20 februari 2009
Trådstartare
Hejsan, bytte lager och packningar i min 740gle som har en b230E motor.
Jag tog en 530topp med uttag för fördelare i bakkant från en 240GLT med likadan motor. Denna topp var i bättre skick än den som satt på.
Jag monterade ihop allt och startade den men den gick inte som den skulle, spottade och baktände på låga varv vid kallstart sen har ojämn tomgång när den är varm. Jag kollade tändningen med stroboskoplampa och jag hade ca 10graders EFTERtändning med vakum vid ca 900rpm där ja i vanliga fall ska ha 12graders FÖRtändning utanvakum. Jag vred tillbaka fördelarn allt som gick men har fortfarande eftertändning, men den småhostar vid kallstart och rycker vid landsvägskörning.
Jag drog då slutsatsen till att jag måste kuggat in kammen fel mot vevaxeln eftersom jag dragit tillbaka fördelarn allt som går. Jag vad ute idag och kollade markeringarna men allt stämmer. Nockarna på kammen ska ju stå 10 i 2 vid noll-läget. tycker det ser ut som att nockarna är lite tillbaka dragna låt oss säga kvart i iställer för 10 i, fast markeringarna stämmer ju??.
Är precis som att kammen ska kuggas ett kugg frammåt. Det borde göra susen på tändningen också för då kan ja ställa bak den lite till. Men känns som det är något annat som är felet. Att fästena för fördelarn inte är identiska på 240toppen??
Skulle vara trevligt om någon vill dela en fundering
mvh johnny
I'm living the life I was born to live