Är kvaliteten på USB sämre än cd?

BennySandstrom
14 mars 2009 · 23 Inlägg

Man har ju hört lite olika åsikter, så nu vill jag ha lite svar. smile

Är kvaliteten verkligen är sämre när man spelar upp låtar från USB istället för CD?

Jag förstår ju att CD:n hackar om den är repig och så, men bortsett från det. tongue

Pierre-na
14 mars 2009 · 398 Inlägg

BennySandstrom skrev:
Man har ju hört lite olika åsikter, så nu vill jag ha lite svar. smile

Är kvaliteten verkligen är sämre när man spelar upp låtar från USB istället för CD?

Jag förstår ju att CD:n hackar om den är repig och så, men bortsett från det. tongue

Jag har ine märkt någon skillnad det berror nog på kvalitén på filen antar jag

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
TurbOla Reservdansk
14 mars 2009 · 6 271 Inlägg

Pierre-na skrev:

BennySandstrom skrev:
Man har ju hört lite olika åsikter, så nu vill jag ha lite svar. smile

Är kvaliteten verkligen är sämre när man spelar upp låtar från USB istället för CD?

Jag förstår ju att CD:n hackar om den är repig och så, men bortsett från det. tongue

Jag har ine märkt någon skillnad det berror nog på kvalitén på filen antar jag

Tror jag med.
Eftersom 90% av all musik idag ligger som mp3-format, så spelar nog själva filens kvalité störst roll.
Sen kan ju iofs skivorna bli repiga eller dammiga, vilket också påverkar antar jag...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Miramithe
14 mars 2009 · 573 Inlägg

wav filer har mkt högre kvalité än mp3, det är i det de ligger att folk säger att cd är bättre än usb (men då måste de vara original cd inget hembränt)

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Nicco5 TIG-svetsare
14 mars 2009 · 226 Inlägg

över lag så är CD bättre. men det gäller mest "köpta" skivor!

Drive it like you stole it ;)
Miramithe
14 mars 2009 · 573 Inlägg

Nicco5 skrev:
över lag så är CD bättre. men det gäller mest "köpta" skivor!

får du tag på wav filer till usb minnet så är det minst lika bra om inte bättre

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Markus_O
14 mars 2009 · 57 Inlägg

Själv hör jag ingen skillnad på en 320 kbps mp3, och en riktig cd. Kanske om du har en stereoanläggning för 20000 och står still utan vägljud att du hör skillnad.

BennySandstrom
14 mars 2009 · 23 Inlägg

Tack för alla svar tongue Har nu förstått att det beror mest på filen smile
Som jag var nästan säker på tongue

benz_89
14 mars 2009 · 733 Inlägg

jag hör då ingen skillnad ifall jag kör samma fil på skiva eller på usb, dock kan det vara lite smått irriterande när man använder skiva efter en gropigare väg, då kan det ha en viss tendens till att hacka roll

Mvh. henke cool

Senast redigerat av benz_89 (14 mars 2009)

twin_cam Smålänning
14 mars 2009 · 7 877 Inlägg

Har en polare som envist påstår att exakt samma låt (format, bithastighet m.m) låter bättre på cd än USB...

Tvekar rätt mycket på det... Jag hör ingen skillnad i alla fall.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Lonefox Bad music kills good sound
14 mars 2009 · 7 241 Inlägg

Ta ni en MP3 på 192Kb/s (eller ännu värre 128Kb/s) och FÖRSÖK att jämföra kvalitén på en WAW på 1411Kb/s.....

Ni kan ju försöka övertyga mig om att mp3 låter bättre...

Men waw på skiva eller USB? Hugget som..tills skivan börjar bli repig o sliten....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
snurbo_diesel Egen företagare
14 mars 2009 · 864 Inlägg

På ett usb kan det bli som på denna musikvideo http://www.youtube.com/watch?v=QvVasuA9mXA vid 1.28 HAHA

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
ghostpix MC-galen ;)
14 mars 2009 · 39 Inlägg

Ska man lyfta det en nivå till så finns det inget bättre medium att förvara musik än på en hederlig vinyl-skiva, tyvärr så blir ju dessa sletna ju mer dom spelas då nålen i pickupen släpar i spåret.

För övrigt håller jag med lonefox till 100% angående detta ämnet här.

*************************
Hastigheten är relativ ;)
ExigeS
14 mars 2009 · 136 Inlägg

Om man bara ser till lagringsmediet är det ingen skillnad.. men mp3 = Shit in shit out, i bilen dock helt ok.. jag hör bara motorn ändå.. smile

kalle_kalle
14 mars 2009 · 2 914 Inlägg

jag personligen som inte är så jätte jättenoga om hur det ska låta så tycker jag att mp3 är MYCKET bättre då det är mindre pill på skivor och så vidare,
du kan ju slänga in en skiva sen lägga in filen på datorn och välja hög kvalitet på filerna du vill ha...

germ424
14 mars 2009 · 267 Inlägg

tycker att det e klart så mycket bättre ljud på en orginal cd än usb eller mp3 skiva, helt klart, kanske man e för ljud känsslig

rostskyddsmålare
kalle_kalle
14 mars 2009 · 2 914 Inlägg

germ424 skrev:
tycker att det e klart så mycket bättre ljud på en orginal cd än usb eller mp3 skiva, helt klart, kanske man e för ljud känsslig

har du använt dålig kvalitet på filerna eller?
man hör mycket skillnad på om det är dålig kvalitet eller bra kvalitet

NxV ElectroRaggare
14 mars 2009 · 883 Inlägg

kan ju stark rekomendera att fixa musiken i .FLAC format. Bättre blir det inte.  (ganska vanligt format på TPB)

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Miramithe
14 mars 2009 · 573 Inlägg

Lonefox skrev:
Ta ni en MP3 på 192Kb/s (eller ännu värre 128Kb/s) och FÖRSÖK att jämföra kvalitén på en WAW på 1411Kb/s.....

Ni kan ju försöka övertyga mig om att mp3 låter bättre...

Men waw på skiva eller USB? Hugget som..tills skivan börjar bli repig o sliten....

ja precis men med samma kvalité på både usb och cd ska de itne vara någon skillnad, klart waw är mkt bättre än mp3

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Audi-powah
14 mars 2009 · 497 Inlägg

det med att en cd låter bättre än en usb med exakt samma filer är rent bullshit så
är det bara
om vi tar en wav /wma /mp3/mp4 så kommer de filerna höras exakt lika bra om inte bättre på en usb pga repig skiva dam osv och en stereo tar mindre tid för att ladda ifrån en usb än en skiva.
usb is da shit sålnge man har rätt filer på den;)

Audi S3 "Quattro" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang