Byta olja i bilen 1 gång i veckan? :s

AudiZack Living the good Life!
18 februari 2009 · 585 Inlägg

Tja, det va lite svårt och förklara vad jag vill i rubriken men här ska jag försöka förklara vad jag undrar.roll

Jag har hört att folk säger att det e inte bra att byta olja och oljefilter, låt oss säga 1 gång i veckan, vissa säger att det är bättre för motorn ifall den får köra med oljan i typ 6 månader så mår motorn bättre utav det, jag e väldigt förvirrad utav vad folk säger, så jag tänkte kolla vad ni tycker och ifall någon kan svaret på denna kluriga fråga.hmm

Jag gör inget utav det som jag skrivit, jag servar den enligt mitt schema...wink

Skulle vara schysst ifall ni kunde typ skriva för och nackdelar, ska bli roligt och vet vad det finns för nackdelar med att byta oljan varje vecka så den håller sig gyllene brun och fräsch smile

// zacke

When the flag drops, the Bullshit stops.
falloutboy
18 februari 2009 · 1 723 Inlägg

ny olja är väl alltid bäst? ju mer du kör desto mer föroreningar. inte för att den lär blir överdrivet skitig på en vecka... smile det blir dyrt med så täta byten om inte annat, och lite menlöst iom att du faktiskt har ett FILTER vars uppgift är att just hålla oljan ren.

TurbOla Reservdansk
18 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Hemskt dyrt att byta olja en gång i veckan?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
AudiZack Living the good Life!
18 februari 2009 · 585 Inlägg

TurbOla skrev:
Hemskt dyrt att byta olja en gång i veckan?

Vissa har förmåner med jobbet wink

Senast redigerat av AudiZack (18 februari 2009)

When the flag drops, the Bullshit stops.
alain www.bimmerpower.org
18 februari 2009 · 3 995 Inlägg

Att byta olja en gång i vecka är den korkast jag ha hört intills, det kan finnas undantag med rally bilar eller formulbilar som tävla i hög nivå
Till vanligt svensson, byta vid våren när det blir varm och har en olja som är ampassad till varmare väder
och också byta vid sen hösten så att olja kan flytta lätare när det är kallt
naturligkvis man bytter ocskå oljefilter i sammband med oljebytt.
Det är upp till var och en att göra som han vill. cool

Senast redigerat av alain (18 februari 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
azid Det som inte dödar gör ont
18 februari 2009 · 2 668 Inlägg

men slöseri...

2slow
Amazon_123GT Driifter;)
18 februari 2009 · 1 630 Inlägg

bara byta höst o vår beror ju på hur långt men kör med bilen mellan perioderna..

nyfiken fråga . vilka här kör med olika olja på sommar o vinter ?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
caromania Forummoderator
18 februari 2009 · 9 296 Inlägg

Det finns faktiskt ingen anledning att hälla ut 200liter olja i onödan. Sedan undrar jag lite över "förmån på jobbet". Kan det vara så att oljan du har tillgång till trollas bort i en annan faktura, eller sprids ut via fakturor? Med andra ord är det vi andra som betalar den. Lite socialfallstänkande då? "Socialen betalar"

Tänkte bara uppmärksamma dig på att du kan se på det på det sättet istället.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
AudiZack Living the good Life!
18 februari 2009 · 585 Inlägg

Vad menar du med vi andra, tänker bara kolla hur du tänker, är man frisk i huvudet drar man inte en sån här slutsats. Själv klart betalar jag för den.

Eller vänta lite, jag tar oljan och sen så skickar jag en räkning till dig varje månad om hur mycket man har slösat ner i "brunnen", eller var det inte så du tänkte, tror du att du e den ända som sliter och jobbar eller?

Håll dig borta från saker du inte vill diskutera eller har svar på, det står klart och tydligt för och nackdelar om det.

Kommer inte ens svara om du svarar, orkar inte med såna människor som dig.

When the flag drops, the Bullshit stops.
Drönirettab
18 februari 2009 · 21 761 Inlägg

AudiZack skrev:
Jag har hört att folk säger att det e inte bra att byta olja och oljefilter, låt oss säga 1 gång i veckan, vissa säger att det är bättre för motorn ifall den får köra med oljan i typ 6 månader så mår motorn bättre utav det

Enligt min åsikt så är ett sånt påstående absolut inte rätt, det är helt orimligt att motorns hälsa skulle riskeras bara för att den har ny och ren olja hela tiden. Då är detta sagt enbart ur motorhälsans synvinkel alltså. smile

Jag gissar att folk egentligen menar att det är ett stort slöseri med pengar, för det är det ju faktiskt. Men det är ju en helt annan sak, har inget med din specifika fråga att göra. smile

Mitt svar blir att det inte är ohälsosamt för motorn att byta olja 1 gång i veckan, däremot är det onödiga utgifter.

DusanMandick Random Hero
18 februari 2009 · 4 047 Inlägg

Tror de rekomemenderade tidsperioderna som står i servicebok/instruktionsbok är de optimala

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
AudiZack Living the good Life!
18 februari 2009 · 585 Inlägg

Drönirettab skrev:

AudiZack skrev:
Jag har hört att folk säger att det e inte bra att byta olja och oljefilter, låt oss säga 1 gång i veckan, vissa säger att det är bättre för motorn ifall den får köra med oljan i typ 6 månader så mår motorn bättre utav det

Enligt min åsikt så är ett sånt påstående absolut inte rätt, det är helt orimligt att motorns hälsa skulle riskeras bara för att den har ny och ren olja hela tiden. Då är detta sagt enbart ur motorhälsans synvinkel alltså. smile

Jag gissar att folk egentligen menar att det är ett stort slöseri med pengar, för det är det ju faktiskt. Men det är ju en helt annan sak, har inget med din specifika fråga att göra. smile

Mitt svar blir att det inte är ohälsosamt för motorn att byta olja 1 gång i veckan, däremot är det onödiga utgifter.

taack för ditt svar, tack för att du skrev ner vad du tyckte jämfört med vissa andra...

When the flag drops, the Bullshit stops.
blacken
18 februari 2009 ·

AudiZack skrev:
Tja, det va lite svårt och förklara vad jag vill i rubriken men här ska jag försöka förklara vad jag undrar.roll

Jag har hört att folk säger att det e inte bra att byta olja och oljefilter, låt oss säga 1 gång i veckan, vissa säger att det är bättre för motorn ifall den får köra med oljan i typ 6 månader så mår motorn bättre utav det, jag e väldigt förvirrad utav vad folk säger, så jag tänkte kolla vad ni tycker och ifall någon kan svaret på denna kluriga fråga.hmm

Jag gör inget utav det som jag skrivit, jag servar den enligt mitt schema...wink

Skulle vara schysst ifall ni kunde typ skriva för och nackdelar, ska bli roligt och vet vad det finns för nackdelar med att byta oljan varje vecka så den håller sig gyllene brun och fräsch smile

// zacke

Enda nackdelen är väl att man nöter på gängorna på oljeavtappnings skruven. big_smile  Annars så är det bara ett stort plus för motorn..

Larssa91
18 februari 2009 ·

AudiZack skrev:
Tja, det va lite svårt och förklara vad jag vill i rubriken men här ska jag försöka förklara vad jag undrar.roll

Jag har hört att folk säger att det e inte bra att byta olja och oljefilter, låt oss säga 1 gång i veckan, vissa säger att det är bättre för motorn ifall den får köra med oljan i typ 6 månader så mår motorn bättre utav det, jag e väldigt förvirrad utav vad folk säger, så jag tänkte kolla vad ni tycker och ifall någon kan svaret på denna kluriga fråga.hmm

Jag gör inget utav det som jag skrivit, jag servar den enligt mitt schema...wink

Skulle vara schysst ifall ni kunde typ skriva för och nackdelar, ska bli roligt och vet vad det finns för nackdelar med att byta oljan varje vecka så den håller sig gyllene brun och fräsch smile

// zacke

1 gång i veckan låter väldigt onödigt. men som sagt, är de en tävlings bil som går väldigt hårt så är de vell klart.

Defeqt
18 februari 2009 · 135 Inlägg

azid skrev:
men slöseri...

Moget ?!?!!?

Men du kände dej kanske tvungen ......

-Mackan- Fire And Silk
18 februari 2009 · 2 254 Inlägg

DusanMandick skrev:
Tror de rekomemenderade tidsperioderna som står i servicebok/instruktionsbok är de optimala

Tidsperioderna är nog optimerade efter kundens plånbok och motorns välbefinnande, jag tror att motorn skulle må ännu bättre om man byter oftare än vad average Svensson/Verkstad faktiskt gör.


Det är lite som  MILJÖ-EFFEKT-EKONOMI (inom fordon) triangeln man kan inte optimera allt utan man får ta från det ena och ge till det andra om man vill förändra.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Xuri One Man Clan
18 februari 2009 · 4 287 Inlägg

Min morbror jobbar på en firma som bygger högprecisions maskiner å lite annat...när dom köper ny olja så måste dom filtrera den pga av att de är så stora å skadliga partiklar i den å de är typ motorolja dom använder.... alltså i deras fall...ju tätare olje byten = skadligare.... å de är rätt möe i dom nya motoroljorna också..

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
ajka
18 februari 2009 · 194 Inlägg

500 mil räcker nog som intervall mellan bytena

Smajly
18 februari 2009 · 3 059 Inlägg

DusanMandick skrev:
Tror de rekomemenderade tidsperioderna som står i servicebok/instruktionsbok är de optimala

Exakt.. Det dom angivit är för den olja/filter dom rekomenderar och då antas ju den oljan hålla den kvalité som den måste mellan dessa olika service perioder.

AudiZack Living the good Life!
18 februari 2009 · 585 Inlägg

Xuri skrev:
Min morbror jobbar på en firma som bygger högprecisions maskiner å lite annat...när dom köper ny olja så måste dom filtrera den pga av att de är så stora å skadliga partiklar i den å de är typ motorolja dom använder.... alltså i deras fall...ju tätare olje byten = skadligare.... å de är rätt möe i dom nya motoroljorna också..

Det visste jag inte faktiskt, du skulle väl inte kunna fråga din morbror vad det är för partiklar, exemplvis om det är vanligt smuts eller smuts som kommer när de rafinera olja i rafinaderiet (tror jag det stavas)?

Det e många på jobbet som sitter och diskuterar detta om varför man inte ska byta olja oftare eller varför inte man ska byta oftare olja (och då pratar de om ca 1 veckas till 1 månads interavaller oavsett vad bilen har rullat). Den ända anledningen jag hade till mina arbetskamprater va att det inte är nödvändigt att byta olja varje vecka, thats it.hmm

Nu börjar det likna något big_smile

// Zacke

Senast redigerat av AudiZack (18 februari 2009)

When the flag drops, the Bullshit stops.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang