A4 DTM eller V70 R??

88Danne
28 februari 2009 · 142 Inlägg

att ni ens orkar hålla på audi volvo audi ovs.. kan ju tro att ni är barnungar. bättre om ni skriver mera fakta om bilarna så trådskaparen har något att gå efter....

steifan DR!FTT3KN!K3R
28 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Bara jag som bidragit med fakta än så länge wink
Och Turb0La & DasAuto med bilder.

Eberlund har en poäng där med Z3/S80-jämförelsen.


Om inte annat så tycker jag V70R:en sticker ut litegrann. Man brukar iallafall reagera
om man kör förbi en sådan ute i trafiken, bryter av lite från den vanliga grå 'limpmassan' wink

DasAuto
28 februari 2009 · 2 751 Inlägg

Steifan smile jag måste erkänna smile Volvo har goare stolar.. ingen snack om saken..

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
ezz4
28 februari 2009 · 313 Inlägg

de e bra med infon man fått!kanon.men som en del säger,så klart ska båda provas,och fråga ut ägaren tongue, de e ju inget snack om saken. men de e alltid kul vad folk tycker och tänker om bilarna big_smile. riktigt fina bilder DasAuto och TurbOla lade upp. som sagt så tycker jag audin e grymt mkt snyggare utvändigt. men sedan invändigt så är volvon strået vassare.sen kan man ju tillägga att audin på bilden inte hade stora stereon men Tv:n.
I komforten så vet jag att volvon är riktigt skön att köra. man känner kanske inte av dom 300hk som i en audi eftersom den är så komfort./har aldrig kört en DTM så där kan jag inte uttala mig men det sitter ju i Recaro stolar i dom så dom borde ju va bra)
Sen kan man fråga sig vilken som e lönsammast att ha?
vilken är dyrast att hålla i skatt&förs?
vilken håller värdet bäst?
Vilken är dyrast i service?
vilken är lättast att sälja efter några år?
/henke

Senast redigerat av ezz4 (28 februari 2009)

MOR åt gröt,FAR åt helvete!
R-line_chrille Distributionselektriker
28 februari 2009 · 222 Inlägg

R:en helt klart, det e ju en sleeper smile inte många som har en aning om vad det e för nåt och ska tävla, tur e det att bakänden e så snygg för det e det enda de får se wink

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
DasAuto
28 februari 2009 · 2 751 Inlägg
Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Tycker det är lite lustiga bilar att välja mellan.
Stor prestige kombi eller sportigare mellanklass-bil?

En V70R borde ju vara hyfsat lättsåld då det är sveriges vanligaste bil.
Finns väl alltid nån som vill vara 'lite' värre än grannen tongue

A4:an borde ju inte vara svårsåld heller då den är snygg från början
och inte behöver stylas sönder vilket kanske är avtändande på vissa.

En nackdel är ju att det finns nyare och tuffare A4:or nu som folk
kanske suktar efter mer. Volvo gör ju inga riktiga R-bilar heller längre
så V70R:en har väl en fördel där också. "Sista R:en.. woow"

tongue

steifan DR!FTT3KN!K3R
28 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Diabolo skrev:
(Med det menar jag väghållning och skönare snurra) m.m. Plus att du kan chippa upp den till över 300hk om du skulle vilja.

På Volvon har man ett avancerat aktivt chassi och en femcylindrig motor på 300hk
från början är ju inte illa heller, låter ju rätt bra annars tongue



Top Gears test av S60R back inte day
[video]http://www.garaget.org/video/xlijq9xf2wec[/video]
Slutet:
"It's less expensive than the M3 and it's less embarassing than
driving an M3. And the great thing about the S60 is that you can
have it as an estate car. And actually that is very nice.. it's very very
good.. soo.. what I'd do is buy an Audi S4"
tongue

ezz4, en Audi S4 Avant borde ju vara det bästa mellanvalet? tongue
Finns ju 2006:or som kostar strax under 250k. Då får du både kombi
och prestanda tongue Kan ju va skoj med V8 som omväxling wink

Capten_Awsome
28 februari 2009 · 33 Inlägg

S60R_Chrille skrev:
R:en helt klart, det e ju en sleeper smile inte många som har en aning om vad det e för nåt och ska tävla, tur e det att bakänden e så snygg för det e det enda de får se wink

Jag kan verkligen inte hålla med dig om att R är en sleeper? Alla som vet lite om bilar, förknippar DIREKT en Volvo som det är ett R på som en bil som går bra. Verkligen ingen sleeper bil.

steifan DR!FTT3KN!K3R
28 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Capten_Awsome skrev:
Alla som vet lite om bilar, förknippar DIREKT en Volvo som det är ett R på som en bil som går bra.

Alternativt så förknippar man det med att ägaren TROR att bilen går bra wink (då det sitter R-märken kors och tvärs på alla möjliga Volvos.. tongue)

Sand_Man Magister Mundi Sum
28 februari 2009 · 177 Inlägg

Audi = Lite roligare o sportigare intryck o mer "modern" instrumentering o känsla
Volvo = LIte större o trygg o mycket tyst o man känner igen alla vred o knappar o sånt från 240 o uppott

Mitt val = SJälvklart Audin utan o tveka...

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)
Audi A6 Allroad 2,7 Biturbo "Quattron" (2004)
Chevrolet Corvette "Vetten" (1987)
Volvo V50 1,8F "Snålbilen" (2008)
TurbOla Reservdansk
28 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Sand_Man skrev:
Audi = Lite roligare o sportigare intryck o mer "modern" instrumentering o känsla
Volvo = LIte större o trygg o mycket tyst o man känner igen alla vred o knappar o sånt från 240 o uppott

Mitt val = SJälvklart Audin utan o tveka...

Nej, det enda som är sig likt är att det finns en ratt och tre pedaler i den manuella versionen, och två i automataren. Och en växelspak. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
28 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Diabolo skrev:
Audin lätt. Bättre bil om du vill ha utseende, prestanda (Med det menar jag väghållning och skönare snurra) m.m. Plus att du kan chippa upp den till över 300hk om du skulle vilja. Enda fördelen jag kan se med volvon är att det är en kombi så du kan frakta mer. Troligtvis lite billigare servicear också men jag hade lätt tagit audin. Annars kan du ju alltid kolla på en a4 2,0T Sport quattro, samma bil utan kolfiber och går att få som kombi.

Är en 1,8liters fyrcylindrig turbomotor roligare än en 2,5liters femcylindrig turbomotor?

Mycket tveksamt...
Försäkringen är nog mycket lägre på Volvon, trots sina hästkrafter.

Försäkrar man hos Volvia dessutom, så är försäkringen riktigt snäll jämfört med andra försäkringsbolag, dock i förhållande till hur gammal man är, men fortfarande väldigt överkomligt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Mange_GVe
28 februari 2009 · 338 Inlägg

TurbOla skrev:

Diabolo skrev:
Audin lätt. Bättre bil om du vill ha utseende, prestanda (Med det menar jag väghållning och skönare snurra) m.m. Plus att du kan chippa upp den till över 300hk om du skulle vilja. Enda fördelen jag kan se med volvon är att det är en kombi så du kan frakta mer. Troligtvis lite billigare servicear också men jag hade lätt tagit audin. Annars kan du ju alltid kolla på en a4 2,0T Sport quattro, samma bil utan kolfiber och går att få som kombi.

Är en 1,8liters fyrcylindrig turbomotor roligare än en 2,5liters femcylindrig turbomotor?

Mycket tveksamt...
Försäkringen är nog mycket lägre på Volvon, trots sina hästkrafter.

Försäkrar man hos Volvia dessutom, så är försäkringen riktigt snäll jämfört med andra försäkringsbolag, dock i förhållande till hur gammal man är, men fortfarande väldigt överkomligt.

Den a4an har väl 2,0l motor men iaf så förstår jag inte heller hur en vanlig a4 med ett kjolpaket och lite kolfiber  gör den roligare än volvos värsting med 300hk och aktivt chassi en s4 då börjar de bli jämnförbart.

