Det mesta är redan sagt, Ichi har väl uttryckt det mesta.
Vad jag kan tillägga är att jag lever med en 80 kg Leonbergerhanne i en lägenhet. Hade hus när vi skaffade honom, men efter en separation har han följt med mig till en liten trea mitt inne i byn. Och anpassat sig alldeles utmärkt. Han ligger helst ute på balkongen när vi är "inne", men annars är vi mycket ute och går och tillbringar en hel del tid i skogen bakom huset också.
En Leonberger är en hund som är glad bara han får vara med, att gå milslånga promenader är inte det viktigaste, utan just att han får vara med och att man hittar på saker TILLSAMMANS.
Glöm inte att ordna en bra försäkring. Min hund har en som ligger på någonstans runt 1500-2000 om året.
Maten är också viktig. Den jag har nu drar iväg på ungefär 300 kronor i månaden, så att stora hundar måste bli dyrare i drift behöver inte stämma. Med djuraffärens dyraste finfoder landar vi på runt 500 i månaden men eftersom min hund är allergisk mot vissa foder har vi hamnat på det här som han fungerar bra på.
Det är INTE kul när 80 kilo hund får problem med magen.
Jag har matta enbart i hallen, stora håriga fötter drar in extremt mycket skräp och lera på vita lägenhetsgolv.
Hm. Jo, en annan praktisk sak - hur tänker du tvätta hunden? Jag har turen att ha tillgång till slang så det går, men man lyfter inte en så här stor hund över en badkarskant. Det där löser ni säkert, men tänk på det innan ni står där med en hund som behöver tvättas akut.

![https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/185926_6vh9hb.jpg]()
Bilen förresten... min förra V40 fick jag byta bakfjädrar på, det slet hårt på bilen att jag hade hunden med mig. I min nuvarande bil har jag just bytt fjädrarna, men jag försöker undvika att ha hunden i bilen om jag inte måste. Han får inte "nöjesåka" helt enkelt. Bilen får urknepiga köregenskaper med 80 kilo bakom bakaxeln, förutom slitaget. Plus att han har det lite onödigt trångt i bilen.
Hm. Det var nog det. Lycka till! Och har du frågor om att leva med STOR hund svarar jag gärna.
Kram / Ellen