4617
Sök

Slutsteg / Bashjälp

557 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
När jag spelar musik med mitt billjud så pallar det bara spela ett litet tag sen så bryter det och kommer sedan igång igen, sen så håller det på sådär. Steget är nog lite försvagt för mitt ljud och tänkte höra om man kanske kan trixa lite eller om man måste köpa sig ett nytt. Jag har bryggkopplat steget så det ligger på 500Wrms och jag har 2st basar så det 2x100Wrms (200W x2).

Steget : Carpower HPB-1502

2x175Wrms/4ohm.
2x250Wrms/2ohm.
1x500Wrms/4ohm.
Frekvensomfång: i20-20000Hz.
Min-last: i2ohm(4ohm ibrygg).
Ingång: i0,4-4volt i(20kohm).
Kanalseparation: i>50dB.
Signal/Brus: i> i89dB i(A).
THD: i< i0,2%.
Lågpass-filter: i40-300Hz.
Högpass-filter: i40-500Hz.
Bas-Boost: i0-12dB/ i50Hz.
Matning: i10-16v(45A).

Basarna : Carpower CRB-10TC

Impedans: 2x4ohm.
Effekt: 2x100Wrms.
Frekv-omf: F3-300Hz.
Känsl: 86dB.
Fs: 34Hz.
Vas: 38L.
Qts: 0,53.
Baffelhål: 235mm.
Monteringsdjup: i142mm.
Yttermått: 255mm.
Magnetvikt: 40oz.
Vikt: 2,9kg.

735 Inlägg
22 februari 2009
hur har du basarna inkopplade?....du kan ju koppla spolarna serie och parallellt, så du lastar steget i 4:ohm. steget borde räcka om spec är rätt.
Senast redigerat av blomisen (22 februari 2009)

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.

735 Inlägg
22 februari 2009
https://www1.garaget.org/gallery/archive/47619/577020_g3ln43.jpg
Serie och parallell

inte så bra bild kanske, men kolla noga så.

Projekt Ford Mondeo.

557 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
Så ni menar att jag ska öppna upp och kolla så + och + är dragna till varandra och lika så minus?

735 Inlägg
22 februari 2009
TeamNorrland skrev:
Så ni menar att jag ska öppna upp och kolla så + och + är dragna till varandra och lika så minus?

koppla så som vi har visat bara, kolla noga på bilderna igen så fattar du nog...eller så kopplar du bara parallell, så du lastar steget i 2ohm. smile det enda du behöver göra är att skruva ur elementena ur lådan.

Projekt Ford Mondeo.

557 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
blomisen skrev:
TeamNorrland skrev:

koppla så som vi har visat bara, kolla noga på bilderna igen så fattar du nog...eller så kopplar du bara parallell, så du lastar steget i 2ohm. smile det enda du behöver göra är att skruva ur elementena ur lådan.

Okej, ska testa med detta och hoppas att det funka smile Men skulle det ändå vara en liten säkerhets sak att köpa ett nytt steg?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 februari 2009
Enklast för att inte knasa till det är nog att koppla en bas per kanal på steget. Parallellkoppla spolarna med varandra så landar det på 2Ohms impedans och du får ut 250Wrms per bas. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

735 Inlägg
22 februari 2009
ChriZtoffer skrev:
Enklast för att inte knasa till det är nog att koppla en bas per kanal på steget. Parallellkoppla spolarna med varandra så landar det på 2Ohms impedans och du får ut 250Wrms per bas. smile

och vad får han om han serie och parallellkopplar som bilderna visar? jo 250 wrms per bas i 4 ohm, vilket leder till bättre kontroll. tongue

Projekt Ford Mondeo.

735 Inlägg
22 februari 2009
TeamNorrland skrev:
blomisen skrev:
TeamNorrland skrev:

Okej, ska testa med detta och hoppas att det funka smile Men skulle det ändå vara en liten säkerhets sak att köpa ett nytt steg?

det steget duger att gott åt dom basarna. smile

Projekt Ford Mondeo.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 februari 2009
blomisen skrev:
ChriZtoffer skrev:

och vad får han om han serie och parallellkopplar som bilderna visar? jo 250 wrms per bas i 4 ohm, vilket leder till bättre kontroll. tongue

Nix resultatet blir exakt detsamma. smile Eftersom varje kanal kommer att se det som 2Ohms belastning. wink Men det går att göra så, absolut!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

735 Inlägg
22 februari 2009
ChriZtoffer skrev:
blomisen skrev:
ChriZtoffer skrev:

Nix resultatet blir exakt detsamma. smile Eftersom varje kanal kommer att se det som 2Ohms belastning. wink Men det går att göra så, absolut!

nja...om han kopplar som på bilderna så kommer han att få 4 ohm:s last på steget. är jag "ganska" säker på. roll men mindre säker nu.

Projekt Ford Mondeo.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 februari 2009
Han får exakt samma effekt ut per bas och exakt samma kontroll hur han är gör av dessa två alternativ.
ChriZtoffer har helt rätt här.

Så fort man bryggkopplar ett steg så "ser" det halva impendansen per kanal.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

735 Inlägg
22 februari 2009
Lonefox skrev:
Han får exakt samma effekt ut per bas och exakt samma kontroll hur han är gör av dessa två alternativ.
ChriZtoffer har helt rätt här.

Så fort man bryggkopplar ett steg så "ser" det halva impendansen per kanal.

men det står ju i specen att steget lämnar 1x500 wrms i 4ohm? hänger inte med nu alltså hmm

Projekt Ford Mondeo.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 februari 2009
blomisen skrev:
men det står ju i specen att steget lämnar 1x500 wrms i 4ohm? hänger inte med nu alltså hmm

Ja, eller 2x250Wrms i 2Ohm. Det är exakt samma sak där. smile Steget kommer att belastas precis likadant så det spelar ingen som helst roll hur man kopplar! Kan dock vara en fördel att göra som ditt alternativ och bryggkoppla steget, men då måste man antingen parallellkoppla spolarna på varje bas för att sedan seriekoppla basarna med varandra. Eller seriekoppla spolarna och parallellkoppla basarna. Fördelen då är ifall man har båda basarna i samma låda, då dom kommer att spela nära på identiskt. Men om man är nybörjare så är det enklare att lyckas om man bara kopplar en bas per kanal.

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}

735 Inlägg
22 februari 2009
ChriZtoffer skrev:
blomisen skrev:

Ja, eller 2x250Wrms i 2Ohm. Det är exakt samma sak där. smile Steget kommer att belastas precis likadant så det spelar ingen som helst roll hur man kopplar! Kan dock vara en fördel att göra som ditt alternativ och bryggkoppla steget, men då måste man antingen parallellkoppla spolarna på varje bas för att sedan seriekoppla basarna med varandra. Eller seriekoppla spolarna och parallellkoppla basarna. Fördelen då är ifall man har båda basarna i samma låda, då dom kommer att spela nära på identiskt. Men om man är nybörjare så är det enklare att lyckas om man bara kopplar en bas per kanal.

MVH// Christoffer

Ja det är ju precis det bilderna visar ...och ja det har du rätt i att för en nybörjare så är det lättare att enbart parallell koppla. smile

Projekt Ford Mondeo.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 februari 2009
Men du förstår hur ett steg fungerar nu iaf? För som sagt, när man bryggar steget så samarbetar ju kanalerna. Om du då belastar steget med 4Ohm i bryggat läge så blir det samma sak som ifall du skulle belasta det med 2Ohm per kanal i stereoläge. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

735 Inlägg
23 februari 2009
ChriZtoffer skrev:
Men du förstår hur ett steg fungerar nu iaf? För som sagt, när man bryggar steget så samarbetar ju kanalerna. Om du då belastar steget med 4Ohm i bryggat läge så blir det samma sak som ifall du skulle belasta det med 2Ohm per kanal i stereoläge. smile

jo jag vet att hur ett slusteg fungerar tongue kom på vad jag har gjort bort mig nu, hehe...jag har suttit och tänkt på mitt monoblock och jämnfört det med detta steg roll hade en dust om detta för ett tag sedan och var helt inne på det angående ohm:en, Förlåt för mitt tjöt big_smile tänkte inte riktigt roll

Projekt Ford Mondeo.

557 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Okej, ska detta tips som jag har fått. smile
Men nu till en annan fråga som jag tror att det ska ha lite med mitt ljud att göra. Det är såhära jag har ju mitt ljud i bilen och batteriet är tomt efter 2-dar typ. Misstänker att det är stereon som suger ut allt. Nå tips på detta?

735 Inlägg
23 februari 2009
TeamNorrland skrev:
Okej, ska detta tips som jag har fått. smile
Men nu till en annan fråga som jag tror att det ska ha lite med mitt ljud att göra. Det är såhära jag har ju mitt ljud i bilen och batteriet är tomt efter 2-dar typ. Misstänker att det är stereon som suger ut allt. Nå tips på detta?

Generatorn har pajat? dåligt batteri?

Projekt Ford Mondeo.

Sök