Hej TS!
Om du inte vet mer om rasen än att den är stor och fin, så rekommenderar jag dig att ringa runt till uppfödare och be om att få komma och hälsa på deras hundar.
Tyvärr väljer alldeles för många förstagångs-hundägare ras efter utseende mer än efter rasens egenskaper. Folk som har border collies i stan t ex, har verkligen inte tänkt till, och det drabbar i första hand hunden. Samma med barnfamiljer som väljer reserverade enmansraser.
Så se till att träffa FLERA hundar av den rasen ni är intresserade av och var öppna för att ändra er. Kanske passar en annan ras era behov bättre?
Det är förstås en mycket större förändring att få hem en 80 kilos st bernard än en hund av mindre ras rent praktiskt. Det nära nog kräver en kombi t ex, om hunden ska åka säkert. (Det är INTE säkert att ha en koloss i baksätet såvida man inte har bälte på den, som då måste vara anpassat efter hundens vikt.)
Min erfarenhet är dessutom att de gånger man behöver hjälp med hundpassning etc, så är det svårare att få tag i ngn som kan och vill hantera en stor, tung hund än en liten. Jag anser även att det ställs högre krav på ägare till stora hundraser, av respekt för andra människor. Att ha en lite hund som drar i kopplet t ex, är inte kul och inte rätt, men det är ingen säkerhetsrisk. En stor hund som drar i kopplet är farligt för den som går med den, men även för folk i omgivningen som kan bli rädda.
Om ni känner att ni har tiden och möjligheten att skaffa hund, välj då ras med omsorg!
Läs på om många olika raser, deras egenskaper och historia för att förstå deras behov och mentalitet. Välj ut några raser ni är intresserade av och åk och hälsa på hos uppfödare, hundägare osv.
Tänk även på att hundägandet är ett 10-15 år långt åtagande. Även om ni har möjlighet att ha hund nu, kan livssituationer alltid ändras. Det är förstås många gånger omöjligt att förutse, men vet man med sig att man t ex vill börja studera, bilda familj, flytta, byta jobb inom ett par år så måste man ta med det i beräkningarna.
Lycka till och hoppas ni blir nöjda med ert val av hund! (Och när det väl händer vill jag se bilder!

)