Sanningen om IPRED-lagen och hur den fungerar i praktiken.

Hamilton
15 april 2009 · 8 873 Inlägg

Sushikocken skrev:
Asså den är ju helt meningslös den lagen... Om någon stjäl min kniv och denne någon mördar någon annan med den kniven är då jag som ägare till kniven skyldig?..

Men seriöst, hitta du ingen mera intetsägande jämförelse än den...?

Vad gäller trådlösa routrar så kan man låsa dom till MAC-adresser och på så vis låsa ute folk om man nu vill det

Fotograf på tierpidag.se
Sushikocken Sleeper
15 april 2009 · 3 084 Inlägg

Hamilton skrev:

Sushikocken skrev:
Asså den är ju helt meningslös den lagen... Om någon stjäl min kniv och denne någon mördar någon annan med den kniven är då jag som ägare till kniven skyldig?..

Men seriöst, hitta du ingen mera intetsägande jämförelse än den...?

Vad gäller trådlösa routrar så kan man låsa dom till MAC-adresser och på så vis låsa ute folk om man nu vill det

Hur många tänker på det för det första? och på företaget med 400 datorer lär du inte sitta knappra in alla macadresserna va? dessutom KAN! man byta macadress så vet dem någon annan dators mac adress så går det med. Mac adress byter man enkelt i t.ex. linux i xp vet jag inte men det går säkert det med.

För att dra en liknelse med routern som är så perfekt konfigurerad då igen. Är det lätt att göra inbrott i världens mest inbrottssäkra banker? Nej, men ändå har det hänt massvis av gånger.

Men om jag hackar din dator sen så via den så hackar jag Pentagon och skickar jag iväg USA:s vätebomber över världen och miljontals dör. Är då du beredd att ta straffet, det är ju din dator!

Senast redigerat av Sushikocken (15 april 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
b0nd3n
15 april 2009 · 1 944 Inlägg

citerat från http://norran.se/nyheter/inrikes/article275798.ece




Nätoperatör förstör Ipreduppgifter
Bredbandsoperatörer som väljer att förstöra personuppgifter bryter inte mot lagen. Däremot sätter de käppar i hjulet för tillskyndarna av Ipred-lagen.

Operatören Bahnhof förstör materialet och har inga uppgifter att lämna ut.

Den nya fildelningslagen Ipred innebär att operatörerna ska tvingas lämna ut personuppgifter bakom IP-nummer om en domstol kräver det. Men operatören Bahnhof kommer inte att kunna, uppger Sveriges Radio. Företagets vd Jon Karlung är en känd kritiker av Ipredlagen och han hävdar att lagen om elektronisk kommunikation ålägger honom att förstöra trafikuppgifterna.

Grundläget är att uppgifterna ska förstöras, men andra paragrafer ger valfrihet att i stället välja att spara dem av olika skäl, till exempel fakturering.

– Men det handlar om valfrihet och lagen ger en möjlighet att spara uppgifterna. Vi bryter inte mot Ipred utan följer lagen och väljer att förstöra uppgifterna. Och har därmed inget att lämna ut även om domstolen anmodar oss, säger Karlung till TT.

Det innebär att den nya fildelningslagen blir verkningslös för Bahnhofs kunder. Och om andra operatörer skulle följa Bahnhofs exempel blir lagen helt utan verkan.

– Ja då blir den nya lagen verkningslös. Och då får lagstiftarna kliva fram och säga att vi vill ha datalagring, inte för att sätta fast terrorister, utan för att vi vill hjälpa skivbolag och filmindustri att jaga fildelare, säger Karlung.

För nu förbereds en lag som bygger på EU:s datalagringsdirektiv och som kan tvinga operatörerna att lagra trafikuppgifter. Om den genomförs blir läget återigen annorlunda. Men Bahnhof kommer även då att följa lagen, försäkrar Karlung.

– Om staten beslutar att allt ska lämnas ut till olika privata organisationer får vi naturligtvis efterleva det. Även om jag tycker att det är olyckligt och jag hoppas att opinionen driver frågan åt ett annat håll, säger Karlung.

På statliga Post- och telestyrelsen (PTS) bekräftar man att det inte finns lagstöd för att operatörerna ska tvingas spara sina loggar.

– Någon generell skyldighet att spara den här typen av uppgifter för alla abonnenter föreligger inte, säger Peder Cristvall, jurist på PTS, till Computer Sweden.

– Ipred-regleringen innebär i sig inte någon skyldighet av det här slaget. Den handlar enbart om att få ut uppgifter som finns, säger Stefan Johansson, kansliråd på justitiedepartementet, till TT.
Publicerad 2009-04-15 15:01

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang