Länkarms byte v70N

removal PULVERLACKERAR
4 mars 2009 · 605 Inlägg

skall byta ut mina länkarmar till helgen då dom är helt slut...
Finns det något jag bör tänka på?
Några tips?
Kan man byta dom sj?
MVH

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
team_Chevy740
4 mars 2009 · 101 Inlägg

removal skrev:
skall byta ut mina länkarmar till helgen då dom är helt slut...
Finns det något jag bör tänka på?
Några tips?
Kan man byta dom sj?
MVH

Vanligen så byter man inte hela länkarmarna på v70n utan man byter bussningarna. Ska man göra det behövs lite pressverktyg.

Men bara byta länkarmar är inga större bekymmer. Tänk bara på att lossa bulten till drivaxel så du inte råkar dra isär knuten när du bökar loss länkarmen.

removal PULVERLACKERAR
4 mars 2009 · 605 Inlägg

å fan...ja, då blir det lite fäl mycket för mig..lämnar in skiten

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
4 mars 2009 · 2 307 Inlägg

Vi byte länkaramr på jobbet vi byter nästan aldrig bussningen blir typ nästan ingen prisskillnad med våran timpeng..

Klart dom går å byta själv men hur fan skall jag veta om du klarar det

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
team_Chevy740
4 mars 2009 · 101 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Vi byte länkaramr på jobbet vi byter nästan aldrig bussningen blir typ nästan ingen prisskillnad med våran timpeng..

Klart dom går å byta själv men hur fan skall jag veta om du klarar det

Då har ni dyr tim peng.
Jobbar på auktoriserad volvo verkstad och det blir billigare med bussning. Inte särskilt svårt heller med rätt verktyg.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
4 mars 2009 · 2 307 Inlägg

team_Chevy740 skrev:

JaggaChafen skrev:
Vi byte länkaramr på jobbet vi byter nästan aldrig bussningen blir typ nästan ingen prisskillnad med våran timpeng..

Klart dom går å byta själv men hur fan skall jag veta om du klarar det

Då har ni dyr tim peng.
Jobbar på auktoriserad volvo verkstad och det blir billigare med bussning. Inte särskilt svårt heller med rätt verktyg.

J avi tar ca 1900:- nok i timmen å det e på Bilia i Norge då. Jag har också butt bussningar flera ggr å det e inga problem nej med volvo verktygen men oftats så brukar bägge busningar va dåliga å då börjar det snabbt bli liten skillnad mot att byta hela länkarmen.

Man kan ju alltid sätta i förstärkta bussningar med sk Taxi bussningar håller en hel del längre e en del tightare å köra med också

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
removal PULVERLACKERAR
5 mars 2009 · 605 Inlägg

Blev billigare att köpa HELA länkarmarna 990kr st....Men vad kan dom ta för att byta dom jävlarna på volvo i sverige?
Är trött på att ligga att fisa i 80km...
Å pengarna börjar ta slut=)
Nä, men vad kan vara ett rimligt pris.?
Volvo kanske är för dyra...dom brukar ju kunna göra samma jobb på mekonomen å då är dom trevligare och billigare=)

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
team_Chevy740
5 mars 2009 · 101 Inlägg

JaggaChafen skrev:

team_Chevy740 skrev:

JaggaChafen skrev:
Vi byte länkaramr på jobbet vi byter nästan aldrig bussningen blir typ nästan ingen prisskillnad med våran timpeng..

Klart dom går å byta själv men hur fan skall jag veta om du klarar det

Då har ni dyr tim peng.
Jobbar på auktoriserad volvo verkstad och det blir billigare med bussning. Inte särskilt svårt heller med rätt verktyg.

J avi tar ca 1900:- nok i timmen å det e på Bilia i Norge då. Jag har också butt bussningar flera ggr å det e inga problem nej med volvo verktygen men oftats så brukar bägge busningar va dåliga å då börjar det snabbt bli liten skillnad mot att byta hela länkarmen.

Man kan ju alltid sätta i förstärkta bussningar med sk Taxi bussningar håller en hel del längre e en del tightare å köra med också

Då förstår jag att det blir stor skillnad. Vi tar 1150 sek ca.

team_Chevy740
5 mars 2009 · 101 Inlägg

removal skrev:
Blev billigare att köpa HELA länkarmarna 990kr st....Men vad kan dom ta för att byta dom jävlarna på volvo i sverige?
Är trött på att ligga att fisa i 80km...
Å pengarna börjar ta slut=)
Nä, men vad kan vara ett rimligt pris.?
Volvo kanske är för dyra...dom brukar ju kunna göra samma jobb på mekonomen å då är dom trevligare och billigare=)

Får man fråga var du hittat dom länkarmarna?

Jämför pris innan du väljer mekonomen. Har sett flera fall när dom är dyrare än oss.

Y_Not Truckdriver!
5 mars 2009 · 68 Inlägg

Byt till bussningar från www.jerd.se/volvo så slipper du byta fler gånger.

Kör Vw Caddy 1,9 TDi och Volvo V70
På jobbet Scania R560 -14 Liftdumper
Xzid_
5 mars 2009 · 6 Inlägg

lämna in bilen på yrkesskola.. det är ju ett hur simpelt jobb som helst och kostar för din del inte många kronor...

Har ni tänkt på en sak? - om det regnar kommer det uppifrån!!.:O
removal PULVERLACKERAR
6 mars 2009 · 605 Inlägg

team_Chevy740 skrev:

removal skrev:
Blev billigare att köpa HELA länkarmarna 990kr st....Men vad kan dom ta för att byta dom jävlarna på volvo i sverige?
Är trött på att ligga att fisa i 80km...
Å pengarna börjar ta slut=)
Nä, men vad kan vara ett rimligt pris.?
Volvo kanske är för dyra...dom brukar ju kunna göra samma jobb på mekonomen å då är dom trevligare och billigare=)

Får man fråga var du hittat dom länkarmarna?

Jämför pris innan du väljer mekonomen. Har sett flera fall när dom är dyrare än oss.

Jag skulle ha köpt dom på skruvat.se men dom va tyvärr slut=(
Så det blev mekonomen...

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
volvobosse
6 mars 2009 · 5 Inlägg

gör på bästa sätt så det blir bra..det är ju mitt råd...kanske kostar 6000kr på volvo att fixa

removal PULVERLACKERAR
7 mars 2009 · 605 Inlägg

team_Chevy740 skrev:

removal skrev:
skall byta ut mina länkarmar till helgen då dom är helt slut...
Finns det något jag bör tänka på?
Några tips?
Kan man byta dom sj?
MVH

Vanligen så byter man inte hela länkarmarna på v70n utan man byter bussningarna. Ska man göra det behövs lite pressverktyg.

Men bara byta länkarmar är inga större bekymmer. Tänk bara på att lossa bulten till drivaxel så du inte råkar dra isär knuten när du bökar loss länkarmen.

Måste man värkligen lossa bulten till drivaxeln?

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
_ralle_ Servicetekniker
7 mars 2009 · 235 Inlägg

removal skrev:

team_Chevy740 skrev:

removal skrev:
skall byta ut mina länkarmar till helgen då dom är helt slut...
Finns det något jag bör tänka på?
Några tips?
Kan man byta dom sj?
MVH

Vanligen så byter man inte hela länkarmarna på v70n utan man byter bussningarna. Ska man göra det behövs lite pressverktyg.

Men bara byta länkarmar är inga större bekymmer. Tänk bara på att lossa bulten till drivaxel så du inte råkar dra isär knuten när du bökar loss länkarmen.

Måste man värkligen lossa bulten till drivaxeln?

Ja det är en fördel o göra det så man inte riskerar att drivaxlen delar på sig. Det är ju bara en skruv in där med 14 skalle.

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
removal PULVERLACKERAR
7 mars 2009 · 605 Inlägg

_ralle_ skrev:

removal skrev:

team_Chevy740 skrev:

Vanligen så byter man inte hela länkarmarna på v70n utan man byter bussningarna. Ska man göra det behövs lite pressverktyg.

Men bara byta länkarmar är inga större bekymmer. Tänk bara på att lossa bulten till drivaxel så du inte råkar dra isär knuten när du bökar loss länkarmen.

Måste man värkligen lossa bulten till drivaxeln?

Ja det är en fördel o göra det så man inte riskerar att drivaxlen delar på sig. Det är ju bara en skruv in där med 14 skalle.

oki...men räcker det inte med om man hissar i bromsskivan så den ligger kvar..vet ej hur man lossar drivaxeln...Har aldrig tidigare hållt på med framhjulsdrivet=)...
Men måste byta ikväll...har börjat med att spraya på med wd-40

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
99_turbo Renault spec "Electromekaniker"
7 mars 2009 · 109 Inlägg

Gör så här.

Lossa spindelleds bulten, tror det är 18" på vissa 21".
Lossa drivaxel bulten, 14" brukar det vara. Tryck in drivaxeln. när hjulet är borta så ser du vart skruven är. Dra inte den för hårt så den går av.
Ryck ur drivaxeln, jobbigt om den hoppas isär där inne!
Lossa de 2 långa 17" bultarna som håller länkarmen
Lossa den långa genomgående skruven 18" Muttern är 21"
Ryck ut länkarmen.

upp med den nya och montera allt. Dra inte länkarmen för lätt. den ska ju stanna kvar smile

Hos oss pressar vi alltid bussnigarn
Auktioserad Volvo verkstad

//David

Senast redigerat av 99_turbo (8 mars 2009)

removal PULVERLACKERAR
7 mars 2009 · 605 Inlägg

99_turbo skrev:
Gör så här.

Lossa spindelleds bulten, tror det är 18" på vissa 21".
Lossa drivaxel bulten, 14" brukar det vara. Tryck in drivaxeln. när hjulet är borta så ser du vart skruven är. Dra inte den för hårt så den går av.
Ryck ur drivaxeln, jobbigt om den hoppas isär där inne!
Lossa de 2 långa 17" bultarna som håller länkarmen
Lossa den långa genomgående skruven 18" Muttern är 21"
Ryck ut länkarmen.

upp med den nya och montera allt. Dra länkarmen för lätt. den ska stanna kvar smile

Hos oss pressar vi alltid bussnigarn
Auktioserad Volvo verkstad

//David

Hejsan david...
Jag har lossat på den nu, men ska jag bara trycka in den en bit..Eller skall jag dra ur den helt?

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
_ralle_ Servicetekniker
7 mars 2009 · 235 Inlägg

jag brukar bara dra ut den ur spindlen. men ha kol på drivaxlen så den inte åker isär.

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
99_turbo Renault spec "Electromekaniker"
8 mars 2009 · 109 Inlägg

removal skrev:

99_turbo skrev:
Gör så här.

Lossa spindelleds bulten, tror det är 18" på vissa 21".
Lossa drivaxel bulten, 14" brukar det vara. Tryck in drivaxeln. när hjulet är borta så ser du vart skruven är. Dra inte den för hårt så den går av.
Ryck ur drivaxeln, jobbigt om den hoppas isär där inne!
Lossa de 2 långa 17" bultarna som håller länkarmen
Lossa den långa genomgående skruven 18" Muttern är 21"
Ryck ut länkarmen.

upp med den nya och montera allt. Dra inte länkarmen för lätt. den ska ju stanna kvar smile

Hos oss pressar vi alltid bussnigarn
Auktioserad Volvo verkstad

//David

Hejsan david...
Jag har lossat på den nu, men ska jag bara trycka in den en bit..Eller skall jag dra ur den helt?

Menar du drivaxeln? Isf kan du dra ut hela. Det brukar jag göra. Kolla så att damskyddet stannar kvar. Är bra på att lossna ibland.

//David

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang