5871
Sök

Har tänkt snygga till lite i bagaget på Celican men det är nga saker jag undrar, ang. steget m.m.(Kan inget om billjud)

379 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
Tjenare! big_smile

Då jag anser att mitt ljudbygge som ingick då jag köpte bilen inte ser jätte bra, hade jag tänkt snygga till det lite. Göra det bästa och billigaste möjliga av det som finns.

http://www.garaget.org/?car=98271&image=922682 <-- Som det ser ut nu... hmm

Så här har jag tänkt att det ska se ut sen. Inklädd plywood som täcker sladdar, sladden till basen dras under "golvet", ett plexiglas över slutsteget och ett galler över basen. Så man kan ha saker i utan att behöva oroa sig för att ngt kommer gå sönder.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45866/568222_hpbz7f.jpg
Planerna... smile

Mina frågor är följande:

Tänker med ventilation till steget. Är det ngt den behöver, var och vad i så fall ska jag göra för att motverka ev. överhettning m.m?

Plexiglas... Var hittar man det för en rimlig peng?

Då jag inte vet ett dugg om billjud hoppas jag att ngn kan hjälpa mig smile Ngt annat jag kanske bör tänka på m.m tongue Vad vet jag?

Tacksam för svar!

Mvh Mattias
Senast redigerat av maximal_boost (11 februari 2009)

344 Inlägg
12 februari 2009

379 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
Effektiv skrev:
prova att posta i denna tråd smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 89&p=1

Gjorde det smile Tack för tipset!

379 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Då jag inte fick ngt svar i förra tråden heller så hoppas jag jag kan få ngn hjälp i denna igen.

Tredje gången gillt... smile

2 914 Inlägg
9 mars 2009
maximal_boost skrev:
Då jag inte fick ngt svar i förra tråden heller så hoppas jag jag kan få ngn hjälp i denna igen.

jag tycker du ska köra med en fläkt till steget om du ska bygga in det alla fall (vet inte hur mycket värme ditt alstrar men ändå)
jag har tänkt samma sak som dig att jag ska snygga till i min skuff snart jag med och har tänkt bygga in mitt steg på nåt jävla vänster och då har jag tänkt att köpa datorfläkt (eller liknande... något förslag vad jag ska ha istället?? Om jag spelar en helkväll så blir mitt steg så jag nästan bränner mig = inge bra därför tror jag på att en fläkt vore bra att ha smile)
Senast redigerat av kalle_kalle (9 mars 2009)

379 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
maximal_boost skrev:

jag tycker du ska köra med en fläkt till steget om du ska bygga in det alla fall (vet inte hur mycket värme ditt alstrar men ändå)
jag har tänkt samma sak som dig att jag ska snygga till i min skuff snart jag med och har tänkt bygga in mitt steg på nåt jävla vänster och då har jag tänkt att köpa datorfläkt (eller liknande... något förslag vad jag ska ha istället?? Om jag spelar en helkväll så blir mitt steg så jag nästan bränner mig = inge bra därför tror jag på att en fläkt vore bra att ha smile)

Vet inte hur mkt värme det av ger men dumt att chans... En fläkt ska väl gå att ordna dit smile

Tack för svaret! smile

379 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
polomononen skrev:
Nu i kyligare tider så är det lätt att glömma bort värmeproblemet. Var nära på att tänka så själv. Men när man kör på sommaren och det är 30-40 grader i solen. Då vill man nog att steget har bra cirkulation, även om bilen har AC så är värmen ett problem.

Dumt att lita på att toningen tar bort större delen av värmen. ACn ska man nog inte förlita sig på...

Jaja, fläkt ska vara med iaf smile

Tack för svaret! smile

OLAGBG
596 Inlägg
9 mars 2009
Behöver du hjälp med bygget eller bygghjälp kan du höra av didg på pm till mig. så kan jag bygga åt dig om du vill.

OLAGBG
VOLVO

2 914 Inlägg
9 mars 2009
olagbg skrev:
Behöver du hjälp med bygget eller bygghjälp kan du höra av didg på pm till mig. så kan jag bygga åt dig om du vill.

kan jag få den lyxen åxå? (A)
vad ska man använda sig av för fläckt yikes yikes mitt blir varmt så det känns ordentligt när man spelar i kanske 1 h yikes
ska gå in på ljudshopen i stan och höra vad man ska göra åt saken tongue

660 Inlägg
10 mars 2009
kalle_kalle skrev:
vad ska man använda sig av för fläckt yikes yikes mitt blir varmt så det känns ordentligt när man spelar i kanske 1 h yikes

En vanlig 12v fläkt funkar utmärkt! Finns på nästan alla databutiker och kostar från 50 - 200 kr ungefär..

Dock måste du använda ett relä då du inte kan driva dessa direkt på remoten då dom drar lite för mycket kräm

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

379 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
olagbg skrev:

Det tackar jag för! smile detta hade jag tänkt bygga själv för att lära mig lite men det komemr ju nya utmaningar hela tiden! smile

379 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
Soderqvist skrev:
kalle_kalle skrev:

En vanlig 12v fläkt funkar utmärkt! Finns på nästan alla databutiker och kostar från 50 - 200 kr ungefär..

Dock måste du använda ett relä då du inte kan driva dessa direkt på remoten då dom drar lite för mycket kräm

//Soderqvist

Detta med relä kan behövas en förklaring på ang. koppling. Hur ska man koppla? Vilka kablar ska gå var o.s.v? smile

EDIT: Vad kostar ett relä?
Senast redigerat av maximal_boost (10 mars 2009)

573 Inlägg
10 mars 2009
maximal_boost skrev:
Soderqvist skrev:
kalle_kalle skrev:

//Soderqvist

Detta med relä kan behövas en förklaring på ang. koppling. Hur ska man koppla? Vilka kablar ska gå var o.s.v? smile

EDIT: Vad kostar ett relä?

ska rita upp ett kopplings schema till dig.
dom kostar från 25kr http://www.biltema.se/products/product. … emId=88083
och uppåt

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

573 Inlägg
10 mars 2009
https://www1.garaget.org/gallery/archive/101832/590271_8c3sb3.jpg
här har du kopplingen, hoppas du förstår den

EDIT: glömde sätta dit en säkring på bilden. ska sitta en säkring på batt + kabeln
Senast redigerat av Miramithe (10 mars 2009)

379 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
Miramithe skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/101832/590271_8c3sb3.jpg

Tackar så jätte mkt! big_smile

Har dock nga följdfrågor om det går för sig smile

Om jag nu fattat saken rätt... När steget går igång kommer fläkten gå igång?

Kablar verkar behövas oxå. Vilken typ av kablar ska användas till diverse?

Var bör jman sätta fast relät?

smile

573 Inlägg
10 mars 2009
maximal_boost skrev:
Miramithe skrev:

smile

ja kopplar du så kommer fläkten starta när steget går igång.

använd vanliga strömkablar, typ 2,5 kvadrat kablar borde räcka.

man ska helst sätta fast reläet vertikalt om det går, du kan ju skruva det mot ryggstödet eller nå.

En sak jag glömde dock på ritningen är att du ska sätta en säkring på batteriplus kabeln.

1 785 Inlägg
10 mars 2009
maximal_boost skrev:
Tjenare! big_smile

Då jag anser att mitt ljudbygge som ingick då jag köpte bilen inte ser jätte bra, hade jag tänkt snygga till det lite. Göra det bästa och billigaste möjliga av det som finns.

http://www.garaget.org/?car=98271&image=922682 <-- Som det ser ut nu... hmm

Så här har jag tänkt att det ska se ut sen. Inklädd plywood som täcker sladdar, sladden till basen dras under "golvet", ett plexiglas över slutsteget och ett galler över basen. Så man kan ha saker i utan att behöva oroa sig för att ngt kommer gå sönder.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/45866/568222_hpbz7f.jpg
Planerna... smile

Mina frågor är följande:

Tänker med ventilation till steget. Är det ngt den behöver, var och vad i så fall ska jag göra för att motverka ev. överhettning m.m?

Plexiglas... Var hittar man det för en rimlig peng?

Då jag inte vet ett dugg om billjud hoppas jag att ngn kan hjälpa mig smile Ngt annat jag kanske bör tänka på m.m tongue Vad vet jag?

Tacksam för svar!

Mvh Mattias

Skaffa ett steg som är överdimensionerat för din bas såkommer du inte få några problem med överhettning. Tänk noga igenom när du väljer produkter köp kvalitéts produkter. Det finns fler som säljer basar och steg i landet än BRL och MDS även om inte alla har upptäckt det än.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

379 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Skaffa ett steg som är överdimensionerat för din bas såkommer du inte få några problem med överhettning. Tänk noga igenom när du väljer produkter köp kvalitéts produkter. Det finns fler som säljer basar och steg i landet än BRL och MDS även om inte alla har upptäckt det än.

Sant, men i detta fallet fanns dessa grejer med när jag köpte bilen, monterat på detta sätt. Tänker bara göra det lite bättre och snyggare smile

379 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
Miramithe skrev:
maximal_boost skrev:
Miramithe skrev:

smile

man ska helst sätta fast reläet vertikalt om det går, du kan ju skruva det mot ryggstödet eller nå.

En sak jag glömde dock på ritningen är att du ska sätta en säkring på batteriplus kabeln.

Tack så mkt för hjälpen smile

573 Inlägg
10 mars 2009
maximal_boost skrev:
Miramithe skrev:
maximal_boost skrev:

smile

Tack så mkt för hjälpen smile

vsg, var så lite så.

Sök