5057
Sök

Köpråd: Sankt bernards vovve=)

Saaboholic
3 129 Inlägg
26 februari 2009
ichibon skrev:
hedley skrev:
ichibon skrev:

Jag har då aldrig hört talas om ngn som stänger in hunden i ett rum hela dagarna. Sen tycker jag inte nödvändigtvis att hunden behöver yta inomhus heller. Motion och röresle sker utomhus, inne vilar vi. Jag vill inte ha en hund som leker och stojar inne, sånt gör vi ute. Men jag har också möjligheten att ha min hund ute kl 7-21 alla dagar i veckan.

Hur har du möjlighet med detta? Springer hon ensam i hundgård?
Tyvärr vet jag flera som gör så när dom är och jobbar:(

Nej givetvis inte, det är inget hundliv att bo ensam i hundgård hela dagarna! Tyvärr allt för vanligt, speciellt för jakthundar. (Finns ngn gammal myt om att jakthundar ska ha så lite stimulans som möjligt när de inte jagar, för att vara mer taggade när det väl gäller...)
Att lämna hunden ensam i hundgård 10h om dagen är för mig precis samma sak som att lämna den ensam hemma i 10h om dagen. hmm

Jag bor och arbetar på en hästgård och hon är med mig hela dagarna tillsammans med fem andra hundar.

Precis därför jag fråga.
Okej, fan vilken tur vissa har:)

"Liberty of thought is the life of the soul"

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
26 februari 2009
hedley skrev:
ichibon skrev:
hedley skrev:

Hur har du möjlighet med detta? Springer hon ensam i hundgård?
Tyvärr vet jag flera som gör så när dom är och jobbar:(

Nej givetvis inte, det är inget hundliv att bo ensam i hundgård hela dagarna! Tyvärr allt för vanligt, speciellt för jakthundar. (Finns ngn gammal myt om att jakthundar ska ha så lite stimulans som möjligt när de inte jagar, för att vara mer taggade när det väl gäller...)
Att lämna hunden ensam i hundgård 10h om dagen är för mig precis samma sak som att lämna den ensam hemma i 10h om dagen. hmm

Jag bor och arbetar på en hästgård och hon är med mig hela dagarna tillsammans med fem andra hundar.

Precis därför jag fråga.
Okej, fan vilken tur vissa har:)

Ja, jag kan nog utan dåligt samvete säga att dessa hundar lever drömlivet... wink

/ichi

108 Inlägg
26 februari 2009
ichibon skrev:
Sissi skrev:
Jag tycker verkligen att det är upp till var och en hur mycket man vill integrera hunden i familjen , men snacket om att hundar ska leva " hundliv" och inget annat känns ganska insnöat . Våran hund är i allra högsta grad en viktig och älskad familjemedlem. Vi har tagit hem henne till vår familj och har därmed ansvaret för att hon skall må bra och känna sig älskad. Med tanke på hur mycket en hund kräver, i form av daglig motion, hjärngympa, utfodring, pälsskötsel med mera så har jag svårt att se hur man inte kan se den som en viktig del i familjen.

Självklart blir hunden en del i familjen. Vad jag menar är att detta med att vara en älskad familjemedlem låter förstås underbart, men att bli kramad och påklädd och matad vid bordet och bortskämd, utan klara regleer och tydlig rang, blir ingen hund lycklig av. Att leva ett hundliv=att leva så som en HUND blir lycklig av. Tyvärr förmänskligar många sina djur alldeles för mycket, extremfall av detta är ju dessa övergödda, feta hundar som knappt kan gå för att deras ägare sticker åt dem godis i tid och otid. Anledningen till att de gör det är givetvis att de älskar sin hund, men gagnar den kärleken hunden?!

Att låta sin hund bli överviktig och leva utan tydliga och konsekventa regler tror jag inte någon förväxlar med att älska sin hund och låta den vara en älskad familjemedlem. Sådant beteende handlar bara om total oförståelse för hundens behov samt någon egoistisk uppfyllelse av något eget mänskligt behov. Att sedan en hund skulle bli olycklig av att bli kramad låter ju ganska befängt smile

Sponsor: http://www.stylingwebben.se - Diodslingor/Diodlampor

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
26 februari 2009
Sissi skrev:
Att låta sin hund bli överviktig och leva utan tydliga och konsekventa regler tror jag inte någon förväxlar med att älska sin hund och låta den vara en älskad familjemedlem. Sådant beteende handlar bara om total oförståelse för hundens behov samt någon egoistisk uppfyllelse av något eget mänskligt behov. Att sedan en hund skulle bli olycklig av att bli kramad låter ju ganska befängt smile

Det är nog vanligare än vad du tror iaf, att folk förväxlar detta med att skämma bort sin hund med att ge den ett bra liv. Som exempel kan ju tas alla de hundar som Ceasar besöker. Ingen av de familjerna vill ju sin hund något ont, och alla skulle nog säga att de älskar sin hund och ser den som en familjemedlem. Ändå är det stressade, osäkra, nervösa, aggressiva hundar. Kärlek är inte det enda som krävs för att ge sin hund ett bra liv, tyvärr är det inte bara i fall av "total oförståelse" som det går fel.

Hunden går givetvis inte från lycklig till olyycklig på de sekunder en kram varar, men att tro att de uppskattar en regelrätt kram på samma sätt som en människa skulle göra är helt fel. Klappa och klia sin hund som kärleksbevis är en sak, som de kan uppskatta, men att trycka dem intill sig och stänga in dem är ganska motsägeslefullt ur hundspråkets perspektiv.

/ichi

108 Inlägg
26 februari 2009
De som behandlar sin hund så att den tar skada, såsom att låta den bli överviktig och leva utan fasta regler gör det eftersom de inte vet vad en hund är och kräver, alltså oförståelse. Eller så handlar det om ignorans och ett behov de tror att de kan tillgodose hos sig själva genom att behandla hunden på sådant sätt. Ceasar visar ägarna vad de är hunden behöver och kräver som inte människorna tillgodoser. Självklart kan man få problem med sin hund fast man kan väldigt mycket om hundens beteende, men man ska alltid vara öppen för att lära sig mer smile

Om du definierar en kram som att trycka hunden intill sig och stänga in den så är det ju självklart att det inte är något som uppskattas av varken hund eller människa.
Senast redigerat av Sissi (26 februari 2009)

1 963 Inlägg
26 februari 2009
Tid tid och lite mer tid wink Massa promenader och lite pälsvård tror jag, sen är dom väldigt hungriga så en masssa mat får du köpa!
Tycker verkligen du ska skaffa en om du är helt redo, har inte haft en själv men är man riktigt galen i en speciell hundras, så är jag säker på att man fixar att ha en!
Glöm inte försäkringen!smile

Men are not born - Men are made

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
26 februari 2009
Sissi skrev:
De som behandlar sin hund så att den tar skada, såsom att låta den bli överviktig och leva utan fasta regler gör det eftersom de inte vet vad en hund är och kräver, alltså oförståelse. Eller så handlar det om ignorans och ett behov de tror att de kan tillgodose hos sig själva genom att behandla hunden på sådant sätt. Ceasar visar ägarna vad de är hunden behöver och kräver som inte människorna tillgodoser. Självklart kan man få problem med sin hund fast man kan väldigt mycket om hundens beteende, men man ska alltid vara öppen för att lära sig mer smile

Om du definierar en kram som att trycka hunden intill sig och stänga in den så är det ju självklart att det inte är något som uppskattas av varken hund eller människa.

Håller med. Menar att det inte behöver vara "total oförståelse" som i "har absolut ingen aning om hundars grundläggande behov", utan det räcker med en liten missuppfattning eller misstolkning av hundens språk t ex. Som är väldigt vanligt när folk skaffar hund för att de är söta eller fina osv. Ett första steg i den riktningen är ju att förmänskliga sina djur i den meningen att man sätter mänskliga tankar och känslor på djuret.

Tyvärr finns samma beteende hos föräldrar också (inte förmänskligandet i detta fall då smile), de vill sina barn inget annat än gott, men detta kallas ju curlingföräldrar alternativt att göra sina barn en björntjänst.

/ichi

108 Inlägg
26 februari 2009
För att hunden ska kunna bli en uppskattad och älskad familjemedlem så är nog det viktigaste att man försöker förstå sig på den och använder sig av sunt förnuft smile

Saaboholic
3 129 Inlägg
26 februari 2009
Sissi skrev:
För att hunden ska kunna bli en uppskattad och älskad familjemedlem så är nog det viktigaste att man försöker förstå sig på den och använder sig av sunt förnuft smile

Och stimulerar hans/hennes behov framför sina egna..

"Liberty of thought is the life of the soul"

165 Inlägg
27 februari 2009
janz0rz skrev:
Sen till ts kan jag ju bara säga att du verkar vrickad som tänkt ha en så pass stor hund i en lägenhet, skaffa en sån när du har hus på landet istället. Där gör den sig nog bättre för allas del.

smilebig_smilelol hon har ju redan skrivit att hon kommer aktivera den och att dom har närhet till grönområden och skog + att hon är ute på landet och rider.. Det spelar väl ingen roll om hunden bor i lägenhet, tar hon ut och aktiverar den så ska den kunna vara lugn innomhus utan att riva stället.. Och då spelar det ingen roll om det är en 1:a eller ett hus på 200kvm.. jösses, undrar vem som är vrickad roll

198 Inlägg
27 februari 2009
Intressant tråd för att vara på ett bilforum, om man tycker om hundar vill säga.
HBB! Lyssna på ichibon. Hon kan hund! Jag känner inte henne men att läsa hennes inlägg ger förtroende och är vad jag också har lärt mig om hundar hittills. Detta innebär inte att jag är någon expert men jag har haft hund 3/4 delar av mitt liv och av dessa har jag jobbat aktivt med hund i ca 15 år. Har nu en Flat Coat Retriever tik som ska få börja träna på allvar då jag tyvärr inte har haft tid tidigare pga familj och arbete.
För övrigt tycker jag att du ska söka information på hund/rasklubbsidor på nätet. Finns hur mycket info som helst.

Lycka till oavsett vad det blir för ras!

1332 - Överjävlig

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
27 februari 2009
Det mesta är redan sagt, Ichi har väl uttryckt det mesta.

Vad jag kan tillägga är att jag lever med en 80 kg Leonbergerhanne i en lägenhet. Hade hus när vi skaffade honom, men efter en separation har han följt med mig till en liten trea mitt inne i byn. Och anpassat sig alldeles utmärkt. Han ligger helst ute på balkongen när vi är "inne", men annars är vi mycket ute och går och tillbringar en hel del tid i skogen bakom huset också.

En Leonberger är en hund som är glad bara han får vara med, att gå milslånga promenader är inte det viktigaste, utan just att han får vara med och att man hittar på saker TILLSAMMANS.

Glöm inte att ordna en bra försäkring. Min hund har en som ligger på någonstans runt 1500-2000 om året.

Maten är också viktig. Den jag har nu drar iväg på ungefär 300 kronor i månaden, så att stora hundar måste bli dyrare i drift behöver inte stämma. Med djuraffärens dyraste finfoder landar vi på runt 500 i månaden men eftersom min hund är allergisk mot vissa foder har vi hamnat på det här som han fungerar bra på.

Det är INTE kul när 80 kilo hund får problem med magen.

Jag har matta enbart i hallen, stora håriga fötter drar in extremt mycket skräp och lera på vita lägenhetsgolv.

Hm. Jo, en annan praktisk sak - hur tänker du tvätta hunden? Jag har turen att ha tillgång till slang så det går, men man lyfter inte en så här stor hund över en badkarskant. Det där löser ni säkert, men tänk på det innan ni står där med en hund som behöver tvättas akut. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/185926_6vh9hb.jpg

Bilen förresten... min förra V40 fick jag byta bakfjädrar på, det slet hårt på bilen att jag hade hunden med mig. I min nuvarande bil har jag just bytt fjädrarna, men jag försöker undvika att ha hunden i bilen om jag inte måste. Han får inte "nöjesåka" helt enkelt. Bilen får urknepiga köregenskaper med 80 kilo bakom bakaxeln, förutom slitaget. Plus att han har det lite onödigt trångt i bilen.

Hm. Det var nog det. Lycka till! Och har du frågor om att leva med STOR hund svarar jag gärna.

Kram / Ellen smile
Senast redigerat av Vivendi (27 februari 2009)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

332 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
TUSEN TACK för alla svar,tips,råd osv=) men jag är stenhård på att jag vill ha en st bernadshund=) tkr om stora hundar och är verkligen förtjust i den rasen,fråga mej inte varför men jag bara är det.. håller på o läser o pluggar på lite om rasen=) Och som sagt när jag bodde hos mina päron var jag fodervärd på en tollare och där efter en bordecolie så man har ju erfarenhet av det..men det va nåra riktigt livliga krabater som verkligen krävde mkt men det gav så otroligt mkt oxå=)

Och även om jag bor i lägenhet nu så säger många att man inte ska ha STOR HUND I LÄGENHET! Vist det kan jag hålla med om MEN det beror väl lite på allt runt omkring,bor man mitt i stan,höghus? hur man aktiverar hunden osv och om man bor mitt i centrum,ja menar dom flesta hundar vill väl springa av sig i skogen på fält osv... och har man möjlighet att åka iväg så funkar väl det elr?

Den lägenheten jag bor i är en stor trea på bottenvåningen kan man säga (finns nåra trappsteg). Har en stor jätte balkong på 10 meter ungefär. Bor i en by kan man väl säga "lilla Arboga". Finns mkt fina naturomården här,skogar,mkt fina motionsspår,stora fält osv=) så områden att rasta en hund på kan man lungt säga att det finns! Plus att jag har min käre häst ute på landet där jag är 5 till 7 dagar i veckan och där finns det ju stora möjligheter för hunden o busa runt o stora fält o skogar och dom har till och med en brukshundsklubb där dom ordnar kurser o tar dit tränare o annat, inte för det kanske är akuellt med en st bernads hund hehe men kan va bra o veta att det finns. Sen nån km från min lägenhet har dom en djurklinik, kan va bra o veta när man ska vaccinera hunden elr det händer något annat akut.

Sen var det någon som fråga vart ja ska tvätta en jätte hund? tongue  Har en mkt fin anordnad hästdusch i stallet:P Och sen har mina föräldrar har nämligen en knepig  dusch haha vet inte hur ja ska förklara? det sitter en duschslang på en vägg bara sen har man som ett helt rum att duscha i och där duscha ja mina två foderhundar jag hade gick perfekt=) Och nån fråga hur ja ska transportera en jätte hund om ja ska nånstans? Min sambo har en volvo 745a combi så den är ju rätt stor smile och skulle han nån dag sälja den så skaffar jag mej en egen sån=) finns ju ingen perfektare hundbil än den...

Jo jag  har en fråga till dej "Vivendi" som äger den där fina leonberger voven=) Vad har du för föräskring på honom och vad är det som ingår i den då? Sen en liten fråga:P hur mkt käkar han per dag? köper du stora fodersäckar då? antar att det lönar sig i längden=)
Senast redigerat av HBB (28 februari 2009)

Kanon..
1 473 Inlägg
28 februari 2009
Se till o ha koll på lederna bara så...

332 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
jo precis, fast dom flesta valpar e ju veterinärbesiktade o då ska det ju finnas papper på att det är ok=) men ledproblemen o sånt dära kan ju komma långt efter så, precis smile

Kanon..
1 473 Inlägg
28 februari 2009
HBB skrev:
jo precis, fast dom flesta valpar e ju veterinärbesiktade o då ska det ju finnas papper på att det är ok=) men ledproblemen o sånt dära kan ju komma långt efter så, precis smile

Ja vi människor brukar ju inte direkt födas me ledproblem alltid men lik förbannat så pajar lederna när man blir gammal big_smile
Sliter otroligt på dedär hundarna iom vikten så regelbunden kontroll är viktigt.
Man e ju fan orolig att min lille bubbe ska få ledproblem o han väger la inte ens hälften big_smile

332 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
ja precis hmm men vad har du för vove ? smile
Senast redigerat av HBB (28 februari 2009)

Kanon..
1 473 Inlägg
1 mars 2009
HBB skrev:
ja precis hmm men vad har du för vove ? smile

Jag har en schäfer...

332 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
a dom är fina dom smile men den är väl inge sjuk elr har nå problem me leder o sånt va hmm ?

108 Inlägg
2 mars 2009
HBB skrev:
a dom är fina dom smile men den är väl inge sjuk elr har nå problem me leder o sånt va hmm ?

Även schäfrar röntgas för höftleds och armbågsdysplasier innan de används i avel. Dessa sjukdomar är relativt vanligt förekommande hos storvuxna hundraser i allmänhet. Väldigt sällan upptäcks dessa sjukdomar hos unga valpar och först vid 12 månaders ålder kan en hund röntgas och få det officiellt bedömt av SKK. (För större hundraser, t.ex. S:t bernhardshund gäller 18 månader) Därför är det oerhört viktigt att se till att man köper sin hund från en seriös uppfödare med friröntgade hundar smile
Senast redigerat av Sissi (2 mars 2009)

Sök