Audi 80 med otroligt hög temp vid körning

Beerman
7 mars 2009 · 6 Inlägg

Halloj...
När jag kör på landsväg (80-110km/tim) med min Audi 80 så ligger tempen på sträcket närmast rött och ibland precis på gränsen. Den kokar inte men den är ju otroligt nära. Stannar jag och står jag still så sänks tempen 2-3 streck men går upp så fort jag kör iväg.
Kylar fläkten funkar men den verkar inte göra nån större nytta i detta fall. Vatten och glykol mängden är bra.
Vad tror ni kan vara fel?

need_4_boost
7 mars 2009 · 371 Inlägg

Länge sedan du har bytt termostaten?
Hade likadant förut och då hade termostaten fastnat i öppet läge.
dock bara ett par mm öppen, så det fungerade ju när motorn inte vart hårt belastad tex på tomgång.

Melker_elk Blyfot och motor dödare
7 mars 2009 · 388 Inlägg

need_4_boost skrev:
Länge sedan du har bytt termostaten?
Hade likadant förut och då hade termostaten fastnat i öppet läge.
dock bara ett par mm öppen, så det fungerade ju när motorn inte vart hårt belastad tex på tomgång.

inte för att märka ord men du menar stängt läge inte öppen? för är den öppen så blir det knappt ingen värme alls. stängt läge blir det varmgång vid belastning.
pröva att ta dän termostaten å lägg den i en kastrull med vatten å koka å se om den öppnar sig.

Senast redigerat av _Butcher_ (7 mars 2009)

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
7 mars 2009 · 3 180 Inlägg

vattenpump eller termostat gissar jag på

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Jimmy_N Makaronborrare
7 mars 2009 · 993 Inlägg

Exakt så betedde sig min Honda när topplockspackningen hade gått sönder.
Den ryker inte mer än vanligt?

2jzinside Fartygsingenjör
7 mars 2009 · 550 Inlägg

Som föregående talare skriver så är det troligtvis termostaten som fastnat i stängt läge och kylvattnet går inte genom kylaren. Jag skulle råda dig att köpa en ny direkt då det inte är någon dyr investering.

Senast redigerat av wrapman (9 mars 2009)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
Pilsk
7 mars 2009 · 460 Inlägg

wrapman skrev:
Som föregående talare skriver så är det troligtvis termostaten som fastnat i öppet läge och kylvattnet går inte genom kylaren. Jag skulle råda dig att köpa en ny direkt då det inte är någon dyr investering.

som sagt stängt läge;)

Senast redigerat av Pilsk (7 mars 2009)

Beerman
18 mars 2009 · 6 Inlägg

Jahapp...nu har jag bytt termostat och nu kan jag inte stå still för då börjar den koka. Tidigare så gick tempen ner när jag stod still men nu kokar den. Märkte också att när jag klämmer på den övre slangen så verkar den helt tom och otroligt mjuk. Hmmm.... Tips???

Pilsk
18 mars 2009 · 460 Inlägg

har du nå glykol i bilen alls? LUFT?

NxV ElectroRaggare
18 mars 2009 · 883 Inlägg

vattenpumpen då helt klart wink

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Johanisback Teknisk Försäljning SKF
19 mars 2009 · 15 Inlägg

En erfarenhet som jag fick av PG motorn som jag har i min G60 Syncro är att den blå givaren kan leva sitt eget liv om den är dålig, du har väl 2 tempgivare, en i kylaren för fläkten samt en som sitter till höger strax under toppen (blå givare) som ger signalen till mätinstrumentet! Har du gjort ett test med IR-Mätare på slangen som går in i toppen för att få fram ett faktiskt värde, jag skulle enligt min tempmätare ligga på 110-115G men jag stannade o tog fram en mätare o kollade upp det o jag hade ungefär 90G i inloppet til toppen där Givaren sitter, En rekflektion är att jag jämför med min G60 är för att vi har samma block o topp! Eller det är inte mycket som skiljer dom åt!

MVH J

Vw CC 170TDI DSG -2013
Volkswagen CC "Concordia" (2013)
GolfIIIVr6
19 mars 2009 · 187 Inlägg

Luftade du ordentligt?

laggey
19 mars 2009 · 335 Inlägg

fyll på vatten och glykol kanske ^^ annars vattenpumpen

Beerman
20 mars 2009 · 6 Inlägg

Fyllde vatten i övre slangen, tröck tillbaka den på kylaren och luftade på nytt...
vips så var problemet över *ler*

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang