Sanningen om IPRED-lagen och hur den fungerar i praktiken.

blacken
5 mars 2009 ·

Hexenhammer skrev:

blacken skrev:
Ja om du inte kan se och förstå skillnaden, så är det upp till dig. Men skillnad är det..

Den enda skillnaden är att det är en annan vara, annars är det ta mig fan samma sak. Vänligen förklara om du har något annat som du anser är en skillnad.

Jag har försökt, men det verkar inte att gå in..

Hamilton
5 mars 2009 · 8 873 Inlägg

Vi kan byta ut schampot och filmen mot en hemsida ta tex garaget.org.

Person 1 laddar ner databasen och övrig kod, den är ju tillgänglig på nätet och torde då vara gratis enlig vissa. (Rent tekniskt är det lätt att utföra operationen)

Person 1 delar med sig av det han laddat ner till person 2 som i sin tur starta upp en liknande sida utan att vare sig utföra något större arbete eller betala för det.

Upphovsrätten i det här fallet och rättigheterna tillhör ju Crizz, i det här senariot utan IPRED skulle han stå sig rätt slätt då han inte kan få fram bevis på vem som gjort vad.

Har även tagit dataintrång i beaktan i mitt exempel.
Med all säkerhet så skulle det här senariot vara fullt genomförbart utan att Crizz skulle kunna göra ett smack åt saken.....

GRATIS ÄR GOTT!

Fotograf på tierpidag.se
AudiFors
10 april 2009 · 906 Inlägg

Hur funkar det med oss som har trådlös raouter(hur de nu stavas) och inget lösen då? Killen som bor i lägenheten i andra sidan husen kan ju gå in via våran och tanka och om vi hittar någon kan ju vi gå in där? Hur löser dem det?

=)
Sarge
10 april 2009 · 2 337 Inlägg

740Fors skrev:
Hur funkar det med oss som har trådlös raouter(hur de nu stavas) och inget lösen då? Killen som bor i lägenheten i andra sidan husen kan ju gå in via våran och tanka och om vi hittar någon kan ju vi gå in där? Hur löser dem det?

Om du inte skyddar ditt WLAN får du skylla dig själv. Varför skulle du vilja ha ett öppet WLAN, för övrigt?

Senast redigerat av Sarge (10 april 2009)

expect1991
10 april 2009 · 1 814 Inlägg

740Fors skrev:
Hur funkar det med oss som har trådlös raouter(hur de nu stavas) och inget lösen då? Killen som bor i lägenheten i andra sidan husen kan ju gå in via våran och tanka och om vi hittar någon kan ju vi gå in där? Hur löser dem det?

http://opassande.se/index.php/2009/03/2 … -motkraft/

Blir jävligt svårt att sätta dit dig kan jag säga, hotbrev kan de dock skicka som påskgodis hit o dit.

Sushikocken Sleeper
10 april 2009 · 3 084 Inlägg

Det är ju bara dumt att lämna routern öppen det kan man ju göra då blåbär kommer och ska rannsaka, eller säga att man blivigt hackad.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Phaetoon
10 april 2009 · 8 156 Inlägg

Hexenhammer skrev:
T.ex; skulle det vara olagligt att köpa en helt ny Volvo för att sedan försöka att bygga en exakt kopia?

Att reproducera bilar är inte heller lagligt. Att göra vinst på någon annans uppfinning är inte rätt. Titta bara på läkemedelsforskningen. Där stäms ju bolag på löpande band för patentintrång osv.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
10 april 2009 · 8 156 Inlägg

Man kan se det lite som att kopiera 1000-lappar. Det är inte stöld.
Inget fel med det right? Ingen förlorar väl pengar?
Värdet på pengarna kanske minskar en aning, men om man trycker upp mindre än en miljard så lär det inte påverka svenska kronans värde speciellt mycket?

Man behöver visserligen specialpapper, tryckmaskiner osv för att få till perfekta kopior,
men rent praktiskt så går det ju att göra mindre fina kopior med en färgskrivare.
Precis som att det går att skapa mer eller mindre bra kopior av filmer och musik.
Skillnaden är inte så stor. Det går åt papper och färg för att syssla med penningförfalskning.
För att syssla med piratkopiering så ska man helst ha en snabb internetuppkoppling och så
behövs det dvd-skivor och hårddiskar.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Arradin
10 april 2009 · 631 Inlägg

Man ska inte få tjäna pengar på andras saker, men jag ska FAN kunna få kopiera eller göra vad jag vill med en vara jag köper.

Om jag köper en musikskiva, så ska jag kunna få kopiera den, eller få en ny helt gratis, om den skulle skulle tappas bort/sluta fungera.
Om man nu köper rättigheten till låten , och inte själva cd skivan, så ska jag få livstids tillgång till de låtar på skivan.
För man kan ju inte räkna med avskrivningsvärde på något som inte blir gammalt eller påvärkas av väder, vind och tid alls.

Det funkar inte som det är i dagsläget, inte ens med IPRED. 
Det är skiv och film industrin som behöver vakna och hänga med i utvecklingen.

I dagens tekniksamhälle hade det inte varit NÅGRA problem att ha en universal nedladdnings site där man är bunden till personnummer. Köper du en låt så ska du kunna ladda ner den när du vill, streama när du vill osv...      Spotify, men i mycket större skala.

Cambrant
10 april 2009 ·

Tack för infon. Skulle precis fördjupa mig i detta då jag tankar nåt så ofantligt mycke och vips så fanns infon när jag snurra runt på garaget tongue

323fSportT "The Stig"
15 april 2009 · 390 Inlägg

Är det nån som har åkt dit på detta än?

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
15 april 2009 · 1 874 Inlägg

blacken skrev:

Hexenhammer skrev:

blacken skrev:
Ja om du inte kan se och förstå skillnaden, så är det upp till dig. Men skillnad är det..

Den enda skillnaden är att det är en annan vara, annars är det ta mig fan samma sak. Vänligen förklara om du har något annat som du anser är en skillnad.

Jag har försökt, men det verkar inte att gå in..

Du har inte kunnat komma med någon vettig förklaring till vad skillnaden på vara ska kunna tänkas va, nej.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
15 april 2009 · 1 874 Inlägg

Phaetoon skrev:
Man kan se det lite som att kopiera 1000-lappar. Det är inte stöld.
Inget fel med det right? Ingen förlorar väl pengar?
Värdet på pengarna kanske minskar en aning, men om man trycker upp mindre än en miljard så lär det inte påverka svenska kronans värde speciellt mycket?

Man behöver visserligen specialpapper, tryckmaskiner osv för att få till perfekta kopior,
men rent praktiskt så går det ju att göra mindre fina kopior med en färgskrivare.
Precis som att det går att skapa mer eller mindre bra kopior av filmer och musik.
Skillnaden är inte så stor. Det går åt papper och färg för att syssla med penningförfalskning.
För att syssla med piratkopiering så ska man helst ha en snabb internetuppkoppling och så
behövs det dvd-skivor och hårddiskar.

Fast att jämföra att kopiera pengar, som du sedan alltså kan använda för att förbättra din status i samhället med, på andras bekostnad... det är lite skillnad, jämfört med att ladda hem en film för att se om det är något att ha. Eller?

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
15 april 2009 · 1 874 Inlägg

Phaetoon skrev:

Hexenhammer skrev:
T.ex; skulle det vara olagligt att köpa en helt ny Volvo för att sedan försöka att bygga en exakt kopia?

Att reproducera bilar är inte heller lagligt. Att göra vinst på någon annans uppfinning är inte rätt. Titta bara på läkemedelsforskningen. Där stäms ju bolag på löpande band för patentintrång osv.

Om det finns patent ja. Men det är ju inte så att jag hyr in skådisar och sedan gör en film som jag officiellt lanserar som "Terminator: The Rise of the Machines" liksom. Utan det handlar om att ta en kopia på en vara. Och denna lag säger dessutom att man inte ens får kopiera om man själv äger varan... jag får alltså inte köpa "Terminator: The Rise of the Machines" för att sedan ta en kopia på filmen så att jag kan ha ett ex i sommarstugan. Det är lite det som får mig att undra ännu mer...

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
15 april 2009 · 1 874 Inlägg

Sarge skrev:

740Fors skrev:
Hur funkar det med oss som har trådlös raouter(hur de nu stavas) och inget lösen då? Killen som bor i lägenheten i andra sidan husen kan ju gå in via våran och tanka och om vi hittar någon kan ju vi gå in där? Hur löser dem det?

Om du inte skyddar ditt WLAN får du skylla dig själv. Varför skulle du vilja ha ett öppet WLAN, för övrigt?

Han kanske inte vet hur han går in i routern och fixar lösen och det..?

expect1991
15 april 2009 · 1 814 Inlägg

Sanningen bakom Ipred är väl personligt, du lär inte få samma svar om du vänder dig till skivbolagen som du får hos piratpartiet. Men visst fan är det surt att de svenska politikerna är dumma nog att införa detta. Jag skulle nog utmärka mig som kompetent i riksdagen tongue

Jag är helt på "Piraternas" sida, släpp informationen fri, låt oss inte bevakas!

Vad F*N hände med idealet "nattväktarstaten"? Liberaler någon?

expect1991
15 april 2009 · 1 814 Inlägg

Sushikocken skrev:
Det är ju bara dumt att lämna routern öppen det kan man ju göra då blåbär kommer och ska rannsaka, eller säga att man blivigt hackad.

Många routrar har guest mode. denna akn de använda för att ta sig ut på nätet men inte ditt nätverk o dina datorer wink

blacken
15 april 2009 ·

Hexenhammer skrev:

blacken skrev:

Hexenhammer skrev:

Den enda skillnaden är att det är en annan vara, annars är det ta mig fan samma sak. Vänligen förklara om du har något annat som du anser är en skillnad.

Jag har försökt, men det verkar inte att gå in..

Du har inte kunnat komma med någon vettig förklaring till vad skillnaden på vara ska kunna tänkas va, nej.

visst har jag det, men du tycks inte vara så pass vaken så att du förstår..

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
15 april 2009 · 1 874 Inlägg

blacken skrev:

Hexenhammer skrev:

blacken skrev:

Jag har försökt, men det verkar inte att gå in..

Du har inte kunnat komma med någon vettig förklaring till vad skillnaden på vara ska kunna tänkas va, nej.

visst har jag det, men du tycks inte vara så pass vaken så att du förstår..

Jag förstår din poäng, men jag håller inte med. För det är exakt samma sak. Du som jämför kopiering av upphovsrättsskyddat material med stöld bör ju se likheten.

Sushikocken Sleeper
15 april 2009 · 3 084 Inlägg

Asså den är ju helt meningslös den lagen... Om någon stjäl min kniv och denne någon mördar någon annan med den kniven är då jag som ägare till kniven skyldig?..
Vemsomhelst kan ju hacka min router än om den är WPA2 skyddad och har 100meter långt lösenord (och det kommer ju hackas routrar mer och mer nu när det finns privatpoliser överallt.)

Visst att fildelning är helt fel, men den där lagen borde vara OLAGLIG!!
De enda som stöder den där F**t lagen är Upphovsmakare som är snorrika och giriga, Bert "fjärt" Karlssons, Facister och NÖTTER!

Senast redigerat av Sushikocken (15 april 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang