NxV skrev:
Jag skulle ta mig upp ur en backe med 10-12 cm snö med en XC70 -03:a. framhjulen spann och spann och spann, bakhjulen gjorde ingenting. nedgrävd och förnedrad så fick jag backa och vålda mig upp för den lilla backen med fart. (fina dubbdäck var det åxå på)
Nej, jag må vara anti volvo över lag, men deras 4wd gör mig bara förbannad när jag jämför med min suveräna Quattro.
Där måste ha varit nåt fel på den bilen! Så funkar det inte nämligen.
För att reda út alla issförstånd så kom Volvo med Haldex -02 på S60 och från -03 på V70N. Därefter är alla Volvo AWD med Haldex.
En bil med Haldex driver bak även utan att framhjulen spinner. Det är ett supervanligt missförstånd att bilen är framhjulsdriven tills det spinner och beror på att Haldex "sålde in sig" till bilar med visco med just argumentet att kraften förs över till bakhjulen mycket snabbare än med visco.
Dock gäller detta från stillastående, då man naturligtvis inte har nån drivning nånstans, fram eller bak

(Och visco tar en stund innan oljan piskar runt till bakhjulen - Haldex tar en bråkdels sekund innan varvtalet byggt upp tryck till att pressa ihop lamellerna - 1/7 rotation enligt Haldex)
Vid normal körning är bilen dock mestadels framhjulsdriven - för att biltillverkarna vill ha det så. Minimala förluster, maximal bränsleekonomi. Tråkigt, tryggt och "lagom". Ca 5-10% drivning går till bakhjulen när man kör i konstant hastighet, rakt fram.
När mer behövs (acceleration, sväng, motorbroms osv) har man kraften där den behövs direkt.
På min (Haldex-)bil (quattro) sitter en uppgradering (från Ace Competition i samarbete med Haldex) som gör bilen mindre understyrd. Mjukvaran tillåter att mer kraft skickas bak tidigare än normalt. Roligt!
På en Bugatti Veyron sitter också en Haldex-koppling. Den är varken tråkig, trygg eller lagom...
Och alla som snackar om 50-50, 40-60 osv.. Det funkar inte så. Bilar som inte är rena offroad-bilar med stumt inkopplad 4wd som inte är körbara i 4wd-läget i några hastigheter att tala om funkar på det viset.
Audi quattro med Torsen-teknik, Haldex och även andra bilar med Haldex, visco m fl system är dynamiska. Kraftöverföringen varierar ständigt efter behovet - och gör bilen körbar på bana, motorväg, i stan osv..