2409
Sök

Volvo v40 t4 blöddrar/hackar vid fullt gaspådrag

13 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#1
Hejsan

Har en v40 t4 -99.

När jag trycker plattan så blöddrar/hackar den. dock inte om jag ger långsamt gaspådrag.

Undrar vad felen kan vara?



Sen ibland verkar min tomgångsmotor hänga sig också då den växlar mellan 0-1000 hela tiden,ca

Detta händer dock bara ibland och efter omstart av bil är felet borta.

Hoppas ni har svar på detta

Mvh
Senast redigerat av rawx (15 mars 2009)

SkenLaddRacing
130 Inlägg
15 mars 2009
#2
Prova och koppla ur DSA sen tryck plattan i mattan då lär blöddret borta och slutat hacka då den ger fullt och inte stoppas upp av DSA.

SkenLaddRacing

13 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#3
om dsa är antisladd systemet så blöddrar det fortf när jag ger fullt gaspådrag med dsa urkopplat..

SkenLaddRacing
130 Inlägg
15 mars 2009
#4
okej,då vet jag inte annat än den går väll lite fett?

SkenLaddRacing

13 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#5
jag vet inte om jag skulle nämnt att jag har 3" efter kat.

1 833 Inlägg
15 mars 2009
#6
Tappar den nån burk? Kanske är stiften? Kanske är LMM ?

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

13 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#7
Squadron skrev:
Tappar den nån burk? Kanske är stiften? Kanske är LMM ?

Kanske kan vara stiften, ska genomgå bilen ordentligt imorgon.

Vad menar du med tappar den nån burk?

74 Inlägg
15 mars 2009
#8
Det jag tror han menar är om den går på alla cylindrarna

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

13 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#9
MrBula skrev:
Det jag tror han menar är om den går på alla cylindrarna

nej det tror jag inte att den gör.  enklaste sättet att kolla upp det?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 mars 2009
#10
Tomgångsmotorn är ett vanligt problem på dom bilarna, testa att plocka isär och rengör den.

Autotech

13 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
#11
Busgrabb skrev:
Tomgångsmotorn är ett vanligt problem på dom bilarna, testa att plocka isär och rengör den.

ska testa det nästa gång problemet uppstår igen

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 mars 2009
#12
Förmodligen dina tändspolar som spruckit. demontera och kontrollera.

det röda markerar var sprickorna finns

http://x40nordic.com/Gallery/Upload/imagespole.JPG

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

13 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
#13
torpis skrev:
Förmodligen dina tändspolar som spruckit. demontera och kontrollera.

det röda markerar var sprickorna finns

http://x40nordic.com/Gallery/Upload/imagespole.JPG

tack ska kolla upp detta..

678 Inlägg
16 mars 2009
#14
Jag hade samam problem jag byte tändstift på min och då funka det perfekt!
Och jag har en v40 t4 -98

13 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#15
Problemet är löst

Hittade som Torpis sa en spricka på ena tändspolen.
Bytte i samband med detta även alla stiften. så nu går bilen bra igen

Är tändspolar en slitage del som man byter? Eller är det vanligt på v40 att dom spricker på just dessa bilar?

Undrar även om jag skulle bytt båda samtidigt då jag bara bytte den som var trasig.

Mvh

1 833 Inlägg
17 mars 2009
#16
Gött när de löser sig!

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

13 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#17
aa det är alltid gött. fast egentligen skulle jag gärna stått över dessa problem då plånboken egentligen inte tillåter detta.

44 Inlägg
17 mars 2009
#18
-
Senast redigerat av Markus_K (17 mars 2009)


31 Inlägg
18 mars 2009
#19
vet inte om det är vanligt men jag har haft ett liknande problem själv.


6 Inlägg
17 januari 2011
#20
Hej,

Jag har exakt samma felsymtom på min V40 2.0T-98

  "När jag trycker plattan så blöddrar/hackar den. dock inte om jag ger långsamt gaspådrag."

Men jag har inga sprickor på mina tändspolar. Någon som har annat förslag på vad felet kan vara? Eller kan man mäta upp dom på nått enkelt sätt? Har hört att om dom är glödheta är dom trasiga, men dom är ljumna.

Detta är bytt på bilen i hopp om att hitta felet: Magnetventil, LMM, BTR, bränslefilter, tändstift.
Den är inte trimmad, enda som inte är original är ett öppet luftfilter och en öppen dump.

Tacksam för svar, har haft detta fel alldeles för länge nu.


Sök