Volvo XC90 D5 Inscription "Rugged Luxery" (2016)
TurbOla Reservdansk
28 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Eberlund skrev:
Visst är det en vanlig svensson bil men om man gör en undersökning om hur vanliga mäniskor uppfattar bilar som folk kör så kommer de nu att uppfatta en Audi A4 DTM som en bra mycket dyrare än en Volvo även om det är en V70R. Medelsvensson fattar inte att det finns volvomodeller som kostar 5-700 000kr.

Hade en diskussion med min mor en gång efter att en mäklare hade varit hos oss. Hon kom i en snik BMW Z3 cab. Min mor uppfatta det som lite skrytigt men fråga jag henne om mäklaren hade kommit i min brors S80 hur hon hade uppfattat det. Självklart så hade det varit acceptabelt. Det är ju Volvo. I verklligheten så var volvon ca 100 000kr dyrare.

Har en uppfattning om att det kan bli likadant om man jämför en V70R med en Audi A4 DTM.

Volvo har alltid varit väldigt dåliga på att marknadsföra sina R-modeller, och sen klagar dom på att de inte säljer bra... roll
Så allmänheten är ju lite dåliga på att känna igen en R, förutom på färgerna som på många av R-bilarna skiljer sig från de vanliga, och det är väl det som märks tydligast.

En stor fråga är ju helt enkelt vad trådskaparen ska nyttja bilen till - om han tänker lasta lite, eller enbart ska glida med bilen...

Dock kan jag tänka mig att Audin är billigare bränslemässigt, Volvon väger ca 1700kg, och har 300hk, och drar ca 1liter milen blandad körning, har vi kommit fram till på NordicR.

Med en omprogrammering och ev. byte av downpipe så kommer man upp i 355hk enligt Autotech, steg 3.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rquired Allmänt envis
28 februari 2009 · 12 512 Inlägg

Av de två bilar du radar upp så hade jag valt Volvon. Stor trevlig bekväm bil med fart i och aktivt chassi.
Audin är säkert en fin bil, men skulle jag valt en sportig bil så hade jag aldrig köpt en sån utan en Bmw 320SI istället. Chassiet är viktigare för mig än +50hp i det fallet.

Så vill du ha en bekväm långfärdsbil, ta Volvon. Vill du ha nått smidigare och sportigare, ta Bmwn.

EDIT: Bmw 320si är en lättat och trimmad variant tillverkad i begränsad upplaga:

The 320si is a special homologation version, built in order to qualify the car for the FIA World Touring Car Championship (WTCC).[4] It was released in 2006 and limited to 2,600 units. The engine is mostly hand built and does not have Valvetronic, decreasing the number of moving parts. Acceleration from 0 to 100 km/h (62 mph) takes 8.1 seconds...

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_320si#Special_edition

Senast redigerat av Rquired (28 februari 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
expect1991
28 februari 2009 · 1 814 Inlägg

Jag måste ha missuppfattat vad du menat, trodde det stod mellan S4 o V70R, men jag ahde valt volvon före A4 DTM

TMW-Performance Avstängd
28 februari 2009 · 914 Inlägg

Audin vilken dag som helst.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
TMW-Performance Avstängd
28 februari 2009 · 914 Inlägg

Kan ju va skoj med V8 som omväxling wink

Tills man ska tanka xD

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Capten_Awsome
1 mars 2009 · 33 Inlägg

TurbOla skrev:

Sand_Man skrev:
Audi = Lite roligare o sportigare intryck o mer "modern" instrumentering o känsla
Volvo = LIte större o trygg o mycket tyst o man känner igen alla vred o knappar o sånt från 240 o uppott

Mitt val = SJälvklart Audin utan o tveka...

Nej, det enda som är sig likt är att det finns en ratt och tre pedaler i den manuella versionen, och två i automataren. Och en växelspak. tongue

Heter du Turb Ola, eller Turbo La? Ingen stämmer överens i mitt tycke?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang