Byta motor på en peugeot 405 mi16 behöver tips och vad som är bra att tänka på innan

conny1990
14 mars 2009 · 602 Inlägg

jag rasade ramlagret i dag så det blir att byta motor så jag behöver alla tips jag kan få om vad jag behöver tänka på när jag bytar motorn då jag bara har bytat motor på en gammal ascona innan och det är lite lättare då det inte är så mycket sladar och sådant på den.... det blir ju en beg motor från någon skrot eller något sådant vad är det viktigaste att kolla igenom innan man lägger i motorn så man inte behöver ta ut den igen om något inte skulle funka och någon som vet om det går att lägga i en 2.0 liter motor utan att behöva ändra något det är en 1.9 liters som ligger i den nu tacksam för svar så fort som myligt då jag ska börja riva ner bilen imorgon

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
15 mars 2009 · 3 585 Inlägg

Märka upp alla kablar på¨motorn du plockar ur din bil så kan du gämmföra med den senare när du lägger i den nya.

Ta det lungt och metodiskt och ha alla verktyg framme och en bra mekar lampa.

Ha en kompis med

Och nått att dricka.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
Hefen
15 mars 2009 · 120 Inlägg

Ett bra tips om du inte har vana att göra såna storjobb är att ta foton lite här och var på kablar och slangar.....kan vara till mycke hjälp när du ska sätta ihop sen.

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se
Mazda 6 (2015)
conny1990
15 mars 2009 · 602 Inlägg

silver-robban skrev:
Ett bra tips om du inte har vana att göra såna storjobb är att ta foton lite här och var på kablar och slangar.....kan vara till mycke hjälp när du ska sätta ihop sen.

ja det vet jag och det hade jag tänkt göra det gör vi alltid på praktiken när vi får in krockade bilar då det är så sattans mycket el i frontarna på dom nya bilarna och änu värre om man har tatt i sönder säkringsdosan som är rätt vanligt vid en krock från sidan i nosen men stort tack för tipset.MVH Conny

påsen If your not out of control, your not in control
15 mars 2009 · 686 Inlägg

Är det inte denna 405:an som ligger ute på blocket där det påstås att det finns kvitton på över 72000kr?
http://www.blocket.se/vi/20562280.htm?ca=21_s

Annonstexten:
Mycket påkostad bil.Har kvitto på 72000kr som är ner lagt på bilen.Måste bort inann söndag där av det låga priset.

finns ett fel kolen i generatorn e slut kostar väll 50 kr på skroten.

Men som dem andra säger, märk upp alla kablar noggrant och ta gärna bilder också så att du lätt kommer ihåg vad som sitter var.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
conny1990
15 mars 2009 · 602 Inlägg

påsen skrev:
Är det inte denna 405:an som ligger ute på blocket där det påstås att det finns kvitton på över 72000kr?
http://www.blocket.se/vi/20562280.htm?ca=21_s

Annonstexten:
Mycket påkostad bil.Har kvitto på 72000kr som är ner lagt på bilen.Måste bort inann söndag där av det låga priset.

finns ett fel kolen i generatorn e slut kostar väll 50 kr på skroten.

Men som dem andra säger, märk upp alla kablar noggrant och ta gärna bilder också så att du lätt kommer ihåg vad som sitter var.

/Påsen

jo det var den men tydligen blev jag blåst på den där var kvitto på så mycket men han jag köpte den av påståd att motorn skulle varad bytad innan dom började trimaden men det har dom inte gjort annars hade inte ramlagret rasat derekt ner man började dra på lite med den. jag hade den hemma i 3dagar sen rasade skitet man blev ju något sur när man kollade olje stickan och såg att där var metalspån i oljan:mad: men det finns inte så mycket att göra åt det mer än att byta motorn nu då det kostar för mycket att byta lagret jag hattar när folk inte kan vara ärliga när man köper något men vi bor ju i ett land där man försöker lura folk på allt man äger så vad hade man räknat med...stort tack till alla som har kommigt med tips det är till stor hjälp så man inte behöver lägga ner mer jobb än nödvändigt nu är det bara att hitta en motor och låda till ett bra pris då jag inte vågar lite på den i heller då jag såg att dom hade vat och skurit i sprängkopan och tätat med något skit inne i den så antagligen har dom dragit lådan eller något sådant på den innan

påsen If your not out of control, your not in control
15 mars 2009 · 686 Inlägg

Gå in på: http://www.peugeot-sport-club.com/forum/index.php
Finns ett par motorer och lådor till salu där har jag för mig.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
conny1990
15 mars 2009 · 602 Inlägg

påsen skrev:
Gå in på: http://www.peugeot-sport-club.com/forum/index.php
Finns ett par motorer och lådor till salu där har jag för mig.

/Påsen

japp jag var där inne innan hittade en motor för 1000kr jag ska åka och kolla på den inom dom närmaste dagarna och är den i bra skicka så blir det den för då kan man faktiskt leva med att byta motor om det inte är störe summer det rör sig om jag har ju en del på den motorn som sitter i nu som man kan sälja som tex generatorn som var det första jag fick byta på den då det inte var kolen som var slut utan hella generatorn hade hängt upp sig det gick inte att snura på skiten äns så det blev en bättre beg men fan vad man börjar ångra köpet av dena bilen då det inte värkar vara något seriöst gjort med den innan jag skulle sätta i stereon i den men det blev 6tim extra jobb med att bara ta väck nästan 15m extra sladd som  dom hade dragit det som man blev lite rädd av det var att det gick ström i nästan alla sladdarna med och dom var bara av klippta menmen nu ska allt göras seriöst på denna bilen

påsen If your not out of control, your not in control
15 mars 2009 · 686 Inlägg

Okej. Låter som om att förra ägaren va rätt oseriös då. Vad fanns det kvitto på egentligen? tongue
Tur man inte åkte och kollade på den innan den såldes, va lite intresserad av den ett tag nämligen.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
TrasaN90
15 mars 2009 · 2 Inlägg

Att ta bilder på hur allt ser ut och sitter kan vara hjälpsamt, pröva det smile

Honda Civic "Paddan" (1992)
conny1990
15 mars 2009 · 602 Inlägg

påsen skrev:
Okej. Låter som om att förra ägaren va rätt oseriös då. Vad fanns det kvitto på egentligen? tongue
Tur man inte åkte och kollade på den innan den såldes, va lite intresserad av den ett tag nämligen.

/Påsen

jag har inte kollat så noga i dom men där är kvitto på avgassystemet på 6000kr insug sänkningsatsen och sen en jävla massa små saker det var inte han som sålde bilen som hade bytat allt utan det var han innan där är till och med kvitto på byte av varme packetet hos peugeot på 5000kr så vist är där laggt pengar på den men en hell del är oseriöst gjort på den

conny1990
15 mars 2009 · 602 Inlägg

TrasaN90 skrev:
Att ta bilder på hur allt ser ut och sitter kan vara hjälpsamt, pröva det smile

ja det hade jag tänkt göra det är bra att ha även sen om det skulle vara något man måste göra på den tänkte skriva upp lite saker med vad man behöver ta av i fall det skulle vara något senare eller lägga upp det är för att hjälpa någon annan längre fram det vet man alldrig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang