5014
Sök

Köra tungt släp med BC körkort? (lastbil)

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
tjenixen, en kort fråga!

Polarn har BC (lastbilskörkort), och undrar om han får köra en bil med tungt släp? (en trailer med en bil på).

Mvh

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

561 Inlägg
10 februari 2009
Nepp, han måste ha E för det. För kärran med bil på borde väga rätt mkt.

820 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
BALAN skrev:

okej.. trist!    Så enda sättet är då att köra hem bilen i en lastbil?

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
www.B2-audio.com

Lastbilschaffis
811 Inlägg
10 februari 2009
Dawe_A skrev:
BALAN skrev:

har du köpt en bil nu?!?!? big_smile

820 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
kaxxen skrev:
Dawe_A skrev:
BALAN skrev:

"Drömmaren" själv wink
Senast redigerat av Dawe_A (11 februari 2009)

www.B2-audio.com

Lastbilschaffis
811 Inlägg
11 februari 2009
Dawe_A skrev:
kaxxen skrev:
Dawe_A skrev:

"Drömmaren" själv wink

naaaaaj köp en skyline eller supra big_smile

Yrkesförare
1 073 Inlägg
11 februari 2009
Som dom andra sa så krävs E. Vet han inte det själv om han nu har BC-kort?

blacken
11 februari 2009
Tega skrev:
Som dom andra sa så krävs E. Vet han inte det själv om han nu har BC-kort?

Inte nödvändigtvis. På 80 talet så kunde man bokstavligen få ett "C" kort..

118 Inlägg
11 februari 2009
Nej för gränsen för tungt släp är 750kg är det mer än 750 kg så måste man ha E kort

Sr Bilservice
www.Ranisfoto.se

812 Inlägg
11 februari 2009
lite fel har alla här.. jag får dra 1600 effter styvfars mercha kombi med ändast b kort.. eu släpte nya regler ang lastvikter straxt före nyår så kolla men  tung gruppen hos polisen så kan du säkert få dra bilen sj..  beroende på va du har för bil förstås..  effter våran bedford transport bil får JAG dra 750 på kulan å ha 1500 på flaket såå..  kolla upp med tusse vad du får dra effter bilen..  å  fråga först om dom kan dom nya eu reglerna först..

lycka till..

man lever bara en gång..

170 Inlägg
11 februari 2009
Utan E-behörighet efter en tung lastbil får man endast dra 750kg. Efter en personbil så beror det på vad dragbilen "klarar av" och detta framgår tydligt av registreringsbeviset.

Ex. Sambon får med vinterbilen (Volvo 944) dra 1460kg eftersom hon inte har E kort. Jag får med samma bil dra 1680kg eftersom jag har E kort.

Jag kan tipsa om en ganska intresant läsning och det trafikförordningen (TF) (gammla vägtrafikkungörelsen VTK).

MVH Team S
Sponsorer: LeifsBillackering, AutoGlym, Vianor, CarCraft, Nokian
Hemsida: Team-s.nu

blacken
11 februari 2009
pimpad740 skrev:
lite fel har alla här.. jag får dra 1600 effter styvfars mercha kombi med ändast b kort.. eu släpte nya regler ang lastvikter straxt före nyår så kolla men  tung gruppen hos polisen så kan du säkert få dra bilen sj..  beroende på va du har för bil förstås..  effter våran bedford transport bil får JAG dra 750 på kulan å ha 1500 på flaket såå..  kolla upp med tusse vad du får dra effter bilen..  å  fråga först om dom kan dom nya eu reglerna först..

lycka till..

Du fär alltid framföra ett lätt släp 750 kg utan "E" lapp..

812 Inlägg
11 februari 2009
blacken skrev:
pimpad740 skrev:

lycka till..

ja men det är ju ändrat nu..  man får lasta mer med vanligt b kort (beroende på vad du har för bil och kula)  förut fick jag bara lasta 1300 effter merchan men nu får jag lasta 1600..  å på transportbilen är de bara 750kg kula så oavsätt tidigare får jag inte lasta mer nu förutam på flaket där jag får lasta 1500 med b kort

man lever bara en gång..

blacken
11 februari 2009
pimpad740 skrev:
blacken skrev:
pimpad740 skrev:

lycka till..

ja men det är ju ändrat nu..  man får lasta mer med vanligt b kort (beroende på vad du har för bil och kula)  förut fick jag bara lasta 1300 effter merchan men nu får jag lasta 1600..  å på transportbilen är de bara 750kg kula så oavsätt tidigare får jag inte lasta mer nu förutam på flaket där jag får lasta 1500 med b kort

"förut" så fick man inte framföra ett släp som var tyngre eller kunde lasta mer än 750 kg utan "E" lapp.
Så nu får man köra hur mycket då utan "E" sväng?.
Senast redigerat av blacken (11 februari 2009)

812 Inlägg
11 februari 2009
blacken skrev:
pimpad740 skrev:
blacken skrev:

"förut" så fick man inte framföra ett släp som var tyngre eller kunde lasta mer än 750 kg utan "E" lapp.
Så nu får man köra hur mycket då utan "E" sväng?.

hur mkt kan jag inte svara på de är väl beroende på vad det är för bil och vad du har för kula om du har 1300, 1500 el 2tons kula.. merchan fick jag dra 300kg mer med men det är väl olika som sakt..

man lever bara en gång..

VW Ägare
1 011 Inlägg
11 februari 2009
Reglerna är följande:

För att göra det enkelt så reder jag upp först begräppen om vikter:
Tjänstevikt: Bilens vikt med förare i (står i regbeviset)
Totalvikt: Tjänstevikt + maxlast
Bruttovikt: Tjänstevikt + last

Släp med totalvikt mindre än 750kg räknas alltid som lätt.

Är totalvikten över 750 kg gäller följande:
Dragbilens och släpets totalvikter får ej överstiga 3500 kg.
Och även att släpets totalvikt får ej överstiga dragbilens tjänstevikt

Gör det de så måste man ha E kort. Har man E kort så är det bruttovikterna på släpet som gäller. Men när man har B kort så är det totalvikterna på släpet som gäller oavsett om du har maxlast på eller tomt.

Med C kort får man köra lastbil med totalvikt högst 26 ton fast utan släp (eventuellt ett 750 släp varför man skulle vilja det. Är dock ej säker på denna uppgift.).
Senast redigerat av Eberlund (11 februari 2009)

Henrik Eberlund

blacken
11 februari 2009
Eberlund skrev:
Reglerna är följande:

För att göra det enkelt så reder jag upp först begräppen om vikter:
Tjänstevikt: Bilens vikt med förare i (står i regbeviset)
Totalvikt: Tjänstevikt + maxlast
Bruttovikt: Tjänstevikt + last

Släp med totalvikt mindre än 750kg räknas alltid som lätt.

Är totalvikten över 750 kg gäller följande:
Dragbilens och släpets totalvikter får ej överstiga 3500 kg.
Och även att släpets totalvikt får ej överstiga dragbilens tjänstevikt

Gör det de så måste man ha E kort. Har man E kort så är det bruttovikterna på släpet som gäller. Men när man har B kort så är det totalvikterna på släpet som gäller oavsett om du har maxlast på eller tomt.

Med C kort får man köra lastbil med totalvikt högst 26 ton fast utan släp (eventuellt ett 750 släp varför man skulle vilja det. Är dock ej säker på denna uppgift.).

Du får även framföra ett fordon som väger 3500kg samt ett lätt släp max 750 kg utan "E"sväng..

170 Inlägg
11 februari 2009
Eberlund skrev:
Med C kort får man köra lastbil med totalvikt högst 26 ton.

Stämmer inte.

På ett C kort får man köra en fyraxlad bil lastad till totalvikten och den blir högre än 26 ton. Likaså så får man köra med femaxlade bilar och då bli totalvikten än högre igen. Kort sagt allt handlar om bilens spec inte körkortsbehörighet. Skulle vara kul att veta var du fått din information ifrån.

Däremot en förare mellan 18 & 20år med C kort får inte köra en lastbil tyngre än 7,5 ton om han inte har ett yrkeskompetensbevis.
Senast redigerat av TeamS (11 februari 2009)

MVH Team S
Sponsorer: LeifsBillackering, AutoGlym, Vianor, CarCraft, Nokian
Hemsida: Team-s.nu

7 282 Inlägg
11 februari 2009
TeamS skrev:
Eberlund skrev:
Med C kort får man köra lastbil med totalvikt högst 26 ton.

Stämmer inte.

På ett C kort får man köra en fyraxlad bil lastad till totalvikten och den blir högre än 26 ton. Likaså så får man köra med femaxlade bilar och då bli totalvikten än högre igen. Kort sagt allt handlar om bilens spec inte körkortsbehörighet. Skulle vara kul att veta var du fått din information ifrån.

Däremot en förare mellan 18 & 20år med C kort får inte köra en lastbil tyngre än 7,5 ton om han inte har ett yrkeskompetensbevis.

Och det där med yrkeskompetensbeviset är något som knappt poliserna vet om...

820 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
kaxxen skrev:
Dawe_A skrev:
kaxxen skrev:

"Drömmaren" själv wink

naaaaaj köp en skyline eller supra big_smile

shyy smile. Hehe, supra och skyline är inte längre vad dem var wink

nej men skall jag vara ärlig så vore det skönt att sitta på rätt sida att köra, + att jag hittade ett riktigt praktexemplar av denna bilen, måste utan tvekan vara en av Sveriges finaste.

Tack för alla svar!

mvh
Senast redigerat av Dawe_A (12 februari 2009)

www.B2-audio.com

Sök