Kapa fjädrar fram...

Ekis!
5 mars 2009 · 1 210 Inlägg

Mobis skrev:
Man får ta lite i taget då smile Men som Ekis! säger så bör man köpa sänkfjädrar och passande stötdämpare för att få lite kvalité!

Nä stopp nu!! mad jag säger inte att du ska kapa säkningssatsen...hmm

jag tycker man ska investera i ett riktigt väghållnings kit!! med dämpare och sänknings fjädrar...

men som sagt gäller de en gammal 240/740 så kapa snackar vi dyrare bilar med effekt och prestanda så kosta på lite mera dvs ingen kapning.....

Eiiiiik
5 mars 2009 · 337 Inlägg

Låt dom stackars fjädrarna vara å köp ett par nya smile

båge montör och hobby mekaniker
5 mars 2009 · 2 672 Inlägg

kapa på bara! du kommer bli missnöjd om du köper sänksats till 740! monterade på polarens 740 för ett tag sen, den blev ganska så exakt lika hög som innan! kanske något hårdare.. men han får kapa dom fjädrarna också för att få bra stuk på den!
en volvo av äldre modell som ska användas till dagligt bruk kapar man fjädrar på, om man vill sänka, nyare bil, eller sånt som ska åkas på bana och dyl, köper man väghållnings sats eller coilovers!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Tom Darth Vader
5 mars 2009 · 1 644 Inlägg

båge skrev:
kapa på bara! du kommer bli missnöjd om du köper sänksats till 740! monterade på polarens 740 för ett tag sen, den blev ganska så exakt lika hög som innan! kanske något hårdare.. men han får kapa dom fjädrarna också för att få bra stuk på den!
en volvo av äldre modell som ska användas till dagligt bruk kapar man fjädrar på, om man vill sänka, nyare bil, eller sånt som ska åkas på bana och dyl, köper man väghållnings sats eller coilovers!

Jävligt sant. De är inga banbilar från början, och lär inte bli det av en "sänksats". Man vill bara ha de lägre, och då funkar få saker så bra som en vinkelslip.

Sänksatser gör ingen skillnad då originaldämparna redan har säckat ihop de 40mm som sänksatsen annars skulle sänkt.

Senast redigerat av DoWahDiddy (5 mars 2009)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Mobis
5 mars 2009 · 69 Inlägg

Ekis! skrev:

Mobis skrev:
Man får ta lite i taget då smile Men som Ekis! säger så bör man köpa sänkfjädrar och passande stötdämpare för att få lite kvalité!

Nä stopp nu!! mad jag säger inte att du ska kapa säkningssatsen...hmm

jag tycker man ska investera i ett riktigt väghållnings kit!! med dämpare och sänknings fjädrar...

men som sagt gäller de en gammal 240/740 så kapa snackar vi dyrare bilar med effekt och prestanda så kosta på lite mera dvs ingen kapning.....

Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar!?

Det första som jag skrev var till inlägget ovanför! (massa ironi i det)

reggae
5 mars 2009 · 119 Inlägg

Hur går de till väga med och kapa litt p bak fjädern?

Ska det va så ska de va på skånska!
_____________________________
"Haur du sitt Malme, Haur du sitt varrden"
Volvo 850GLT "PEAB" (1992)
Ekis!
6 mars 2009 · 1 210 Inlägg

Mobis skrev:

Ekis! skrev:

Mobis skrev:
Man får ta lite i taget då smile Men som Ekis! säger så bör man köpa sänkfjädrar och passande stötdämpare för att få lite kvalité!

Nä stopp nu!! mad jag säger inte att du ska kapa säkningssatsen...hmm

jag tycker man ska investera i ett riktigt väghållnings kit!! med dämpare och sänknings fjädrar...

men som sagt gäller de en gammal 240/740 så kapa snackar vi dyrare bilar med effekt och prestanda så kosta på lite mera dvs ingen kapning.....

Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar!?

Det första som jag skrev var till inlägget ovanför! (massa ironi i det)

suck jag var nog trött när jag läste de... såg nu haha sorry tongue

H3dlund Med lem
6 mars 2009 · 1 127 Inlägg

AirOne skrev:
En grym skillnad på orginalfjädrar och riktiga sänkfjädrar. I alla fall i mina ögon.
Men det är nog beroende från person till person hur individen ser på saken.

Nja, nu pratar du i nattmössan faktiskt..

Jag har kollat upp detta lite.

Original fjäderkonstant till en 740 ligger på ca 20n/mm fram, 30n/mm bak.

De sänkningsfjädrar som finns är MJUKARE änn originalfjädrarna, men kortare och därmed kortare fjädringsväg. Billen kanske känns som den går bättre efter favoritvägen, men ta ett race mot en originalbil på bana och han lär kanske t o m köra ifrån dig..

På 240/740 blir resultatet t o m bättre av att kapa fjädrarna, så länge man inte kapar för mycket. Givetvis måste kortare och lämpliga stötdämpare dit för att det ska bli bra.

Ang fjäderkonstanter m.m. rek. jag er rejsa.nu, för under tusenlappen finns det fjädrar på biltema. Bara köpa från nån annan bil som passar till er bil, voila. Man kan slänga ihop en uppsättning banfjädrar för småpengar.. Men givetvis måste man ha lite koll på vad man ska ha också. Finns på rejsa!

Senast redigerat av H3dlund (6 mars 2009)

pimpad740
6 mars 2009 · 812 Inlägg

ska du bes med kapade fjädrar så tänk på at nu mera får du inte sätta fast fjädrarna som man fick förr.. utan dom måste sitta kvar utan hjälpmedel..

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
Volvo_Mannen Volvoskadad
6 mars 2009 · 6 017 Inlägg

pimpad740 skrev:
ska du bes med kapade fjädrar så tänk på at nu mera får du inte sätta fast fjädrarna som man fick förr.. utan dom måste sitta kvar utan hjälpmedel..

Sen när blev de så?

Jonas
Kesler
6 mars 2009 · 3 650 Inlägg

kapa efter bes om ni e så rädda för att kapa 2 varv

pimpad740
6 mars 2009 · 812 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

pimpad740 skrev:
ska du bes med kapade fjädrar så tänk på at nu mera får du inte sätta fast fjädrarna som man fick förr.. utan dom måste sitta kvar utan hjälpmedel..

Sen när blev de så?

första feb tror ja de va..  (klorin_elvis) va inne den sista januari å då sa bes mannen att han hadde tur för att det var sista dagen de var godkänt..  sen om vissa släpper igenom det iaf är ju en annan 5a

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
81an
6 mars 2009 · 566 Inlägg

Nja den bes mannen måste drivet med honom..

Etingelholm
6 mars 2009 · 979 Inlägg

Kapa e inga problem, de finns som dom vill ha snorsänkta bilar & köper sänksatser & kapar dom:P Fattar inte folk som gnäller på att kapa. Vad man bara ska tänka på e att inte kapa för mkt så att fjädrarna "hoppar" ur sitt fäste. Alltså de ska vara OK vid en bes. Annars så bara kapa. Pröva 1-2 varv först innan du vill kapa mera, vissa bilar sjunker jätte mkt. ja kapade 1,5 varv å min bil sjönk 1 dm:P

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
reggae
6 mars 2009 · 119 Inlägg

Nån som kan förklara för mig hur man kapar bak fjädrarna?

Ska det va så ska de va på skånska!
_____________________________
"Haur du sitt Malme, Haur du sitt varrden"
Volvo 850GLT "PEAB" (1992)
Deutsch-style
6 mars 2009 · 379 Inlägg

a precis som killen med visa 240 skrev om man köper sportfjädrar så kanske man ändå inte e nöjd med sänkingen
själv har jag röda sportfjärdar men tycker inte bilen e tillräckligt lååg änn.
ska kapa fjädrar men väntar på nån som kan hjälpa för ja ha aldrig sett de kapas osv.
mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
jocke_gronberg
6 mars 2009 · 4 586 Inlägg

obb16v skrev:
måste vara fjädringsväg åsså måste fjädrera sitta fast när bil är upphissad, brukar gå med 1,5 varv fram på 740 innan fjädern blir lös.. själv har man böttsänkt å byter fjädrer te besiktninga:)

finns nog inget fulare än bottsänkta bilar

prova med ett var i taget tills du blir nöjd

bihfocus
6 mars 2009 ·

hört att det kan gå åt skogen om man kapar. Bland annat att fjädern hoppar ur. Bästa är köpa kilen sats hos bildelar. Kostar runt 1500:-

Kesler
6 mars 2009 · 3 650 Inlägg

bihfocus skrev:
hört att det kan gå åt skogen om man kapar. Bland annat att fjädern hoppar ur. Bästa är köpa kilen sats hos bildelar. Kostar runt 1500:-

Brukar hoppa ner från talldriken, lite trixigt att få dit, men det går, sen klämmer man oftast minst ett finger..dvs om du kapar med allt på plats utan spännare

Volvo_Mannen Volvoskadad
7 mars 2009 · 6 017 Inlägg

reggae skrev:
Nån som kan förklara för mig hur man kapar bak fjädrarna?

Gå lös med rondellen?

Vad för bil?

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang