7118
Sök

Eftertändning på B230E

Volvoskadad
127 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
Hejsan, bytte lager och packningar i min 740gle som har en b230E motor.
Jag tog en 530topp med uttag för fördelare i bakkant från en 240GLT med likadan motor. Denna topp var i bättre skick än den som satt på.
Jag monterade ihop allt och startade den men den gick inte som den skulle, spottade och baktände på låga varv vid kallstart sen har ojämn tomgång när den är varm. Jag kollade tändningen med stroboskoplampa och jag hade ca 10graders EFTERtändning med vakum vid ca 900rpm där ja i vanliga fall ska ha 12graders FÖRtändning utanvakum. Jag vred tillbaka fördelarn allt som gick men har fortfarande eftertändning, men den småhostar vid kallstart och rycker vid landsvägskörning.

Jag drog då slutsatsen till att jag måste kuggat in kammen fel mot vevaxeln eftersom jag dragit tillbaka fördelarn allt som går. Jag vad ute idag och kollade markeringarna men allt stämmer. Nockarna på kammen ska ju stå 10 i 2 vid noll-läget. tycker det ser ut som att nockarna är lite tillbaka dragna låt oss säga kvart i iställer för 10 i, fast markeringarna stämmer ju??.

Är precis som att kammen ska kuggas ett kugg frammåt. Det borde göra susen på tändningen också för då kan ja ställa bak den lite till. Men känns som det är något annat som är felet. Att fästena för fördelarn inte är identiska på 240toppen??
Skulle vara trevligt om någon vill dela en fundering

mvh johnny

I'm living the life I was born to live

1 816 Inlägg
20 februari 2009
Det är ju exakt samma topp, är det en 530-topp så är det en 530-topp.
Du bör ha fått remmen fel med tanke på att den inte går som den ska, kolla märkningen på vevaxeln ordentligt för dessa kan vara lite lömska att se och lätta att missbedöma.

Volvoskadad
127 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
Hilmer skrev:
Du bör ha fått remmen fel med tanke på att den inte går som den ska, kolla märkningen på vevaxeln ordentligt för dessa kan vara lite lömska att se och lätta att missbedöma.

Tack för ett svar smile Jo man tycker ju att det inte borde skilja något mellan topparna. Markeringen på vevaxeln var lite skum. Var ut nyss och kollade. Enligt remskivans grader så har jag inte kuggat fel. När remskivan står på 0an så står kammen som den ska. Men jag litar inte riktigt på plastkåpan...

Entreprenör
1 784 Inlägg
20 februari 2009
Boggieman skrev:
Hilmer skrev:

Tack för ett svar smile Jo man tycker ju att det inte borde skilja något mellan topparna. Markeringen på vevaxeln var lite skum. Var ut nyss och kollade. Enligt remskivans grader så har jag inte kuggat fel. När remskivan står på 0an så står kammen som den ska. Men jag litar inte riktigt på plastkåpan...

Dum fråga kanske...men sitter tändkablarna rätt....?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77936/529734_ffcrur.jpg
Senast redigerat av mrbuggy (20 februari 2009)

1 196 Inlägg
20 februari 2009
japp sitter rätt

Entreprenör
1 784 Inlägg
20 februari 2009
Spiike skrev:
japp sitter rätt

De va en fråga till Boggieman om han hade dom rätt..... :-)

1 816 Inlägg
20 februari 2009
Man bör utgå ifrån vevaxelns egna markering för att kunna vara helt säker.
Man kan också kolla när kolven är i topp, demontera tändstiftet och känn efter med en mejsel där kolven är i topp, dvs kolven ska vara precis innan den vänder neråt igen. Lättare att göra så då man slipper demontera remmar och kåpor osv för att kunna se markeringen.
Jämför sedan med hur kamaxeln står.
Senast redigerat av Hilmer (20 februari 2009)

Volvoskadad
127 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
mrbuggy skrev:
Boggieman skrev:
Hilmer skrev:

Dum fråga kanske...men sitter tändkablarna rätt....?

http://www1.garaget.org/gallery/archive … ffcrur.jpg

Ja självklart sitter dom rätt. Motorn går bra nästan som den ska. bara att den har eftertändning istället för förtändning. annars funkar den ju att köra men rycker lite smått, och baktänder vid kallstart. Eftersom den är eftertänd lär man tappa lite kräm också med tanke på att det tänder när kolven är på väg ner

Volvoskadad
127 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
Hilmer skrev:
Man bör utgå ifrån vevaxelns egna markering för att kunna vara helt säker.
Man kan också kolla när kolven är i topp, demontera tändstiftet och känn efter med en mejsel där kolven är i topp, dvs kolven ska vara precis innan den vänder neråt igen. Lättare att göra så då man slipper demontera remmar och kåpor osv för att kunna se markeringen.
Jämför sedan med hur kamaxeln står.

Jo tänkte göra det idag men fick inte tillgång till några verktyg. Men jag brukar vara nogrann när jag kuggar in och har gjort det flera gånger. Ska kolla det där med en mejsel när kolven står i topp imorgon...

Volvoskadad
127 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
Kollade allt idag. Alla markeringar stämmer. kolven står i topp. kammen står som den ska. Fördelarn är tillbaka dragen till max men har fortfarande inte ens nära 12graders FÖRtändning. Fördelarlocket är från en GL med F motor. Funderade på om något kunde skilja mellan dem? annars har jag ingen aning...

1 816 Inlägg
21 februari 2009
Det är ju inte samma tändsystem på E och F motorn.

Volvoskadad
127 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
Hilmer skrev:

Det är likadan fördelare enligt siffrorna på dom tongue Men borde fördelarlocket vara olikt? Det är det enda jag kan tänka mig att det kan vara..

1 816 Inlägg
21 februari 2009
Boggieman skrev:
Hilmer skrev:

Det är likadan fördelare enligt siffrorna på dom tongue Men borde fördelarlocket vara olikt? Det är det enda jag kan tänka mig att det kan vara..

Kolla så att det verkligen stämmer, är inte hemma i de toppmonterade fördelarna men jag vet att det finns 25-30st fördelare att välja bland när det gäller de blockmonterade.
Och eftersom det övriga stämmer så bör man ju kolla extra noggrant på detta eftersom det är just detta som inte är original till denna motor.

Volvoskadad
127 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Hilmer skrev:
Boggieman skrev:
Hilmer skrev:

Kolla så att det verkligen stämmer, är inte hemma i de toppmonterade fördelarna men jag vet att det finns 25-30st fördelare att välja bland när det gäller de blockmonterade.
Och eftersom det övriga stämmer så bör man ju kolla extra noggrant på detta eftersom det är just detta som inte är original till denna motor.

Finns inget som skiljer dom åt som kan ha med tändfördröjningen att göra. Har funderat om det har något att göra med knacksensorn. Jag köpte motorn med ett dåligt vevlager så den knackade riktigt rejält. På denna motor funkar det så att tändningen ställer fram sig när den känner av sk. spikningar som kan motsvara lagerknacket i mitt fall. Så har funderingar om att den står kvar i detta läge, fast efter jag bytt vevlager. Någon 740 nörd eller gammal lirare som har mer erfarenhet i detta tändsystem får gärna dela mina funderingar då jag har gått vilse. Allt annat på motorn stämmer..

huh?
10 427 Inlägg
23 februari 2009
Hilmer skrev:

B230E och B230K delar tändsystem på Volvo 740.

Fördelarlocket skall vara likadant till alla rödblockare med toppmonterad fördelare.

Sök