Risker med två batterier av olika Ah?

Rocke256
7 februari 2009 · 603 Inlägg

Hej

Jag har funderingar på att köpa två begagnade bilbatterier. Ett stinger spv 44 och ett spv 35.
Finns det någon risk med att köpa batterier i andrahand? I sånna fall vad?

Detta är drycell batterier. Är det mindre chans att de är skadade då?

Ska möjligtvis träffa den här killen i morgon och köpa batterierna. Så svara gärna lite snabbt. Om ni anser riskerna med begagnade batterier är för stor. Så struntar jag i att köpa dem.

Tack på förhand smile

Senast redigerat av polomononen (11 februari 2009)

dbakuten TEAM dBAkuten
7 februari 2009 · 865 Inlägg

Den största risken är att föregående ägaren har laddat ur batteriet mer en 10.5V och då tar batteriet mycket stryk.

Det är svårt att se när man köper batteri begagnade.
I det fallet måste man lita blint på säljarens ord.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Drönirettab
7 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Vill man vara säker så gör man ett test med en belastningsprovare för att se skicket på batteriet, ett sånt test är det bästa sättet att få reda på batteriers skick. Såna provare kan finnas hos ställen som säljer batterier eller hos en bilverkstad/bilelektrisk verkstad. smile

Kommer man dit med batteriet så bör det inte vara några problem att få det testat, men jag vet ju inte säkert.

Stinger är mycket tåliga för djupurladdningar, men de tål inte hur mycket som helst. Man kaller dem för "dry cell", fast det handlar helt enkelt om AGM-teknik.

Senast redigerat av Drönirettab (7 februari 2009)

Rocke256
7 februari 2009 · 603 Inlägg

Okej, vad är det för mätare och vad bör man få för resultat? Mer info tack smile

Drönirettab
7 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Jag har själv aldrig provat en sån mätare, men det finns väl två varianter kan man säga. Dels äldre mätare som belastar med en sorts strömshunt, dels moderna elektroniska mätare som kan ge mer exakt svar på hur det står till.

De elektroniska mätarna ger svar på hur hög startström batteriet verkligen har, på så sätt ser man tex om det har börjat bli slitet och inte klarar av att ge så mycket startström som det är specat för. smile

Rocke256
7 februari 2009 · 603 Inlägg

Låter kanonbra. Får leta upp en sådan mätare. Sedan får vi väl se hur det går med resultatavläsningen.

Några andra tankar? All infromation om risker och gamla batterier är till nytta!

Nu vet jag inte helt 100% Men batteriet ska aldrig ha använts och det är MINST 6 månader gammalt. Skador av självurladdning?

Xuri One Man Clan
7 februari 2009 · 4 287 Inlägg

jag har testat både "mekaniska"  å digitala belastningsprovare

på den mekaniska var de bara en knapp å en stor fjäder som mna skickade ström igenom å de visade volten på en display under belastning...brukade köra med brytaren kanske 20-40 sek till fjädern blev riktigt knallröd å hela tiden ha koll på volten å går de under typ 11 har jag för mig var de dåligt

den digitala tryckte man bara test på så fick man reda på om man skulle slänga eller spara..

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Rocke256
7 februari 2009 · 603 Inlägg

Digital mätare lät väldigt lätt att hantera. Men alla batterier är väl olika? Så borde man inte få någon slags siffra som man ska jämföra med batteriets produktinformation?

Xuri One Man Clan
7 februari 2009 · 4 287 Inlägg

polomononen skrev:
Digital mätare lät väldigt lätt att hantera. Men alla batterier är väl olika? Så borde man inte få någon slags siffra som man ska jämföra med batteriets produktinformation?

vi skrev in vilken spec de var på batteriets

vi hade volvos batterimätare å då var volvos batterier inlaggda


men jo den var himla bra smile


den "mekaniska" var dock himla bra för de var uppmärkt på voltskalan vad som var godkänt å icke

dock typ 1 år sen jag använde någon av dom



EDIT

http://www.awimex.se/batterier/img/79.3.jpg

En mekanisk innanför alla hålen som är borrade ligger en fjäder som man skickar spänning genom precis som en stor glödlampa kan man säga

Senast redigerat av Xuri (7 februari 2009)

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Drönirettab
7 februari 2009 · 21 761 Inlägg

polomononen skrev:
batteriet ska aldrig ha använts och det är MINST 6 månader gammalt. Skador av självurladdning?

Ett fräscht AGM-batteri kan stå i åtminstone ett halvår i rumstemperatur utan att bli skadligt djupurladdat, om batteriet var fulladdat när han köpte det så bör det inte vara några större problem tycker jag. Man ska ändå helst göra underhållsladdning när vilospänningen har sjunkit ner till runt 12,5 V tycker jag.

Nu finns det ingen bra litteratur om laddning på Stingers hemsida, men kikar man i Odysseys instruktioner så finns bra info. Där står det att om ett helt nytt batteri (från inköpsstället) har 12,65 V eller högre, då är det bara att sätta in det i bilen och köra. Ifall vilospänningen däremot är lägre än 12,65 V så bör man ladda upp det fullt innan det sätts in i bilen.

Odyssey och Stinger har ingått i samma koncern förut, det borde innebära att man kan utgå ifrån vad som rekommenderas på Odysseys hemsida anser jag. smile

Rocke256
7 februari 2009 · 603 Inlägg

Okej, men det låter nästan som att detta batteri kan ha tagit skada i sånna fall. Det kanske är ännu äldre än 6 månader.

Drönirettab
7 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Ta med en multimeter och mät vilospänningen på batterierna, då ser du ifall spänningen är låg.

dbjanoz
8 februari 2009 · 1 785 Inlägg

polomononen skrev:
Hej

Jag har funderingar på att köpa två begagnade bilbatterier. Ett stinger spv 44 och ett spv 35.
Finns det någon risk med att köpa batterier i andrahand? I sånna fall vad?

Detta är drycell batterier. Är det mindre chans att de är skadade då?

Ska möjligtvis träffa den här killen i morgon och köpa batterierna. Så svara gärna lite snabbt. Om ni anser riskerna med begagnade batterier är för stor. Så struntar jag i att köpa dem.

Tack på förhand smile

Köp nya batterier helt klart då vet du vad du får och du har garanti på dem

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Rocke256
8 februari 2009 · 603 Inlägg

Jag får tacka för all hjälp. Jag träffade säljaren och testade batterierna med någon special-testare. Den sa att batterierna var okej så jag köpte dem. Har inte satt in dem i bilen ännu, men allting verkar vara okej smile. Fanns fortfarande mycket spänning kvar i batterierna trotts att de inte använts eller underhålltsladdats på ett halvår. Kanske är riktigt bra batterier helt enkelt?!

Drönirettab
8 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Jag har själv inte haft just de där batterierna, men Stinger är rejäla och tål en hel del djupurladdningar. Flera bilstereobyggare använder Stinger, det vet jag.

Du blir säkert nöjd med dem. smile

Rocke256
11 februari 2009 · 603 Inlägg

Hej, jag har en ny fråga. Nu gällande riskerna att blanda två batterier av olika sort (ah). Om jag har rätt så är det inte optimalt att blanda, men helt oproblematiskt. Men vad tror ni? Det finns en massa snack om vad man kan och inte kan göra. Vill reda ut vad som är skitsnack och vad som är sanning.

// Olle

Drönirettab
11 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Det är inte optimalt, så kan man säga. Det finns en risk att det mindre batteriet blir procentuellt mer urdraget än det större, vilket kan innebära att det större blir "ganska urladdat" medan det mindre blir "mycket urladdat". Sedan är det ju det mindre batteriet som "begränsar" kretsens totala kapacitet, det större batteriet kan inte utnyttjas fullt ut.

Men flera som bygger bilstereo har både olika typer och storlek på batterierna (dvs samma sort och storlek i bagaget, men annat framme i motorrummet) utan att de har fått några egentliga problem. Det beror bla på hur man sköter batterierna och hur mycket de utnyttjas, ifall man gör underhållsladdning med jämna mellanrum så undviks djupa urladdningar och batterierna får inte så mycket stryk. smile

Jag talar alltså hela tiden om parallellkopplade batterier, inte med skiljerelä.

Senast redigerat av Drönirettab (11 februari 2009)

Rocke256
11 februari 2009 · 603 Inlägg

Kanon. Du bekräftade mina funderingar. På vissa låter det nästan som att batterierna kommer explodera ifall det är olika sorter. Nu har ingen uttryckt sig precis så smile.

Drönirettab
11 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Håller man koll på alla batteriernas laddningsstatus, då ska det normalt sett inte hända något mystiskt med dem.

Grejen är väl att folk inte alltid tänker på att kika på hur pass laddade de egentligen blir när man tex kör kortkörningar och/eller spelar en hel del stereo. Eftersom generatorn är till för att ladda batterierna så tar folk för givet att allting är okej så länge som inte batterilampan lyser. smile

Rocke256
11 februari 2009 · 603 Inlägg

Du verkar ha bra koll. Så om du orkar så kan du gärna få beskriva lite mer detaljerat. Det vore intressant att veta teorin bakom batteriernas urladdning och laddning. När det gäller 2 olika batterier såklart tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang