Hur får jag specielt motorljud ur en s40?

marcus1
15 februari 2009 ·

Tjena, undrar hur jag kan få fram lite ovanligt motorljud ur min s40?? vill ha mer sportljud än turboljud

FLindgren
15 februari 2009 · 5 089 Inlägg

öppet filter och extraktorrör med 2.5 avgas.. Men det blir väll svårt för dig att få turboljud, när du inte enns har turbo i bilen?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
påsen If your not out of control, your not in control
15 februari 2009 · 686 Inlägg

Är det en turbobil eller en sugis?

Om det är en turbo så skulle väl jag säga 2,5" från turbon med 2 dämpare tror jag.
3" brukar ge mer turboljud så att säga medans 2,5" ger lite "rappare" sportljud har jag för mig.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
påsen If your not out of control, your not in control
15 februari 2009 · 686 Inlägg

s40macke skrev:

påsen skrev:
Är det en turbobil eller en sugis?

Om det är en turbo så skulle väl jag säga 2,5" från turbon med 2 dämpare tror jag.
3" brukar ge mer turboljud så att säga medans 2,5" ger lite "rappare" sportljud har jag för mig.

/Påsen

Bsr Steg 2 med andra ord ? smile

Kan nog stämma rätt bra, har inte så bra kolla på vad som ingår i deras steg men nu när du säger det så stämmer det nog rätt bra tongue Hehe

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
Angeland
17 februari 2009 · 245 Inlägg

ta bort alla grenrörs packningar och sätt ihop allt igen så låter bilen skitfräckt!

S.v.r
baltis
17 februari 2009 · 1 948 Inlägg

vill du ha lite smattrigare ljud så e alltid ett gammalt tips att ta hammaren och börja slå på avgasröret så det blir buckligt (ljudet studsar då runt i avgassystemet) och på så sätt får du mer "smatter" ljud.

lundan_89
17 februari 2009 · 76 Inlägg

sätt i en gammal saab motor 2stroke power!! där har du speciellt ljud!! (ironi)

saaaaaaaaaab<3
MST4
17 februari 2009 · 224 Inlägg

Mer sport får du med större avgsystem och plockar du väck en dämare så låter det ännu mer.
men hade jag varit som dig så hade jag chippat och satt på lite grövre system tex jt 3"
men ha gärna 2 dämpare om du inte vill sitta med peltor lurar när du ska åka en 10 mil hmm

//mvh  Martin

Senast redigerat av MST4 (17 februari 2009)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
YeahBitch
18 februari 2009 · 730 Inlägg

Kör snabbt över ett farthinder så kommer den låta som en rallybil sen smile

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
marcus1
18 februari 2009 ·

YeahBitch skrev:
Kör snabbt över ett farthinder så kommer den låta som en rallybil sen smile

hahaha 240 människor har alltid så bra lösningar på allt smile

TurbOla Reservdansk
18 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Är det en 2,0t?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
henne_svenne
18 februari 2009 · 668 Inlägg

TurbOla skrev:
Är det en 2,0t?

det ser ju ut som det (om han nu har orginal röret på nu) för på 1,8 se eller var den nu heter så är det ju två små avgasrör från ljuddämparen om du förstår

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
MST4
18 februari 2009 · 224 Inlägg

s40macke skrev:

MST4 skrev:
Mer sport får du med större avgsystem och plockar du väck en dämare så låter det ännu mer.
men hade jag varit som dig så hade jag chippat och satt på lite grövre system tex jt 3"
men ha gärna 2 dämpare om du inte vill sitta med peltor lurar när du ska åka en 10 mil hmm

//mvh  Martin

Men om jag har 3" så borde ju bara turbo dånet komma ? ska man inte ha smalt utblås ?

Jag för står nog inte dig, fler dämpare stoppar upp ljudet och en turbo stoppar upp ljudet. vill du att det ska låta mera motorljud så krävs större system.
vill du ha dumpljud på din s/v40 plocka bort skummgummit i filterboxen eller sätt dit ett öppet filter.
här nedan är en film på min bil med 3" och en dämpare.
http://video.google.com/videoplay?docid … &hl=sv

Senast redigerat av MST4 (18 februari 2009)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
BeCe
18 februari 2009 · 364 Inlägg

Jag har satt på 3" JT från katten och låter sportigt, mullrar inte för mycket vid lugn körning gasar man låter det tillräckligt=) Turboljud finns!

Saab 9-5 2.0T "-Blacked Out-" (2006)
torpis Forummoderator
18 februari 2009 · 10 572 Inlägg

LilD skrev:
Jag har satt på 3" JT från katten och låter sportigt, mullrar inte för mycket vid lugn körning gasar man låter det tillräckligt=) Turboljud finns!

Märkte du inte att det är vääääldigt trångt att får dig 3" när du monterade på din S40?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
marcus1
18 februari 2009 ·

MST4 skrev:

s40macke skrev:

MST4 skrev:
Mer sport får du med större avgsystem och plockar du väck en dämare så låter det ännu mer.
men hade jag varit som dig så hade jag chippat och satt på lite grövre system tex jt 3"
men ha gärna 2 dämpare om du inte vill sitta med peltor lurar när du ska åka en 10 mil hmm

//mvh  Martin

Men om jag har 3" så borde ju bara turbo dånet komma ? ska man inte ha smalt utblås ?

Jag för står nog inte dig, fler dämpare stoppar upp ljudet och en turbo stoppar upp ljudet. vill du att det ska låta mera motorljud så krävs större system.
vill du ha dumpljud på din s/v40 plocka bort skummgummit i filterboxen eller sätt dit ett öppet filter.
här nedan är en film på min bil med 3" och en dämpare.
http://video.google.com/videoplay?docid … &hl=sv

men vill inte ha mer ljud, vill ha ett ljusare och sportigare ljud, lite stcc tongue ( har redan öppet filter)
Fast de lät riktigt härligt på videon

Senast redigerat av s40macke (18 februari 2009)

TTMotorsport
18 februari 2009 · 196 Inlägg

Specielt motorljud ?
Köp en genomgången STCC alt BTCC spis !

MG B GT "Sebring Replica - Roadsport C" (1970)
Lotus Europa S1 "Ex Gatregad Modsport 1" (1968)
Austin Mini Van "Ex Jana s" (1965)
TTMotorsport
18 februari 2009 · 196 Inlägg

Spis = motor
STCC alt BTCC vet du la fan va det är för något ?

"vill ha ett ljusare och sportigare ljud, lite stcc  "

Bästa altenativet , köp en sån spis.
Dom kan inte vara dyra för en spis som kördes för 3-4 år sen !

Ford Anglia (1952)
MG B GT "Sebring Replica - Roadsport C" (1970)
Lotus Europa S1 "Ex Gatregad Modsport 1" (1968)
2-8Injection
18 februari 2009 · 120 Inlägg

Varför bry sig om en S40 låter tråkigt? Det är ju i grunden en Mitsubishi Carisma vilket gör den helt könslös och tråkig. Den Ska vara tråkig..
Tänker jag fel?

TTMotorsport
18 februari 2009 · 196 Inlägg

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" = Full race spis alt köp en fullrace S40
Gör inget halvdant "åka och ragga vid macken med stort luftfilter och försöka se tuff ut" stuk,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang