KHRacing skrev:
Xtravagant skrev:
........ en djävfla massa text......
Du Niklas.. som solfilmsmontär (annan företagare) så skiter du högaktningsfullt i om personen som vill ha solfilm på sin bil har läkarutlåtande - du ser bara så att de har pengarna för monteringe & ev: är du sjysst o påpekar att detta är olagligt.. kom inte o säg nånting annat som svar.

Xtravagant skrev:
........ Sen finns det folk här inne som tjatar om att ha fått intyg om man har epilepsi och liknande.
Om det är en passagerare som har åkomman kan denne placera sig i baksätet eller skuffen och därmed behövs inga dispenser.
En förare som har så kraftig epilepsi lär få kortet indraget innan man får dispens på solfilm.
Varför tvivlar du när jag säger att jag har ringt till Vägverket & frågat & att dispansansökan tolkas från fall till fall. - personen jag frågade gick i sin tur iväg i ca: 3 minuter för att konsultera sin chef.
jag har ingenstans skrivit att MAN FÅR DISPANS OM MAN HAR LÄKARTINTYG.
hare bäst & trevlig helg på dig.
mvh K
Om kunden vill ha solfilm på framrutorna så monterar jag solfilm på framrutorna.
Jag informerar om att det inte är lagligt.
Denna tråden handlar dock inte om jag monterar om en kund vill ha det eller inte.
Tråden handlar om den lagliga biten om man har ett läkarutlåtande.
Att du har ringt och frågat ger jag INGENTING för.
Jag skulle köpa nya blinkers en gång och funderade då på Osram Diadem.
För de som känner till dessa lampor vet att dom är blåaktiga i lampans utseende men blinkar med amber.
För att vara på säkra sidan så tänkte jag att jag skulle kolla om de var lagliga eller inte.
Jag fick dokument från Osram som visade klart och tydligt om ett godkännande.
Jag ringde och fråga VV och dom menade på att det är klart det är lagligt om det finns ett godkännande.
Jag ringde polisen och dom sa samma sak.
Glad som jag var när jag monterat så körde jag iväg på en bilträff och tror du inte att polisen ville titta närmre på min bil? Visst sa jag. Långt efter länge så skulle dom skriva böter.
Du kan aldrig gissa vad jag fick böter för

.
Min lampor... enligt polismannen så får blinkers inte vara blå (att dom blinkade med rätt färg spelade ingen roll.)
Nu 3 år senare och 700kr fattigare så har jag fortfarande inte fått mitt ärende prövat.
OCH DETTA TROTS ATT TANTEN PÅ VV SATT OCH SA KLART OCH TYDLIGT ATT DET VAR LAGLIGT!!!
Men som jag sa tidigare:
Det finns tydligen massor av folk som känner de som har dispens här så det är ju bara till att kasta upp ett dokument som visar det.
Jag lovar att när det dokumentet dyker upp så är jag den förste som ber om ursäkt att jag hade fel.
Tills den dagen hävdar jag, med lagtexten på min sida att det inte finns någon dispens att få.
Att säga något annat utan att hålla i ett ÄKTA dokumnet är påhittat eller rykten.