SOLFILM skrev:
Phaetoon skrev:
SOLFILM skrev:
Jag har inte skrivit något om mörkhets graden!
Jag skrev att det finns DISPENS för ljus känsliga! Du skrev att det ej finns!
I intyget så står det SOLSKYDDSFILM (SOLFILM) Inte bara UV SKYDD
Och all solfilm i princip av kvalite har UV SKYDD I SIG
Sedan kan detta intyg vara olikt många andra!
Det finns solskydds film som klarar dessa krav!
Solskyddsfilm är det samma som UV-filter.
Man ska egentligen skilja på toningsfilm, solfilm och solskyddsfilm.
Solfilm innehåller ett visst skydd mot solen (både UV- och värmestrålning) medan äkta solskyddsfilm har ett ännu högre fokus på just solskyddet (och kostar därefter).
SOLFILM som vi i branschen jobbar med!
Solfilm/solskydds film jag jobbar med har 99% UV skydd!
Solfilm/solkydds film har värmedämpning mellan 40% - 58%
Alla solfilm med (metal) i filmen har ett 99% UV skydd
Den 50% solfilmen i mitt sortiment är den ljusaste filmen! (röktonnad)
Jag vet att även att dom flesta bilrutor idag på moderna bilar ligger runt 80% ljusgenomsläpp!
Men dock så gällde det solkyddsfilm och det ingår i serien (solfilm)
mvh
Jörgen
om den ljusaste solfilmen som ligger på 50% monteras på en ruta som frän början är 80%.
Vad blir det slutliga genomsläppet då?
Nu är jag kanske inte den bästa på matte men jag vill ha det till 40% och därmed olaglig.
Sen är det inte hela sanningen som du nämner med 99% UV bortfall.
Ja de flesta bra filmer på markanden idag tar bort ca 99% av UV ljuset MEN
de tar bort UV på väglängden 300-350nm(ungefär).
Den UV film jag arbetar med i de fall där det är tal om en sjukdom som inte klarar UV ljus där använder man en film som tar bort UV ljuset över 400nm.
Dvs att den tar bort BETYDLIGT mycket mer UV ljus.
så allt beror på hur man räknar.
En solfilm till bil tar inte bort 99% av det totala UV ljuset utan bara 99% av våglängderna mellan 300-350nm(ungefär).
UVC strålning = 220nm - 290nm
UVB strålning = 290nm - 320nm
UVA strålning = 320nm - 400nm
Detta innebär att en solfilm till bil inte tar bort UVC alls, enbart lite av UVB och det mesta av UVA.
Dock långt ifrån tillräckligt om jag skulle använda ordet UV filter. läcker som ett såll isåfall.
Nog för att det med dispens stämde men står fortfarande fast vid att det inte är tal om ett mörkläggande utan ett UV filter.
Enda vettiga i denna tråd som faktiskt läser fakta och tar den för vad det är måste vara Phaetoon.
Jag är mänsklig och gör fel, därav att jag erkände att det faktiskt fanns dispens.
Men alla andra i tråden tycks fortfarande tro att det rör sig om en solfilm vilket det inte gör.
Det finns INGEN bil solfilm idag som klarar gränsen för 50%, sen hade den inte tagit bort tillräckligt med UV i vilket fall om man har någon form av Porfyria. så även om man säger att det hade gått att montera den ljusaste rent lagligt så hade personen med sjukdomen inte varit nöjd eftersom den släpper genom för mycket UV ljus.
Den tar bort mer än tillräckligt för en person utan sjukdomen men är man känslig för UV ljus så räcker det inte.