Bästa bilen ni byggt ljud i?

blomisen
9 februari 2009 · 735 Inlägg

Vilken är den bästa bilen du/ni byggt ljud i? smile
Vad använde ni er av för högtalare, steg, etc?

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.
Volvo V60 "Ocean race" (2015)
thulle1
9 februari 2009 · 733 Inlägg

Det grymmaste jag byggt för så billig peng som möjligt blir nog två st. proson 12" i en sluten låda och ett 4kanals steg som heter Forst Aerker... det kostade typ 1800 kr nytt totalt och spelade högt/bra för pengarna i en golf III vr6, men nu när man bygger ljud för nästan 20 X den summan så är det inte lika prisvärt :p

M.v.h. Emil

Senast redigerat av thulle1 (9 februari 2009)

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Audi-powah
9 februari 2009 · 497 Inlägg

audi a3 lätt håller trycket bra inne i blen trots fyra dörrars
den enda nakdelen är väll att det kan läcka runt lister och så vidare med det gör det så klart på de flesta bilarna har haft mycket ljud i denna orkar inte nämna alla kolla på mina projekt så ser du nåt tongue

Senast redigerat av Audi-powah (9 februari 2009)

Audi S3 "Quattro" (2002)
SOLFILM Ocean Race NR:1
9 februari 2009 · 475 Inlägg

Det bästa jag byggt i är våran gamla V70 och 855:a

Körde med Clarion elektronik och  CDT högtalare! i V70:an Lirade bra som tusan
I 855:an så va det Blaupunkt för hela slanten!

Det va byggt för att lira multimedia!
mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
larsa_wee
9 februari 2009 · 35 Inlägg

Audi Coupe Quattro.   Dubbla 6.5or i Dörrarna, 4tums fram i panelen, Kitsystem alltihopa, och en 12"bas med låda bak i skuffen,  Allt drivet med steg så klart,  Jädrans vilket ljud smile.

BMW 320 D (2004)
BMW 530 D (1999)
BMW 325 Tds (1994)
Opelmadness German cars, quality and beyond
9 februari 2009 · 8 197 Inlägg

Den jag har nu.. Har inte byggt om nåt, mer än bytt ut stereon och monterat baslåda. Originalhögtalarna spelar rejält fint måste jag säga. smile
Ingenting vibrerar eller skakar på bilen utanför. Men sitter man väl inne i bilen dundrar det på bra.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
OpelFredrik
9 februari 2009 ·

Den billigaste och bästa ljudbilen jag har haft är en Golf 2:a!

Spela högt som tusan med 2 st mutant MT1207x och ett Panasonic 2-kanalssteg, Billiga stereosaker och en väldigt billig bil!

//Fredrik

AlvereZ
9 februari 2009 · 787 Inlägg

Opel Astra

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29802/565724_mcegri.jpg

Det lät ganska högt..

Oxygen
9 februari 2009 · 629 Inlägg

Golf 3, lätt att dra kablar och komma åt...

Lonefox Bad music kills good sound
9 februari 2009 · 7 241 Inlägg

Bästa bil jag byggt i är Volvo Amason.

Ljudsystemet bestod av Coustic och en Panasonicenhet (minns ej modell men den kostade strax över 5K på den tiden)
HT 601, 604 i kick (underbara öppna ytor i bilen för kickpaneler), 606 i dörrarna.
HT 610v i baslåda bak i skuffen, riktad framåt givetvis.
Allt drevs av ett AMP 215 simultant.

Senare spårade det ur och jag skaffade en HT612 som drevs av ett RF Punch 40ix. Detta byttes senare ut mot ett Punch 60ix och då fick 40:an flytta till framsystemet.

Ngt senare införskaffades ännu en HT610 och lådor gjordes till framdörrarna, 60ix simultankopplat på tiorna och tolvan, 6", 4" och diskant i kick.

Ack det var tider det smile (Vi snackar mitten av 90-talet nu)

Och jag anser fort. att PV och Amason är bland det bättre att bygga i iom ytorna och formerna inne i bilen, framförallt jämfört med dagens bilar med feta brädor, paneler och mittkonsoller som är ivägen för ljudet big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
BJonsson
9 februari 2009 · 4 074 Inlägg

tycker det är så skumma former bak i skuffen i amazonen men som du säger så får man till de spelar det som fan!

En gång i tiden byggde jag i en Citroen bx 19 gti men 4st jensen turbin 10" som drevs med två signat ram3 steg... hade en pioneer 8" 3vägare i varje dörr som jag drev med ett gammalt coustic steg och det lira på utav helvete kan jag lova.. smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
9 februari 2009 · 2 405 Inlägg

Föredrar 626 v6orna roliga biölar att köra samt bra start enkelt att kapa lite i dörrarna så får man in 6*9or bra platts för att bygga baslåda, reservhjulsbaljan e så pass stor så enkel att bygga ner steg med plexiglas. smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
Fallan Illustratör
9 februari 2009 · 826 Inlägg

Vekar som att de flesta drar sin nuvarnade bilmodell som vassaste stået o ja följer me som i koppel.. Snackar man lättsamt så är saab 9000 cs/e rejält lätta att bygga bra ljud i för liten insats..
Vill man så kör man bara ett steg på frontsystemet, slänger i ett bra 3vägssystem bak och en bas i bagaget... Billigt och bra och iom att frontarna sitter i brädan så srider dom ljudet bra..
På samma sätt så sprids ljudet bra från bagaget om man rycker hatthyllan..

Ska man dock göra större ingrepp så får ja väl kliva åt sidan men annars tycker jag att saaben är riktigt lättsam annars. smile

Skulle dock kunna tänka mig att en pv med lite ljuddämpning skulle kunna låta riktigt bra med tanke på formen.. Nästan så jag blev sugen att hämta ett vrak på hylla 9 och sätta igång.. ^^

Tänker...
Iam2fast4U
9 februari 2009 · 1 534 Inlägg

den första bilen jag byggde ljud i är min bmw den jag har nu
två st Rockford T1152d basar
ett kicker zx.1000

sedan kollar jag på framsystem och dämpning nu

inte direkt den bästa bilen och bygga ljud i..men de dunkar på fint

BMW E34 "538" (1990)
k1mm0 tokfrans
9 februari 2009 · 982 Inlägg

bästa bil.. golf III.. lätt.. finns de lättare bil å bygga i eller?

dra kablar går ju på 2 mintuer.. max big_smile

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
9 februari 2009 · 2 405 Inlägg

nja alla behöver inte dra den bil dom har jag har iof den bilen jag kör nu men sen har jag haft en uppsjö av dessa då dom är otroligt glädjefulla att äga (dock inte försäkra)

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
9 februari 2009 · 2 353 Inlägg

Alla halvkombisar, typ den jag har nu, Seat Leon, Audi A3, Golf, med flera är enkelt att få bra "drag" i.

Bilar som har bra "klangegenskaper" dvs som är hyfsat lätt att få bra ljud i för tävlingsbruk är SAAB9000, 9-5 och 900, 9-3.

Sen har Honda nånting som gör att dem också låter bra med det mesta. Dem gamla Accorderna är grymma.

BMW är lätt att bygga iordning ett framsystem i, däremo ett helsike med avseende på bas, och de är svåra/knepiga att få störningsfria i en del fall.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
BJonsson
9 februari 2009 · 4 074 Inlägg

Fallan skrev:
Vekar som att de flesta drar sin nuvarnade bilmodell som vassaste stået o ja följer me som i koppel.. Snackar man lättsamt så är saab 9000 cs/e rejält lätta att bygga bra ljud i för liten insats..
Vill man så kör man bara ett steg på frontsystemet, slänger i ett bra 3vägssystem bak och en bas i bagaget... Billigt och bra och iom att frontarna sitter i brädan så srider dom ljudet bra..
På samma sätt så sprids ljudet bra från bagaget om man rycker hatthyllan..

Ska man dock göra större ingrepp så får ja väl kliva åt sidan men annars tycker jag att saaben är riktigt lättsam annars. smile

Skulle dock kunna tänka mig att en pv med lite ljuddämpning skulle kunna låta riktigt bra med tanke på formen.. Nästan så jag blev sugen att hämta ett vrak på hylla 9 och sätta igång.. ^^

näru..... jag hade citroenen för typ 8år den! smile så de så.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
apoteket00 trucken
9 februari 2009 · 563 Inlägg

k1mm0 skrev:
bästa bil.. golf III.. lätt.. finns de lättare bil å bygga i eller?

dra kablar går ju på 2 mintuer.. max big_smile

och hur många poäng har du haft på installationsbedömningen på en espl tävling?  =P

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
Fallan Illustratör
10 februari 2009 · 826 Inlägg

BJonsson skrev:

Fallan skrev:
Vekar som att de flesta drar sin nuvarnade bilmodell som vassaste stået o ja följer me som i koppel.. Snackar man lättsamt så är saab 9000 cs/e rejält lätta att bygga bra ljud i för liten insats..
Vill man så kör man bara ett steg på frontsystemet, slänger i ett bra 3vägssystem bak och en bas i bagaget... Billigt och bra och iom att frontarna sitter i brädan så srider dom ljudet bra..
På samma sätt så sprids ljudet bra från bagaget om man rycker hatthyllan..

Ska man dock göra större ingrepp så får ja väl kliva åt sidan men annars tycker jag att saaben är riktigt lättsam annars. smile

Skulle dock kunna tänka mig att en pv med lite ljuddämpning skulle kunna låta riktigt bra med tanke på formen.. Nästan så jag blev sugen att hämta ett vrak på hylla 9 och sätta igång.. ^^

näru..... jag hade citroenen för typ 8år den! smile så de så.

"Vekar som att de flesta drar sin nuvarnade bilmodel"  wink

Trodde att frågan var mer inriktad på vilken bil som det är lättast att få bra ljud i och inte att bygga i..
Om det inte e fallet så är ju i princip många av bilarna lika svåra/lätta att bygga i.. Typ in me kablar genom torpedväggen, upp med fotlister/golv och in i skuffen ungefär. tongue

Tänker...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang