om säkerheten, men kom igen, man kan inte sälja bilar genom att tjata om säkerhet enbart, folk vill inte stå efter vägen med bilarna eller ha dom inne på verkstan hela tiden. Sen har Volvo alltid varit törstiga, speciellt nu när amerikanerna äger märket så märks det att dom har varit med o fipplat, för dom är allt annat än snåla, även dieselbilarna.

424 Inlägg
11 februari 2009
Rquired skrev:
C70 skrev:
Rquired skrev:

Nu citerar du inte riktigt rättvist. Så här stod det:
Rquired skrev:

Jag har aldrig känt på just S80 V8, men jag utgår från skillnaden mellan Volvo och Audi i övrigt och antar att just S80 V8 inte är något undantag. Ska man ändå slänga upp dessa pengarna för en bil så spelar inte 200k så mkt roll. Och då är Audin väldigt mycket mer bil.

Om inte annat så är "Status" värt en hel del pengar för många människor, och jag kan nog tänka mig att prestigeskillnaden mellan en Audi och en volvo är värd dessa % extra.

Du får ursäkta mig. Men hur i helvete kan man säga att "och då är Audi mycket mer bil". Jag skulle säga absolut tvärt om. En S80 Executive är betydligt mer bil om man ser till vad man betalar. Skulle inte 250 000kr vara mycket pengar bara för att bilen redan kostar 800? Det är ju fasen en tredjedel av priset! Tänker man så kan man lika gärna köpa en Bentley för 3,5 mille direkt!

"Status" kan vara mycket dåligt. Speciellt i lite sämre tider. Därför är det bra att prislappen inte står skriven i rutan, som den tydligen gör på "tyskarna".

Sök