2,5 eller 3" på rödblockare ?

Shallie
24 februari 2009 · 730 Inlägg

hejsan, snart dags för eget bygge till avgasrör, skall bygga antingen 2,5 " eller 3" efter katten med en simons ljuddämpare framför bakaxel och en förgrening bakom till dubbla utblås. men då är frågan är rädd att om jag använder 3" så kommer jag få ett mer "traktor" liknande ljud med bara 1 ljuddämpare, är det någon som har erfarenhet av dessa storlekar ? är ute efter goast ljud inte högst smile får en känsla av att med 2.5 blir de goare ljud med tanke på att jag bara har 1 ljuddämpare vad tror ni ?

tacksam för svar smile

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
Volvo_Mannen Volvoskadad
24 februari 2009 · 6 017 Inlägg

köp en bra ljuddämpare i 3" så kommer de inte låta traktor

Jonas
Larssa91
24 februari 2009 ·

Volvo_Mannen skrev:
köp en bra ljuddämpare i 3" så kommer de inte låta traktor

precis. med rätt dämpare så kommer de låta bra. smile

Shallie
24 februari 2009 · 730 Inlägg

Larssa91 skrev:

Volvo_Mannen skrev:
köp en bra ljuddämpare i 3" så kommer de inte låta traktor

precis. med rätt dämpare så kommer de låta bra. smile

även med bara 1 ljuddämpare ?? för jag har nämnligen en simons 2.5" ljuddämpare liggandes hemma, så om jag ska ha 3" så får jag kanske köpa en ny ljuddämpare eller går de att köra på 2.5 ljuddämpare och 3" resten ??

Mvh// Charlie

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
Volvo_Mannen Volvoskadad
24 februari 2009 · 6 017 Inlägg

Jag hade bara en JT dämpare på min 940 och de lät rätt lagom. Om du kör med 3" system med 2.5" ljuddämpare kan du lika gärna köra allt i 2,5"

Jonas
Shallie
24 februari 2009 · 730 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Jag hade bara en JT dämpare på min 940 och de lät rätt lagom. Om du kör med 3" system med 2.5" ljuddämpare kan du lika gärna köra allt i 2,5"

de va de jag tänkte att då kan man lika gärna ta det, men kommer 2,5 med en dämpare låta bra ? smile
mvh // charlie

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
Ricky
24 februari 2009 · 1 062 Inlägg

jag har kört med både 2,5tums med en dämpare, 3tums med en dämpare på mina förra 940 turbo, och kan säga att 3 tums ger lite dovare ljud, men ett 2,5tums kan låta lika bra som ett 3tums, om man kör med en liten ljuddämpare... sen är kan det vara lättare att bygga med 2,5tums om det är trångt.

hoppas du blev lite mer klokare nu smile

Busgrabb Rejsa ?
25 februari 2009 · 2 959 Inlägg

Det är inte trångt för avgassystemet på en 740/760/940 tongue
Köp JT...lätt mest prisvärt och du kan välja en eller två ljuddämpare beroende på vilken ljudnivå du vill ha.

Senast redigerat av Busgrabb (25 februari 2009)

Autotech
BMW 335D (2008)
Aronsson_Kil
25 februari 2009 · 653 Inlägg

Är det nån skillnad på 2,5" och 3" ang. prestandan? tongue

BOLUND bonntrimmare
25 februari 2009 · 655 Inlägg

ska du ha de på tirbon så kan du ju köra 3" då turbon agerar ju lite ljuddämpare wink o de låter inte för mycket smile bara gött

Larssa91
27 februari 2009 ·

BOLUND skrev:
ska du ha de på tirbon så kan du ju köra 3" då turbon agerar ju lite ljuddämpare wink o de låter inte för mycket smile bara gött

helt rätt. kör själv med 3" sen en 3,5" dämpade före bakaxeln sen dubbla 3,5" utblås. låter bara gött. sbp säger inget dom heller så. tongue turbon är en skit bra dämpare. tongue

Senast redigerat av Larssa91 (27 februari 2009)

KJoensson
1 mars 2009 · 273 Inlägg

jag kör med 3" från jt hela vägen med en dämpare.. dom som tänker köpa 3" från jt rekommenderar jag att köpa systemet med 2 dämpare då det blir lite mycket resonans med bara en dämpare, låter traktor om de tongue
och angående om det är trångt så kan jag ju säga att jag kör låååångsamt över farthinderna, har lyckats slå i med katten ett par gånger -.-

om du går in på min profil så har jag lagt upp ett videoklipp på mitt system smile


EDIT: biten fram till katten gör lite skillnad på prestandan, efter katten gör mest skillnad på ljudet smile många bygger 3" fram till katten och 2,5" efter, det är en smaksak smile


MVH

Senast redigerat av ArizonaEagle (1 mars 2009)

Shallie
1 mars 2009 · 730 Inlägg

ArizonaEagle skrev:
jag kör med 3" från jt hela vägen med en dämpare.. dom som tänker köpa 3" från jt rekommenderar jag att köpa systemet med 2 dämpare då det blir lite mycket resonans med bara en dämpare, låter traktor om de tongue
och angående om det är trångt så kan jag ju säga att jag kör låååångsamt över farthinderna, har lyckats slå i med katten ett par gånger -.-

om du går in på min profil så har jag lagt upp ett videoklipp på mitt system smile


EDIT: biten fram till katten gör lite skillnad på prestandan, efter katten gör mest skillnad på ljudet smile många bygger 3" fram till katten och 2,5" efter, det är en smaksak smile


MVH

jag är som sagt bara ute efter ljudet smile, Lotten föll på att bygga 2.5 efter katten eftersom ljuddämparen vart sådan smile så får se hur det blir... nu ännu en fråga om någon vet hur man bygger en förgrening ? (från 1 till 2 rör) så jag kan fortsätta bort på vänster sidan jag var ute men fick inte till det så om någon själv har byggt och kan ge mig lite tips smile

mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
Vgren
2 mars 2009 · 110 Inlägg

Jag kör med rostfritt 3" från turbon med 2 dämpare varav den sista är med 4,5" utblås.och 100 cellig race katt. Den resonerar någe grymt, måste ljudisolera den i vår. Motorvägsfart är inga problem inne i bilen men under 90 dånar det på ganska bra. Jag behöver inte sakta ner vid fartgupp då systemet ligger riktigt högt upp. Syns inte om man böjjer sig ner och tittar under.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang