7149
Sök

Bränsletryck 855 t5?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
ja vad ska bränsletrycket ligga på i en 850t5 94;a, bsr steg 3 om det ska spela nån roll?

tack på förhand, mvh daniel

8 297 Inlägg
14 mars 2009
Grundtrycket original är 3 bar.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
men är det konstant eller höjjs det när man gasar eller?

8 297 Inlägg
14 mars 2009
Beror ju på vad du har för regulator, om du har original eller nån annan? Grundtrycket jag nämnde är med 0-ytyck i insuget, och med en original btr så ändras det med trycket i insuget.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
okej, har en malpassi btr, och när man stor och gasar lite på gasrullen så går det upp till ca 4 iaf, ökar det mera med ladtrycket sen eller?

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
14 mars 2009
tal0n skrev:
okej, har en malpassi btr, och när man stor och gasar lite på gasrullen så går det upp till ca 4 iaf, ökar det mera med ladtrycket sen eller?

Ja, bränsletrycket ökar linjärt med laddtrycket om du kör med en linjär BTR, kör du med en progressiv regulator så kan trycker öka med ex. 1,2:1 eller 1,4:1, detta är olika beroende på vad du kör med för BTR.

Alla originalmonterade BTR är linjära

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
om du kollar på www.creatix.se och artnr CR384HR, ser likadan ut, fast jag har en liten mätare som visar trycket.. men med att den höjer 1:1.4, menas det att den höjjer 1/4(25%)? när isåfall, under laddtryck eller när höjs det?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
axelj skrev:
tal0n skrev:

Ja, bränsletrycket ökar linjärt med laddtrycket om du kör med en linjär BTR, kör du med en progressiv regulator så kan trycker öka med ex. 1,2:1 eller 1,4:1, detta är olika beroende på vad du kör med för BTR.

att det äkar linjärt? vad menas med det riktigt då? och progressift?
tackar för svar.Mvh

764 Inlägg
14 mars 2009
tal0n skrev:
om du kollar på www.creatix.se och artnr CR384HR, ser likadan ut, fast jag har en liten mätare som visar trycket.. men med att den höjer 1:1.4, menas det att den höjjer 1/4(25%)? när isåfall, under laddtryck eller när höjs det?

Ja precis (nästan). Säg att du har en progressiv regulator som ökar trycket med 1,4:1 Simulera att du har 3 bars grundtryck. Sedan gasar du och får 1 bars laddtryck. Då ökar bränsletrycket med 1,4 * 1 bar = 1,4 bar, det aktuella bränsletrycket blir alltså 4,4 bar.

764 Inlägg
14 mars 2009
tal0n skrev:
axelj skrev:
tal0n skrev:

tackar för svar.Mvh

En linjär BTR innebär att förhållandet är 1:1. Ökar laddtrycket 1 bar så ökar alltså också bränsletrycket med 1 bar.

Anledningen till att du har BTR som ökar med trycket i insugsröret är att ju mer du laddar desto högre blir mottrycket genom spridarna. Om du kör med 3 bars bränsletryck och ökar laddtrycket till 1 bar utan att öka bränsletrycket så innebär det att det resutlerande trycket genom spridarna blir 2 bar. Alltså måste vi kompensera genom att höja bränsletrycket!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
okej, så om jag fatta det rätt nu, jag har 3bar i grundtryck, om det är en 1,4:1 så är det grundtryck plus 1,4, dvs 3+1,4=4,4.   om det är en 1,2:1 så blir det 3+1,2=4,2?

Mvh

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
axelj skrev:
tal0n skrev:
axelj skrev:

tackar för svar.Mvh

En linjär BTR innebär att förhållandet är 1:1. Ökar laddtrycket 1 bar så ökar alltså också bränsletrycket med 1 bar.

Anledningen till att du har BTR som ökar med trycket i insugsröret är att ju mer du laddar desto högre blir mottrycket genom spridarna. Om du kör med 3 bars bränsletryck och ökar laddtrycket till 1 bar utan att öka bränsletrycket så innebär det att det resutlerande trycket genom spridarna blir 2 bar. Alltså måste vi kompensera genom att höja bränsletrycket!

okej, så laddtrycket ökar med lika mycket som man laddar med en linjär? isåfall är jag med..

764 Inlägg
14 mars 2009
tal0n skrev:
axelj skrev:
tal0n skrev:
tackar för svar.Mvh

okej, så laddtrycket ökar med lika mycket som man laddar med en linjär? isåfall är jag med..

Precis. Och med laddtrycket*1,2 med en 1,2:1 BTR och laddtrycket*1,4 med en 1,4:1 BTR!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
axelj skrev:
tal0n skrev:
axelj skrev:

Precis. Och med laddtrycket*1,2 med en 1,2:1 BTR och laddtrycket*1,4 med en 1,4:1 BTR!

ökar det även om man laddar 2bar, ökar det till 5,4 med en 1,4:1 då? hur länge händer dom med då? tongue

764 Inlägg
15 mars 2009
Nej men till 5,8. De hänger med tills de går sönder tongue

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
okej, ja men tackar för svar iaf då smile

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
men den btr som jag förmodligen har, den är ju även justerbar, hur mycket åt båda hållen kan den justeras då? är den här tror jag, inte helt säker men http://tillbilen.com/?artnr=006BTR_CR38 … cat_id=192

Sök