laddtryck, för högt???

Atwa V8
27 mars 2006 · 46 Inlägg

Stälde upp latttrycket genom att borra hål där turbon suger luft, vart ett jävla klös i motorn..
Men frågan är om den tar skada av det, hur mkt får den ladda utan att den tar skada?

Har en inbyggt laddtrycksmätar (orginal) och den rör sig up på rött men inte upp i topp...
bör man ställa ner trycket??

Ska köpa en laddtrycksmätare så man ser i bar, men har inte hunnit än...

Modell: Saab 9000 2,0 t16 -93
Tacksam för svar..

/s

V8
Koop
27 mars 2006 · 1 867 Inlägg

Borrat hål var? i luftburken?

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
tecman
27 mars 2006 · 1 741 Inlägg

är det i slangen till "trycklockan" du borrat hål? eller vars har du borrat? eller i röret från luftfiltret till turbon?

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Lusen
27 mars 2006 · 229 Inlägg

Du måste mena att du borrade hål i wastegate klockan??? Eller hur fan lyckades du få upp laddtryck genom att borra där turbon tar luft?
Man får inte högra ladd om man plockar bort luftburken ens.
Måste vara att wasten inte öppnar fören det blir högre ladd? Att den suger i sig luft och inte kan dra åt sig sugklockan....
Du får nog förklara lite bättre vart du har borrat???

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/
Atwa V8
27 mars 2006 · 46 Inlägg

Skit svårt att förklara..
Men framför batteriet så sitter det som en liten svart grej som det går 3-4st slangar ifrån.
det är slangar som går till turbon, i en av slangarna borrar man ett hål så turbon laddar mer.

Ni har säkert hört trimma med ett T-kors?
Det här är samma grej ungifär...

(Jag har inte så bra på bilens alla delar än så länge, men det kommer väl)

Tacksam för svar.

V8
moffegrev
27 mars 2006 · 228 Inlägg

magnetventilen....hm...högre ladd det låter inte så troligt...

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
jonTe
27 mars 2006 · 5 710 Inlägg

Atwa skrev:
(Jag har inte så bra på bilens alla delar än så länge, men det kommer väl)

...ja speciellt när du (med en portion otur) åkt på ett riktigt motorras....
Det du gjort är en billig version av trim men som kan bli väldans väldans dyrt om det går illa.
Den inbyggda säkerheten som träder i t.e.x vid extremt klimat eller att något går fel t.e.x lågt bränsletryck är nu helt borta och händer nu något kan styrsystemet inte sänka laddtrycket.

Så svaret på din fråga:

Atwa skrev:
Men frågan är om den tar skada av det, hur mkt får den ladda utan att den tar skada?

JA!

Atwa skrev:
hur mkt får den ladda utan att den tar skada?

Väldigt beroende på om det är varmt eller kallt ute, vilket bränsle som tankas och hur du använder din bil.

MVH Jonas
..............
Atwa V8
28 mars 2006 · 46 Inlägg

Det är precis vid magnetventilen som det är borrat ett hål på ungifär 34mm.
Att ha hålet öppet eller ha det i för satt gör en så otrilig skillnad på draget i bilen!

Enligt mig så borde inte motorn ta skada av att kunna varva upp lättare och inte behöva jobba lika tugnt, eller har jag fel??

Senast redigerat av Atwa (28 mars 2006)

V8
Rudan
28 mars 2006 · 30 Inlägg

haha, eeeh, jaaa du har en aning fel...

"inte jobbar tungt"
Du plockar ut mer effekt. då tror du att motorn jobbar mindre. Den jobbar ju i själva verket mer. Den utför mer arbete. Jag tycker du ska sätta igen det där hålet du borrat och sen sätter du dig o läser på lite om att trimma en sån bil du har. SEEN kan du börja mixtra lite. Innan dess är risken stor att du ger dig själv en jävligt dyr läxa.

Atwa V8
28 mars 2006 · 46 Inlägg

Okej, kanon tack för era svar här ovan..
Ska genast i morgon bitta sätta igen det hålet och fixa trim på annat vis..
Vill ju inte trimma så motorn rasar..

Åter tack!

V8
Atwa V8
28 mars 2006 · 46 Inlägg

har ändrar tillbaka det nu, men tycker att det borde vara med drag i en chippad turbo bil,
skrivade dit open air kit i dag, men det dumpar inte något...
turbon laddar knappt, vad kan det då vara för fel..

Bilen har iaf. 164hk orginal + chippet som gav motorn sammanslagt 205hk enligt förra ägaren..
känns som den har mer att ge men turbon inte har tillfälle...

Fick en känla av att det kasnke är fel på magentventilen, kan det stämma??
är inte så haj på motorer än, men läser och söker hjälp här.


Tack.
mvh stefan

Senast redigerat av Atwa (28 mars 2006)

V8
Optimus_prime
28 mars 2006 · 216 Inlägg

Som ja sagt inna... gå in på www.stcs.nu och på forumet... där kan du få svar på mycket... det är bara ett saab forum.. där e mycket att läsa och lära...

Pepe Ölbryggare
29 mars 2006 · 339 Inlägg

Din bil har inte 164hk orginal. Däremot borde den ha ca 200-210 hk chipad så det stämmer iof...

Men om bilen är trimmad ska laddmätaren vid fullbelastning gå upp till gränsen mellan gult och rött iaf, är den inte i närheten är det knas...Antagligen inte trimmad, eller så har magnetventilen pajjat...

Men jag håller med föregående talare om att defentivit bli medlem i stcs forum, där finns snuskigt mycket info om problem som dessa! Och även lösningar så klart smile

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
jonTe
29 mars 2006 · 5 710 Inlägg

Ett enkelt sätt att upptäcka om det är något fel är att mäta laddtryck.
Låna/köp en graderad laddtrycksmätare så ser du snart vad den laddar.

Anlendning till strulande laddryck på din bil kan vara många......

MVH Jonas
..............
Atwa V8
29 mars 2006 · 46 Inlägg

Jepp, har beställt en sådan, tror den kommer i början på nästa vecka.

pepe skrev:
"Din bil har inte 164hk orginal"

Varför skulle den inte kunna ha det pepe??

Senast redigerat av Atwa (29 mars 2006)

V8
jonTe
29 mars 2006 · 5 710 Inlägg

Atwa skrev:
Jepp, har beställt en sådan, tror den kommer i början på nästa vecka.

pepe skrev:
"Din bil har inte 164hk orginal"

Varför skulle den inte kunna ha det pepe??

...för att den aldrig har funnits med just 164 hästar.
Man kan säkert få fram den siffran om man "översätter" effekten i registreringsbeviset lite slarvigt ELLER alldeles för exakt men SAAB har iaf aldrig angivigt motoreffekten till de siffrorna.  wink

MVH Jonas
..............
Atwa V8
29 mars 2006 · 46 Inlägg

Jaha, okej.. det va det jag fick ut när jag räknade på kW iaf..
Men dom kanske ahar avrundat till något annat.

Blir steg 3chip snart iaf..
så då blir det några extra HK...

Ha det

V8
jonTe
29 mars 2006 · 5 710 Inlägg

Atwa skrev:
Blir steg 3chip snart iaf..
så då blir det några extra HK...

Ha det

Fint det smile
Glöm inte att byta avgassystem och katalysator innan den nya boxen "pillas i" bara.

MVH Jonas
..............
Atwa V8
29 mars 2006 · 46 Inlägg

Nej då, allt det där är planerat ;D

V8
Semifreak
29 mars 2006 · 98 Inlägg

Det låter som du har problem med magnetventilen.. för borrar du upp slangen till wg så borde ju, ja laddet skena. Funkar på samma sätt som du skulle hmm.. stängt av wg:n.. dock betyder det ju att den hela tiden är öppen om den går dåligt om du sätter igen den. För då borde det ju betyda att magnetventilen står på vid gavel exakt hela tiden... Kolla även slangar så du inte har tryckläckage på samma gång.. Gärna lite feedback på detta är lite tankspridd just nu ;D..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang