1658
Sök

Volvo kan bli Kinesiskt

194 Inlägg
9 februari 2009
Shots skrev:
Om kina köper upp volvo så vet vi alla vad detta kmr leda till inga bilar kmr att tillverkas i sverige sad så synd om alla som äger 240 HAHAHAHAHAH PS: Jag bryr mig inte kmr aldrig att köpa volvo.. tkr ni som har 240 och 440 740 Med mera skrota skiten o hjälp volvo köp ny bil

Ja du gör ju inte bra reklam för volvohatarna direkt roll

424 Inlägg
9 februari 2009
En fråga? Hur många Jaguar och Land Rover byggs i Indien (en Indisk ägare till båda). Hur många Volvo byggs i USA? Eftersom Ford håller till där....

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
Jag lyssnade ikväll på Fransk tv kanal och hörde att  Peugeot/citroën och Renault får fran staten 6 miljard euro (60 miljard Svenska kronor) för att det ska forsätta att bygga bilar så att alla under leverentör ska leva med sina jobb och bilfabriken ska också leva i stället för göra många arbetslös som skulle ändå kosta mycket pengar.
Varför staten i Sverige inte gör någonting för rädda volvo och saab så att folk kan forsätta att jobba?
I Frankrike har vi från: de tre mousketer: tous pour un, un pour tous! (alla för en, en för alla).
Senast redigerat av alain (9 februari 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Norrlänning
1 453 Inlägg
9 februari 2009
Rquired skrev:
Ellertz skrev:
elkenny skrev:
volvo försvann när ford köpte det , BMW ska köpa volvo(enligt mej), då får vi tillbaka bakhjuls traktorn iallafall

Det tror jag inte dom blir... Volvo blev 100 gånger bättre den dagen dom gick till FWD smile  En bil som är gjord för svenska klimat ska klara av det också.

Det där med FWD vs. RWD är en åsiktsfråga det vet du wink Och när man drar upp det går tråden way of topic.
Det värsta är att 100st gammel-volvo nördar kommer lägga ettor på din bil.

Ja vet inte hur ni har det, men här fick vi 5 dm snö i helgen. Lite här och där såg man nya Bmw och mercedes som bara stog och slirade. Trots att dom har esp och antispinn. 

Trots att min bil kostar som ett par fälgar till en ny Bmw så kom jag dit ja skulle, de gjorde inte dom. På vintern är en rwd riktigt dåliga, de är fakta. Inte en åsikt.

Det är inte en slump att volvo gick ifrån rwd på 90 talet.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Norrlänning
1 453 Inlägg
9 februari 2009
Phaetoon skrev:
Ellertz skrev:
Det tror jag inte dom blir... Volvo blev 100 gånger bättre den dagen dom gick till FWD smile  En bil som är gjord för svenska klimat ska klara av det också.

http://www.youtube.com/watch?v=SSZLSfBDyhs
Volvo Snowrace wink

http://www.youtube.com/watch?v=lA2clQxM … re=related

Tummen upp för Rwd ! smile

- Har du champagne?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 februari 2009
Ellertz skrev:
Phaetoon skrev:
Ellertz skrev:

Volvo Snowrace wink

Bmwn verkar ha sommardäck, mkt smart i snön oavsett fwd,rwd eller 4wd. roll

Jaha, ska vi slänga upp exempel. Ok då, för ett par veckor sen var jag i de djupa smålänska skogarna med RWD och breda vinterdäck, mycket snö men det gick utmärkt.

http://www.youtube.com/watch?v=iu4xYoS1Bhk&NR=1

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
10 februari 2009
VOLVO 240KUNGEN skrev:
Irmscher Vectra skrev:
EmilHammarlund skrev:

1927-1998.

Snarare 1927-1993 då 240'n gick ur tiden... Sen gick det utför...

Håller med dej till 100%, det va nära att ryssarna köpte pressarna till 240, då skulle den byggas under namnet volga !! cool

Det hade varit häftigt! Jag älskar många av de ryska modellerna och skulle jag köpe en ny bil skulle det bli en sådan här: http://www.blocket.se/vi/7349961.htm?ca=14_s

4 637 Inlägg
10 februari 2009
Rquired skrev:
Jaha, ska vi slänga upp exempel. Ok då, för ett par veckor sen var jag i de djupa smålänska skogarna med RWD och breda vinterdäck, mycket snö men det gick utmärkt.

Jag var ute på snöiga skogsvägar senast i förrgår, de enda gångerna det slirar är när jag med flit gasar hårt. (Ganska slitna dubbdäck av märket Uniroyal.) Har heller aldrig varit med om någon oväntad sladd.
Anledningen till att Volvo gick ifrån bakhjulsdrift var nog av ekonomiska själ. Det är mest exlusiva märken idag som tillverkar bilar med bakhjulsdrift då de har en kundkrets som är villiga att betala lite mer för att få säkrare bilar med mer körglädje och bättre komfort.
Nu är väl inte min 244 säkrare och komfortablare än en V70 men det är ändå skönt att ha drivningen på rätt ställe...
Senast redigerat av EmilHammarlund (10 februari 2009)

blacken
10 februari 2009
alain skrev:
Jag lyssnade ikväll på Fransk tv kanal och hörde att  Peugeot/citroën och Renault får fran staten 6 miljard euro (60 miljard Svenska kronor) för att det ska forsätta att bygga bilar så att alla under leverentör ska leva med sina jobb och bilfabriken ska också leva i stället för göra många arbetslös som skulle ändå kosta mycket pengar.
Varför staten i Sverige inte gör någonting för rädda volvo och saab så att folk kan forsätta att jobba?
I Frankrike har vi från: de tre mousketer: tous pour un, un pour tous! (alla för en, en för alla).

Ett mycket bra valspråk, emellertid så tolkar politiker den på detta sätt, " Alla för en , alla för mig"..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 februari 2009
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:

Jag var ute på snöiga skogsvägar senast i förrgår, de enda gångerna det slirar är när jag med flit gasar för hårt. (Ganska slitna dubbdäck av märket Uniroyal.) Har heller aldrig varit med om någon oväntad sladd.

Precis, bara dom som inte kan köra roll
Själv kör man med sönderburnade dubbdäck, rätt så värdelösa numera tongue

Makaronborrare
993 Inlägg
10 februari 2009
EmilHammarlund skrev:
Phaetoon skrev:
Ellertz skrev:

Volvo Snowrace wink

Underbar film. Som jag föressten fick en lärare att visa i gymnasiet på storduk. Kan tillägga att jag gick Naturbruk, Trädgård.

Inte konstigt för 99.9% av alla på naturbruk älskar väl volvo? roll

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
blacken skrev:
alain skrev:

Ett mycket bra valspråk, emellertid så tolkar politiker den på detta sätt, " Alla för en , alla för mig"..

Man skulle kunna säga så också i dagens läget:  alla för sig själv och Gud för alla.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 februari 2009
EmilHammarlund skrev:
calibra1992 skrev:
EmilHammarlund skrev:

Underbar film. Som jag föressten fick en lärare att visa i gymnasiet på storduk. Kan tillägga att jag gick Naturbruk, Trädgård.

Där jag gick var det inte så mkt bönder eftersom skolan bara hade djurvård och trädgård så Volvfolk var det ont om. Var föressten bara jag och ointresserade tjejer på den lektionen...

Härligt reklam! Undrar varför de slutade med sånt, kan det ha å göra med att det inte är samma sak i en framhjulsdriven V70 roll

Norrlänning
1 453 Inlägg
10 februari 2009
alain skrev:

Därför att volvo är ett aktibolag. Staten kan inte skjuta in pengar i ett företag som går dåligt. Det skulle innebära att alla skattebetalare skulle ge pengar till volvo. Volvo ska vända sig till sina aktieägare och be om hjälp, inte svenska staten.

Ja hörde ett bra citata från en journalist häromdagen. " När det går bra för Volvo vänder man sig till aktieägarna. När det går dåligt vänder man sig till skattebetalarna".

Sen kan man fråga sig hur smarta fransmännen är som tillverkar bilar som bara kommer bli stående, för ingen köper dom nu i dessa tider.

- Har du champagne?

Norrlänning
1 453 Inlägg
10 februari 2009
Rquired skrev:
Ellertz skrev:
Phaetoon skrev:

Volvo Snowrace wink

Jag har kört med sommardäck på vintern på min, gick hur bra som helst. Bromsarna tar lite sämre bara.

Den dagen en Bmw fixar detta blir ja imponerad.

http://www.youtube.com/watch?v=3rNvXGc79aY

- Har du champagne?

4 637 Inlägg
10 februari 2009
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:
calibra1992 skrev:

Där jag gick var det inte så mkt bönder eftersom skolan bara hade djurvård och trädgård så Volvfolk var det ont om. Var föressten bara jag och ointresserade tjejer på den lektionen...

Härligt reklam! Undrar varför de slutade med sånt, kan det ha å göra med att det inte är samma sak i en framhjulsdriven V70 roll

Det är roligare och lättare att sladda med fwd och med fwd kan man göra exakt lika sladdar som med rwd. Åtminstone om man ska tro vissa i en tråd som var aktuell här på Garaget för ett tag sedan.
Senast redigerat av EmilHammarlund (10 februari 2009)

4 637 Inlägg
10 februari 2009
Ellertz skrev:
Rquired skrev:
Ellertz skrev:

Jag har kört med sommardäck på vintern på min, gick hur bra som helst. Bromsarna tar lite sämre bara.

Den dagen en Bmw fixar detta blir ja imponerad.

http://www.youtube.com/watch?v=3rNvXGc79aY

http://www.youtube.com/watch?v=pinF5hDq … re=related

Norrlänning
1 453 Inlägg
10 februari 2009
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:
calibra1992 skrev:

Det känns ju som att en biltillverkare har viktigare saker att bry sig om än reklamfilmer med sladdande bilar. Eller? ja skulle nog prioritera säkerhet som just är en av volvos huvudpunkter. Men de är väl bara jag de...

- Har du champagne?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
Ellertz skrev:
alain skrev:

Därför att volvo är ett aktibolag. Staten kan inte skjuta in pengar i ett företag som går dåligt. Det skulle innebära att alla skattebetalare skulle ge pengar till volvo. Volvo ska vända sig till sina aktieägare och be om hjälp, inte svenska staten.

Ja hörde ett bra citata från en journalist häromdagen. " När det går bra för Volvo vänder man sig till aktieägarna. När det går dåligt vänder man sig till skattebetalarna".

Sen kan man fråga sig hur smarta fransmännen är som tillverkar bilar som bara kommer bli stående, för ingen köper dom nu i dessa tider.

Peugeot/Citroën och renault är också numera aktiebolag och det är trevligt att staten vill hjälpa till.
Den kris som finns idag kanske inom 2-3 år är den borta, det får man hoppas.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 februari 2009
Ellertz skrev:
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:

Det känns ju som att en biltillverkare har viktigare saker att bry sig om än reklamfilmer med sladdande bilar. Eller? ja skulle nog prioritera säkerhet som just är en av volvos huvudpunkter. Men de är väl bara jag de...

Själv tycker jag den där filmen uttryckte säkra köregenskaper i halka, men vi är väl olika. Hade volvo fortfarande varit bakhjulsdrivna hade de säkert gjort nått liknande så...

Sök