Är kvaliteten på USB sämre än cd?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 mars 2009 · 8 744 Inlägg

Just lagringsmediet spelar ju som många redan sagt ingen roll för ljudet. Ett USB-minne bör ju dock vara bättre eftersom det inte slits på samma sätt som en CD-skiva. Men om vi däremot ska jämföra ett USB-minne med mp3 filer med en riktig köpe CD-skiva, ojoj... Visst jag kan lyssna på mp3 i bilen, det kan funka bra men stoppar man sen i en riktigt bra skiva så är det som dag och natt!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
twin_cam Smålänning
14 mars 2009 · 7 877 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Just lagringsmediet spelar ju som många redan sagt ingen roll för ljudet. Ett USB-minne bör ju dock vara bättre eftersom det inte slits på samma sätt som en CD-skiva. Men om vi däremot ska jämföra ett USB-minne med mp3 filer med en riktig köpe CD-skiva, ojoj... Visst jag kan lyssna på mp3 i bilen, det kan funka bra men stoppar man sen i en riktigt bra skiva så är det som dag och natt!

Precis. Men vill man ha sina favoritskivor somk MP3 på USB-minne så tycker jag man ska välja ett riktigt program, typ GoldWave, och rippa av skivorna och spara dom i 320kB/s som är högsta kvalitén på MP3.

En bra MP3 fil i en bra stereo hör man minimal skillnad på mellan en CD på normal volym. Skillnaden ökar givetvis med volymen, men det jag vill komma till är att bra MP3 filer duger som "bruksljud".

Sen kan man ju alltid skaffa ett 8 GB minne och lägga in skivorna i Wave-format wink

Hastighetsmässigt däremot så beror det mycket på minnet. I min stereo laddar en fräsch köpe-CD snabbare än ett billigt skit-USB minne konstigt nog. Ladar mitt 1GB Transcend snabbare än noname minnet från Netto.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Nicco5 TIG-svetsare
15 mars 2009 · 226 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Just lagringsmediet spelar ju som många redan sagt ingen roll för ljudet. Ett USB-minne bör ju dock vara bättre eftersom det inte slits på samma sätt som en CD-skiva. Men om vi däremot ska jämföra ett USB-minne med mp3 filer med en riktig köpe CD-skiva, ojoj... Visst jag kan lyssna på mp3 i bilen, det kan funka bra men stoppar man sen i en riktigt bra skiva så är det som dag och natt!

Precis..  sen så kan man ju bara släppa det med bil ett tag, man ser väl inga hifi nördar sitta med ett j**la USB minne i stereon eller?
tror inte det va! det e ju bara att inse!

Drive it like you stole it ;)
TurbOla Reservdansk
15 mars 2009 · 6 271 Inlägg

Nicco5 skrev:

ChriZtoffer skrev:
Just lagringsmediet spelar ju som många redan sagt ingen roll för ljudet. Ett USB-minne bör ju dock vara bättre eftersom det inte slits på samma sätt som en CD-skiva. Men om vi däremot ska jämföra ett USB-minne med mp3 filer med en riktig köpe CD-skiva, ojoj... Visst jag kan lyssna på mp3 i bilen, det kan funka bra men stoppar man sen i en riktigt bra skiva så är det som dag och natt!

Precis..  sen så kan man ju bara släppa det med bil ett tag, man ser väl inga hifi nördar sitta med ett j**la USB minne i stereon eller?
tror inte det va! det e ju bara att inse!

Hi-fi nördar försöker inte ens uppnå den ljudkvalitén i bilen som de kan få hemma, med en riktig anläggning. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Nicco5 TIG-svetsare
15 mars 2009 · 226 Inlägg

TurbOla skrev:

Nicco5 skrev:

ChriZtoffer skrev:
Just lagringsmediet spelar ju som många redan sagt ingen roll för ljudet. Ett USB-minne bör ju dock vara bättre eftersom det inte slits på samma sätt som en CD-skiva. Men om vi däremot ska jämföra ett USB-minne med mp3 filer med en riktig köpe CD-skiva, ojoj... Visst jag kan lyssna på mp3 i bilen, det kan funka bra men stoppar man sen i en riktigt bra skiva så är det som dag och natt!

Precis..  sen så kan man ju bara släppa det med bil ett tag, man ser väl inga hifi nördar sitta med ett j**la USB minne i stereon eller?
tror inte det va! det e ju bara att inse!

Hi-fi nördar försöker inte ens uppnå den ljudkvalitén i bilen som de kan få hemma, med en riktig anläggning. wink

nä afan att det inte är samma sak i bil osv. men det är skillnad!

Drive it like you stole it ;)
TurbOla Reservdansk
15 mars 2009 · 6 271 Inlägg

Tar du och jämför USB med MP3 låtar vs CD-skiva med MP3 låtar av samma kvalité tror jag inte du kan höra någon skillnad alls.

Börjar du däremot jämföra wave och MP3, då är det en helt annan sak.
Nackdelen med cd-skivor är fortfarande att de lätt blir repiga, min cd-växlare förbrukar cd-skivor med någon månads mellanrum, så man får ha brända skivor i den...

Men det är nog mest fel på den, inte själva skivorna. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Nicco5 TIG-svetsare
15 mars 2009 · 226 Inlägg

TurbOla skrev:
Tar du och jämför USB med MP3 låtar vs CD-skiva med MP3 låtar av samma kvalité tror jag inte du kan höra någon skillnad alls.

Börjar du däremot jämföra wave och MP3, då är det en helt annan sak.
Nackdelen med cd-skivor är fortfarande att de lätt blir repiga, min cd-växlare förbrukar cd-skivor med någon månads mellanrum, så man får ha brända skivor i den...

Men det är nog mest fel på den, inte själva skivorna. smile

Som jag skrev i mitt första inlägg.  gäller mest "köpta" CDs.
Att det inte är så stor skillnad på samma låt på en egen bränd cd och ett usb minne är ju ganska logiskt!

Drive it like you stole it ;)
TurbOla Reservdansk
15 mars 2009 · 6 271 Inlägg

Nicco5 skrev:
Som jag skrev i mitt första inlägg.  gäller mest "köpta" CDs.
Att det inte är så stor skillnad på samma låt på en egen bränd cd och ett usb minne är ju ganska logiskt!

Nej, exakt.
Allt handlar ju om kvalitén på ljudfilerna.
Lägger du in låtar på datorn från en köpt cd i wave-format, och lägger dem på ett USB-minne så får du ju lika bra kvalité där. smile

Senast redigerat av TurbOla (15 mars 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Nicco5 TIG-svetsare
15 mars 2009 · 226 Inlägg

TurbOla skrev:

Nicco5 skrev:
Som jag skrev i mitt första inlägg.  gäller mest "köpta" CDs.
Att det inte är så stor skillnad på samma låt på en egen bränd cd och ett usb minne är ju ganska logiskt!

Nej, exakt.
Allt handlar ju om kvalitén på ljudfilerna.
Lägger du in låtar på datorn från en köpt cd i wave-format, och lägger dem på ett USB-minne så får du ju lika bra kvalité där. smile

Det kan nog stämma. men det är nog många som inte bryr sig vilket fall som. tongue

Drive it like you stole it ;)
alain www.bimmerpower.org
15 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Jag vet inte om musiken men filmer på usb, finns lite skilnad på samma sätt när jag ser en film från extern hårdisk.

Senast redigerat av alain (15 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
twin_cam Smålänning
15 mars 2009 · 7 877 Inlägg

alain skrev:
Jag vet inte om musiken men filmer på usb, finns lite skilnad på samma ätt när jag ser en film från extern hårdisk.

Det beror mest på hastigheten på USB-minnet när det gäller film. Det är så mycket att läsa på en gång.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
dbjanoz
15 mars 2009 · 1 785 Inlägg

BennySandstrom skrev:
Man har ju hört lite olika åsikter, så nu vill jag ha lite svar. smile

Är kvaliteten verkligen är sämre när man spelar upp låtar från USB istället för CD?

Jag förstår ju att CD:n hackar om den är repig och så, men bortsett från det. tongue

Under förutsättningarna att du använder råformtatet WAV på USB-minnet blir nog skillnaden marginell. Men MP3, WMA och alla andra komprimerade ljudformat så märks skillnade främst i de allra övre registren. Men har man inte ett bra framystem kommer man ändå inte att märka skillnaden.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang