Betydelse av RMS på slutsetg eller bas

Mr_Ive
23 mars 2006 · 10 Inlägg

Vad betyder RMS på ett steg eller bas ?

Det står ju t.ex på ett steg

200 Watt  100 watt RMS

Har grunnat på de ett tag nu men e
inte så hajj på sånt!

Tack på förhand
/ IVE

Senast redigerat av Mr_Ive (23 mars 2006)

JohnnyN Rutinerad medlem
23 mars 2006 · 1 938 Inlägg

RMS är det nominella värdet som kommer ut hela tiden smile

edit: sedan är det andra värdet max, som kommer ut i optimala förhållanden, under så där en millisekund tongue

Senast redigerat av calibra_nox (23 mars 2006)

Mr_Ive
23 mars 2006 · 10 Inlägg

Tackar för detta svar=)

chrillemk2gti
23 mars 2006 · 197 Inlägg

RMS= Root Mean Square står förkotningen för iaf sen har du åvanstånde inlägg för betydelsen

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...
jonne_X
23 mars 2006 · 64 Inlägg

100watt rms=100WATT i 8 timmar sen bränner man skiten

Audi A4T (1997)
JohnnyN Rutinerad medlem
23 mars 2006 · 1 938 Inlägg

jonne_X skrev:
100watt rms=100WATT i 8 timmar sen bränner man skiten

Vad har det med frågan att göra? tongue

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
24 mars 2006 · 2 353 Inlägg

Och det var inte ens sant.

Mätnormen förespråkar effektuttaget över en lång tid ja, men inte att steget skulle gå sönder för det, eller basen heller för den delen.

Som ett färskt exempel kan vi ta en bas som en av våra märken har, specad 500W RMS, den körde de i 3 veckor i sträck, med 1000W och sen stängde de av testen och tyckte att sepcen håller..

mvh Jonas

calibra_nox skrev:

jonne_X skrev:
100watt rms=100WATT i 8 timmar sen bränner man skiten

Vad har det med frågan att göra? tongue

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Sharky
24 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Det är lite av "jaha, och???" över RMS.

Många, även säljare och ibland tillverkare, tror att RMS är nått slags effektivvärde men det är en bra bit från sanningen.

Ta tex en fyrkantvåg som alternerar mellan halva tiden 10V och halva tiden 0V. Ritar man upp den på ett rutat papper så ser man direkt att om man smetar du det så blir medelvärdet, eller det effektiva /tillgängliga medlet, hälften, dvs 5V i medel.

Gör man RMS på samma fyrkantvåg så blir RMS = 7.07V.

(Square: 10x10 = 100, 0x0=0. Mean = 50, Root = roten ur 50 = 7.07).

RMS och effektivvärde stämmer bara för ren sinus. Och vem fanken lyssnar på ren sinus?

Sedan så är lådans konstruktion / avstämning gentemot tillåtet x-max mera väsentligt än att stirra på RMS på ett element. Det går utmärkt att knäcka ett 1000W RMS element med 100W sinuseffekt under avstämningsfrekvensen i en portad låda tex.
Å andra sidan så kan man ladda 1000W RMS förstärkare i ett element specat kanske 300W i en väl dämpad sluten låda så länge man spelar musik.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
26 mars 2006 · 2 353 Inlägg

Bra skrivet, vilket är den exakta anledningen att vi alltid modellerar våra element i olika lådor, och när folk frågar så kan vi svara på exakt hur muycket effekt elementet tål, i den låda som kunden bygger.

mvh Jonas

Sharky skrev:
Det är lite av "jaha, och???" över RMS.

Många, även säljare och ibland tillverkare, tror att RMS är nått slags effektivvärde men det är en bra bit från sanningen.

Ta tex en fyrkantvåg som alternerar mellan halva tiden 10V och halva tiden 0V. Ritar man upp den på ett rutat papper så ser man direkt att om man smetar du det så blir medelvärdet, eller det effektiva /tillgängliga medlet, hälften, dvs 5V i medel.

Gör man RMS på samma fyrkantvåg så blir RMS = 7.07V.

(Square: 10x10 = 100, 0x0=0. Mean = 50, Root = roten ur 50 = 7.07).

RMS och effektivvärde stämmer bara för ren sinus. Och vem fanken lyssnar på ren sinus?

Sedan så är lådans konstruktion / avstämning gentemot tillåtet x-max mera väsentligt än att stirra på RMS på ett element. Det går utmärkt att knäcka ett 1000W RMS element med 100W sinuseffekt under avstämningsfrekvensen i en portad låda tex.
Å andra sidan så kan man ladda 1000W RMS förstärkare i ett element specat kanske 300W i en väl dämpad sluten låda så länge man spelar musik.

/Göran

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Drönirettab
26 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Även om man har ett program som räknar ut lådan och kan visa den teoretiska konrörelsen vid vissa frekvenser så är det inte alltid lätt att få sanningsenligt har jag märkt. Jag har sett flera olika varianter på hur tillverkare har angett x-max. En del har egentligen angett x-mec och andra har anget dubbla x-max. Det verkar som att vissa tillverkare inte vet vad x-max egentligen står för eller så försöker de luras.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
26 mars 2006 · 2 353 Inlägg

Det beror på vad du har för bakgrunder. Jag har hållt på med detta i snart halva min livstid (dvs 17år) och beräknat lådor med PROFFS-program i snart 10. Har byggt många lådor i mina dagar, en bra bit över 100iallafall.

Det är inte så lätt att veta om tillverkarna anger Xmax åt ett håll, eller totalt. De seriösa tillverkarna uppger det. Och då spelar det ju ingen roll om det är mekanisk eller elektrisk.

mvh Jonas


Drönirettab skrev:
Även om man har ett program som räknar ut lådan och kan visa den teoretiska konrörelsen vid vissa frekvenser så är det inte alltid lätt att få sanningsenligt har jag märkt. Jag har sett flera olika varianter på hur tillverkare har angett x-max. En del har egentligen angett x-mec och andra har anget dubbla x-max. Det verkar som att vissa tillverkare inte vet vad x-max egentligen står för eller så försöker de luras.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang