Detta blir första gången jag byter något så tänkte dubbelkolla lite ang ägarbyte och försäkringar.
Jag sålde motorcykeln idag. Vi skrev ägarbytet på registreringsbeviset och eftersom den är avställd och ska förbli avställd så kändes det logiskt att strunta i att skriva något där

Vi skrev 11 feb som datum och jag skickar pappret imorgon.
1. Om hojen är avställd men garageförsäkrad på mig så måste väl nya ägaren fixa egen garageförsäkring som gäller direkt samma dag, alltså under morgondagen?
För så fort pappren kommer in så kommer väl mitt försäkringsbolag se detta och automatisk avförsäkra och betala tillbaka mellanskillnaden från det skrivna datumet eller det datum de fick kännedom av det?
Eller gäller även min försäkring de dagar det tar för brevet att komma fram och registreras så nya ägaren har ett par dagar på sig att välja egen försäkring? OBS att det är endast garageförsäkring det gäller.
Skulle jag till och med kunna ha kvar min försäkring perioden ut (28 feb) eftersom hojen kommer stå kvar under tiden på samma ställe eller ser det dumt ut att ha olika ägare och försäkrare i 2 veckor?
2. Hojen kommer ju förbli avställd ett par månader till, när nya ägaren ska ställa på den så är det väl j**ligt viktig att
först skaffa försäkring, minst trafik innan den ställs på? Skulle man inte göra det så finns det ju ingen liggande försäkring och trafikförsäkringsföreningen kommer inte bli glad, eller hur?