4595
Sök

Byta kamrem volvo 850

Sir
84 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
Jag ska byta

Kamrem ( komplett med spännrulle och allt )
Tändstift
Alla filter
Motorolja

Vad skulle det kosta på en verkstad?

Har hittat en kille som byter det där privat. Han vill ha 2500:- Svart.
Alla grejor till bytet ska jag pröjsa utöver det han vill ha.

Är det billigt eller blir jag lurad?

// Adam
Senast redigerat av Sitri (11 mars 2009)

Cogito ergu sum

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 mars 2009
Även om det tar honom 5 timmar att göra servicen på din bil så har han isåfall en timpeng på 500kr/timmen. Sen tillkommer grejerna, för din del.

Hur tycker du själv att det låter? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
11 mars 2009
tycker detta låter väldigt billigt jag..

8 291 Inlägg
11 mars 2009
För att va svart så va det dyrt. Inte omöjligt att det är billigare att göra det hos volvo vitt.

Sir
84 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Låter lite som om jag blir blåst..

Inlägg redigerat. Vårda språket

Cogito ergu sum

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 mars 2009
tal0n skrev:
tycker detta låter väldigt billigt jag..

Då kan du ju byta din kamrem hos honom. wink

832 Inlägg
12 mars 2009
Eftersom ni säger att det är dyrt så måste ni ju veta vad det kostar vitt. Jag tycker inte att det låter så fasligt dyrt men jag vet inte vad det kostar på tex volvo heller och jag har aldrig bytt på en 850 så jag vet inte hur pass krångligt det är.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

8 291 Inlägg
12 mars 2009
Sitri skrev:
Låter lite som om jag blir Analknullad brutalt..

Dra av 1000:- så är det avsevärt rimligare pris. Vägrar han det så är det helt klart ide att kolla runt på verkstäder. Alternativt så byter du stift, filter och olja själv, och enbart lämnar in bilen för kamremsbytet.

3 235 Inlägg
12 mars 2009
Vågar man lämna bilen för kamremsbyte till någon okänd peron? Svart? Du får ju inget kvitto på utfört arbete, dvs ingen garanti...

Olja/filter/stift kan du säkert byta själv, är ingen konst det där.

Sir
84 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Ska överväga noga smile

Cogito ergu sum

stahre
12 mars 2009
Ursäkta att jag lånar din tråd lite granna.. Jag undrar om det är något mer som byts i samma veva som kammen? Tänkte lämna in min med för samma grej, dock bara kamremsbyte (kanske nåt mer då).

Sir
84 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
stahre skrev:
Ursäkta att jag lånar din tråd lite granna.. Jag undrar om det är något mer som byts i samma veva som kammen? Tänkte lämna in min med för samma grej, dock bara kamremsbyte (kanske nåt mer då).

Japp

Vad jag vet så bör du byta vattenpumpen.. smile Men i övrigt, ja iofs, spännrullar och dylikt förståss.. tongue

Cogito ergu sum

Teddan
2 495 Inlägg
13 mars 2009
2500kr i arbetskostnad är ju vad volvo tar.

Han fet blåser dig

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

660 Inlägg
13 mars 2009
Bara en fråga, varför inte byta den själv? smile

Jag har bytt på följande bilar

Volvo 740 B230K
Nissan Micra 2 st 1.0L och 1.2L
Nissan Sunny 1.6SLX
Volkswagen Golf 2 st
Opel Omega A

Det är absolut ingen konst! Bara att byta remmen sen dra runt motorn med ett spärrskaft och tar det inte i så är det grönt! Så brukar jag göra iaf, dom framhjulsdrivna bilarna tar lite längre tid anars är det inget svårt alls, typ 2 - 3 timmar för en som inte gjort det förut

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 mars 2009
Lurken_85 skrev:
Eftersom ni säger att det är dyrt så måste ni ju veta vad det kostar vitt. Jag tycker inte att det låter så fasligt dyrt men jag vet inte vad det kostar på tex volvo heller och jag har aldrig bytt på en 850 så jag vet inte hur pass krångligt det är.

Det är lite trångt, lättast är att ta av höger framhjul och vika undan innerskärmen, då kommer man åt rätt bra, annars är det inte mycket svårare än på någon annan bil. smile

8 291 Inlägg
13 mars 2009
stahre skrev:

Det är väl som samvetet och miltalet tillåter. Vattenpumpen rekommenderar de byta på varannat på bilar med 23mm rem och var 3:e på bilar med 21mm rem. Spänn och brytrullen klara sig rätt länge, men har miltalet letat sig uppåt 25-30.000 så är det helt klart ide att lyssna och känna på dem om det börjar glappa / rassla.

832 Inlägg
13 mars 2009
TurbOla skrev:
Lurken_85 skrev:

Det är lite trångt, lättast är att ta av höger framhjul och vika undan innerskärmen, då kommer man åt rätt bra, annars är det inte mycket svårare än på någon annan bil. smile

Jo det brukar ju inte skilja så mycket om man säger så. Har man bytt på en så kan man göra det på alla sen. tongue

Teddan
2 495 Inlägg
13 mars 2009
Lurken_85 skrev:
TurbOla skrev:
Lurken_85 skrev:

Jo det brukar ju inte skilja så mycket om man säger så. Har man bytt på en så kan man göra det på alla sen. tongue

har du provat att byta på en S8 wink

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

832 Inlägg
13 mars 2009
r-ted skrev:
Lurken_85 skrev:
TurbOla skrev:

har du provat att byta på en S8 wink

Nä men det brukar ju vara i stort sett lika med remmen sen skiljer det ju lite beroende på motortyp men det är ju ändå samma saker man bör tänka på. Men det som skiljer sig är väll egentligen hur mycket och vad man ska ta bort för att komma åt. smile
Senast redigerat av Lurken_85 (13 mars 2009)

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
13 mars 2009
Soderqvist skrev:
Bara en fråga, varför inte byta den själv? smile

Jag har bytt på följande bilar

Volvo 740 B230K
Nissan Micra 2 st 1.0L och 1.2L
Nissan Sunny 1.6SLX
Volkswagen Golf 2 st
Opel Omega A

Det är absolut ingen konst! Bara att byta remmen sen dra runt motorn med ett spärrskaft och tar det inte i så är det grönt! Så brukar jag göra iaf, dom framhjulsdrivna bilarna tar lite längre tid anars är det inget svårt alls, typ 2 - 3 timmar för en som inte gjort det förut

//Soderqvist

HAHA! tar det inte i så är det grönt!? den va bra... hoppas du skojar. kanske smartare att kolla markeringar än att gå efter om det tar i?

-den satt som en fläskläpp-

Sök