Sanningen om IPRED-lagen och hur den fungerar i praktiken.

Hamilton
2 mars 2009 · 8 873 Inlägg

Då det spekuleras och gissas hejvillt här på garaget om IPRED så postar jag fakta om hur den lagen kommer att fungera i praktiken.
Jag stödjer personligen lagen av den enkla anledningen att rättighetsinnehavarna ska ha samma rätt till skydd mot stöld som övriga har.

Det som är understruket i punkt 6 anser jag vara det största problemet att bevisa.

Spamma inte sönder tråden med att ni tycker att lagen är skit och att allt ska vara gratis.
Finns en tråd om vad ni tycker om IPRED så använd den.

1. En rättighetsinnehavare – exempelvis ett skiv- eller filmbolag – får kännedom om att fildelning sker från en viss IP-adress.

2. Rättighetsinnehavaren dokumenterar fildelningen och IP-numret.

3. Rättighetsinnehavaren väcker talan mot den misstänkte fildelarens internet-operatör i domstol (tingsrätten).

4. Internet-operatören får yttra sig till domstolen.

5. Domstolen ska göra en proportionalitetsbedömning vilket innebär att rättighetsinnehavarens behov av information vägs mot andra intressen, däribland den enskildes integritet. För att rättighetsinnehavaren ska få ut uppgifterna krävs intrång i form av nedladdning eller fildelning av viss omfattning.
Om rättighetsinnehavarens bevisning anses tillräcklig tvingas internet-operatören att lämna ut information om vilken person som står bakom IP-adressen (vem som tecknat abonnemanget).
Operatören måste följa domstolens beslut. Den som vägrar riskerar böter. Internetleverantörerna måste dessutom spara samtliga uppgifter om vilket abonnemang som används av en viss IP-adress.

6. Rättighetsinnehavaren kan sedan ta kontakt med personen och kräva att fildelningen upphör eller väcka talan mot personen – alltså kräva ersättning i domstol. Där måste bevis läggas fram för att det är personen bakom abonnemanget som också ligger bakom den olagliga nedladdningen eller uppladdningen.
Den som döms kan tvingas att bekosta ett sätt att offentligt meddela domen, till exempel genom en tidningsannons. Enligt förslaget ”torde det mycket sällan finnas skäl att namnge intrångsgöraren om denne är privatperson”.

Källa: DN och Aftonbladet

Senast redigerat av Hamilton (2 mars 2009)

Fotograf på tierpidag.se
Sarge
2 mars 2009 · 2 337 Inlägg

Mycket bra inlägg! Ett förslag: Källhänvisning så slipper vi en massa TPB-fans som ska försöka motbevisa det som står.

blacken
3 mars 2009 ·

Det verkar som "att gå över ån efter vatten" på något sätt den lagstiftningen. För vi har ju redan i lagen dom möjligheterna att nagla dom som har fingrarna i kakburken. Och går man på stycket i paragraf 6 (”torde det mycket sällan finnas skäl att namnge intrångsgöraren om denne är privatperson”.) och tolkar det på det sätt som är praxis i lagen, så ska/bör det i princip vara näst intill omöjligt att begagna sig av det texten, för att få sin vilja igenom i det fallet..

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
3 mars 2009 · 1 874 Inlägg

Hamilton skrev:
Då det spekuleras och gissas hejvillt här på garaget om IPRED så postar jag fakta om hur den lagen kommer att fungera i praktiken.
Jag stödjer personligen lagen av den enkla anledningen att rättighetsinnehavarna ska ha samma rätt till skydd mot stöld som övriga har.

Det som är understruket i punkt 6 anser jag vara det största problemet att bevisa.

Spamma inte sönder tråden med att ni tycker att lagen är skit och att allt ska vara gratis.
Finns en tråd om vad ni tycker om IPRED så använd den.

Jag måste bara påpeka, trots dina sista rader, att det faktiskt inte handlar om stöld (http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6ld). Man tar alltså inget ifrån en ägare, utan man gör en kopia på materialet, vilket alltså inte bör kunna hamna under ordet "stöld". Det är lite det jag har gnällt över under hela det här tjafset med Pirate Bay och allt det där. Och det är även det jag blir lite upprörd över; för det är inte nedladdningen i sig som är olaglig, vilket det ibland känns som att dom vill framföra, när dom gång på gång försöker att sätta dit folk bakom sidor som t.ex Pirate Bay. Dom vill ju ha bort dessa sidor från nätet. Men faktum är ju just det att många mindre kända musiker (t.ex) delar med sig av sitt material på sidor som Pirate Bay, enbart för att promota sig själva. Därför förstår jag verkligen inte varför man vill få det att låta som att "nedladdning" är något smutsigt och olagligt, och som helt ska förbjudas.

De olika medier som finns utvecklas ständigt - Deal with it!!! Statistik tyder på att nedladdning snarare ökar försäljning än sänker. Och att det sedan är de som laddar ner som faktiskt köper mest skivor/film... det är ju rätt ironiskt också! wink

Sorry att jag kanske pajade tråden och ballade ur lite. Men ja... så kan det gå! big_smile

blacken
3 mars 2009 ·

utan man gör en kopia på materialet, vilket alltså inte bör kunna hamna under ordet "stöld".

Njaee du är nog ute och simmar där lite grand. När man gör någonting olovandes så är det "olagligt" så att säga. Även om material eller dylikt ligger öppet "på marken" så är det inte alltid tillåtet att bruka det utan ägarens tillstånd. Och tar man något ifrån en ägare UTAN dennes tillstånd OAVSETT! vad det är, så är det STÖLD..

leksak Kanon..
3 mars 2009 · 1 473 Inlägg

Det är olagligt men det är väl fortfarande inte stöld?

Det är väl ungefär som att säga att någon misshandlat en för att man blivit verbalt hotad.
Stämmer la inte riktigt?

blacken
3 mars 2009 ·

leksak skrev:
Det är olagligt men det är väl fortfarande inte stöld?

Det är väl ungefär som att säga att någon misshandlat en för att man blivit verbalt hotad.
Stämmer la inte riktigt?

Visst är det stöld när man tar något som man inte får ta för ägaren eller hur?. Även ifall man "kopierar" så tar man någonting ifrån någonting, och gör man det olovandes så är det stöld och ingenting annat..

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
3 mars 2009 · 1 948 Inlägg

blacken skrev:

utan man gör en kopia på materialet, vilket alltså inte bör kunna hamna under ordet "stöld".

Njaee du är nog ute och simmar där lite grand. När man gör någonting olovandes så är det "olagligt" så att säga. Även om material eller dylikt ligger öppet "på marken" så är det inte alltid tillåtet att bruka det utan ägarens tillstånd. Och tar man något ifrån en ägare UTAN dennes tillstånd OAVSETT! vad det är, så är det STÖLD..

Ska ta bilar som exempel.

om man vill ha riktigt gammal bil som inte går att få tag på, får jag inte bygga en en egen kopia då? eller förhindrar jag försäljningen av en bil som såldes för kanske 20-50 år sen? ett väldigt bra exempel när det gäller film.. men framför allt musik.

Det hela är så dumt.

Sorry nu spårade jag ur tråden....

Men att det kommer att bli väldigt svårt o fälla någon, det tror jag... om nu inte de stora bolagen väljer att muta rätten. speciellt i och med det som står under paragraf 6.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
blacken
3 mars 2009 ·

AcesHigh666 skrev:

blacken skrev:

utan man gör en kopia på materialet, vilket alltså inte bör kunna hamna under ordet "stöld".

Njaee du är nog ute och simmar där lite grand. När man gör någonting olovandes så är det "olagligt" så att säga. Även om material eller dylikt ligger öppet "på marken" så är det inte alltid tillåtet att bruka det utan ägarens tillstånd. Och tar man något ifrån en ägare UTAN dennes tillstånd OAVSETT! vad det är, så är det STÖLD..

Ska ta bilar som exempel.

om man vill ha riktigt gammal bil som inte går att få tag på, får jag inte bygga en en egen kopia då? eller förhindrar jag försäljningen av en bil som såldes för kanske 20-50 år sen? ett väldigt bra exempel när det gäller film.. men framför allt musik.

Det hela är så dumt.

Sorry nu spårade jag ur tråden....

Men att det kommer att bli väldigt svårt o fälla någon, det tror jag... om nu inte de stora bolagen väljer att muta rätten. speciellt i och med det som står under paragraf 6.

Den liknelsen haltar "lite", skulle nog kunna skriva ett par spaltkilometer om det, men överlämnar till ditt sunda "bondföruft" att se skillnaden..

85an
3 mars 2009 · 249 Inlägg

Jag tycker ni ska debattera upphovsrätten istället för stöld vs kopiering. Frågan är väl egentligen hur länge en artist ska få betalt för det han skapat en gång i tiden..

Liknelse: om tex snickaren som sätter in en dörr i ditt hus, och sedan tar betalt varje gång du öppnar den.

Senast redigerat av 85an (3 mars 2009)

expect1991
3 mars 2009 · 1 814 Inlägg

Är man lättlurad attt ro att det kommer vara så är det tragiskt, kolla bara på danmark, en kille tog sitt liv när han fick massa fakturor då han kände sig inträngd i sitt läge, varför ändra på grundlag för en branch men skita i en annan (bil) ?

blacken
3 mars 2009 ·

85an skrev:
Jag tycker ni ska debattera upphovsrätten istället för stöld vs kopiering. Frågan är väl egentligen hur länge en artist ska få betalt för det han skapat en gång i tiden..

Liknelse: om tex snickaren som sätter in en dörr i ditt hus, och sedan tar betalt varje gång du öppnar den.

Det är väl att klyva ord om man ska jämföra det. Om man vill ha en dörr så säger snickaren " javisst kan du få det, bara jag får mina stålar för det" och då så har man fått tillstånd av snickaren att begagna sig av den i och med att han avsäger sig alla anspråk på dörren. (grovt sett)
En truddeluttmakare skrivet en populär truddelutt och säger "GE FAAAN", i att sno,planka eller kopiera denna truddelutt utan mitt tillstånd. Lite skillnad är det eller hur??..

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
3 mars 2009 · 1 948 Inlägg

Vi fortsätter här tycker jag, gjorde en "samlad tråd" där man kan diskutera ALLT som har med ipred, tpb, upphovsrätt och FRA. Så slipper det poppa upp en massa nya trådar så fort det är något.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p1522739

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Hamilton
3 mars 2009 · 8 873 Inlägg

expect1991 skrev:
Är man lättlurad attt ro att det kommer vara så är det tragiskt, kolla bara på danmark, en kille tog sitt liv när han fick massa fakturor då han kände sig inträngd i sitt läge, varför ändra på grundlag för en branch men skita i en annan (bil) ?

Så du menar att man ska slippa betala bara för att man känner sig "inträngd" ..?
Ja du den teorin skulle jag vilja se tillämpas i andra sammanhang som tex ett bilköp big_smile

förövrigt så har blacken och jag samma syn på det här med stöld och upphovsrätt

Senast redigerat av Hamilton (3 mars 2009)

Fotograf på tierpidag.se
Hamilton
3 mars 2009 · 8 873 Inlägg

Hexenhammer skrev:

Hamilton skrev:
Då det spekuleras och gissas hejvillt här på garaget om IPRED så postar jag fakta om hur den lagen kommer att fungera i praktiken.
Jag stödjer personligen lagen av den enkla anledningen att rättighetsinnehavarna ska ha samma rätt till skydd mot stöld som övriga har.

Det som är understruket i punkt 6 anser jag vara det största problemet att bevisa.

Spamma inte sönder tråden med att ni tycker att lagen är skit och att allt ska vara gratis.
Finns en tråd om vad ni tycker om IPRED så använd den.

Jag måste bara påpeka, trots dina sista rader, att det faktiskt inte handlar om stöld (http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6ld). Man tar alltså inget ifrån en ägare, utan man gör en kopia på materialet, vilket alltså inte bör kunna hamna under ordet "stöld". Det är lite det jag har gnällt över under hela det här tjafset med Pirate Bay och allt det där. Och det är även det jag blir lite upprörd över; för det är inte nedladdningen i sig som är olaglig, vilket det ibland känns som att dom vill framföra, när dom gång på gång försöker att sätta dit folk bakom sidor som t.ex Pirate Bay. Dom vill ju ha bort dessa sidor från nätet. Men faktum är ju just det att många mindre kända musiker (t.ex) delar med sig av sitt material på sidor som Pirate Bay, enbart för att promota sig själva. Därför förstår jag verkligen inte varför man vill få det att låta som att "nedladdning" är något smutsigt och olagligt, och som helt ska förbjudas.

De olika medier som finns utvecklas ständigt - Deal with it!!! Statistik tyder på att nedladdning snarare ökar försäljning än sänker. Och att det sedan är de som laddar ner som faktiskt köper mest skivor/film... det är ju rätt ironiskt också! wink

Sorry att jag kanske pajade tråden och ballade ur lite. Men ja... så kan det gå! big_smile

Det är fortfarande fullt lagligt att ladda ner/upp material som han har upphovsrätten till och ge bort den gratis.

Fotograf på tierpidag.se
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
3 mars 2009 · 1 874 Inlägg

blacken skrev:
Njaee du är nog ute och simmar där lite grand. När man gör någonting olovandes så är det "olagligt" så att säga. Även om material eller dylikt ligger öppet "på marken" så är det inte alltid tillåtet att bruka det utan ägarens tillstånd. Och tar man något ifrån en ägare UTAN dennes tillstånd OAVSETT! vad det är, så är det STÖLD..

Nja. Det beror lite på hur du använder materialet och sådär. T.ex så får du ju vara ute och fota på allmänna platser hur du vill, även om det finns någon person där som inte delar din åsikt. Man TAR inget. Man kopierar. Du tar en fil som du antagligen har tillgång till från början - Jag köper en film på CDON, rippar den och lägger ut den på nätet. Jag snor den inte. Jag kopierar en vara jag har KÖPT.

T.ex; skulle det vara olagligt att köpa en helt ny Volvo för att sedan försöka att bygga en exakt kopia?

M103
3 mars 2009 · 1 570 Inlägg

Skiv- och filmbolagen får helt enkelt göra ett effektivt kopieringsskydd som hindrar folk från att höra musiken. Kanske kryptera ljudsignalen så man måste köpa en särskild omvandlare som bara skivbolaget säljer. smile .

Hamilton
3 mars 2009 · 8 873 Inlägg

Hexenhammer skrev:
T.ex; skulle det vara olagligt att köpa en helt ny Volvo för att sedan försöka att bygga en exakt kopia?

Volvo har säkert patent och med största säkerhet också varumärkesskyddat just den modellen och namnet du vill kopiera.

Senast redigerat av Hamilton (3 mars 2009)

Fotograf på tierpidag.se
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
3 mars 2009 · 1 874 Inlägg

85an skrev:
Jag tycker ni ska debattera upphovsrätten istället för stöld vs kopiering. Frågan är väl egentligen hur länge en artist ska få betalt för det han skapat en gång i tiden..

Liknelse: om tex snickaren som sätter in en dörr i ditt hus, och sedan tar betalt varje gång du öppnar den.

Det är ju det hela diskussionen handlar om. Och det var därför jag skrev över huvud taget, även om det spårade ur lite i mitt första svar. För allt det handlar om är i grund och botten upphovsrätten - Och självklart tycker jag att det ska finnas en upphovsrätt.

Men det dom gör nu är att dom, även om det inte sägs rakt ut, vill få bort nedladdningssidor som t.ex Pirate Bay - Som faktiskt är ett tillhåll för mycket laglig nedladdning också. Jag tycker att man som artist ska få betalt för det man gör och att ingen annan ska få ta åt sig äran av ens verk. Och det är lite det som är vitsen med upphovsrätt. Idag har vi dock hamnat i en liten "kapitaliststat" där bolagen driver sina artister och tar alla deras intjänade pengar, medans dom själva får något som ibland kan liknas med en vanlig arbetarlön. Och så gråter dom när dom hittar sina saker kopierade på nätet.

Visst, jag tycker inte heller att det ska råda HELT fri nedladdning av ALLT. Det funkar liksom inte så. Då börjar det snarare att likna någon form av anarki. Men idag så kretsar tankarna allt för mycket kring pengar. Det är snordyrt att köpa skivor och filmer idag. Så varför inte gå halva vägen var - Fixa en spärr som säger att du kan titta igenom filmen t.ex 5 ggr, eller att du har rätten till att använda den i ett visst antal timmar. Eller att sidor som Pirate Bay ger en vidd procent av sina annonsintäkter till film- och musik-bolagen. För om man inte kan se eller provlyssna någonstans (nej, MySpace och liknande gills inte, då kvaliten där är sämre än på ett original av en CD-skiva), eller provtitta någonstans... då får man ju inga som helst hum om det är något som är värt att köpa eller inte. Se det som att "provköra". Och då måste ju produkten hålla samma kvalitet som den slutgiltiga. Att bara få se eller lyssna på en viss del bör ju inte heller ses som något vettigt.

...se det t.ex som att du kommer till din bilaffär. Du är intresserad av en ny Volvo S80. Men nä du får inte prova den. Du får prova en gammal S80, från 2001, eller så får du prova en S80, fast utan stolar, eller utan motor. Ser du likheten? Med tanke på dagens priser så vill man gärna provlyssna/provtitta innan - Och det är kanske därför statistiken ser ut som den faktiskt gör; de som laddar köper mer filmer/musik än övriga. Och det verkar inte vara något som bolagen har tagit reda på.

Marknaden styr priserna. Och det blir väl någon form av ond cirkel när bolagen höjer priserna för att tjäna ännu mer. Och nu när dom vill in och förbjuda fildelningen av deras material, då kommer troligtvis de som faktiskt köper mest av deras varor - fildelarna - inte att bli mer motiverade till att handla. Och då går bolagen ännu sämre, och priserna höjs ännu mer. Fildelningen är viktig. Den krossar inte film- eller musik-industrin, snarare tvärt om.

Vill återigen bara påpeka att jag inte är för totalt fri nedladdning, helt och hållet. Det är bara tråkigt när det är dom med pengar som styr, trots att folkets vilja, statistik och allt annat talar emot allt dom säger.

blacken
3 mars 2009 ·

Hexenhammer skrev:

blacken skrev:
Njaee du är nog ute och simmar där lite grand. När man gör någonting olovandes så är det "olagligt" så att säga. Även om material eller dylikt ligger öppet "på marken" så är det inte alltid tillåtet att bruka det utan ägarens tillstånd. Och tar man något ifrån en ägare UTAN dennes tillstånd OAVSETT! vad det är, så är det STÖLD..

Nja. Det beror lite på hur du använder materialet och sådär. T.ex så får du ju vara ute och fota på allmänna platser hur du vill, även om det finns någon person där som inte delar din åsikt. Man TAR inget. Man kopierar. Du tar en fil som du antagligen har tillgång till från början - Jag köper en film på CDON, rippar den och lägger ut den på nätet. Jag snor den inte. Jag kopierar en vara jag har KÖPT.

T.ex; skulle det vara olagligt att köpa en helt ny Volvo för att sedan försöka att bygga en exakt kopia?

Ehhh?.  Är begreppet "klyva ord" och "läsa innantill",  något som du har erfarenhet utav eller kan relatera till?. Allmän plats är en sak, och upphovsrättat material är någonting HELT annorlunda. För det står i det upphovsrättade materialet oftast en klausul/paragraf/ annan regel som FÖRBJUDER köparen att kopiera innehållet och att utan tillstånd ej distrubera materialet vidare..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang