1768
Sök

Volvo kan bli Kinesiskt

Avstängd
512 Inlägg
12 februari 2009
Klart när det skänks bort, men ändå ekonomisk självmord!

424 Inlägg
12 februari 2009
V10 skrev:
Haha, ja men oavsett om bilen har 150 hk eller 500+ hk så är bakhjulsdrift så när man gasar fullt i en kurva. Du pratar väldigt mycket om vad du personligen tycker, men bara för att en bil bryter ut i sladd gör den inte överstyrd i chassiet som du menar, det vore väl bra konstigt om en bakhjulsdriven bil INTe bröt ut i sladd med gaspådrag och med taskigt fäste.

Kör man på gränsen av vad som är tillåtet fysiskt så uppför sig BMW bilarna neutrala, med faktiskt, liiite understyrning för att sen med lite gas göra bilen neutral till gränsen på överstyrd.

Jag vet inte riktigt vad för uppförande du väntat dig med 500+ hk och bakhjulsdrift och kraftiga gaspådrag?

Jag hade förväntat mig att antisladdsystemet hade haft något att säga till om! tongue

huh?
10 427 Inlägg
12 februari 2009
Rquired skrev:
steifan skrev:
Rquired skrev:
Tycker tvärt om att Volvo glorifieras något djävulskt i det här landet.

Är det några som glorifieras så är det väl Audi, BMW, Mercedes och Volkswagen.
Det är väl bara den där jeppen på Aftonbladet som är Volvofanatiker.

Annars brukar ju bilarna få 'ok' i totalbetyg, var kul att läsa om Volvo C30 DRIVe som fick
bra betyg i diverse tidningar nyligen. Så jag vet inte riktigt var du har fått glorifieringen ifrån
när man blir förvånad att en Volvo-bil faktiskt får ett mycket bra omdöme i en motortidning.

Tycker volvo-kärleken lyser igenom lite varstans man läser i pressen. En del av den svenska mentaliteten? Men framför allt är det kanske bland svensson volvo=bäst. De personer som tror en Alfa rostar sönder efter en vinter etc

Ja men det kan ju inte vara helt osant att en nordisk bil byggd för nordiskt klimat har
bättre rostskydd än en sydeuropeisk bil byggd för kontinenten, det är ju inte glorifiering
utan mer åt faktahållet. Lika som att asiatiska bilar har sämre rostskydd allmänt.
Men jag förstår vad du menar, men tycker inte detta kommer fram i pressen att
Volvo är bäst på allt. Ge gärna exempel där en Volvo som är 'sämre' anses vara bättre
än andra bilar.

Bonus.

Här har vi en lustig artikel där Jeremy Clarkson kommer ut ur garderoben som Volvo XC90-fantast:
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/dynamic/00853/jeremy2_853709a.jpg
http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo … 4385860.ab

blacken
12 februari 2009
Ja men det kan ju inte vara helt osant att en nordisk bil byggd för nordiskt klimat har
bättre rostskydd än en sydeuropeisk bil byggd för kontinenten

Nej det är inte osant för bilar ifrån "utomsocknes" har sämre rostskydd än dom som är tillverkade här för vårat klimat.  Och Merca tillhör bland dom värsta rosthinkarna..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 februari 2009
C70 skrev:
V10 skrev:
Haha, ja men oavsett om bilen har 150 hk eller 500+ hk så är bakhjulsdrift så när man gasar fullt i en kurva. Du pratar väldigt mycket om vad du personligen tycker, men bara för att en bil bryter ut i sladd gör den inte överstyrd i chassiet som du menar, det vore väl bra konstigt om en bakhjulsdriven bil INTe bröt ut i sladd med gaspådrag och med taskigt fäste.

Kör man på gränsen av vad som är tillåtet fysiskt så uppför sig BMW bilarna neutrala, med faktiskt, liiite understyrning för att sen med lite gas göra bilen neutral till gränsen på överstyrd.

Jag vet inte riktigt vad för uppförande du väntat dig med 500+ hk och bakhjulsdrift och kraftiga gaspådrag?

Jag hade förväntat mig att antisladdsystemet hade haft något att säga till om! tongue

Men Volvo bilarna är "tryggt" understyrda när du gör samma sak. Understyrning=kan inte styra=livsfarligt. Så tyck det är hur läskigt du vill man jag ser hellre att bilen reagerar "för mycket" och släpper lite bak än inte alls...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Norrlänning
1 453 Inlägg
12 februari 2009
Rquired skrev:
C70 skrev:
V10 skrev:

Men Volvo bilarna är "tryggt" understyrda när du gör samma sak. Understyrning=kan inte styra=livsfarligt. Så tyck det är hur läskigt du vill man jag ser hellre att bilen reagerar "för mycket" och släpper lite bak än inte alls...

Vad spelar det för roll... Volvo har klart satsat på en komplett "familjebil" som fungerar fint. Varför då bry sig om hur mycket bilen understyr på banan? ja tror inte familjen andersson bryr sig det mesta när dom ska köpa ny V70.

Det är väl ganska klart att volvo gett upp "prestandabilen", då dom endast har några ytterst få motoralternativ som är "roliga".

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

huh?
10 427 Inlägg
12 februari 2009
Ellertz skrev:
Det är väl ganska klart att volvo gett upp "prestandabilen", då dom endast har några ytterst få motoralternativ som är "roliga".

Ja precis, S60R var väl det närmaste tongue (nedlagd)

Jeremy Clarkson efter Top Gears S60R-test:
"And the great thing about the S60 is that you can have it as an estate car,
and actually that is really nice, it's very very good.. so.. what I'd do is.. buy an Audi S4."

Märks väl om dom kommer tillbaka med någon 'värstingmodell' av nya S60n som dom
eventuellt skulle köra BTCC med (tyckte jag att jag läste någonstans).

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 februari 2009
C30R är ju på G, Volvo har även bekräftat det ryktet. smile
300-350pållar, AWD och kanske lite väghållning i den lilla bilen. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

huh?
10 427 Inlägg
12 februari 2009
TurbOla skrev:

Det var som tusan. Då lär det ju bli nåt sånt på nya S60n också som ska vara så sportig. cool

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 februari 2009
Ellertz skrev:
Rquired skrev:
C70 skrev:

Vad spelar det för roll... Volvo har klart satsat på en komplett "familjebil" som fungerar fint. Varför då bry sig om hur mycket bilen understyr på banan? ja tror inte familjen andersson bryr sig det mesta när dom ska köpa ny V70.

Andersson vet förmodligen inte ens skillnaden, men C70 hävdar att hans volvo beter sig bättre än Bmwn. Jag skrev "hellre över än understyrning"

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 februari 2009
steifan skrev:
TurbOla skrev:

Det var som tusan. Då lär det ju bli nåt sånt på nya S60n också som ska vara så sportig. cool

Hittade lite nyheter från Juli, där man är säkra på att Volvo håller på med en C30R. tongue
http://motor.msn.se/nyheter/2008/07/21/ … r-med-350/

Men LeftLaneNews har tydligen haft kontakt med en talesman för Volvo.
http://www.leftlanenews.com/volvo-c30r.html

Volvo officials told U.K. magazine Autocar the über C30 will deliver over 300 horsepower and feature all-wheel-drive. (Recent rumors have indicated Volvo might deliver as much as 350 hp). Production will be limited to 4500 units over four years.

V10
12 februari 2009
TurbOla skrev:
steifan skrev:
TurbOla skrev:

Hittade lite nyheter från Juli, där man är säkra på att Volvo håller på med en C30R. tongue
http://motor.msn.se/nyheter/2008/07/21/ … r-med-350/

Men LeftLaneNews har tydligen haft kontakt med en talesman för Volvo.
http://www.leftlanenews.com/volvo-c30r.html

Volvo officials told U.K. magazine Autocar the über C30 will deliver over 300 horsepower and feature all-wheel-drive. (Recent rumors have indicated Volvo might deliver as much as 350 hp). Production will be limited to 4500 units over four years.

Har du ens läst hela artikeln? Det är ju inget som är säkert som du säger?

"Det bör noteras att uppgifterna om Volvo C30 R är högst obekräftade. Om man dessutom tar i beaktande att källorna säger att Volvo inte har några planer på att låta bilen passera prototypstadiet ser det ännu mörkare ut för en C30 R. Och kanske är bilen inte riktigt vad Volvo behöver i dagsläget. I förra veckan tillkännagav Volvo att XC60 T6 AWD inte ska säljas i Sverige. Den starka motorn anses inte vara tillräckligt efterfrågad. Dessutom har Volvo fått mycket kritik på senare tid för att inte satsa tullräckligt mycket på miljövänliga bilar. Kritikerna skulle troligtvis inte tystas av en hästkraftsstinn och bensinmissbrukande C30 i Volvos modellprogram"

Jag tycker texten stämmer väldigt bra.
Senast redigerat av V10 (12 februari 2009)

151 Inlägg
12 februari 2009
The car’s powerplant will be borrowed from the Ford Focus RS — that’s a 2.5-litre turbocharged five-cylinder. E ju för fan Ford som lånat femman!!? Vad jag vet är c30R projektet nerlagt för längesedan. Om man kämpar för sin överlevnad så e knappast en "prestandabil" volvo lägger sina sista slantar på.

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 februari 2009
V10 skrev:

"Det bör noteras att uppgifterna om Volvo C30 R är högst obekräftade. Om man dessutom tar i beaktande att källorna säger att Volvo inte har några planer på att låta bilen passera prototypstadiet ser det ännu mörkare ut för en C30 R. Och kanske är bilen inte riktigt vad Volvo behöver i dagsläget. I förra veckan tillkännagav Volvo att XC60 T6 AWD inte ska säljas i Sverige. Den starka motorn anses inte vara tillräckligt efterfrågad. Dessutom har Volvo fått mycket kritik på senare tid för att inte satsa tullräckligt mycket på miljövänliga bilar. Kritikerna skulle troligtvis inte tystas av en hästkraftsstinn och bensinmissbrukande C30 i Volvos modellprogram"

Men LeftLaneNews säger precis tvärtemot, där Volvo bekräftat att bilen kommer att komma. wink
Jag kan tänka mig helt och hållet att bilen inte lär dyka upp under rådande kris, men den lär nog dyka upp, för det finns ett antal personer som efterfrågar en sådan modell, inte minst internationellt. wink

V10
12 februari 2009
raliman08 skrev:
The car’s powerplant will be borrowed from the Ford Focus RS — that’s a 2.5-litre turbocharged five-cylinder. E ju för fan Ford som lånat femman!!? Vad jag vet är c30R projektet nerlagt för längesedan. Om man kämpar för sin överlevnad så e knappast en "prestandabil" volvo lägger sina sista slantar på.

Jag tycker att texten i inlägget ovan summerar det hela bra. Ingen C30R är planerad och för den delen så är länken på engelska publicerad med datumet 10/01/2008.

Cheers smile

V10
12 februari 2009
TurbOla skrev:
V10 skrev:

Men LeftLaneNews säger precis tvärtemot, där Volvo bekräftat att bilen kommer att komma. wink
Jag kan tänka mig helt och hållet att bilen inte lär dyka upp under rådande kris, men den lär nog dyka upp, för det finns ett antal personer som efterfrågar en sådan modell, inte minst internationellt. wink

Läs mitt senaste inlägg wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 februari 2009
V10 skrev:
raliman08 skrev:

Jag tycker att texten i inlägget ovan summerar det hela bra. Ingen C30R är planerad och för den delen så är länken på engelska publicerad med datumet 10/01/2008.

Cheers smile

Det är lätt motbevisat.
http://www.privataaffarer.se/aktier/200 … r-i-volvo/

Men Volvo-aktien rusade eftersom bolaget är starkare finansiellt än vad marknaden räknat med.

För att Volvo har gjort en "drop-dead"vändning sista kvartalet 2008 innebär det inte att Volvo är tömt på pengar riktigt än. wink

V10
12 februari 2009
TurbOla skrev:
V10 skrev:
raliman08 skrev:

Cheers smile

Det är lätt motbevisat.
http://www.privataaffarer.se/aktier/200 … r-i-volvo/

Men Volvo-aktien rusade eftersom bolaget är starkare finansiellt än vad marknaden räknat med.

För att Volvo har gjort en "drop-dead"vändning sista kvartalet 2008 innebär det inte att Volvo är tömt på pengar riktigt än. wink

Jag förstår inte vad du försöker hålla uppe vid liv? Inte tömt på pengar? Tycker du inte att det räcker med otaliga miljoner i förlust varje dag som Volvo ändå gör nu? Och alla dom anställda som dom skickat hem?

Och nej, jag ser inga bevis, jag vet inte riktigt hur du läser och hur du uppfattar det, det står ju klart och tydligt:

"Men osäkerheten är stor hur stor nedgången egentligen kan bli under 2009, vilket innebär att det är svårt att se någon stor fortsatt uppgång för Volvo. I stället kommer nog de stora svängningarna att fortsätta, vilket ger utrymme för bra – eller mycket dåliga korta affärer"

Volvo har varken tid eller pengar för att satsa på en "R" modell, tacka Ford för det!

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 februari 2009
V10 skrev:
Jag förstår inte vad du försöker hålla uppe vid liv? Inte tömt på pengar? Tycker du inte att det räcker med otaliga miljoner i förlust varje dag som Volvo ändå gör nu? Och alla dom anställda som dom skickat hem?

Och nej, jag ser inga bevis, jag vet inte riktigt hur du läser och hur du uppfattar det, det står ju klart och tydligt:

"Men osäkerheten är stor hur stor nedgången egentligen kan bli under 2009, vilket innebär att det är svårt att se någon stor fortsatt uppgång för Volvo. I stället kommer nog de stora svängningarna att fortsätta, vilket ger utrymme för bra – eller mycket dåliga korta affärer"

Volvo har varken tid eller pengar för att satsa på en "R" modell, tacka Ford för det!

Nu pratas det ju om att Ford inte alls har sugit ut Volvo på pengar, utan att alla miljarder har gått ner i aktieägarnas fickor, men jag vet inte vad jag ska tro om det.

Volvo delar ut 4 miljarder i vinst, och skickar ändå hem tusentals anställda?
Lider då företaget brist på pengar, eller vad är problemet?
VDn fick en bonus på 15 miljoner, tyder det på brist på pengar?

Sanningen är väl snarare att man hellre kickar folk än använder vinsten till att betala folk som tyvärr inte kan jobba p.g.a lägre orderingång, och hellre gör aktieägarna lite gladare.

Nej, pengarna finns nog där, men det är lättare att nyanställa folk igen, än att få tillbaka miljarderna som skulle gått åt att avlöna dom, även om de inte skulle ha något att göra på fabrikerna.

Jag gillar kanske inte heller Volvos tankegång, men det betyder fortfarande inte att pengarna inte finns där.

Ford tackade ju nej till USAs stora bilindustrilån, medan GM och Chrysler grep efter det, eftersom det var deras enda räddning från konkurs.

Tittar man sen på Dagens Industris hemsida, så höjer Volvo och bankerna Volvos aktier, tyder det på att företaget håller på att gå omkull?

151 Inlägg
12 februari 2009
Jag jobbar på Volvo-Torslanda och att komma och påstå att Volvo har pengar är fan det dummaste jag hört på länge, sätt din fot i fabriken och få del av alla nerlagda projekt, varsel, varselvarningar, inköps neddragningar, nedtaktningar, m.m just nu sitter jag hemma och hela fabriken är nersläckt med värmen avstängd. Var inte längesedan Volvo hade problem att få loss pengar till de anställdas löner.Förstår att du gärna vill att volvo ska släppa en C30R, även jag men att påstå att Volvo har pengar är bara dumt för det har dom inte.

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

Sök