JonB skrev:
Har inte haft en st Bernad men du kan nog räkna med 5-600 kr /månaden för mat etc. Även veterinärskostnader, vacinationer m.m. drar iväg lite.
Om du inte har haft hund tidigare så tänk till på följande:
Bor du i lägenhet och i så fall tillräckligt stor? Hus är ju bäst med tanke på trädgård...
Hunden måste ut ett antal timmar om dagen, gissar att st bernads är ganska "lata" och att det räcker med ca 2-2,5 timmar per dag. (OBS måndag morgon i pissregn är inte roligt)
Varför säljs den hunden? Några problem?
Jag försöker inte avskräcka dig, tvärt om. Hundar är otroligt givande. St Bernads verkar ju vara en väldigt bra familjehund dessutom.
Ta och kollar runt lite på svenska kennelklubbens hemsida. Där står mycket som är bra att veta om både att äga hund och just den rasen.
http://www.skk.se/PS om du är en sådan människa som gillar att resa så tänk till en gång till.
och en sak till, kolla om det funkar med hund vad gäller ditt och eventuell sambos jobb. Att lämna en hund ensam hemma i 8 timmar i sträck mår inte hunden bra av...
Lycka till och varsågod att skicka meddelande till mig om du vill veta mer. Jag är ingen expert men har haft en del hundar...