Rquired
Allmänt envis
24 februari 2009
· 12 512 Inlägg
steifan skrev:
Rquired skrev:
steifan skrev:
Skönt att myten kunde bevisas i Aftonbladets gamla reservdelsjämförelse från 2002.
Karossdetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70
http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … aross.html
BMW 320i 71%
BMW 523i 81%
Saab 9-3 SE 80%
Saab 9-5 4d 81%
Volvo S40 2,0 T 82%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 121%
Eldetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70
http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/bildelar-el.html
BMW 320i 108%
BMW 523i 106%
Saab 9-3 SE 104%
Saab 9-5 4d 99%
Volvo S40 2,0 T 94%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 127%
Motordetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70
http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … motor.html
BMW 320i 131%
BMW 523i 138%
Saab 9-3 SE 87%
Saab 9-5 4d 95%
Volvo S40 2,0 T 88%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 103%
Servicedetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70
http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … rvice.html
BMW 320i 181%
BMW 523i 205%
Saab 9-3 SE 81%
Saab 9-5 4d 122%
Volvo S40 2,0 T 84%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 129%
Bromsdetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70
http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … broms.html
BMW 320i 104%
BMW 523i 123%
Saab 9-3 SE 107%
Saab 9-5 4d 118%
Volvo S40 2,0 T 102%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 117%
Resultatet:
STORA BILAR
Billigast
Saab 9-5 77 250 kr
Peugeot 605 77 300 kr
Volvo S70 78 602 kr
Dyrast
BMW 523 92 319 kr
Volvo S80 92 221 kr
Toyota Camry 89 845 kr
Slår man ihop indexen på listorna ovan får man detta resultatet.
% Dyrare än Volvo S70 GLT
30,6% BMW 523
19,4% Volvo S80
19% BMW 320
3% Saab 9-5
% Billigare än Volvo S70 GLT
10% Volvo S40 2,0T
8,2% Saab 9-3
Var är myten?
Öhh, hänger inte med alls i räkningen är väl lite trött.
För om man tar summa av karossdelar, så har 320i 16724:-, medans S70n har 23709:-. Alltså är volvon dyrare. Och Bmwns delar kostar bara 70% av volvons?
Och när man räknar ihop den totala summan av delarna (för det är inte lika krångligt ), så skiljer det 4% mellan Volvon och Bmwn (I din jämförelse skriver du 19% på samma siffra...) kan man då påstå att Bmwn är dyrare att äga? Den skillnaden försvinner ju i det faktum att olika verkstäder har olika priser, dvs att i ena staden är volvo billigast och i en annan dyrare?
Dessutom stämmer inte dessa sifforna med andra listor jag läst, där Bmw varit motsvarande (ca4-5) procent billigare. Och jag litar då mer på dedikerade biltidningar än aftonbladet, de skriver och vinklar saker efter sitt eget behov som alla kvällstidningar.
Och vad som inte heller tas med i beräkningarna är det fakum att många av bilarna har kamrem och massa byten av denna under bilens livstid etc. Bmw som exempel har kedja.
Ska man vara riktigt jävlig får man räkna med undersökningar som visar att Bmw, Toyota och Subaru (tex) håller bra mycket bättre än Volvo och Saab. Så även om volvo isf har billigare delar får ägaren köpa fler av dessa, det är väl så man får förklara att hållbara/pålitliga Toyota är billiga att äga trots att de enligt aftonbladets lista har bland de dyraste delarna...
Så du kan inte kalla dig Myth buster riktigt än
Karossdelar var det enda som var billigare ja.
Ja precis. Sen är motordetaljer 31-38% och servicedetaljer 80-105% dyrare än en vanlig Volvo
och ännu dyrare än en Saab. Fram med faktan annars får du nog nästan släppa sargen
Detta testet är iofs från 2002. Kollar man BMWs i Konsumentsverkets bilkalkylen
mot Volvos/Saabar så har BMW högre kostnader för reservdelar (de jag kollat).
Att Bmw är dyrare inom vissa områden säger jag inget om, men räkna ihop det hela så skiljer det 4%. Vilket enligt mig är att betrakta som lika, skillnaden mellan olika återförsäljare är större tex.
Källa: http://www.bilar.konsumentverket.se
För alla: årsmodell 2007, innehavstid 3 år, årlig körsträcka 1500 mil
BMW 3-serie 6 cyl.
Totalt 59 300 kr/år, dvs 40 kr/mil
Saab 9-3
Totalt 58 400, kr/år, dvs 39 kr/mil
För att få en motsvarande bil är turbo modellen bättre att jämföra med:
Saab 9-3 Turbo
78 000 kr/år, dvs 52 k/mil
Volvo S60(hittar inte vilken motor ifs)
Totalt 62 800 kr/år, dvs 42 kr/mil.
Bmw 320I-05 (2000mil/år inköpspris 200kkr)
UTGIFTER Kr/år
Värdeminskning 28 920
Skatt, besiktning 1 730
Försäkring 5 000
Bränsle 14 980
Reparationer, service mm 8 170
Däck 3 630
totalt kr/år 63860
kr/månad 5321
kr/mil 31,9
Volvo S40-05 (2000 mil/år inköpspris 180kkr)
Värdeminskning 26 060
Skatt, besiktning 2 320
Försäkring 4 800
Bränsle 19 470
Reparationer, service mm 7 320 (Skillnad reservdelar, 10%)
Däck 2 560
Totalt kr/år 62 400
Kr/månad 5 200
Kr/mil 31,2
Bmwn är alltså 2% dyrare per år att äga, och hade vi satt samma inköpspris hade volvon varit den dyrare. Å andra sidan är skillnaden i förbrukning volvo/bmw som störst med de 4-cyl modellerna, därav den största skillnaden mellan bilarna i jämförelsen. Denna avancerade motorn har å andra sidan dyrare delar...
Vilken sarg ska jag släppa föresten?
Senast redigerat av Rquired (24 februari 2009)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.