DSG låda 440 nm?

Aero_Plus
9 mars 2009 · 62 Inlägg

carbonized skrev:
Så då har vi alltså kommit fram till att det är omöjligt att trimma en orginal tfsi-motor (gti och leon fr) till 270 hk med vtech extrem utan att byta någon hårdvara på bilen.... Eller?

Japp du har uppfattat det helt rätt.


Det finns 2 olika bromsningar statisk och dynamiskt och där kan man fuska en del med effekt.Skriver lite kort så kanske du förstår vitsen med det hela,stabilt effekt vs ej stabilt.

Statisk bromsning är vad biltilverkarna använder ,man startar vid 1500 rpm  trycker full platta,bromsbänken håller emot kraften,när allt har stabiliserat sig så mäter man en snitteffekt under 3 secunder eller hur länge man vill mäta..
Man ska alltid vänta på att effekten skall stabiliseras ,kan ta ca 3 secunder ,sen görs själva mätningen i 3 secunder och då är det medeleffekt under dessa 3 secunder.
Vissa trimföretag väljer att gå ner i tid i denna mättning ,dom kanske även mäter just när laddtrycket skenar iväg i en peak,då vinner man en del effekt ,tycker att detta är så jäkla tråkigt och enda annledning att lura folk..

Dynamsikt bromsning är när man mäter effekten under en acceleration,man kan välja om man skall ta 1 tull 1000 sec ,normalt mäter man i ca 10 secunder ,sen får man se hur det ser ut.
När man stressar mygg turbosar ,brukar denna effekt mättning ge mindre effekt än det statiska..

Aero_Plus
9 mars 2009 · 62 Inlägg

GTI30EDITION skrev:
Ni vet väl hur det är.. Tyska bilar = Tyska program = Tuffa killar!

Och det säger du av din egen erfarenhet hmm

Senast redigerat av Aero_Plus (9 mars 2009)

itouch
9 mars 2009 · 1 488 Inlägg

Jag har efter ett halvårs forskning koll på det mesta gällande DSGlådan och dens begränsningar. Har även direktkontakt med amerikanska företag som under 1års tid testat allt vad dsglådan tål på bana och gatorna i samarbete med volkswagen själva. Där VW ville att de skulle kolla tåligheten på lådan och pilla ytterliggare med DSG Programvaran. Det som begränsar dsgn original är spärren på 360nm. Det som händer när man passerar den är inte att kopplingarna slirar utan att motorns effekt bromsas automatiskt av programvaran. Via programvara har man nu fått dsgn att klara sig utmärkt upp till 400hk och ca 500 i vrid utan byte av hårdvara. Ska man över den effekten och det vridmomentet är det kopplingsbyte som gäller. HGP turbo, Rothe motorsports har som flera nämnt kopplingar upp till 650nm och över 650nm. Men i eran nivå av vridmoment och effekt räcker det gott med endast programvara. De som har tagit fram denna programvaran har pajat flertalet dsglådor under sina tester och vet vad de sysslar med. De kör deras programvara i sina 600hk applikationer utan problem på bana och har efter varje gång tagit av dsglådan för att undersöka eventuell slitage på koppling och andra komponenter.

Det de har lyckats göra i programvaran som gör så originallådan klarar mer i vrid och mer effekt är att höja trycket till oljepumparna som sköter själva trycket mot kopplingen. Därmed så minskas "slirandet" vid högre vridmoment. De har även lyckats programera dsgns enhet mot ECU enheten så att de samarbetar och fått växlingarna att bli desto snabbare. De har även ändrat nya begränsningen från 360nm till ca 450-500.

Åker man 500nm+ så håller inte dsglådan i det långa loppet. Men under det så är det VÄLTESTAT att fungera riktigt bra.

Har ni fler frågor och funderingar är det bara att fråga. Snart hoppas jag även att programvarorna för dsg kommer till sverige för billigare priser än vad USA och Tyskland tar. Turbocenter och jag håller just nu på att kolla upp detta då jag är sugen på min egna bil.

itouch
9 mars 2009 · 1 488 Inlägg

GTI30EDITION skrev:
Ni vet väl hur det är.. Tyska bilar = Tyska program = Tuffa killar!

Nej skämt å sido. Kör bilarna på ett event någon gång, det skulle vara trevligt att få
se en "duell" mellan er två.

Jag kan ställa upp och köra mot Er om någon har en bogserlina att låna ut så kan jag ligga
i draget bakom och lyssna på musik.

För att återgå till DSG lådan så tror jag säkert att det går att köra den med en högre belastning
än 360Nm, säkert inga problem alls, frågan är ju bara HUR länge den håller med en belastning
på låt oss säga 430-440Nm.

Det kanske tom med finns någon här som kan svara på den frågan? Och nu menar jag inte
gissningslekar, utan hårda, brutala fakta. wink

Låter du en verkstad montera ut din DSG TCM, dsv själva dsgdatorn och skickar iväg till usa så slänger de in sin nya programvara åt dig. Då åker du stabilt upp till 500nm. Rullar 40+ gtier med denna programvaran där nu sen lansering och de är jättenöjda. Växlingarna är även snabbare + att du får inprogrammerad launchcontrol. Allt till en kostnad av ca 8000kr istället för 40+ som rothe tar smile

riggley Valkyrie
9 mars 2009 · 118 Inlägg

itouch, intressant. Vad ligger priserna på i USA och Tyskland för en firmware upgrade?

Edit: Hittade svaret ovan, 8000:-

Senast redigerat av riggley (9 mars 2009)

Forge Distributer http://www.maptun.com/
itouch
9 mars 2009 · 1 488 Inlägg

Förövrigt grabbar, är ni sugna på en dsguppgradering? Jag har eventuellt möjligheten att få en tekniker hitflygen från USA om vi är 5+ intresserade och får bilarna flashade direkt via ODB. Hör av er isåfall. Då slipper man plocka ur dsg enheten.

Med uppgraderingen får ni en launchcontroll som ni saknar original. 30% snabbare växlingar än original, tänk då vad snabb lådan är original. Samt skönare D läge, den kommer inte längre slänga in 6an och 5an på riktigt låga hastigheter. De kan även ta bort kickdownfunktionen på manuellt läge så får man en mer "manuell" känsla. Samtidigt ökas vridmomentet och kopplingarnas grepp ökas till ca 500nm.
Plus att varvtalet för växling höjs till 7200 rpm där mycket av våran topeffekt ligger.

itouch
9 mars 2009 · 1 488 Inlägg

carbonized: Kan vi hålla sådant borta från en tråd som handlar om dsglådan och dess begränsningar?  Brukar oftast sluta med att det blir krig om effekt hit och dit istället. Tack.

Vtech
9 mars 2009 · 77 Inlägg

Kan bara tillägga att vi har gjort liknande uppgraderingar som ovan på en tävlingsbil med DSG  och där tar vi ut 422 hk samt 500 nm

Chiptuner ;)
Skoda RS 3 2.0 TSI DSG "STAGE 1 BY V-TECH" (2010)
Volkswagen Caddy 1.9 TDI 105 "Caddy RRI 265 Hk" (2005)
itouch
9 mars 2009 · 1 488 Inlägg

Vtech: Är det någon programvara ni planerat lansera eller bara gjort i eget syfte? Allt handlar ju om att kommunicera med DSGlådans TCM rätt så kan det lanseras även i sverige smile

Vtech
9 mars 2009 · 77 Inlägg

jag hade ju avslutat precis som du men måste ju kommentera när jag ser vad du påstår.
Jag vet faktiskt inte vem jag ska lyssna på,Killen som kör gti skrev på in msn 272 hkr bänkade hkr så antar att han hade då,och han hade ingen katalysator,annat insug,och större fmic och programvara,om den nu gav i bänken 241 hkr då var det med trasig downpipe,men fortfarande inte kan förstå hur kan V tech släppa en bil som är felektigt,eller mappa den i bänken om det är fel på bilen roll
Jag skulle aldrig ta emot sån fel utan skulle be killen återkomma när allt är fixat vad han än tycker.

Både du och jag vet att tanken var att mappa den till 270 hk men det gick inte pga olika orsaker.
Vi har aldrig påstått detta samt att jag har bänkpappret från den dagen.

Du har tjatat om hur lätt du besegrade v-tech 270 hk gti.
Men sanningen är att den bara hade 231 hk samt 358 nm

se själv nedan:



http://www.vtech.se/gtix.jpg

Chiptuner ;)
Volkswagen Caddy 1.9 TDI 105 "Caddy RRI 265 Hk" (2005)
Skoda RS 3 2.0 TSI DSG "STAGE 1 BY V-TECH" (2010)
Vtech
9 mars 2009 · 77 Inlägg

Film från test med 500 nm dsg .
Inte så jätterolig film men endå..

http://vimeo.com/1657295?pg=embed&sec=

bänk papper , några olika tester från samma bil.

http://www.vtech.se/422.jpg

Chiptuner ;)
Volkswagen Caddy 1.9 TDI 105 "Caddy RRI 265 Hk" (2005)
Skoda RS 3 2.0 TSI DSG "STAGE 1 BY V-TECH" (2010)
Vtech
9 mars 2009 · 77 Inlägg

Sedan kan man kanske tillägga varför Aero är så sur på V-tech .

Han ville nämligen att Maptun skulle trimma den golf gti som vi trimmade,..

Chiptuner ;)
Volkswagen Caddy 1.9 TDI 105 "Caddy RRI 265 Hk" (2005)
Skoda RS 3 2.0 TSI DSG "STAGE 1 BY V-TECH" (2010)
rian
9 mars 2009 ·

Jahopp nu är det dax igen..

AudiZack Living the good Life!
9 mars 2009 · 585 Inlägg

hahaha asså hur gamla är ni egentligen, som småbarn, bråka till en viss gräns men detta är på dagisnivå...

When the flag drops, the Bullshit stops.
Aero_Plus
9 mars 2009 · 62 Inlägg

Hej Jonis !

Ser att det blev nu 231 hkr..Snart kommer vi på orginal effekt om vi försätter lite till wink

Enligt killen så hade han 231 hkr på hjulena vilket skulle motsvara 272 hkr och 440 nm i motor enligt han !!!

Annledning till varför du tror att jag är så sur på V tech har inget med att göra med MapTun..
Killen skulle trimma sin GTI på MapTun alla dagar i veckan om han hade haft råd.Men eftersom vissa säljer sig billigt så valde han att ta ett spons chip vilket han är riktigt nöjd med roll därför skulle det inte förvåna mig om han åker och byter till ett annat trimleverantör så fort ekonomi blir bättre.
Det brukar vara så i slutändan,du får vad du betalar för wink

Angående dina trimmade GTI med extrem chip 270 hkr ,kan du vara vänlig och säga till mig det jag har undrat länge vart ligger insugstempen på vid 6500 rpm ?

Jag är inte alls sur på v tech eller något utan jag gillar inte seriösa folk som uppger viss effekt som ingen hittils lyckats plocka i hela Tyskland med steg 1 programvara, dessvärre är det att dom inte tyskland har problem att få ut den effekt med steg 3 roll

Mvh

Senast redigerat av Aero_Plus (9 mars 2009)

rian
9 mars 2009 ·

Det verkar som ni aldrig kommer att träffas så mitt förslag är att jag kan va någon slags referens bil
dvs jag har inga problem att möta vare sig Jonis eller Michel, för mig är det bara en kul grej
tar det inte på blodigt allvar som vissa andra, struntar fullkommligt om jag förlorar men några billängder
men vi får i allafall en hum hur vi står mot varann,har precis bytt till sommardäck så det är bara att hojta till så gör vi en test 50-240 på någon fin raksträcka,så vi kan få ett slut på allt snack.mvh


,

Aero_Plus
9 mars 2009 · 62 Inlägg

AudiZack skrev:
hahaha asså hur gamla är ni egentligen, som småbarn, bråka till en viss gräns men detta är på dagisnivå...

Hej !

Vi bråkar inte utan diskuterar och försöker komma fram till vissa saker.
Så länge man håller sig på en sansad nivå så ser jag inget som problem.
Jag måste ge beröm till Jonis i alla fall för att sköter sig utmärkt här även om jag och han är
inte övens om saker och ting.
Sen att du upplever att vi är som småbarn,varför läser du något som småbarn skriver om du anser att det är helt ointeresant,finns säker viktigare saker du kan lägga tid på ?
Mvh

Vtech
9 mars 2009 · 77 Inlägg

rian skrev:
Det verkar som ni aldrig kommer att träffas så mitt förslag är att jag kan va någon slags referens bil
dvs jag har inga problem att möta vare sig Jonis eller Michel, för mig är det bara en kul grej
tar det inte på blodigt allvar som vissa andra, struntar fullkommligt om jag förlorar men några billängder
men vi får i allafall en hum hur vi står mot varann,har precis bytt till sommardäck så det är bara att hojta till så gör vi en test 50-240 på någon fin raksträcka,så vi kan få ett slut på allt snack.mvh


,

Klart vi kan!

Samt att jag redan har erbjudigt mig att testa din bil på rullarna.

Vi kör in din först. kör testet, sedan kör vi in ex min och jämför.
samma växel, samma belastning(sveptid mm)



Sedan kan  vi ta några små tester i olika intervaller.

mvh

Senast redigerat av Vtech (9 mars 2009)

Chiptuner ;)
Volkswagen Caddy 1.9 TDI 105 "Caddy RRI 265 Hk" (2005)
Skoda RS 3 2.0 TSI DSG "STAGE 1 BY V-TECH" (2010)
Aero_Plus
9 mars 2009 · 62 Inlägg

Vtech skrev:

rian skrev:
Det verkar som ni aldrig kommer att träffas så mitt förslag är att jag kan va någon slags referens bil
dvs jag har inga problem att möta vare sig Jonis eller Michel, för mig är det bara en kul grej
tar det inte på blodigt allvar som vissa andra, struntar fullkommligt om jag förlorar men några billängder
men vi får i allafall en hum hur vi står mot varann,har precis bytt till sommardäck så det är bara att hojta till så gör vi en test 50-240 på någon fin raksträcka,så vi kan få ett slut på allt snack.mvh


,

Klart vi kan!

Samt att jag redan har erbjudigt mig att testa din bil på rullarna.

Vi kör in din först. kör testet, sedan kör vi in ex min och jämför.
samma växel, samma belastning(sveptid mm)

Nu har vi fått hem vår nya stora kylfläkt så värdena kommer att stämma.

Sedan kan  vi ta några små tester i olika intervaller.

mvh

Hade varit bättre om ni kunde ha gjort test förr och efter Ic byte..
Då hade man sett hur insugstemp stiger utan och med ic..
Men hade varit ändå kul att se lite siffror på Rians bil smile
Mvh

rian
9 mars 2009 ·

Vtech skrev:

rian skrev:
Det verkar som ni aldrig kommer att träffas så mitt förslag är att jag kan va någon slags referens bil
dvs jag har inga problem att möta vare sig Jonis eller Michel, för mig är det bara en kul grej
tar det inte på blodigt allvar som vissa andra, struntar fullkommligt om jag förlorar men några billängder
men vi får i allafall en hum hur vi står mot varann,har precis bytt till sommardäck så det är bara att hojta till så gör vi en test 50-240 på någon fin raksträcka,så vi kan få ett slut på allt snack.mvh


,

Klart vi kan!

Samt att jag redan har erbjudigt mig att testa din bil på rullarna.

Vi kör in din först. kör testet, sedan kör vi in ex min och jämför.
samma växel, samma belastning(sveptid mm)

Nu har vi fått hem vår nya stora kylfläkt så värdena kommer att stämma.

Sedan kan  vi ta några små tester i olika intervaller.

mvh

För mig som lekman  är bänkning inte så viktigt
men ett rejs tackar jag inte nej till..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang