A4 DTM eller V70 R??

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
1 mars 2009 · 3 404 Inlägg

Ingen... Men rakt upp och ned Volvon, det är en fruktansvärt bekväm bil men minst lika tråkig original. Med sportschassit tror jag dock den kan vara riktigt rolig och med 38hp eller vad den nu har så borde den rasta en standard 740 iaf.

Audin är helt ok men det känns mer som en standardbil med kjolpaket än Volvon. Vill du ha mycket bil för pengarna så borde du nog välja v70in

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
1 mars 2009 · 3 404 Inlägg

Capten_Awsome skrev:

TurbOla skrev:

Sand_Man skrev:
Audi = Lite roligare o sportigare intryck o mer "modern" instrumentering o känsla
Volvo = LIte större o trygg o mycket tyst o man känner igen alla vred o knappar o sånt från 240 o uppott

Mitt val = SJälvklart Audin utan o tveka...

Nej, det enda som är sig likt är att det finns en ratt och tre pedaler i den manuella versionen, och två i automataren. Och en växelspak. tongue

Heter du Turb Ola, eller Turbo La? Ingen stämmer överens i mitt tycke?

Dagens i lands problem

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
TurbOla Reservdansk
1 mars 2009 · 6 271 Inlägg

TenZer skrev:
Ingen... Men rakt upp och ned Volvon, det är en fruktansvärt bekväm bil men minst lika tråkig original. Med sportschassit tror jag dock den kan vara riktigt rolig och med 38hp eller vad den nu har så borde den rasta en standard 740 iaf.

Jag vet inte om du har missat något, men den har ju lite fler hästar än en 740... roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
1 mars 2009 · 6 271 Inlägg

Capten_Awsome skrev:
Heter du Turb Ola, eller Turbo La? Ingen stämmer överens i mitt tycke?

Ska man skratta eller gråta åt en sån här kommentar?

Vart är svenska-förståelsen på väg?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Mange_GVe
1 mars 2009 · 338 Inlägg

TurbOla skrev:

Capten_Awsome skrev:
Heter du Turb Ola, eller Turbo La? Ingen stämmer överens i mitt tycke?

Ska man skratta eller gråta åt en sån här kommentar?

Vart är svenska-förståelsen på väg?

ja de kan man undra? big_smile

Volvo XC90 D5 Inscription "Rugged Luxery" (2016)
hedley Saaboholic
1 mars 2009 · 3 129 Inlägg

TurbOla skrev:

Capten_Awsome skrev:
Heter du Turb Ola, eller Turbo La? Ingen stämmer överens i mitt tycke?

Ska man skratta eller gråta åt en sån här kommentar?

Vart är svenska-förståelsen på väg?

Som en föregående talare nämnde, "dagens i-lands problem".

Kanske är dags att folk slutar vara bokmalar och faktiskt skaffar sig lite praktisk erfarenhet, verkar som att folk blir dummare och dummare ju mer dom läser..

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
steifan DR!FTT3KN!K3R
1 mars 2009 · 10 427 Inlägg

TenZer skrev:
Med sportschassit tror jag dock den kan vara riktigt rolig

Four-C heter chassit. Tiff Nedell testar S60R på Volvos testbana:



Kul vattenglastest vid 2:00 min tongue

DasAuto
1 mars 2009 · 2 751 Inlägg

TurbOla skrev:

Diabolo skrev:
Audin lätt. Bättre bil om du vill ha utseende, prestanda (Med det menar jag väghållning och skönare snurra) m.m. Plus att du kan chippa upp den till över 300hk om du skulle vilja. Enda fördelen jag kan se med volvon är att det är en kombi så du kan frakta mer. Troligtvis lite billigare servicear också men jag hade lätt tagit audin. Annars kan du ju alltid kolla på en a4 2,0T Sport quattro, samma bil utan kolfiber och går att få som kombi.

Är en 1,8liters fyrcylindrig turbomotor roligare än en 2,5liters femcylindrig turbomotor?

Mycket tveksamt...
Försäkringen är nog mycket lägre på Volvon, trots sina hästkrafter.

Försäkrar man hos Volvia dessutom, så är försäkringen riktigt snäll jämfört med andra försäkringsbolag, dock i förhållande till hur gammal man är, men fortfarande väldigt överkomligt.

Det är ingen 1.8T i DTMen... Det är en 2.0T motor i, med lite mera godis än vanliga 2.0T..

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
DasAuto
1 mars 2009 · 2 751 Inlägg

Rquired skrev:
Av de två bilar du radar upp så hade jag valt Volvon. Stor trevlig bekväm bil med fart i och aktivt chassi.
Audin är säkert en fin bil, men skulle jag valt en sportig bil så hade jag aldrig köpt en sån utan en Bmw 320SI istället. Chassiet är viktigare för mig än +50hp i det fallet.

Så vill du ha en bekväm långfärdsbil, ta Volvon. Vill du ha nått smidigare och sportigare, ta Bmwn.

EDIT: Bmw 320si är en lättat och trimmad variant tillverkad i begränsad upplaga:

The 320si is a special homologation version, built in order to qualify the car for the FIA World Touring Car Championship (WTCC).[4] It was released in 2006 and limited to 2,600 units. The engine is mostly hand built and does not have Valvetronic, decreasing the number of moving parts. Acceleration from 0 to 100 km/h (62 mph) takes 8.1 seconds...

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_320si#Special_edition

Du behöver inte nämna bmw i varje diskussion, även när det inte handlar om bmw.  Bara ett tips hmm

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
TurbOla Reservdansk
1 mars 2009 · 6 271 Inlägg

DasAuto skrev:
Det är ingen 1.8T i DTMen... Det är en 2.0T motor i, med lite mera godis än vanliga 2.0T..

V70R har en femcylindrig turbomatad motor på 2,5liter med dubbla intercoolers och ett KKK24 aggregat. Där finns också lite godis. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Mäki Långsam Perfektionist
1 mars 2009 · 4 800 Inlägg

Vill bara poängtera en sak angående stolarna.
Volvo har riktigt bekväma stolar, går ju att likna med att sitta i en fotölj, skönt om man nu vill det.
Audin däremot har ganska bekväma stolar (när det är DTM verisonen är det Recaro-stolar!) men det viktiga med dom här stolarna är att man sitter mer fast, alltså kan man köra lite aggressivare utan att hamna på passagerarsidan när det svänger (liten överdrift).

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
TurbOla Reservdansk
1 mars 2009 · 6 271 Inlägg

Mäki skrev:
Vill bara poängtera en sak angående stolarna.
Volvo har riktigt bekväma stolar, går ju att likna med att sitta i en fotölj, skönt om man nu vill det.
Audin däremot har ganska bekväma stolar (när det är DTM verisonen är det Recaro-stolar!) men det viktiga med dom här stolarna är att man sitter mer fast, alltså kan man köra lite aggressivare utan att hamna på passagerarsidan när det svänger (liten överdrift).

Tittar du på sidan 2 i den här tråden ser du bilder på både V70Ren och A4an.

Vad jag kan se av stolarna i A4an, så ser de inte alls skålade ut, medans stolarna i V70Ren, vilka syns tydligt, har bra grepp om föraren. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Deutsch-style
1 mars 2009 · 379 Inlägg

dtm så klart.
varför kombi mot sport? big_smile

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
TurbOla Reservdansk
1 mars 2009 · 6 271 Inlägg

Deutsch-style skrev:
dtm så klart.
varför kombi mot sport? big_smile

Vad är det som är så extremt sportigt med A4an? wink
Kjolpaketet? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
_Norrland_ Bilvårdstekniker
1 mars 2009 · 766 Inlägg

Allt är ju smaksak, utssendemässigt tycker jag båda ser riktigt bra ut. Dock gillar jag DTM mer men då är jag ju partiskt också. Sen tycker jag att A4 b7 känns fräschare på något sätt. + Att detaljfinnishen känns betydligt bättre i audin anser jag.

Har aldrig kört en R  så kan inte uttala mig om det, men har kört en del standard v70 men gillar det inte riktigt, kan inte sätta fingret på vad det är men.
Visst V70R lär ju gå bättre.

Sen så är det ju 2 helt olika bilar igentligen, en S4 b6 hade varit mer jämförelsebart.

Senast redigerat av _Norrland_ (1 mars 2009)

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
C70
1 mars 2009 · 424 Inlägg

En plastkittad Audi? Det enda som är "DTM" med den är ju namnet! Nej tack....

V70 R awd med manuell låda utan någon som helst tvekan!

steifan DR!FTT3KN!K3R
1 mars 2009 · 10 427 Inlägg

http://www.automotorsport.se/biltester/ … 052303.pdf

Där har ni AutoMotor&Sports nybilstest av Audi A4 DTM Edition från 2005

Senast redigerat av steifan (1 mars 2009)

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
TurbOla Reservdansk
1 mars 2009 · 6 271 Inlägg

_Norrland_ hade ju lite info om sin A4 DTM på sin sida. smile

Skillnaden mellan en vanlig 2.0T och min (2.0ts) är :

*Smidda kolvar,
*Anpassad turbo
*Utbyggt kylsystem
*Förstärkt koppling
*Annan utväxling i växellådan.

Skillnaden mellan en V70R och en V70 T5 (som väl är närmaste jämförbara bil, eller V70 2,5T AWD) är mycket större än så, även om man bara ser till motorn. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
1 mars 2009 · 6 271 Inlägg
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
DasAuto
1 mars 2009 · 2 751 Inlägg

TurbOla skrev:

Deutsch-style skrev:
dtm så klart.
varför kombi mot sport? big_smile

Vad är det som är så extremt sportigt med A4an? wink
Kjolpaketet? wink

eeh? A4 B7 har ju ganska mycket komponenter av gamla S4 så att säga att det bara är kjolpaket är ju lite o ta i.. och som sagt vi vet vad dom sa i topgear big_smile Il take the S4 big_smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang