4705
Sök

Vista / ram minne

Pekabow i can see u
644 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
Köpte till 2 gb ram idag ,
men nu när jag lägger 4 gb så hittar den bara 3
använder vista , om ngn kan hjälpa mig

Smålänning
7 887 Inlägg
9 februari 2009
Vart kollar du? Kolla under Egenskaper för Dator. Vet inte om vista räknar fritt minne... Bara alla processer och operativsystemet sjäölv tar ju 1 gig...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
9 februari 2009
Om du tryckt i flera minnen på moderkortet och du har ett gäng minnesplatser
att välja på så är det lönt att veta i vilka minnesplatser moderkortet tycker om att det
finns vissa storlekar av minnen. Inte alla kombinationer som är möjliga.

Inte på äldre grejer iallafall.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 februari 2009
32 bitars operativsystem klarar bara upp till 3gb, Windows dvs.

"The consumer versions of 32-bit Windows XP and Vista have a stated limit of 4 GB RAM, but a practical limit of about 3.1 GB.

Administratör
11 968 Inlägg
9 februari 2009
Det är snarare så att systemet reserverar delar av ram-minnet för andra resurser som grafikkort med mera, i praktiken har du ca 3gb ram kvar efter det. Så är det med 32-bit vista åtminstone, har du 64-bit så kommer du se att du har 4gb "tillgängligt".

Det är som det ska alltså, det blir inte bättre än sådär med 32-bit vista.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

213 Inlägg
9 februari 2009
Mortalis skrev:
32 bitars operativsystem klarar bara upp till 3gb, Windows dvs.

* 32-bit versions of Windows Vista Home Basic, Home Premium, Business, Enterprise, and Ultimate: 4GB
    * 32-bit Windows Vista Starter: 1GB
    * 64-bit versions of Windows Vista Home Basic: 8GB
    * 64-bit versions of Windows Vista Home Premium: 16GB
    * 64-bit versions of Windows Vista Business, Enterprise, and Ultimate: 128GB

? jag kör vista 32/86 fungerar med 4gig

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 februari 2009
inte 4gb tillgängligt ram för program osv nej, det är fortfarande 3gb, sen om nu windows säger 4gb i task manager så lägger den ju till virtuellt minne till de.
3gb e fakta och tyvärr så de ligger till.
Alltså den hittar 4gb, men som chrizz säger, så kan den inte använda allt till program. det är ganska komplicerat att förklara

Pekabow i can see u
644 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
är det då inte alls bättre och lägg ain 4 gb när den bara hitta 3 .. ska ja hellre lägga in tre`?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 februari 2009
Det är ingen idé att betala för 4gb när det inte kommer att kunna användas mer än ca 3gb av program och resurser på en 32 bitars Windows.
Bäst är ju att köra 64 bitars om man nu kan...
Men samtidigt får du ju dual-channelhastigheten om du har två likvärdiga minnen som körs, så du kanske får en högre hastighet med 2x2gb än 1x2gb + 1x1gb trots att du får samma minnesstorlek att "leka med"
Senast redigerat av Mortalis (9 februari 2009)

274 Inlägg
9 februari 2009
Mortalis skrev:
Det är ingen idé att betala för 4gb när det inte kommer att kunna användas mer än ca 3gb av program och resurser på en 32 bitars Windows.
Men samtidigt får du ju dual-channelhastigheten om du har två likvärdiga minnen som körs, så du kanske får en högre hastighet med 2x2gb än 1x2gb + 1x1gb trots att du får samma minnesstorlek att "leka med"

Vill du gifta dig med mig?

on topic nu då! Till trådskaparen, vilka program är det som gör att du behöver 4 gb?

Fisketokig
2 997 Inlägg
9 februari 2009
Visas 3 eller 4GB i Bios i uppstarten?

Om det visar 3GB i Bios så kolla att MEMORY REMAP är "enable"

Annars spelar det ingen roll vad du kör för os så länge inte bios läser in 4GB

Tyvärr saknar jag Remapfunktionen i HTPCn och kan bara utnyttja 3GB av 4 trots Vistax64, en liten miss som jag inte dubbelkollade. Hoppas på att det släpps nytt bios med remapfunktion smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 februari 2009
3.25Gb är den mängd minne som ett 32 bitars operativsystem maximalt kan använda sig av. Spelar ingen roll om du plockar i mer än så. Ett 64 bitars os däremot kan använda betydligt mera, 16Gb ungefär om jag nu inte mins fel. Men man klarar sig rätt långt med 3Gb minne också, om du nu verkligen behöver mer än så så bör du nog överväga ett nytt operativsystem.

Sen att du i Vista ser mindre än 3Gb minne är inte så konstigt då det reserverar en del av minnet till sig själv, ibland flera Gb beroende på vad du gör. Men om nåt annat program kräver minne så släpper vista ifrån sig en del, eller ska göra det iaf.

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Fisketokig
2 997 Inlägg
9 februari 2009
Bossni skrev:
vilka program är det som gör att du behöver 4 gb?

big_smile Vista kanske? Det är ju sjukt vad det drar ramminne. Särskilt Ultimate. Under 4GB på Vista är inte kul!

Har man 3-4 tunga bilder i Photoshop och några webläsare samt redigerar film mm så sitter man inte bra på 4GB

Betaversionerna av W7 är så pass bra att de lätt matchar Vista i dagsläget och W7 är mycket bättre optimerat.

1 814 Inlägg
9 februari 2009
Bossni skrev:
Mortalis skrev:

on topic nu då! Till trådskaparen, vilka program är det som gör att du behöver 4 gb?

Rätt sagt, sexigt med tjejer som också kan datorer big_smile

ontopic: Vista X86 dvs 32 bitars klarar av 4GB sammanlagt. det är ramen + grafikkortet som räknas då.

Vill ha få ut mer än så måste du ha ett operativsystem som stödjer det, t.ex. Vista X64

(det finns 32 bitar OS som klarar mer än 4gb men Windows är inte nån av de)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 februari 2009
ChriZtoffer skrev:
3.25Gb är den mängd minne som ett 32 bitars operativsystem maximalt kan använda sig av. Spelar ingen roll om du plockar i mer än så. Ett 64 bitars os däremot kan använda betydligt mera, 16Gb ungefär om jag nu inte mins fel. Men man klarar sig rätt långt med 3Gb minne också, om du nu verkligen behöver mer än så så bör du nog överväga ett nytt operativsystem.

Sen att du i Vista ser mindre än 3Gb minne är inte så konstigt då det reserverar en del av minnet till sig själv, ibland flera Gb beroende på vad du gör. Men om nåt annat program kräver minne så släpper vista ifrån sig en del, eller ska göra det iaf.

MVH// Christoffer

För att klargöra, inte klaga.
De som undrar så klarar följande 64 BITARS Vista maximal minnesmängd:

Home Basic: 8GB
Home Premium: 16GB
Utimate: 128GB
Business: 128GB
Enterprise: 128GB

Man bör nog faktiskt köra Vista med minst 2gb minne och kör man ganska krävande apps, som en nämnde, photoshop, så förstår jag mycket väl att man vill ha mer. Då rekommenderas ju minst 4gb.

Så har du ngn av de versionerna, och 3gb+ minne fysiskt i datorn men inte visar det, då e de ju nåt lurt, som en herre så fint nämnde

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 februari 2009
Bossni skrev:
Mortalis skrev:

Haha, håller ju på å utbildar mig inom sån här skit just nu.

Får nog passa på frieriet, även om det var väldigt romantiskt av dig wink

274 Inlägg
9 februari 2009
Martin 9-3 skrev:
Bossni skrev:

big_smile Vista kanske? Det är ju sjukt vad det drar ramminne. Särskilt Ultimate. Under 4GB på Vista är inte kul!

Har man 3-4 tunga bilder i Photoshop och några webläsare samt redigerar film mm så sitter man inte bra på 4GB

Betaversionerna av W7 är så pass bra att de lätt matchar Vista i dagsläget och W7 är mycket bättre optimerat.

Är det värt att testa eller ska man vänta tills det kommer ut?

Mortalis skrev:
Bossni skrev:
Mortalis skrev:

Haha, håller ju på å utbildar mig inom sån här skit just nu.

Får nog passa på frieriet, även om det var väldigt romantiskt av dig wink

Ok tack för att du sa nej så snällt smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
9 februari 2009
Bossni skrev:
Martin 9-3 skrev:
Bossni skrev:

Är det värt att testa eller ska man vänta tills det kommer ut?

Kör du Vista idag och har möjligheterna att lägga in W7 så är betaversionen ett bra alternativ trots beta.

Om det är värt besväret att formatera om och installera ett nytt os med allt det drar med sig vågar jag inte svara på i ditt fall smile

Jag kör fortfarande Vista på "riktiga" datorn och väntar till W7 finns i slutgiltiga release för att inte riskera dubbla ominstallationer, sen har den tuffat på bra och funkar fint med Vista utan problem.

Skulle hårddisken krascha idag och jag skulle stå inför valet Vista eller W7Beta tills vidare så skulle det bli W7.

Sök