Byta kamrem volvo 850

Lurken_85
14 mars 2009 · 832 Inlägg

husmus skrev:

Soderqvist skrev:
Bara en fråga, varför inte byta den själv? smile

Jag har bytt på följande bilar

Volvo 740 B230K
Nissan Micra 2 st 1.0L och 1.2L
Nissan Sunny 1.6SLX
Volkswagen Golf 2 st
Opel Omega A

Det är absolut ingen konst! Bara att byta remmen sen dra runt motorn med ett spärrskaft och tar det inte i så är det grönt! Så brukar jag göra iaf, dom framhjulsdrivna bilarna tar lite längre tid anars är det inget svårt alls, typ 2 - 3 timmar för en som inte gjort det förut

//Soderqvist

HAHA! tar det inte i så är det grönt!? den va bra... hoppas du skojar. kanske smartare att kolla markeringar än att gå efter om det tar i?

Ja det måste jag hålla med om. Jag brukar dra tills jag har markeringen på veven på nollan innan jag tar av remmen sen är det ju enkelt att kolla om resten också står rätt vilket det bör göra om den inte har varit så dålig så den hoppat en kugg någonstans.

Senast redigerat av Lurken_85 (14 mars 2009)

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
speedfreak__
14 mars 2009 · 25 Inlägg

haha  fan synd  om bilen  2500kr svart det  e  ingenting å jobbet är skit wink det fins  inget ömjöligt efter  1 år  trasig motor big_smile / bättre  vit  betala så du får garanti 2 3 år från servicen så bästem dig!  lycka till hoppas  du väljär rätta svar wink

tal0n Mekaniker/Däckmontör
14 mars 2009 · 1 140 Inlägg

TurbOla skrev:

tal0n skrev:
tycker detta låter väldigt billigt jag..

Då kan du ju byta din kamrem hos honom. wink

vad tar volvo då? de vet ja inte tongue, ska dom byta olja, filter, kamrem, alla andra filter och stift så blire väl bra mkt mer än 2500 eller? tongue ursäkta annars då big_smile

Helvete_racing Arg Snickare
16 februari 2010 · 875 Inlägg

Lånar tråden lite.

Vad är det för kamrems bytes intervaller på volvo 855 T5? Bilen har aldrig varit trimmad. Den har gått 30,000mil.  Automat.

azid Det som inte dödar gör ont
16 februari 2010 · 2 668 Inlägg

då är ju nästa byte vid 36k mil då den ska bytas var 12k mil

2slow
Helvete_racing Arg Snickare
16 februari 2010 · 875 Inlägg

ok. hur är det med övriga slitage delar på t5or? turbo byte osv?

Retepoj
17 februari 2010 · 664 Inlägg

Sitri skrev:
Jag ska byta

Kamrem ( komplett med spännrulle och allt )
Tändstift
Alla filter
Motorolja

Vad skulle det kosta på en verkstad?

Har hittat en kille som byter det där privat. Han vill ha 2500:- Svart.
Alla grejor till bytet ska jag pröjsa utöver det han vill ha.

Är det billigt eller blir jag lurad?

// Adam

Skulle väl rekomdera att även byta vattenpumpen, den brukar man väl byta varannan gång när man byter kamrem, lika bra att göra det när du liks tar ned allt, eller vem som nu gör det.

Om du är lite händig, så kanske du kan köpa en Haynes bok och göra det själv, kanske lite svårt för den oerfarne, men allt går.

Lycka till!

Retepoj
17 februari 2010 · 664 Inlägg

Lurken_85 skrev:

husmus skrev:

Soderqvist skrev:
Bara en fråga, varför inte byta den själv? smile

Jag har bytt på följande bilar

Volvo 740 B230K
Nissan Micra 2 st 1.0L och 1.2L
Nissan Sunny 1.6SLX
Volkswagen Golf 2 st
Opel Omega A

Det är absolut ingen konst! Bara att byta remmen sen dra runt motorn med ett spärrskaft och tar det inte i så är det grönt! Så brukar jag göra iaf, dom framhjulsdrivna bilarna tar lite längre tid anars är det inget svårt alls, typ 2 - 3 timmar för en som inte gjort det förut

//Soderqvist

HAHA! tar det inte i så är det grönt!? den va bra... hoppas du skojar. kanske smartare att kolla markeringar än att gå efter om det tar i?

Ja det måste jag hålla med om. Jag brukar dra tills jag har markeringen på veven på nollan innan jag tar av remmen sen är det ju enkelt att kolla om resten också står rätt vilket det bör göra om den inte har varit så dålig så den hoppat en kugg någonstans.

Hahahah! Hur fan gör du med B230 motorn, den tar ju ALDRIG i tongue... Så du bara skiter i att kolla markeringar, sedan drar runt och bara "yes, det tar inte i någon stans" tongue...

Ravi Tekniker
17 februari 2010 · 624 Inlägg

Byta på en 850 är ju enkelt, bara man kollar markeringarna.
Jag tar 1500  för jobbet svart haha svart

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 februari 2010 · 10 427 Inlägg

Retepoj skrev:

Lurken_85 skrev:

husmus skrev:

HAHA! tar det inte i så är det grönt!? den va bra... hoppas du skojar. kanske smartare att kolla markeringar än att gå efter om det tar i?

Ja det måste jag hålla med om. Jag brukar dra tills jag har markeringen på veven på nollan innan jag tar av remmen sen är det ju enkelt att kolla om resten också står rätt vilket det bör göra om den inte har varit så dålig så den hoppat en kugg någonstans.

Hahahah! Hur fan gör du med B230 motorn, den tar ju ALDRIG i tongue... Så du bara skiter i att kolla markeringar, sedan drar runt och bara "yes, det tar inte i någon stans" tongue...

B230K tar i wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Retepoj
17 februari 2010 · 664 Inlägg

steifan skrev:

Retepoj skrev:

Lurken_85 skrev:

Ja det måste jag hålla med om. Jag brukar dra tills jag har markeringen på veven på nollan innan jag tar av remmen sen är det ju enkelt att kolla om resten också står rätt vilket det bör göra om den inte har varit så dålig så den hoppat en kugg någonstans.

Hahahah! Hur fan gör du med B230 motorn, den tar ju ALDRIG i tongue... Så du bara skiter i att kolla markeringar, sedan drar runt och bara "yes, det tar inte i någon stans" tongue...

B230K tar i wink

Haha K ja, men vem sa att jag läste så långt? tongue

twin_cam Smålänning
17 februari 2010 · 7 877 Inlägg

Tycker det låter dyrt med 2500 svart...
Liksom flera andra...

Åk till en verkstad istället och få kvitto på jobbet.
Tror att volvo kan göra det under det priset, då dom ju även har nice-price på delarna till 850 numer, + att det är som dom nyare, men mindre skit ivägen, så det kan gå undan då dom gör sånt hela tiden smile

Soderqvist skrev:
Bara en fråga, varför inte byta den själv? smile

Jag har bytt på följande bilar

Volvo 740 B230K
Nissan Micra 2 st 1.0L och 1.2L
Nissan Sunny 1.6SLX
Volkswagen Golf 2 st
Opel Omega A

Det är absolut ingen konst! Bara att byta remmen sen dra runt motorn med ett spärrskaft och tar det inte i så är det grönt! Så brukar jag göra iaf, dom framhjulsdrivna bilarna tar lite längre tid anars är det inget svårt alls, typ 2 - 3 timmar för en som inte gjort det förut

//Soderqvist

Jag har på ett halvår bytt på:
Volvo 740 B230F
Volvo 740 B234F
Volvo 240 B230A
Volvo 850 B5254 (tror ja de va)
Citroën C5 16v -05
Volkswagen Transporter 2,5 TDI
Volkswagen Caddy 1,9 TDI
Mistubishi L200 TD x2
Seat Toledo 1,6i
Ford Escort 1,6i

Och nu väntar en jävla renault med kamremsras.. Då blir det topplock med hmm

Och visst är det ingen konst...
Men dom bilarna du tog upp är verkligen närmast det enklaste man kan få...

C5:an t.ex kräver specialvekryg för att låsa kammar och vev, då den helt saknar markeringar.

Transportern och Caddyn ska pumpen ställas med indikatorklocka, har man inte det är det extra noggrant...

Toledon är bara skit... Liksom de flesta bilar från samma concern (min åsikt!)...

Sen har ju en del bilar speciella spännare också som ska spännas med ett visst moment som en inbyggd visare visar... Och kom ihåg att du aldrig får använda verktyg för att få på remmen...

Volvosarna var bra, men bästa bilarna var L200:orna! Markeringar som nästan blinda kan se, och nästan lika gott om plats som 740, men inte lika rostiga bultar smile Är BTW stor skillnad i svårighetsgrad att byta på en 850 och en 740 för de som inte vet..

Senast redigerat av twin_cam (17 februari 2010)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Retepoj
17 februari 2010 · 664 Inlägg

Det kan jag hålla med, det är lite skillnad att bytta på 850 och 740, 740 gör man faktiskt blind näst intill + lite lättare att komma åt tongue

dawwe ...has left the building...
17 februari 2010 · 4 474 Inlägg

Var glada att ni inte har en BMW 318i (M40?) med "kamrems motorn" (hade kamrem under ca 6-7 år mellan typ 87-94), kedja både före o efter...). Intervallet på den motorn e ohyggliga 4000 mil, dvs byte typ vart annat år...M20 motorn är inte mycket sämre den heller, var 6000:e mil

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Retepoj
17 februari 2010 · 664 Inlägg

dawwe skrev:
Var glada att ni inte har en BMW 318i (M40?) med "kamrems motorn" (hade kamrem under ca 6-7 år mellan typ 87-94), kedja både före o efter...). Intervallet på den motorn e ohyggliga 4000 mil, dvs byte typ vart annat år...M20 motorn är inte mycket sämre den heller, var 6000:e mil

Då lär man sig ju, man lär ju inte glömma i alla fall tongue

twin_cam Smålänning
17 februari 2010 · 7 877 Inlägg

Retepoj skrev:

dawwe skrev:
Var glada att ni inte har en BMW 318i (M40?) med "kamrems motorn" (hade kamrem under ca 6-7 år mellan typ 87-94), kedja både före o efter...). Intervallet på den motorn e ohyggliga 4000 mil, dvs byte typ vart annat år...M20 motorn är inte mycket sämre den heller, var 6000:e mil

Då lär man sig ju, man lär ju inte glömma i alla fall tongue

Framföeallt lär itne skruvarna hinna rosta fast wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Retepoj
17 februari 2010 · 664 Inlägg

HAHAHAH! Ja, men eller hur, det gäller att se det positiva i det hela tongue.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang