Körkort osv

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
8 mars 2009 · 1 342 Inlägg

BACKSPEGLAR och Uppmärksamhet i trafiken!

Audis in Scandinavia Crew
blacklin3 Ugglan-racing
8 mars 2009 · 362 Inlägg

Jag pluggade inte. somnade så fort jag öppnade boken, tänk logiskt och ha inte för bråttom! Mvh Tattarsköld

How does dust taste sucker??
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
8 mars 2009 · 559 Inlägg

Backa runt hörn som kimish sa, öva dig på fickparkeringar och håll koll på skyltar etc.. Den jag fick som uppkörningsgubbe sa bara att jag skulle följa skyltarna hit och dit samt fickparkering och backa runt hörn.

Lycka till.
Mvh Thomas

Mvh Thomas
zijaa Bilmekaniker
8 mars 2009 · 1 354 Inlägg

Be till gudinnan shiva så blir du välsignad o kan köra sen..nee skämt o sido. Men försök att hålla dig lugn och inte stressa på uppkörning utan chilla bara.

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!
R1kard V-Power
8 mars 2009 · 1 186 Inlägg

Läs körkortsboken minst 2-3 gånger. Träna på testfrågor så du kommer in i systemet att svara på deras frågor. Kan rekommendera Trafikskolan Teo. Försök lära dig nästan alla vägmärken.

På uppkörningen kan du få 3 "svåra" saker att göra, backa runt hörn, starta i backe och fickparkera. Störst chans är väl att du får backa runt hörn men man vet aldrig. Sedan får du förmodligen köra lite i stan vid övergångsställen, högerregeln och upp på motorvägen för att följa lite skyltar och kanske köra någon landsväg tillbaka in mot staden igen. Tänk på att uppsikt är nästan 50% av hela uppkörningen.

För att inte vara nervös under uppkörningen så prata mycket med läraren, om det uppkommer någon konstig situation så förklara gärna varför du gjorde som du gjorde. Någon Eko-driving behövde jag själv inte använda mig av, utan jag körde allmänt lungt bara. Kör du allmänt bra och lungt hela tiden så behöver du inte bli kuggad om du missar en högerregel t ex. Men känns du väldigt stirrig och osäker så letar dem bara efter saker att kugga dig på.

Lycka till!

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
expect1991
8 mars 2009 · 1 814 Inlägg

köra köra köra köra köra, samt teorin ska du se till att förstå och inte bara plugga in texten tongue

men framförallt, var lugn!

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
8 mars 2009 · 259 Inlägg

man behöver inte råplugga, det är bara tänka logiskt så klarar man det, jag pluggade inte något innan provet å det gick bra...uppkörningen kan man inte misslyckas med om man gått körskola (om man inte gör något väldigt klantigt)...det bästa man kan göra är att köra så mkt som möjligt smile

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
K1NG3N
8 mars 2009 · 557 Inlägg

Jävla vad folk har skrivit. Roligt att se att så många skriver och ge tips. Det glädjer mig. Igår så gjorde jag ett Kunskapstest via Trafikskolan TEO och fick 40/52 (dock trött när jag gjorde den). Och gjorde idag 2st vägmärkens test och fick 39 och respektive 38 av 40 möjliga.
Men vad är skillnaden mellan Bonniers, Trafikskolan TEO och STR utbildningar?

expect1991
8 mars 2009 · 1 814 Inlägg

TeamNorrland skrev:
Jävla vad folk har skrivit. Roligt att se att så många skriver och ge tips. Det glädjer mig. Igår så gjorde jag ett Kunskapstest via Trafikskolan TEO och fick 40/52 (dock trött när jag gjorde den). Och gjorde idag 2st vägmärkens test och fick 39 och respektive 38 av 40 möjliga.
Men vad är skillnaden mellan Bonniers, Trafikskolan TEO och STR utbildningar?

olika företag o därför olika frågor. STR är väl närmast det riktiga då de är Sveriges trafikskolers riksfördbund.

kawiZz RMR-Crew
8 mars 2009 · 478 Inlägg

TeamNorrland skrev:
Hejsan. Finns nog säkert mer som ska ta körkortet i år eller dom närmsta åren som har lite funderingar.

Vad är det viktigaste man ska tänka på vid tex; teoriprovet och uppkörningen? Förutom d.v.s ta rätt svar. Finns nog trix som ni har gjort för att komma ihåg dessa saker.

Tänk logiskt på teoriprovet, känn efter vilket alternativ du tycker låter mest fel och plugga såklart.
Kör LUGNT på uppkörningen men överdriv absolut inte med någonting, utan kör bara och se dig omkring.
Planera din körning mycket väl så du inte behöver göra några onödiga filbyten och ha blicken långt fram på vägbanan.

stroom
8 mars 2009 · 3 Inlägg

fick mitt kort för fyra dagar sen smile ta de lungt och tänk som att de är en vanlig lektion du kör, sen nervositeten vet ja inte om de går att komma ifrån smile plugga mkt på datorerna på trafikskolan å läs igenom boken ett par gånger, gjorde ja å de gick vägen smile

Janosch
8 mars 2009 · 205 Inlägg

Jag läste igenom boken och tyckte det var så logiskt, så jag testade skriva upp och klarade det.

Sen är det bara att övningsköra. Va bestämd med huvudet vilka speglar du tittar i.. Även om du ser saker, så vägrar dom tro att du tittar åt det hållet, SNURRA MED HUVUDET så du spyr ;D

K1NG3N
8 mars 2009 · 557 Inlägg

Okej.

DusanMandick Random Hero
8 mars 2009 · 4 047 Inlägg

o när du väl har uppkörningen, va trevlig o visa att du klarar av o prata samtidigt som du kör, o skaka hand ! de vinner man mkt på

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
volvo_245_racing
8 mars 2009 · 667 Inlägg

ja det gäller att prata för lär man känna den man har uppkörning med så är man inte lika nervös!

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
K1NG3N
8 mars 2009 · 557 Inlägg

Hahaha. Jag brukar ju köra på trafikskolan några gånger nu fram till att jag fyller 18 (som är om 2månader ca). Och vi pratar och har jätte trevligt i bilen. Hon säger vart jag ska och sen så när jag kommer till den angivna platsen så stannar jag och ta instruktioner. Och sedan fortsätter vi med våra samtal. Och det går bättre och bättre för varje gång måste jag ju säga.

JME-Andersson
8 mars 2009 · 188 Inlägg

Håller också på med att ta körkort. Det bästa jag tror är att man sitter vid datorerna på trafikskolan och letar svar i körkortsboken. För det kan vara svårt att veta vad som är viktigt om man bara läser i boken hela tiden. Har tre kompisar som har klarat teorin med marginal på detta sätt, får man uppredande 65-67 på repetionerna på trafikskolan så kan man nästan vara säker på att bli godkänd. Lycka till med kortet. Själv ska jag skriva den 20 april. smile

Och börja i tid med faserna på trafikskolan, det är inte alltid så enkelt. Men har suttit cirka en månad tillbaks på trafikskolan, och ligger nu på 65-69 av 70.

//
Marcus

BMW 325i (2008)
K1NG3N
8 mars 2009 · 557 Inlägg

Okej. Men ska börja springa själv också på körskolan och köra deras program och tränings saker. Sen så får man hoppas på att jag har lappen till sommaren. Men skulle STRs program vara nåt att kombinera med Trafikskolan TEO? Och sen en massa plugga ifrån boken.

Jlmmy
8 mars 2009 ·

TeamNorrland skrev:
Okej. Men ska börja springa själv också på körskolan och köra deras program och tränings saker. Sen så får man hoppas på att jag har lappen till sommaren. Men skulle STRs program vara nåt att kombinera med Trafikskolan TEO? Och sen en massa plugga ifrån boken.

Jag skriver den 30mars och kör upp den 31mars smile
Pluggar för fullt vid körskolan datorer samt hemma via STRs program då och läser även boken! smile

Gemför man teo med str så tycker jag att frågorna är mycket svårare på str program, Så jag skulle hellre skippat teo och kört järnet vid skolans datorer och via str om jag var du smile

Lycka till, mvh

K1NG3N
8 mars 2009 · 557 Inlägg

Okej. Ska nog göra det. Men var kan jag få tag på de?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang