DSG låda 440 nm?

Aero_Plus
5 mars 2009 · 62 Inlägg

riggley skrev:
Steg 2, inte steg 1 smile

Sorry,skillnad mellan steg 1-2 kan inte bli mer än ett par hkr.Men det skulle inte förvåna mig om det gav 10-15 extra roll big_smile

mYGeL
5 mars 2009 · 1 338 Inlägg

Ingen aning om hur DSG lådan funkar tongue

Men Vtech RTS Funkar kanon på  våra motorer. (samt även andra)

Vtech har mappat min bil varje gång jag bytt/uppgraderat något i motorväg.
Senaste bänkningen dock innan byte av downpipe kattar mm...
http://www.garaget.org/?car=88954&image=1090850

Kört 3500mil sen den vart "chippad"  förra året och inte fått/haft några problem med bilen alls.

Sen ang felvisande bänkningingar.. E jag väldigt skeptiskt mot det.
Då jag bänkat bilen flera gånger hos både Vtech i Järna, TS-Motor i Helsingborg samt en bänk till på ett event dock vet jag ej från vem den var?

Alla bänkningar har visat ca samma effekt samt vrid. +-5hp

Så ska du trimma rekomenderar jag www.Vtech.se mkt Starkt!

Mvh// Michel

Senast redigerat av mYGeL (5 mars 2009)

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
Aero_Plus
5 mars 2009 · 62 Inlägg

mYGeL skrev:
Vtech har mappat min bil varje gång jag bytt/uppgraderat något i motorväg.
Senaste bänkningen dock innan byte av downpipe kattar mm...
http://www.garaget.org/?car=88954&image=1090850

Kört 3500mil sen den vart "chippad"  förra året och inte fått/haft några problem med bilen alls.

Sen ang felvisande bänkningingar.. E jag väldigt skeptiskt mot det.
Då jag bänkat bilen flera gånger hos både Vtech i Järna, TS-Motor i Helsingborg samt en bänk till på ett event dock vet jag ej från vem den var?

Alla bänkningar har visat ca samma effekt samt vrid. +-5hp

Så ska du trimma rekomenderar jag www.Vtech.se mkt Starkt!

Mvh// Michel

Hej !

1) Har du bänkat bilen i rototest ?
2) Har du någon film på någon race eller tider på din bil där du kan bevisa att den ger den effekt som V tech kommit fram ?
3) Har inget emot dig eller din bil,eller V tech men jag vill se att den leverarar den effekt i rototest,då är jag nöjd,men tills dess det är bara att mätta bilar på leksaks bänkningar..
Den effekt som V tech för ut på sina steg är ostabil effekt eller så är bänken kass..
Tackar för mig..
Mvh

mYGeL
7 mars 2009 · 1 338 Inlägg

Aero_Plus skrev:

mYGeL skrev:
Vtech har mappat min bil varje gång jag bytt/uppgraderat något i motorväg.
Senaste bänkningen dock innan byte av downpipe kattar mm...
http://www.garaget.org/?car=88954&image=1090850

Kört 3500mil sen den vart "chippad"  förra året och inte fått/haft några problem med bilen alls.

Sen ang felvisande bänkningingar.. E jag väldigt skeptiskt mot det.
Då jag bänkat bilen flera gånger hos både Vtech i Järna, TS-Motor i Helsingborg samt en bänk till på ett event dock vet jag ej från vem den var?

Alla bänkningar har visat ca samma effekt samt vrid. +-5hp

Så ska du trimma rekomenderar jag www.Vtech.se mkt Starkt!

Mvh// Michel

Hej !

1) Har du bänkat bilen i rototest ?
2) Har du någon film på någon race eller tider på din bil där du kan bevisa att den ger den effekt som V tech kommit fram ?
3) Har inget emot dig eller din bil,eller V tech men jag vill se att den leverarar den effekt i rototest,då är jag nöjd,men tills dess det är bara att mätta bilar på leksaks bänkningar..
Den effekt som V tech för ut på sina steg är ostabil effekt eller så är bänken kass..
Tackar för mig..
Mvh

Tjena !

1) nej det jag inte, men finns det nånstans där jag där man kan utföra för vettig peng(helst gratis) så visst vrf inte tongue

2) Tyvärr ingen filmkamera och den o mobilen e kass... har enbart papprena från bänkningarna..

3) inte jag heller, och detta grundar du på???? leksaks.. hmm?

Nämde jag att det är olika tillverkare av bänkarna?? Vtech har ju vtech bänk, den TS motor har är från Dyna Dynamics.. (eller nåt sånt) den andra vet jag inte men inte samma som den andra..


Mvh// Michel

Senast redigerat av mYGeL (7 mars 2009)

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
rian
7 mars 2009 ·

GTI30EDITION skrev:

riggley skrev:

soyd skrev:

att det går att uppgradera den är nog inga problem, men vad det kostar är en annan femma...  avvaktar Vtech's svar han kanske vet..

Jag har hört att en förstärkning av lådan samt byte av mjukvara kostar runt 50 000 kr, men då klarar den 600 nm sen också smile

Det finns 2 firmor, en i USA (som Wolfbane här på forumet har mer koll på) sen har vi Rothe Motorsport i Tyskland som tagit fram en uppgradering till DSG lådan.

Jag har själv haft mailkontakt med Rothe och dom är väldigt seriösa.

http://www.rothe-motorsport.de

Dom uppgraderar mjukvara och hårdvaran i lådan och först då klarar den av ett vrid på ca 550Nm,
dock till det eminenta priset av ca 50.000 SEK.

Man kan ju då undra varför en sådan uppgradering tas fram om orginallådan (enligt vissa) ska klara
500Nm original.

Men som sagt, den som har en "fet" plånbok kan ju välja att chansa..

Å andra sidan om man  vågar chansa så spar man ju dom där 50,000sek tills/om det händer nått.
Kan ju inte va så kul om det skulle rasa en kall vinternatt iofs

Aero_Plus
7 mars 2009 · 62 Inlägg

mYGeL skrev:
1) nej det jag inte, men finns det nånstans där jag där man kan utföra för vettig peng(helst gratis) så visst vrf inte tongue

2) Tyvärr ingen filmkamera och den o mobilen e kass... har enbart papprena från bänkningarna..

3) inte jag heller, och detta grundar du på???? leksaks.. hmm?

Nämde jag att det är olika tillverkare av bänkarna?? Vtech har ju vtech bänk, den TS motor har är från Dyna Dynamics.. (eller nåt sånt) den andra vet jag inte men inte samma som den andra..


Mvh// Michel

Hej !

MapTun Performance Ab har rototest,dom har bänkat min bil där och mappat och massa andra,det är den som är den seriösaste bänken enligt mig..
Den är nog inte Gratis då den är inte leksaks bänk,bänkning kostar 1500 kr inkl moms.

En bromspapper säger inte så allt om bilens prestanda,det är trots allt vi använder bilen på vägen och vill att den ska prestera bra även där inte bara på pappret.
Många är galna i att ha effekt på pappret sen om dom har den effekt i verkligen väger mindre,bara den har massa på pappret det är det viktigaste.

Som sagt så att det inte blir missförstånd,jag har inget emot dig och din bil eller V tech,hara bara svårt att förstå att bilarna kan leverara så stor effekt  med lite modifiering.
Så jag hoppas att du hittar rototest och bevisar åt mig att den effekt som du har finns verkligen där och att det är stabil och inte någon peak,då detta är inte interesant för mig.
Och för att bevisa detta åt mig vill jag att bilen bänkas i Örebro på MapTun av Fredrik Bengtsson.

Mvh

Vtech
7 mars 2009 · 77 Inlägg

Aero_Plus skrev:

riggley skrev:
Jag tänkte chippa golfen innan sommarn och har fastnat för V-Tech's steg 2, som enligt dem ger 70 extra hk och 440 nm.
Stämmer detta? Vad blir effekterna / konsekvenserna? För övrigt, vad har ni för uppfattning om V-tech?

Den dagen steg 1 ger 70 hkr extra stabila så kommer jag att dansa naken ,tror att jag sitter ganska så säker.cool
Medan vissa tyska tuner tar knappt 30 hkr extra med steg 1 så kör vissa med 70 hkr utan problem roll

Man ju bluffa med mätmetoder i bromsbänken.
Otrolig skillnad att köra 0.5 1.0 eller 3 sekunder.
Stabil effelt är det som är det interesanta
men det är ju upp till var och en hur seriös man vill vara i sin framtoning.

Här är en film där den där extrema GTI med 70 hkr extra kör mot en tyngre bil 9-5 Aero med 313 stabila hkr

http://www.garaget.org/video/ejc2s9kl2zzn

Mvh

Hej AERO ++

Som både du, jag och ägaren till den där golfen vet var den inte OK när ni gjorde testet på filmen ovan.
Den hade en läckande täckbricka till dumpventilen.


Därför förstår jag inte varför du drar upp den filmen så fort du får chansen.

Det rullar många bilar med detta trim nu och jag är säker på att det kommer fler tilfällen i sommar och testa detta.

Jag har faktiskt mätt upp bilar som Fredrik har mätt på maptun.


Jag vet inte om någon v-tech trimmad fil har mätts där.
kanske går det att ordna .

Chiptuner ;)
Skoda RS 3 2.0 TSI DSG "STAGE 1 BY V-TECH" (2010)
Volkswagen Caddy 1.9 TDI 105 "Caddy RRI 265 Hk" (2005)
wolfbane1967
7 mars 2009 · 4 Inlägg

Hej

En liten avvikande fråga.

Hur känner man att dumventilen krånglar?
Går den jämnt fast med mindre hästar eller hur märker man det?

Åkte med en Golf här om dagen som skulle va trimmad men den gick inte så bra som den borde.Jag tänkte om kanske dumpen gett sig.

Tacksam för vettigt svar

??

BMW M4 Coupé "F82an" (2015)
Aero_Plus
7 mars 2009 · 62 Inlägg

Vtech skrev:
Som både du, jag och ägaren till den där golfen vet var den inte OK när ni gjorde testet på filmen ovan.
Den hade en läckande täckbricka till dumpventilen.


Därför förstår jag inte varför du drar upp den filmen så fort du får chansen.

Det rullar många bilar med detta trim nu och jag är säker på att det kommer fler tilfällen i sommar och testa detta.

Jag har faktiskt mätt upp bilar som Fredrik har mätt på maptun.


Jag vet inte om någon v-tech trimmad fil har mätts där.
kanske går det att ordna .

Hej Jonis !

Både du och ägaren till Golfen har verkligen svårt att acceptera en förlust.Ännu värre av dig som är företagsrepresentat.
Första gången så var det katalysator som var trasig, nu på en gång är det läckande täckbricka,och innan racet körde killen ifrån  allt enligt han,Saabar på 330 hkr ,S3 på 330 hkr och massa andra bilar.
Men efter att vi har kört började bortförklaringar.
Hur vet du att det handlar om läckande täckbricka när du varken sett det ,känt på det eller varit i närhet av bilen ?Och ägaren har 0.0 koll på bilen..

Hade den haft läckande grejer och det du uppger så hade den aldrig presterat ca 17 sec 100-200 km/h med den utväxling.
Så vart vill du komma fram igentliggen ?
Du spelar blind eller är du verkligen blind att du inte ser hur min bil står sig mot vassare Gti på 320 hkr och andra bilar eller vet du verkligen inte vad en Gti med steg 1 ska prestera,eller tror du att den ska gå lika bra som en Gti 30 Edition med större turbo och en del hårdvara ?
Hur mycket är du insatt i acceleration ?
Har du haft en Gti i 2 år och kört 1000 tals race med steg 1 programvara ?

Mot dåliga förlorare så kommer jag inte att köra mer,vid nästa förlust blir det annan bortförklaring då är det bättre att köra mot seriöst folk som Rian och GTI30EDITION..

Rian

Kör du mot V tech trimmade bilar så vet du vad som väntar suck..

Senast redigerat av Aero_Plus (7 mars 2009)

wolfbane1967
7 mars 2009 · 4 Inlägg

Ingen som kan svara hur den beter sig om dumpen gett upp??

BMW M4 Coupé "F82an" (2015)
rian
7 mars 2009 ·

wolfbane1967 skrev:
Ingen som kan svara hur den beter sig om dumpen gett upp??

De bästa är väl att byta till den senaste versionen= hårdare fjäder
så är man säker att det inte är dumpen som felar

MeloveGolf Vw trimmare
7 mars 2009 · 2 995 Inlägg

GTI30EDITION skrev:
Dom uppgraderar mjukvara och hårdvaran i lådan och först då klarar den av ett vrid på ca 550Nm,
dock till det eminenta priset av ca 50.000 SEK.

Man kan ju då undra varför en sådan uppgradering tas fram om orginallådan (enligt vissa) ska klara
500Nm original.

Men som sagt, den som har en "fet" plånbok kan ju välja att chansa..

Verstärkte 7Scheiben DSG-Kupplung:
bis 650Nm Drehmoment

Preis inkl. MwSt.          € 2.800,00

för 50k får du en låda som tål mycket mer än 550nm.....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
riggley Valkyrie
7 mars 2009 · 118 Inlägg

Nu börjar det bli en intressant debatt här smile

Jag stakar ut exempel från fyra välkända firmor, V-tech och BSR, Dahlbäck och Ace Competition. Vilken ska jag välja och varför?

BSR PPC Steg 1
248 hp / 366 nm
Pris: 8900:-
Enligt dem så ligger original på 206 hp / 295 nm. Konstigt när det står 200 hp / 260 nm på GTI spec.

V-Tech RTS Steg 1
245 hp / 360 nm
Pris: 6900:-

Dahlbäck Steg 1
244 hp / 360 nm
Pris: 7700:-

Ace Competition Steg 1
250 hp / 359 nm
Pris: 8900:-

Kan man lita på deras siffror. Vart på registret lägger dom krutet? Över hela eller kanske bara på 1an & 2an? Inte konstigt att det finns många trådar om detta ämne. De är ju rena höstacken smile

Forge Distributer http://www.maptun.com/
rian
7 mars 2009 ·

Synd att de blir lite dålig stämning när det snackas prestanda,  men jag håller med Aeroplus
när det gäller Extremchipet, att få ut hela 70  stabila hk med en omprogramering låter för
mig helt osanolik,Om det nu va fel på bilen menas det då att han skulle köra jämt med Aeroplus
om bilen var felfri?Kan ta ett exempel senast på Björkvik,där fanns en Leon FR med steg ett 250hk
jag körde mot honom och  det var ju inte ens ett rejs, de var förnedring känndes som jag var
halva flygrakan före, hur mycket mer kan då en 270 omprogamerade hk prestera?
Själv vågar jag nästan säga att utfallet blir dessama som 250 hästars Leonen.

rian
7 mars 2009 ·

riggley skrev:
Nu börjar det bli en intressant debatt här smile

Jag stakar ut exempel från fyra välkända firmor, V-tech och BSR, Dahlbäck och Ace Competition. Vilken ska jag välja och varför?

BSR PPC Steg 1
248 hp / 366 nm
Pris: 8900:-
Enligt dem så ligger original på 206 hp / 295 nm. Konstigt när det står 200 hp / 260 nm på GTI spec.

V-Tech RTS Steg 1
245 hp / 360 nm
Pris: 6900:-

Dahlbäck Steg 1
244 hp / 360 nm
Pris: 7700:-

Ace Competition Steg 1
250 hp / 359 nm
Pris: 8900:-

Kan man lita på deras siffror. Vart på registret lägger dom krutet? Över hela eller kanske bara på 1an & 2an? Inte konstigt att det finns många trådar om detta ämne. De är ju rena höstacken smile

Om jag vore dig skulle jag ta Oettinger, finns en återförsäljare i Göteborg

soyd
7 mars 2009 · 1 853 Inlägg

riggley skrev:
Enligt dem så ligger original på 206 hp / 295 nm. Konstigt när det står 200 hp / 260 nm på GTI spec.

Vad tillverkaren specificerar i sin motor spec stämmer inte alltid. Är fullt möjligt att vanliga gti:n ligger på 206hp/295nm

jag tror det var teknikens värd som gjorde ett test på Golf R32:an och GTI Edition 30:in

det visade sig att R32:an hade typ 241hp och Edition 30 hade runt 244hp om jag inte mins fel ?

Edition 30 specar vw på 230hp

R32:an specar vw på 250hp

inte för att det har någon betydelse nu men kan vara bra att veta...

/mvh soyd

Aero_Plus
7 mars 2009 · 62 Inlägg

riggley skrev:
Dahlbäck Steg 1
244 hp / 360 nm
Pris: 7700:-


Kan man lita på deras siffror. Vart på registret lägger dom krutet? Över hela eller kanske bara på 1an & 2an? Inte konstigt att det finns många trådar om detta ämne. De är ju rena höstacken smile

Hej !

Har haft Golf 5 Gti med Dahlbäck steg 1 mtm alltså..
Har bänkat den i rototest..
Gav 219 hkr på hjulen ocorr.Corr 224,7 hk på hjulena..

Vart mycket nöjd med chipet,kvick respons,jämnt och fint drag.
Körde riktigt hårt med bilen i 1.5 år strax under 5000 mil och det var aldrig några problem med varken koppling,växelåda eller motor.
Dock inte nöjd med deras suport.
Kan rekomendera dig en trimföretag som uppger minst effekt uttag,den effekt har du alltid under höga varma yttertemperaturer,höghöjdkörning samt vid dålig bensin..

Mvh

wolfbane1967
8 mars 2009 · 4 Inlägg

Riggley

Välj någon trimmare du har nära till och som kan ge dig bra support och har riktig verkstad.

BMW M4 Coupé "F82an" (2015)
mYGeL
8 mars 2009 · 1 338 Inlägg

Vtech skulle jag kört! smile

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
mYGeL
8 mars 2009 · 1 338 Inlägg

Aero_Plus skrev:
Hej !

MapTun Performance Ab har rototest,dom har bänkat min bil där och mappat och massa andra,det är den som är den seriösaste bänken enligt mig..
Den är nog inte Gratis då den är inte leksaks bänk,bänkning kostar 1500 kr inkl moms.

En bromspapper säger inte så allt om bilens prestanda,det är trots allt vi använder bilen på vägen och vill att den ska prestera bra även där inte bara på pappret.
Många är galna i att ha effekt på pappret sen om dom har den effekt i verkligen väger mindre,bara den har massa på pappret det är det viktigaste.

Som sagt så att det inte blir missförstånd,jag har inget emot dig och din bil eller V tech,hara bara svårt att förstå att bilarna kan leverara så stor effekt  med lite modifiering.
Så jag hoppas att du hittar rototest och bevisar åt mig att den effekt som du har finns verkligen där och att det är stabil och inte någon peak,då detta är inte interesant för mig.
Och för att bevisa detta åt mig vill jag att bilen bänkas i Örebro på MapTun av Fredrik Bengtsson.

Mvh

Tjena,

Ok inte för dem andra vart gratis heller, men känner att jag har annat på bilen  att lägga dem 1500kr nu wink
kolla in i projekttråden vettja:cool:

Men kan du fixa det genom kontakter och eller nåt & vill se så visst ställer jag upp wink
eftersom du ej tror på och vill jämföra...
Annars får vi la se på björkvik eller nåt annat ställe i sommar ...

Av dessa firmor skulle jag rekomenderat Vtech Direkt!
Speciellt till våra bilar med TFSI-motorer.
www.vtech.se

kört/kör MKT hårt och ganska långt sen bilen trimmats i sommras.. drygt 3500mil..
Inga som helst problem alls! ...

Vtech Bänk,
http://www.vtech.se/dyno.html?osCsid=c9 … 9d0ed770b4
Tex JRM har en sådan här Vtech 4wd bänk!

Dyno dynamics bänk,
http://maeve.globalvision.com.au/dyno/c … r/products
http://maeve.globalvision.com.au/dyno/c … D450DSPage
Sådan TS-motor har


Fått nästan likadan effekt uppmätt av båda helt olika tillfällen och städer.
Endå har det visat inom + - 5 Hästar..  tongue

Mvh// Michel

Senast redigerat av mYGeL (8 mars 2009)

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang