Angånde : förra ägaren kräver pengar :S uppdate 15 mars

myran Foto/Bilnörd
2 mars 2009 · 1 541 Inlägg

att skriva en formulering om att bilen köpes i befintligt skick håller inte överhuvedtaget i ett sånt här sammanhang sen ett par år tillbaka.

Det rätta är att skriva är snarare något i stil med "bilen säljes i av köparens godkända skick efter inspektion" eller något sådant.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Arradin
2 mars 2009 · 631 Inlägg

myran skrev:
att skriva en formulering om att bilen köpes i befintligt skick håller inte överhuvedtaget i ett sånt här sammanhang sen ett par år tillbaka.

Det rätta är att skriva är snarare något i stil med "bilen säljes i av köparens godkända skick efter inspektion" eller något sådant.

Dumheter .

" Befintligt Skick " är en helt godkänd argumentation vid skrivning av kvitto, sålänge det står tydligt på kvittot att det är Befintligt skick som gäller. Då har köparen skyldighet att kontrollera varan och påpeka fel.

Däremot så vet jag inte exakt hur det funkar med " Fel som påvisats inom rimmlig tid " , som vi arbetar med på jobbet.. vet inte hur det funkar mellan privatpersoner dvs.

ralle_boyen bara för jag hamnar över dig ;D
2 mars 2009 · 846 Inlägg

TurbOla skrev:
Men märkte du inte den dåliga kopplingen när du provkörde bilen innan bytet?
Eller du provkörde den inte?

Du vågade kanske inte påpeka det? wink

den skit bra när vi körde den men när lamellerna blev varma så började den slira hmm tyvär han vi inte köra lamellerna varma när jag bytte

Volvo 855 t5R "team soundmadness" (1995)
Hamilton
2 mars 2009 · 8 868 Inlägg

Har läst igenom tråden och kan konstatera att du kan du bortse i från kraven han ställer.
Han tycker helt enkelt att han gjort en dålig affär och det är helt i sin ordning att göra dåliga affärer inget man kan reklamera.

Fotograf på tierpidag.se
Hamilton
2 mars 2009 · 8 868 Inlägg

Arradin skrev:

myran skrev:
att skriva en formulering om att bilen köpes i befintligt skick håller inte överhuvedtaget i ett sånt här sammanhang sen ett par år tillbaka.

Det rätta är att skriva är snarare något i stil med "bilen säljes i av köparens godkända skick efter inspektion" eller något sådant.

Dumheter .

" Befintligt Skick " är en helt godkänd argumentation vid skrivning av kvitto, sålänge det står tydligt på kvittot att det är Befintligt skick som gäller. Då har köparen skyldighet att kontrollera varan och påpeka fel.

Däremot så vet jag inte exakt hur det funkar med " Fel som påvisats inom rimmlig tid " , som vi arbetar med på jobbet.. vet inte hur det funkar mellan privatpersoner dvs.

Njae... det är lite klurigt det här med Befintligt skick.
om bilen visar sig vara i sämre skick än du, med hänsyn till bland annat pris, årsmodell och körsträcka, haft anledning att räkna med, anses den också felaktig och då gäller ju inte Befintligt skick längre som argument.

Fotograf på tierpidag.se
alain www.bimmerpower.org
2 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Han är ca 23 och känner sig lurad av en kille på 17 år och kanske inte vill acceptera det och vill jävlas på alla sätt och viss.
Han vet säkert att han inte kommer vart.
Eftersom han är med på Garaget, jag undrar varför han inte logga in och förklara sig!

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
125fors
2 mars 2009 · 49 Inlägg

Kopplingsbyte mot en trasig bas, skulle nog säga att det är han som blåst dig och inte tvärtom.

Läs vad konsumetverket säger om saken.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv … icleID=307

Senast redigerat av 125fors (2 mars 2009)

MrK
2 mars 2009 · 407 Inlägg

nästa gång han ringer så skrik lite på honom sen ber du honom dra åt helvete för annars säger du till dina föräldrar sen lägger du på luren...hahahah

alain www.bimmerpower.org
2 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Jag misstänker att han följer tråden med en kompis som är själv inloggad, läser dessa inläggen och kommer inte att ringa dig mer.
eller, ringer han dig mer?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
ralle_boyen bara för jag hamnar över dig ;D
2 mars 2009 · 846 Inlägg

hahahha xDfattar inte hur han blev blåst egentligen av mig borde vatt han som blåste mig han tjabbade först om att de va steg 5 i volvon och sen massa gojja yeah sure liksom men jag blev inte piss för dom små felen han fick ju den bilen han ville ha och jag fick den ajg ville ha sen fattar jag itne hur man kan va så sur över 2500 då ska jag ha nya  lameller och nya fälgar eftersom han sa att bara en va kantstöt och visade bara den medans alla va kantstötta men palla bry sig om sånt bytt e bytt tkr jag  och den där jävla volvon dricker fan mer än en v8 hahaha

Volvo 855 t5R "team soundmadness" (1995)
ralle_boyen bara för jag hamnar över dig ;D
2 mars 2009 · 846 Inlägg

alain skrev:
Jag misstänker att han följer tråden med en kompis som är själv inloggad, läser dessa inläggen och kommer inte att ringa dig mer.
eller, ringer han dig mer?

ne men han skrev sms han tycker jag ska skärpa mig hallå jag e 17 jag skiter inte pengar haha

Volvo 855 t5R "team soundmadness" (1995)
NeonX
2 mars 2009 ·

ni verkar rätt blåsta båda två om jag ska vara ärlig....

ralle_boyen bara för jag hamnar över dig ;D
2 mars 2009 · 846 Inlägg

NeonX skrev:
ni verkar rätt blåsta båda två om jag ska vara ärlig....

asså vrf de smile

Volvo 855 t5R "team soundmadness" (1995)
NeonX
2 mars 2009 ·

Läs igenom din egen tråd med en uns av självkritik och känn efter om du inte tycker att den är lite lätt ologisk. ....om inte det hjälper så har du min motivering här:




Ni båda byter bil med varandra, ingen har koll på bilen de byter till sig ( så varför paniken över att byta? )
Ni båda hävdar att ni blivigt blåsta. Han hotar en dig för att han gjorde bort sig. Du gnäller här för att du gjorde bort dig....vill du att jag skall fortsätta eller börjar du förstå vad jag menar?

Ligaya
2 mars 2009 · 155 Inlägg

För att du verkar tro att detta e lunarstorm

Audi TT "Ådi Winter Edition" (1999)
Saab 900 "Nordic Uhr E85" (1997)
no_fake
2 mars 2009 · 865 Inlägg

Ligaya skrev:
För att du verkar tro att detta e lunarstorm

jo men du verkar ju också passa på lunarstorm.se

no_fake
2 mars 2009 · 865 Inlägg

NeonX skrev:
Läs igenom din egen tråd med en uns av självkritik och känn efter om du inte tycker att den är lite lätt ologisk. ....om inte det hjälper så har du min motivering här:




Ni båda byter bil med varandra, ingen har koll på bilen de byter till sig ( så varför paniken över att byta? )
Ni båda hävdar att ni blivigt blåsta. Han hotar en dig för att han gjorde bort sig. Du gnäller här för att du gjorde bort dig....vill du att jag skall fortsätta eller börjar du förstå vad jag menar?

nja jag läser man tråden så menar killen att han hade kunnat gnälla tbx till gamla ägaren om han ska vara likadan tbx...

ralle_boyen bara för jag hamnar över dig ;D
2 mars 2009 · 846 Inlägg

no_fake skrev:

Ligaya skrev:
För att du verkar tro att detta e lunarstorm

jo men du verkar ju också passa på lunarstorm.se

trevlans då smile

Volvo 855 t5R "team soundmadness" (1995)
Arradin
2 mars 2009 · 631 Inlägg

Hamilton skrev:

Arradin skrev:

myran skrev:
att skriva en formulering om att bilen köpes i befintligt skick håller inte överhuvedtaget i ett sånt här sammanhang sen ett par år tillbaka.

Det rätta är att skriva är snarare något i stil med "bilen säljes i av köparens godkända skick efter inspektion" eller något sådant.

Dumheter .

" Befintligt Skick " är en helt godkänd argumentation vid skrivning av kvitto, sålänge det står tydligt på kvittot att det är Befintligt skick som gäller. Då har köparen skyldighet att kontrollera varan och påpeka fel.

Däremot så vet jag inte exakt hur det funkar med " Fel som påvisats inom rimmlig tid " , som vi arbetar med på jobbet.. vet inte hur det funkar mellan privatpersoner dvs.

Njae... det är lite klurigt det här med Befintligt skick.
om bilen visar sig vara i sämre skick än du, med hänsyn till bland annat pris, årsmodell och körsträcka, haft anledning att räkna med, anses den också felaktig och då gäller ju inte Befintligt skick längre som argument.

Absolut, men det är ju byte vi pratar om.

Vid köp av begagnad vara , så har säljaren skyldighet att påvisa alla fel som det kan tänkas vara på produkten. 
Problemet är ju att säljare kan säga att felet framkom i samband med, eller direkt efter byte.

Det jag sa , är att Befintligt skick visst är ett helt godkänt avtal.  Dom saker som vi pratar om nu, är lika mycket grund till " Hävning " , även om man skriver  " Godkännes efter inspektion " .

Och då ska vi inte ens prata om att det nästan är omöjligt att få grund till hävning av köp vid köp/byte mellan privatpersoner smile

ralle_boyen bara för jag hamnar över dig ;D
3 mars 2009 · 846 Inlägg

nu vill han häva bytet efter 1 månad :S

Volvo 855 t5R "team soundmadness" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang