Satte i ny trimkam i 940 turbo och den går sämmre på alla varvtal

Mann
4 mars 2009 ·

satte i en sån här trimmkam på min 940 ltt med bränsle chip och uppställd orginalturbo till 0,8 och den gick sämmre än innan på alla varvtal.
kammen heter FS324
Duration: 324° vid körspel, vid 1mm lyft 237° Lyft: 10.8mm Nockvinkel: 106° TDC lyft: 3-3.3mm Lämpligt ventilspel: 0.20-0.25. Reduction av bascirkel: 2,5mm

varför går den sämmre någon som vet?

tal0n Mekaniker/Däckmontör
4 mars 2009 · 1 140 Inlägg

kolla igen så att markeringarna stämmer, så att den inte hoppat en kugg eller nå, då går den inge bra..

Mvh

Sharky
4 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Två frågor:

Har du satt på lash-caps eller bytt till längre ventiler för att ta hand om den mindre bascirkeln?

Är detta verkligen en turbokam? TDC lyft på 3 mm känns som en hel del.

/Göran

Mann skrev:
satte i en sån här trimmkam på min 940 ltt med bränsle chip och uppställd orginalturbo till 0,8 och den gick sämmre än innan på alla varvtal.
kammen heter FS324
Duration: 324° vid körspel, vid 1mm lyft 237° Lyft: 10.8mm Nockvinkel: 106° TDC lyft: 3-3.3mm Lämpligt ventilspel: 0.20-0.25. Reduction av bascirkel: 2,5mm

varför går den sämmre någon som vet?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Tottis_vbg
5 mars 2009 ·

har du monterat kammen i nolläge? alltså bara satt dit kamdrevet i hålet å nollat allt? för en sån kam ska du backa ca 2 grader till att börja med annars kan jag förstå att bilen inte går som den ska. går å justera mer sen men 2 grader backat e nog bra å börja mä på den kammen. e ju en omslipad kam. ställbart drev e väl å föredra. detta ska ju va en bra turbokam när det gäller större turbomaskiner men borde fungera i din bil också.......

Senast redigerat av Tottis_vbg (5 mars 2009)

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
5 mars 2009 · 2 252 Inlägg

Tottis_vbg skrev:
har du monterat kammen i nolläge? alltså bara satt dit kamdrevet i hålet å nollat allt? för en sån kam ska du backa ca 2 grader till att börja med annars kan jag förstå att bilen inte går som den ska. går å justera mer sen men 2 grader backat e nog bra å börja mä på den kammen. e ju en omslipad kam. ställbart drev e väl å föredra. detta ska ju va en bra turbokam när det gäller större turbomaskiner men borde fungera i din bil också.......

volvokammar som sitter noll original ska man backa 2.62 grader  för de ultimata, men de kvittar ju nu tongue

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
555Subbie
5 mars 2009 · 22 Inlägg

Mann skrev:
satte i en sån här trimmkam på min 940 ltt med bränsle chip och uppställd orginalturbo till 0,8 och den gick sämmre än innan på alla varvtal.
kammen heter FS324
Duration: 324° vid körspel, vid 1mm lyft 237° Lyft: 10.8mm Nockvinkel: 106° TDC lyft: 3-3.3mm Lämpligt ventilspel: 0.20-0.25. Reduction av bascirkel: 2,5mm

varför går den sämmre någon som vet?

Hej Min vänsmile

Å herre Jesus måste jag bara säga...:)Att din bil inte funkar beror på ett antal faktorer...men ingen tycks ha informerat dig att det är "helt" olika karaktär och slipning på en kam i en sugmotor och en turbomotor. Vet  ej om du blivit rekommenderad denna kam i en shop eller om de missbedömt i vilken motor du skulle sätta den ismile

324 grader i duration...behöver man knappast på en motor som får hjälp att andas "Läs Turbo" Durationen är den tid i motorgrader som ventilen är öppen...nästa grej är den mest kritiska när man ska ha den till en turbomotor  nämligen Nockvinkeln "även kallat spridningsvinkel av vissa" 106 grader...den vinkeln anger hur tight det är emellan stängning av avgas resp. insugsventil i motorgrader sett.......Lyftet vid ÖDP eller (TDC eng. top dead center) anger ventillyft vid övre dödpunkt.......OK:) lite snabbt förklarat vad problemet är.

Denna kam du satt i är HELT fel för en turbomotor..den lämpar sig för en duktigt sugtrimmad gatmotor med webrar eller sprut..När du sätter denna i en turbomotor så blir det helt fel p.g.a att avgasventilen är öppen så länge att trycket i grenröret trycker tillbaka avaserna eller åtminstonne motar dem vid redan lägre grad av laddtryck, om avgasventilen stänger tidigare så uppstår inte detta fenomen, därför så kör man med Nockvinklar som är större 112-119 grader beroende på hur vass turbomotor man bygger.

Grundcirkeln på en standardkam på Volvos rödmotor skall vara 36mm i 8v:n (och på 16v:n är den 34mm)....om du slipar om en standardkam så minskar grundcirkeln och det kan bli nödvändigt att använda s.k lashcaps eller ventilskaftsförlängare som de kallas på svenska;) ventilspelet är lagom att lägga runt 0.30mm på insug och 0.35 på avgas....för tighta spel gör att ventilen får kortare tid för kylning, och den lilla effektförlust med mer spel är knappast nåt man märker....Volvo brukar uppge 0.35-0.40 mm så det är lungt:)

Jag ska ge dig tips om tider på lämpliga kamaxlar: Lilla Grp-A kammen GR-A kam Lyft: 10.24, Duration 252 och 114 i nockvinkel, sedan har vi den s.k stora Grp-A kammen med GR-A T5 kam Lyft: 11.0, Duration 267 grader och finns i olika slipningar med olika nockvinklar från 113-119 grader.......enligt de uppgifter jag fått från Tom på Volvos motorsportavdelning när jag sjäv körde/byggde 240 Turbo på sent 80-tal

Själv så har jag kört med en modifierad Grp-A profil som hade 268 avgas 272 insug/114 i nockvinkel och /11.5avgas och 12 insug i lyft. Jag har slipat dessa kammar hos Uno Andersson i Skövde, hans telefonnummer är 0703-704359 dagtid Han slipade åt Volvos tävlinsbilar förr och har säkert en Grp-A master kvar för att slipa en kam åt dig t.o.m på nytt ämne.

Jag kan varmt rekomendera Jan på www.enem.se han har flera lämpliga turboprofiler som t.ex Art.nr 35-69-730       Volvo B23 V15 turbo 256/112/11.9/1.0 eller Art.nr35-69-210       Volvo B23 V16 TURBO 268/112/12.2/1.5 tror dock att de snällare kammarna funkar bäst i din motor alltså de runt 252 graders duration, Jan på Enem slipade f.ö mina kammar till min Subaru nyligen och han är snabb och duktig glöm inte att ange om du har bakmonterad eller frontmonterad fördelare......en sista grej att tänka på vid byte till trimkam. Lyftet vid övre dödpunkt (TDC) bör ej vara mer än 1.5mm då det kan bli problem med avgasvärdena vid besiktning med högre lyft.

Jag önskar dig verkligen lycka till..byt den kam du har och sätt i en lämplig....från ovanstående exempel...så ska du få se att det blir super, det funkar med K-Kam eller D-kam med men de är ju gamla profiler från tidigt 70 tal så de kan bli törstiga;), tänk på att max laddtryck i en sådan motor inte bör peak:a på mer än 0.90 bar.Hoppas detta gav dig lite kött på benen.

Mvh
Per

Senast redigerat av 555Subbie (5 mars 2009)

Sharky
5 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Jag tror att han skall ha en ganska snäll kam med tanke på att han har orginal turbo och orginal topp.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
555Subbie
5 mars 2009 · 22 Inlägg

Sharky skrev:
Jag tror att han skall ha en ganska snäll kam med tanke på att han har orginal turbo och orginal topp.

/Göran

Så vad rekomenderar du då Göran smile Jag tycker 252 grader är ganska snällt.....:)Om man inte tror på mina teorier och min långa erfarenhet kan man ju alltid ringa någon etablerad motortrimmare och fråga. Han kommer nog förmodligen att ge samma utsaga som jag beskrivit här ovan. Min hjärtliga tanke är att hjälpa folk med rimliga lösningar för att de ska få glädje av sina prylar...men hur som helst..vill man veta mer om turbomotorer så kan man ladda ner en faktadel från GIK turbotekniks hemsida där står det mesta man bör veta.... http://www.gikturbo.se/files/Teoridels.82-121.pdf

Jag saxar ur denna manual från GIK vad det gäller kamaxelfrågan

Bilar med fabriksmonterad turbo har ofta kamaxlar med mycket
liten duration. Man anser att effekten i det turboladdade
området ändå är tillräcklig, och inriktar sig på att optimera
vridmomentet i det lågvarvsområde där turbon ger minst
hjälp. Men man förlorar därmed den snärtighet och varv-
villighet som en något vassare kamaxel skulle ge.Man kan
ofta med fördel byta till en kamaxel från motsvarande sug-
motor med insprutning, eller -  ännu bättre - en specialdesignad
effektökningskam för turbomotorn. Detta kan ge både hö-
gre effekt, lägre avgastemperatur och en motor med trevli-
gare köregenskaper.


Mvh
P

Senast redigerat av 555Subbie (5 mars 2009)

Sharky
5 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Jag brukar rekommendera "sunkiga" Volvo orginalkammar (A eller VX/VX3) mest för att jag inte har erfarenhet av eftermarknadskammar. Dom eftermarknadskammar jag har använt själv har varit till hetsigare byggen där man har turbo och maskin som har effektmax över 6000 rpm.

Så det blir säkert bra med en snällare ENEM om du har erfarenhet av att den lirar bra med en i övrigt orginal motor.

/Göran

555Subbie skrev:

Sharky skrev:
Jag tror att han skall ha en ganska snäll kam med tanke på att han har orginal turbo och orginal topp.

/Göran

Så vad rekomenderar du då Göran smile Jag tycker 252 grader är ganska snällt.....smile

Mvh
P

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Mann
5 mars 2009 ·

Sharky skrev:
Två frågor:

Har du satt på lash-caps eller bytt till längre ventiler för att ta hand om den mindre bascirkeln?

Är detta verkligen en turbokam? TDC lyft på 3 mm känns som en hel del.

/Göran

Mann skrev:
satte i en sån här trimmkam på min 940 ltt med bränsle chip och uppställd orginalturbo till 0,8 och den gick sämmre än innan på alla varvtal.
kammen heter FS324
Duration: 324° vid körspel, vid 1mm lyft 237° Lyft: 10.8mm Nockvinkel: 106° TDC lyft: 3-3.3mm Lämpligt ventilspel: 0.20-0.25. Reduction av bascirkel: 2,5mm

varför går den sämmre någon som vet?

ja, lach-caps är ditsatta
jag köpte den på www.folkraceshop.se
jag sa att bilen va orginal förutom chip och 0,8 bar i ladd me orginal turbo och då rekomenderade han denna http://folkraceshop.se/volvo_b21b23b230_fs324

Sharky
5 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Vi citerar Folkraceshop:

"FS 324 är en av dom bästa Turbo kammar som finns, ger ca 700 hk på en Volvo 234 vid 2 bar.
Funkar mycket bra även på 8v motorer, ger ca 400 vid 1,5 bar med rätt grejor.
Kördes mycket på RallyCross bilar innan restrictorn dök upp.

Dur vid körspel 324 grader, vid 1mm lyft 237 grader.
Reduction av bascirkel 2,5mm.

Dessa kammar funkar mycket bra till Volvo 234 Turbo (16v) med högt laddtryck. En välbyggd maskin med rätt
Turbo och avgastemp på minst 930 grader ger upp till 700 hk. Sitter i Martin Lundkvist Volvo 745 som kört på
9,93 på 402 strippen.Den verkliga effektkicken brukar komma vid 1,8bar. Samma kammar körs både på insug
och avgas. Karaktären på maskinen blir följande: bra tomgång på 700-800 rpm inget mekaniskt skrammel från
ventilmekanismen, börjar komma på i laddtryck rejält vid 3000-4000 rpm samt varva obehindrat.
Profilen är för stumma tryckare och går att köra med litet ventilspel. Dom flesta som provar olika Turbo kammar
till Volvo 234 gör misstaget att köra sugkammar avsedda för RallyCrossen med mycket lyft och överlapp
samt hög ventilacceleration vilket brukar ge problem med dålig avgastemp (ingen sprutt på Turbon) och
ventilflyt vid höga varv. Så FS 324 är väl beprövad och klarar att bygga högt förbränningstryck."


Du har en orginalmaskin. Jag har svårt att inse att denna kam skulle vara ett bra val. Se bl a det jag märkte ut bold.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Mann
5 mars 2009 ·

555Subbie skrev:

Mann skrev:
satte i en sån här trimmkam på min 940 ltt med bränsle chip och uppställd orginalturbo till 0,8 och den gick sämmre än innan på alla varvtal.
kammen heter FS324
Duration: 324° vid körspel, vid 1mm lyft 237° Lyft: 10.8mm Nockvinkel: 106° TDC lyft: 3-3.3mm Lämpligt ventilspel: 0.20-0.25. Reduction av bascirkel: 2,5mm

varför går den sämmre någon som vet?

Hej Min vänsmile

Å herre Jesus måste jag bara säga...:)Att din bil inte funkar beror på ett antal faktorer...men ingen tycks ha informerat dig att det är "helt" olika karaktär och slipning på en kam i en sugmotor och en turbomotor. Vet  ej om du blivit rekommenderad denna kam i en shop eller om de missbedömt i vilken motor du skulle sätta den ismile

324 grader i duration...behöver man knappast på en motor som får hjälp att andas "Läs Turbo" Durationen är den tid i motorgrader som ventilen är öppen...nästa grej är den mest kritiska när man ska ha den till en turbomotor  nämligen Nockvinkeln "även kallat spridningsvinkel av vissa" 106 grader...den vinkeln anger hur tight det är emellan stängning av avgas resp. insugsventil i motorgrader sett.......Lyftet vid ÖDP eller (TDC eng. top dead center) anger ventillyft vid övre dödpunkt.......OK:) lite snabbt förklarat vad problemet är.

Denna kam du satt i är HELT fel för en turbomotor..den lämpar sig för en duktigt sugtrimmad gatmotor med webrar eller sprut..När du sätter denna i en turbomotor så blir det helt fel p.g.a att avgasventilen är öppen så länge att trycket i grenröret trycker tillbaka avaserna eller åtminstonne motar dem vid redan lägre grad av laddtryck, om avgasventilen stänger tidigare så uppstår inte detta fenomen, därför så kör man med Nockvinklar som är större 112-119 grader beroende på hur vass turbomotor man bygger.

Grundcirkeln på en standardkam på Volvos rödmotor skall vara 36mm i 8v:n (och på 16v:n är den 34mm)....om du slipar om en standardkam så minskar grundcirkeln och det kan bli nödvändigt att använda s.k lashcaps eller ventilskaftsförlängare som de kallas på svenska;) ventilspelet är lagom att lägga runt 0.30mm på insug och 0.35 på avgas....för tighta spel gör att ventilen får kortare tid för kylning, och den lilla effektförlust med mer spel är knappast nåt man märker....Volvo brukar uppge 0.35-0.40 mm så det är lungt:)

Jag ska ge dig tips om tider på lämpliga kamaxlar: Lilla Grp-A kammen GR-A kam Lyft: 10.24, Duration 252 och 114 i nockvinkel, sedan har vi den s.k stora Grp-A kammen med GR-A T5 kam Lyft: 11.0, Duration 267 grader och finns i olika slipningar med olika nockvinklar från 113-119 grader.......enligt de uppgifter jag fått från Tom på Volvos motorsportavdelning när jag sjäv körde/byggde 240 Turbo på sent 80-tal

Själv så har jag kört med en modifierad Grp-A profil som hade 268 avgas 272 insug/114 i nockvinkel och /11.5avgas och 12 insug i lyft. Jag har slipat dessa kammar hos Uno Andersson i Skövde, hans telefonnummer är 0703-704359 dagtid Han slipade åt Volvos tävlinsbilar förr och har säkert en Grp-A master kvar för att slipa en kam åt dig t.o.m på nytt ämne.

Jag kan varmt rekomendera Jan på www.enem.se han har flera lämpliga turboprofiler som t.ex Art.nr 35-69-730       Volvo B23 V15 turbo 256/112/11.9/1.0 eller Art.nr35-69-210       Volvo B23 V16 TURBO 268/112/12.2/1.5 tror dock att de snällare kammarna funkar bäst i din motor alltså de runt 252 graders duration, Jan på Enem slipade f.ö mina kammar till min Subaru nyligen och han är snabb och duktig glöm inte att ange om du har bakmonterad eller frontmonterad fördelare......en sista grej att tänka på vid byte till trimkam. Lyftet vid övre dödpunkt (TDC) bör ej vara mer än 1.5mm då det kan bli problem med avgasvärdena vid besiktning med högre lyft.

Jag önskar dig verkligen lycka till..byt den kam du har och sätt i en lämplig....från ovanstående exempel...så ska du få se att det blir super, det funkar med K-Kam eller D-kam med men de är ju gamla profiler från tidigt 70 tal så de kan bli törstiga;), tänk på att max laddtryck i en sådan motor inte bör peak:a på mer än 0.90 bar.Hoppas detta gav dig lite kött på benen.

Mvh
Per

han som har shopen där ja köpte den lär ju inte haft så bra koll då. ja sa att bilen va orginal förutom chip och 0,8 bars ladd me orginalturbo, ja frågade vilken kam ja skulle ha och då  recomenderadfe han denna http://folkraceshop.se/webshop/volvo_b21b23b230_fs324

555Subbie
5 mars 2009 · 22 Inlägg

Sharky skrev:
Vi citerar Folkraceshop:

"FS 324 är en av dom bästa Turbo kammar som finns, ger ca 700 hk på en Volvo 234 vid 2 bar.
Funkar mycket bra även på 8v motorer, ger ca 400 vid 1,5 bar med rätt grejor.
Kördes mycket på RallyCross bilar innan restrictorn dök upp.

Dur vid körspel 324 grader, vid 1mm lyft 237 grader.
Reduction av bascirkel 2,5mm.

Dessa kammar funkar mycket bra till Volvo 234 Turbo (16v) med högt laddtryck. En välbyggd maskin med rätt
Turbo och avgastemp på minst 930 grader ger upp till 700 hk. Sitter i Martin Lundkvist Volvo 745 som kört på
9,93 på 402 strippen.Den verkliga effektkicken brukar komma vid 1,8bar. Samma kammar körs både på insug
och avgas. Karaktären på maskinen blir följande: bra tomgång på 700-800 rpm inget mekaniskt skrammel från
ventilmekanismen, börjar komma på i laddtryck rejält vid 3000-4000 rpm samt varva obehindrat.
Profilen är för stumma tryckare och går att köra med litet ventilspel. Dom flesta som provar olika Turbo kammar
till Volvo 234 gör misstaget att köra sugkammar avsedda för RallyCrossen med mycket lyft och överlapp
samt hög ventilacceleration vilket brukar ge problem med dålig avgastemp (ingen sprutt på Turbon) och
ventilflyt vid höga varv. Så FS 324 är väl beprövad och klarar att bygga högt förbränningstryck."


Du har en orginalmaskin. Jag har svårt att inse att denna kam skulle vara ett bra val. Se bl a det jag märkte ut bold.

/Göran

OK Göran wink Nu så klarnar det..hehe om denna Martin har använt kammen i en 16 v motor är det en annan visa där kan man ju ställa Nockvinkeln eftersom man har separata kammar på avgas och insug..vidare förklarar det ovanligt låga lyftet på den kam som Mann angivit, att det rör sig om en 16v profil...inte undra på att det såg konstigt ut.....

Att slipa denna profil på en 8V kam är helt fel...vidare så tycker jag att Folkraceshop....har gjort bort sig "om" de nu sålt/slipat en sådan här kamprofil till en 8V motor..men det verkar ju osannolikt om man nu kan slipa kammar eller säljer en sådan här profil..så inget ont om folkraceshop......Men nu så ville ju Mann ha något bra och konkret råd inte en snurrig ordfäktning, så min personliga uppfattning är att en snäll!! och samtidigt rolig kamprofil skulle kunna vara Enem:s 35-69-730       Volvo B23 V15 turbo 256/112/11.9/1.0 profil ganska snäll duration men bra med lyft som ger energi till avgasturbinen, för skojs skull ska jag nog ringa till dem på folkraceshop och se vad det säger...sedan har jag inte så mycket att tillägga. Jag önskar Mann allt gott och tackar Göran för nu:)

Mvh
P

555Subbie
5 mars 2009 · 22 Inlägg

Hej på eder

Mann och Sharky "Göran" Jag har nu löst vårat mysterium med varför Mann har fått problem..men tar det genom ett PM med eder.

Bästa hälsningar
Per

Tottis_vbg
5 mars 2009 ·

säger fortfarande att du ska prova backa den 2 grader å testa. vet vem det är som slipar dessa kammar (inte han på folkraceshop)  den e ju igentligen för en vassare spis men testa backa den om du nu ändå har i den. å enem har bra kammar men onödigt dyra. finns billigare å handla som e minst lika bra.

555Subbie
6 mars 2009 · 22 Inlägg

Med all repekt:)

Vi kan lika gärna avsluta denna tråd tycker jag personligen, för Mann har redan löst det....och vi vet att det är Tomas Axelsson i Måsebo som slipar dessa kammar..och den är inte lämplig för en lätt moddad B230FT...står t.o.m på Folkraceshops hemsida, och kommer aldrig bli...Att backa 2-3 grader hjälper kanske nåt men är knappast nåt som ger en "vardagskörbar" motor...För övrigt så tog Enem 1500:-/ kam för att slipa åt mig inklusive härdning som kostar extra på en del "Andra" ställen...

Jag tror både Göran "Sharky" och jag har påpekat att detta inte är ett bra val av kam. Detta ämne är löst och det är ju huvusaken att vi kan hjälpa varandra inte stjälpa eller förvirra:)

Ha det bäst mina bilvänner and "no hard feelings"
Mvh
P

Senast redigerat av 555Subbie (6 mars 2009)

Mann
6 mars 2009 ·

Har köpt en VX3 kam av en polare nu istället. den gick helt klart bättre än T kammen som satt i från början, (ska även sätta på 16t turbon ja köpt nu:P )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang