7587
Sök

Byta plastclipsen till el-hiss på en Bmw E36?

1 585 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
Hej när jag köpte min bil Bmw 325i -93 sédan, så fungerade inte el-hissen på förar sidan. Rev bort dörr sidan för att kolla vad som har hänt. Det visade sig att de vita plastclipsen som gå i skenan på fönstret till el-hissen som är sönder. Åkte iväg till Bmw och köpte mig 2st nya clips. Knäppte dit dem och körde upp rutan. Men rutan går upp snett och man måste skjuta den åt sidan och hjälpa den för att den ska komma i rätt läge. Har tittat så rutan är i spåren på sidan av dörren och det är dem vad jag kan se i alla fall. Men hoppar lätt ur spåren eftersom rutan går upp snett. Har haft sönder 3st vita plastclips nu eftersom det inte går:S
Vad gör jag för fel? Hur ska jag gå till väga när jag sätter ditt allt igen? Måste finnas någon på detta forum som har gjort det här jobbet. Hur gjorde ni i så fall? Måste jag lämna in bilen eller?
Börjar bli lite smått irriterad på det här nu:P
Borde ju inte vara så svårt igentligen att byta ut dem clipsen eftersom det är en slitage sak.

Har redan frågat på autopower men får inget svar där, så provar att göra en tråd här också.

Tacksam för tips och hjälp.

Tack på förhand.
Senast redigerat av Jolle87 (22 februari 2009)

1 816 Inlägg
22 februari 2009
Är det med eller utan rutbåge!?
Problemet nu är nog inte klipsen utan att man fortsatt att köra med hissen trots att klipsen varit sönder, därför kan "armarna" fått en smäll och är inte optimalt justerade.
Generellt vad det gäller klipsen så drar man ut spärren först och sedan delar man på klips och kula.
Vid montering så trycker man i klipsen i spåret, sedan trycker man i kulan, var noga med att den klickar i ordentligt, jag brukar ta en polygrip för att klämma ihop det ordentligt då det är tungt att göra det för hand (lite smörja underlättar montering). Sen kan man vara tvingad att justera rutans läge.

1 585 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
Okey det är med rutbåge, Tror jag iallafall:P Det är väll bara cupé och cab som inte har rutbåge?
Mm den kan ju ha fått sig en smäll eller blivit snea. Okey ja allt sitter på plats, har gjort som du beskriver men rutan går upp snett. Svårt att se om rutan går i skenan på högersida av dörren eftersom den sitter lite gömd bakom plåten.
Armarna sitter fast ordentligt, det gjorde jag fel första gången att jag inte använde tång. Men nu använde jag polygrip och tryckte till de ordentligt. Hur justerar man rutan då?
Senast redigerat av Jolle87 (22 februari 2009)

Sök