A4 DTM eller V70 R??

ezz4
27 februari 2009 · 313 Inlägg

det väger mellan dessa 2 bilar men jag kan inte bestämma mig.
A4 DTM -06 eller V70 R 04-05....
vilken skulle ni valt?
motivera gärna varför big_smile

ha de!

MOR åt gröt,FAR åt helvete!
FLindgren
27 februari 2009 · 5 089 Inlägg

Är väll uppenbart med audin? kolfiberdetaljer och en snabb bil.. dålig jämnförelse enns tycker jag ;P

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
TeedasT 100% ninja
27 februari 2009 · 342 Inlägg

audin. roligare och snyggare bil. har en polare som har en v70R, visst är det en bekväm bil, men den är långt ifrån sportig. det är bara en vanlig v70 med kjolpaket. de går ju inte så bra heller. dock är det ju en a4 du ska ha, så du prioriterar kanske inte effekt? ta en S4 istället? mycket mer rock.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
TurbOla Reservdansk
27 februari 2009 · 6 271 Inlägg

TeedasT skrev:
audin. roligare och snyggare bil. har en polare som har en v70R, visst är det en bekväm bil, men den är långt ifrån sportig. det är bara en vanlig v70 med kjolpaket. de går ju inte så bra heller. dock är det ju en a4 du ska ha, så du prioriterar kanske inte effekt? ta en S4 istället? mycket mer rock.

Nej, det är det inte. wink
Beroende på vilken modell skiljer bromsar, växellåda, fjädring, sänkning, interiör, motor, kringutrustning till motorn som turbo, IC m.m.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TeedasT 100% ninja
27 februari 2009 · 342 Inlägg

TurbOla skrev:

TeedasT skrev:
audin. roligare och snyggare bil. har en polare som har en v70R, visst är det en bekväm bil, men den är långt ifrån sportig. det är bara en vanlig v70 med kjolpaket. de går ju inte så bra heller. dock är det ju en a4 du ska ha, så du prioriterar kanske inte effekt? ta en S4 istället? mycket mer rock.

Nej, det är det inte. wink
Beroende på vilken modell skiljer bromsar, växellåda, fjädring, sänkning, interiör, motor, kringutrustning till motorn som turbo, IC m.m.

ja. jag vet alla faktaskillnader, men den känns inte annorlunda.. vill man köpa en annorlunda bil så ska den ju bete sig på ett annat sätt än den vanliga bilen. vilket jag anser att den inte gör.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
ezz4
27 februari 2009 · 313 Inlägg

TeedasT skrev:
audin. roligare och snyggare bil. har en polare som har en v70R, visst är det en bekväm bil, men den är långt ifrån sportig. det är bara en vanlig v70 med kjolpaket. de går ju inte så bra heller. dock är det ju en a4 du ska ha, så du prioriterar kanske inte effekt? ta en S4 istället? mycket mer rock.

har haft en s4 biturbo och dom e för dyra att hålla...men DTM är kanske inte billig den heller.
varför jag nänmer v70 är för den är så jävla bekväm att köra,fin inredning  + att den har ju många häst så den kan ju inte va slö heller.a4 är väll ganska mkt slöare än v70....sen är ju audin mkt snyggare utvändigt och audi är ju även bra bilar.kan även nämna att de e tänkt som åretrunt bil.....

MOR åt gröt,FAR åt helvete!
TeedasT 100% ninja
27 februari 2009 · 342 Inlägg

ezz4 skrev:

TeedasT skrev:
audin. roligare och snyggare bil. har en polare som har en v70R, visst är det en bekväm bil, men den är långt ifrån sportig. det är bara en vanlig v70 med kjolpaket. de går ju inte så bra heller. dock är det ju en a4 du ska ha, så du prioriterar kanske inte effekt? ta en S4 istället? mycket mer rock.

har haft en s4 biturbo och dom e för dyra att hålla...men DTM är kanske inte billig den heller.
varför jag nänmer v70 är för den är så jävla bekväm att köra,fin inredning  + att den har ju många häst så den kan ju inte va slö heller.a4 är väll ganska mkt slöare än v70....sen är ju audin mkt snyggare utvändigt och audi är ju även bra bilar.kan även nämna att de e tänkt som åretrunt bil.....

då skulle jag ta v70n. den är bekväm osv. så kan man leka civilpolis om man tar en mörk med. men de är inte sååå jävla sportiga bara så du vet tongue

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
TurbOla Reservdansk
27 februari 2009 · 6 271 Inlägg

TeedasT skrev:
ja. jag vet alla faktaskillnader, men den känns inte annorlunda.. vill man köpa en annorlunda bil så ska den ju bete sig på ett annat sätt än den vanliga bilen. vilket jag anser att den inte gör.

Vilken modell har du kört?

V70NR skiljer sig nog grymt mycket mer mot vanliga V70N jämfört med de äldre bilarna, men att de inte känns så sportiga beror nog mest på att det i grunden är bekväma familjebilar.

Som i en 850 känner man av hästarna på ett helt annat vis, genom mindre isolerad kupé och mer vägljud och man får mer känsla i bilen. smile

Senast redigerat av TurbOla (27 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TeedasT 100% ninja
27 februari 2009 · 342 Inlägg

TurbOla skrev:

TeedasT skrev:
ja. jag vet alla faktaskillnader, men den känns inte annorlunda.. vill man köpa en annorlunda bil så ska den ju bete sig på ett annat sätt än den vanliga bilen. vilket jag anser att den inte gör.

Vilken modell har du kört?

V70NR skiljer sig nog grymt mycket mer mot vanliga V70N jämfört med de äldre bilarna, men att de inte känns så sportiga beror nog mest på att det i grunden är bekväma familjebilar.

Som i en 850 känner man av hästarna på ett helt annat vis, genom mindre isolerad kupé och mer vägljud och man får mer känsla i bilen. smile

har kört en V70NR 06, tyckte den uppförde sig precis som den v70N 08 vi har ståendes här utanför nu. den var bara lite hårdare. lite mer tryck, men inte så man blev till sig.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
TurbOla Reservdansk
27 februari 2009 · 6 271 Inlägg

TeedasT skrev:
har kört en V70NR 06, tyckte den uppförde sig precis som den v70N 08 vi har ståendes här utanför nu. den var bara lite hårdare. lite mer tryck, men inte så man blev till sig.

Det är ju just det.
Båda två är säkra familjebilar i grunden, likadant isolerade, och så vidare.
Du får inte den känslan av att bilen har mer hästar och går fortare, för att man sitter så tryggt i bilen ungefär.
Man får inte riktigt den känslan av sportighet.

Givetvis går det att råda bot på, en firma håller på att göra en massa bussningar till Volvo med NordicRs hjälp, utav samma typ som Porsches racing-bussningar, och dom är hårda och kommer nog att råda bot på väghållning och annat. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
ezz4
27 februari 2009 · 313 Inlägg

satan vad man får svar på sin fråga:P
de man får svar på är nog vem som kan mest om volvo känns det som:P

MOR åt gröt,FAR åt helvete!
Opelmadness German cars, quality and beyond
27 februari 2009 · 8 197 Inlägg

FLindgren skrev:
Är väll uppenbart med audin? kolfiberdetaljer och en snabb bil.. dålig jämnförelse enns tycker jag ;P

Ja, mer som jämförelse vore väl en 850 btcc isf. smile
Men jag skulle iaf fixa till en A4 DTM.. Hvergang!

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Mange_GVe
27 februari 2009 · 338 Inlägg

Lätt val v70in sen är det stor skillnad på en vanlig v70N och en v70N R som turbola skrev. Har kört v70r-05 med ca 360-380hk.
Tyckte den gick riktigt bra, den toppar ca 300km/h inte så dåligt för en volvo kombi wink

Volvo XC90 D5 Inscription "Rugged Luxery" (2016)
Capten_Awsome
27 februari 2009 · 33 Inlägg

Audi, att du ens funderar?

Lo_row
27 februari 2009 · 154 Inlägg

Helst så ska du försöka provköra båda bilarna, då är det kanske lättare att bestämma sig smile

Kör automat så är du smart ;)
expect1991
27 februari 2009 · 1 814 Inlägg

Audi, den är ovanligare o lätt sportigare, för medelsvensson är det en stylad v70. alla är inet motor enthusiaster. för att itne tala om vad tjejer tror tongue (inget illa menat)

steifan DR!FTT3KN!K3R
27 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Volvon har ju iaf 300hk under huven, A4:an 220hk original.
Volvon väger ju iofs ~200kg mer. Men borde ju gå ganska jämnt
rakt framåt.

Sen har man väl Audi inget aktivt chassi som V70R har?


Hittar inga vettiga prestandajämförelser heller på t ex http://www.einszweidrei.de/
där de endast har tyska Heicos variant av V70R testad.

Heico-Volvo V70 R HS 7 - Test 2004 (Tuner)

Motorart     R 5
Hubraum     2521 ccm
Aufladung     Turbo
PS - UMin     337 PS - 5500/Min
Nm - UMin     445 Nm - 1950/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Allrad
Gänge/Schaltung     6/manuell
Test in sport auto 06/2004
Gewicht     1762 kg
0 - 80 km/h     4,4 s
0 - 100 km/h     6,1 s
0 - 120 km/h     8,6 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     11,0 s
0 - 160 km/h     14,7 s
0 - 180 km/h     19,4 s
0 - 200 km/h     24,6 s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     - s
Vmax     260 km/h

Audi A4 DTM Edition 2.0 TFSI - 2005 (Serie)

Motorart     R 4
Hubraum     1984 ccm
Aufladung     Turbo
PS - UMin     220 PS (162 kW) - 5900/Min
Nm - UMin     300 Nm - 2200/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Front
Gänge/Schaltung     6/manuell
Test in sport auto 06/2005
Gewicht     1550 kg
0 - 80 km/h     - s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     - s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     - s
0 - 180 km/h     23,9 s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     - s
Vmax     247 km/h

Dålig jämförelse som sagt, då Volvon är tunad till 337hk.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
TeedasT 100% ninja
27 februari 2009 · 342 Inlägg

säger som tidigare talare. åk och testa båda bilarna. bilköp handlar inte om sunt förnuft. det handlar om att köpa med hjärtat. köper du med hjärnan så kommer du gå och sukta efter den andra bilen.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
steifan DR!FTT3KN!K3R
27 februari 2009 · 10 427 Inlägg

http://www.forumbilder.se/images/b17200980452P7af0.jpg

Volvo V70R prestanda från Teknikens Världs test 2003 då varianten dök upp.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Geiros Low is a lifestyle
27 februari 2009 · 956 Inlägg

Audi Audi Audi....
Kolfiber, "stora" 4cyl motorn, grym front.
Den motor är mysig
Och visst är den snygg i den Blåa färgen audi har på endel A4 DTM.

Och den A4 jag har har inte krånglat någonstans.
Kanske pga att B7 karossen är faceliften till B6.
Och A4 B7 har fått S4 framvagnen big_smile
Alltså väldigt mycke testad från förra karossen


och ja underbar att köra. inte förstor och inte för liten


sen kan man inte säga att en V70N R är dålig. men jag som Audi människa säger Audi.. big_smile

Senast redigerat av Geiros (27 februari 2009)

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se
Audi A4 "Bagged" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang