DSG låda 440 nm?

itouch
9 mars 2009 · 1 488 Inlägg

Vill inte höra ett ord mer från er två i denna tråden. Den handlar om dsglådan och inte om det ni snackar om. Ta det snacket i PM eller i gästböcker. Ett ord till så delar jag ut varningar.

rian
9 mars 2009 ·

rian skrev:

Vtech skrev:

rian skrev:
Det verkar som ni aldrig kommer att träffas så mitt förslag är att jag kan va någon slags referens bil
dvs jag har inga problem att möta vare sig Jonis eller Michel, för mig är det bara en kul grej
tar det inte på blodigt allvar som vissa andra, struntar fullkommligt om jag förlorar men några billängder
men vi får i allafall en hum hur vi står mot varann,har precis bytt till sommardäck så det är bara att hojta till så gör vi en test 50-240 på någon fin raksträcka,så vi kan få ett slut på allt snack.mvh


,

Klart vi kan!

Samt att jag redan har erbjudigt mig att testa din bil på rullarna.

Vi kör in din först. kör testet, sedan kör vi in ex min och jämför.
samma växel, samma belastning(sveptid mm)

Nu har vi fått hem vår nya stora kylfläkt så värdena kommer att stämma.

Sedan kan  vi ta några små tester i olika intervaller.

mvh

För mig som lekman  är bänkning inte så viktigt
men ett rejs tackar jag inte nej till..

Det jag menar är att det inte spelar någon roll om
jag har 280 eller 350hk på ett papper,Det viktiga är
att bilen går bra.

rian
9 mars 2009 ·

itouch skrev:

GTI30EDITION skrev:
Ni vet väl hur det är.. Tyska bilar = Tyska program = Tuffa killar!

Nej skämt å sido. Kör bilarna på ett event någon gång, det skulle vara trevligt att få
se en "duell" mellan er två.

Jag kan ställa upp och köra mot Er om någon har en bogserlina att låna ut så kan jag ligga
i draget bakom och lyssna på musik.

För att återgå till DSG lådan så tror jag säkert att det går att köra den med en högre belastning
än 360Nm, säkert inga problem alls, frågan är ju bara HUR länge den håller med en belastning
på låt oss säga 430-440Nm.

Det kanske tom med finns någon här som kan svara på den frågan? Och nu menar jag inte
gissningslekar, utan hårda, brutala fakta. wink

Låter du en verkstad montera ut din DSG TCM, dsv själva dsgdatorn och skickar iväg till usa så slänger de in sin nya programvara åt dig. Då åker du stabilt upp till 500nm. Rullar 40+ gtier med denna programvaran där nu sen lansering och de är jättenöjda. Växlingarna är även snabbare + att du får inprogrammerad launchcontrol. Allt till en kostnad av ca 8000kr istället för 40+ som rothe tar smile

Har läst att Giac är på G med någon uppgradering till dsglådan vet du någonting om det?
Vet i allafalll att dom flyttar fram varvstoppet betyder det att nm höjs? mvh

itouch
9 mars 2009 · 1 488 Inlägg

Jepp de pillar på det så att deras programvara och dsgn ska jobba ihop när varvstoppet är flyttat. De rör inte vridmoment och annat och kommer troligtvis kika på det först i sensommar enligt Giac själva. Är du sugen på programvaran om en flyger hit? Vi är två just nu.

rian
9 mars 2009 ·

itouch skrev:
Jepp de pillar på det så att deras programvara och dsgn ska jobba ihop när varvstoppet är flyttat. De rör inte vridmoment och annat och kommer troligtvis kika på det först i sensommar enligt Giac själva. Är du sugen på programvaran om en flyger hit? Vi är två just nu.

Har tyvärr manuell,Hadde jag köpt
bilen i dag skulle det utan tvekan varit
med dsglåda..

itouch
9 mars 2009 · 1 488 Inlägg

Förstår, men manuell har sin charm också wink

rian
9 mars 2009 ·

GTI30EDITION skrev:

itouch skrev:
Jag har efter ett halvårs forskning koll på det mesta gällande DSGlådan och dens begränsningar. Har även direktkontakt med amerikanska företag som under 1års tid testat allt vad dsglådan tål på bana och gatorna i samarbete med volkswagen själva. Där VW ville att de skulle kolla tåligheten på lådan och pilla ytterliggare med DSG Programvaran. Det som begränsar dsgn original är spärren på 360nm. Det som händer när man passerar den är inte att kopplingarna slirar utan att motorns effekt bromsas automatiskt av programvaran. Via programvara har man nu fått dsgn att klara sig utmärkt upp till 400hk och ca 500 i vrid utan byte av hårdvara. Ska man över den effekten och det vridmomentet är det kopplingsbyte som gäller. HGP turbo, Rothe motorsports har som flera nämnt kopplingar upp till 650nm och över 650nm. Men i eran nivå av vridmoment och effekt räcker det gott med endast programvara. De som har tagit fram denna programvaran har pajat flertalet dsglådor under sina tester och vet vad de sysslar med. De kör deras programvara i sina 600hk applikationer utan problem på bana och har efter varje gång tagit av dsglådan för att undersöka eventuell slitage på koppling och andra komponenter.

Det de har lyckats göra i programvaran som gör så originallådan klarar mer i vrid och mer effekt är att höja trycket till oljepumparna som sköter själva trycket mot kopplingen. Därmed så minskas "slirandet" vid högre vridmoment. De har även lyckats programera dsgns enhet mot ECU enheten så att de samarbetar och fått växlingarna att bli desto snabbare. De har även ändrat nya begränsningen från 360nm till ca 450-500.

Åker man 500nm+ så håller inte dsglådan i det långa loppet. Men under det så är det VÄLTESTAT att fungera riktigt bra.

Har ni fler frågor och funderingar är det bara att fråga. Snart hoppas jag även att programvarorna för dsg kommer till sverige för billigare priser än vad USA och Tyskland tar. Turbocenter och jag håller just nu på att kolla upp detta då jag är sugen på min egna bil.

Väldigt bra info, men jag kommer nog att hamna över 500Nm med det trim jag forskar i och
kommer att optimera min bil till.

Kul att någon är riktigt bra uppdaterad.smile

Hej Martin!

Får man fråga vad det blir för Turbo..

mYGeL
9 mars 2009 · 1 338 Inlägg

Aero_Plus skrev:
Men vi kan göra så här ,,,du bänkar din bil på MapTun performance ab i rototest ,får du den effekt som du uppger eller mer jag står för bänkningen,får du mindre effekt då står du för det ?
Tackar du nej till den erbjudande då har vi avslutat diskution då jag antar att du själv inte tror på den effekt som V tech uppger.

Mvh

Absolut Spikat! big_smile

Men vi måste komma överens tillsamans om hur allt ska gå till innan !
Sen komma överens med Maptun om villkoren, så dem är medvetna om hur det ligger till och det ev är du som betalar fast det e min bil.

Har vinterdäck på så om du fortfarande vill köra så ringer vi och bokar tid och ditt namn ska vara med på bokningen sen får vi gå igenom och komma överens hur allt ska gå till innan ..
Så allt är glasklart innan så mingen kan skylla på nåt eller så..

Ditt förslag låter ok för mig, Fortfarande Ok för dig?

Ser fram emot ska Detta bli kul big_smile

Mvh// Michel

Senast redigerat av mYGeL (9 mars 2009)

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
rian
9 mars 2009 ·

GTI30EDITION skrev:
Jag har tänkt att Rothe får sy ihop ett kit till mig som ska lämna runt 380-400 hkr, och gissningsvis kommer det hamna en Garret snurra i, men vilken det blir lämnar jag till Rothe att få speca till mig. Vi får se vad som händer när svaret kommer från dom, men spännande är det. smile

Riktigt kul
Då vet man vilken bil man ska undvika (ler)

mYGeL
9 mars 2009 · 1 338 Inlägg

rian skrev:
Det verkar som ni aldrig kommer att träffas så mitt förslag är att jag kan va någon slags referens bil
dvs jag har inga problem att möta vare sig Jonis eller Michel, för mig är det bara en kul grej
tar det inte på blodigt allvar som vissa andra, struntar fullkommligt om jag förlorar men några billängder
men vi får i allafall en hum hur vi står mot varann,har precis bytt till sommardäck så det är bara att hojta till så gör vi en test 50-240 på någon fin raksträcka,så vi kan få ett slut på allt snack.mvh


,

Hej Rian,

Ja absolut kul ju big_smile
Hmm tror jag har kvar ditt nummer? annars kan vi ju ta det via pm.

Dock har jag fortfarande vinterdäcken på samt så står bilen hos lackaren..
Men om nån vecka?

Ska du till björkvik? 25 april?

Mvh// Michel

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
rian
9 mars 2009 ·

mYGeL skrev:

rian skrev:
Det verkar som ni aldrig kommer att träffas så mitt förslag är att jag kan va någon slags referens bil
dvs jag har inga problem att möta vare sig Jonis eller Michel, för mig är det bara en kul grej
tar det inte på blodigt allvar som vissa andra, struntar fullkommligt om jag förlorar men några billängder
men vi får i allafall en hum hur vi står mot varann,har precis bytt till sommardäck så det är bara att hojta till så gör vi en test 50-240 på någon fin raksträcka,så vi kan få ett slut på allt snack.mvh


,

Hej Rian,

Ja absolut kul ju big_smile
Hmm tror jag har kvar ditt nummer? annars kan vi ju ta det via pm.

Dock har jag fortfarande vinterdäcken på samt så står bilen hos lackaren..
Men om nån vecka?

Ska du till björkvik? 25 april?

Mvh// Michel

Tyvärr inte, planerar att åka veckan efter. mvh

Ingen panik för min del, hör av dig när du kan

mYGeL
9 mars 2009 · 1 338 Inlägg

Vtech skrev:

rian skrev:
Det verkar som ni aldrig kommer att träffas så mitt förslag är att jag kan va någon slags referens bil
dvs jag har inga problem att möta vare sig Jonis eller Michel, för mig är det bara en kul grej
tar det inte på blodigt allvar som vissa andra, struntar fullkommligt om jag förlorar men några billängder
men vi får i allafall en hum hur vi står mot varann,har precis bytt till sommardäck så det är bara att hojta till så gör vi en test 50-240 på någon fin raksträcka,så vi kan få ett slut på allt snack.mvh


,

Klart vi kan!

Samt att jag redan har erbjudigt mig att testa din bil på rullarna.

Vi kör in din först. kör testet, sedan kör vi in ex min och jämför.
samma växel, samma belastning(sveptid mm)



Sedan kan  vi ta några små tester i olika intervaller.

mvh

Låter ju som en mkt bra sätt att jämföra! då har du(Aero_Plus) ju exakt samma förhållanden med din Mätning som den andra bilen som ni mäter då.



Mvh// Michel

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
mYGeL
9 mars 2009 · 1 338 Inlägg

rian skrev:

mYGeL skrev:

rian skrev:
Det verkar som ni aldrig kommer att träffas så mitt förslag är att jag kan va någon slags referens bil
dvs jag har inga problem att möta vare sig Jonis eller Michel, för mig är det bara en kul grej
tar det inte på blodigt allvar som vissa andra, struntar fullkommligt om jag förlorar men några billängder
men vi får i allafall en hum hur vi står mot varann,har precis bytt till sommardäck så det är bara att hojta till så gör vi en test 50-240 på någon fin raksträcka,så vi kan få ett slut på allt snack.mvh


,

Hej Rian,

Ja absolut kul ju big_smile
Hmm tror jag har kvar ditt nummer? annars kan vi ju ta det via pm.

Dock har jag fortfarande vinterdäcken på samt så står bilen hos lackaren..
Men om nån vecka?

Ska du till björkvik? 25 april?

Mvh// Michel

Tyvärr inte, planerar att åka veckan efter. mvh

Ingen panik för min del, hör av dig när du kan

Lätt smile

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
rian
9 mars 2009 ·

GTI30EDITION skrev:

rian skrev:

GTI30EDITION skrev:
Jag har tänkt att Rothe får sy ihop ett kit till mig som ska lämna runt 380-400 hkr, och gissningsvis kommer det hamna en Garret snurra i, men vilken det blir lämnar jag till Rothe att få speca till mig. Vi får se vad som händer när svaret kommer från dom, men spännande är det. smile

Riktigt kul
Då vet man vilken bil man ska undvika (ler)

Hahaha.. eran bil går som ett skott, det har vi ju redan sett. big_smile

Känner ni att ni skulle velat haft en DSG matad GTI istället? Intressant det här med att man
eventuellt kan åka med ett högre vrid i DSG lådan för hyfsat billiga pengar tycker jag.

Efter att frugan har kört din samt att jag inte vill tokväxla så står det rätt
klart vad man skulle valt,samt att den är brutal från 0 mvh

itouch
9 mars 2009 · 1 488 Inlägg

GTI30EDITION skrev:

rian skrev:

GTI30EDITION skrev:
Jag har tänkt att Rothe får sy ihop ett kit till mig som ska lämna runt 380-400 hkr, och gissningsvis kommer det hamna en Garret snurra i, men vilken det blir lämnar jag till Rothe att få speca till mig. Vi får se vad som händer när svaret kommer från dom, men spännande är det. smile

Riktigt kul
Då vet man vilken bil man ska undvika (ler)

Hahaha.. eran bil går som ett skott, det har vi ju redan sett. big_smile

Känner ni att ni skulle velat haft en DSG matad GTI istället? Intressant det här med att man
eventuellt kan åka med ett högre vrid i DSG lådan för hyfsat billiga pengar tycker jag.

Du har nytta av programvaran även om du passerar 500nm. Den är godkänd upp till 500nm som HÅLLBAR med programvaran. De har även en mycket mer optimerad som är godkänd upp till 600nm. Dock kostar den 18000 istället för 8000. smile

mYGeL
9 mars 2009 · 1 338 Inlägg

Lär ju bli grymt med Launch Controllen ! big_smile

Nästan synd att man inte kunde ha det som tillval.

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
rian
9 mars 2009 ·

GTI30EDITION skrev:

rian skrev:

GTI30EDITION skrev:

Hahaha.. eran bil går som ett skott, det har vi ju redan sett. big_smile

Känner ni att ni skulle velat haft en DSG matad GTI istället? Intressant det här med att man
eventuellt kan åka med ett högre vrid i DSG lådan för hyfsat billiga pengar tycker jag.

Efter att frugan har kört din samt att jag inte vill tokväxla så står det rätt
klart vad man skulle valt,samt att den är brutal från 0 mvh

Det kommer ju snart en GTI-R med fyrkrafs, ni får slå till på en sån sen med DSG. smile

Annars tycker jag att ni har en mkt fin bil idag, och en udda bil också.

Tackar!

itouch
9 mars 2009 · 1 488 Inlägg

Kolla PM.

rian
10 mars 2009 ·

Efter ha hört att det fortfarande  pågår vissa påhopp via Pm och Msn
har jag valt att inte ställa upp på någon test pga allt snack,
Föredrar något event med dom jag lärt känna, betydligt
roligare raka puckar inga bortförklaringar + riktigt snabba
bilar.

Alle_Cupra
19 mars 2009 · 17 Inlägg

Powered By V-tech
Hjuleffekt
http://bbb.i.uppland.net/alle/bromsning1hjulHP.jpg

Bilen i fråga
http://www.garaget.org/?car=81456

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang