4773
Sök

Basen låter konstigt och "glappar" ibland, vad kan felet vara?

Amatör
320 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Som topic, basen låter konstigt och "glappar" ibland, vad kan felet vara? Har kollat alla kablar, allting sitter fast och rätt, ibland kommer basljudet tillbakla, och ibland lägger det av. Vad mer kan det vara än glapp?
Har bara en "vanlig" kabel som minus, kanska tunn, vanlig el-kabel. Kan det ha något med det att göra?

Dessutom hör jag även ett surrande från slutteget (?) mellan låtarna, och innan låtarna går igång. Detta hände aldrig med mitt GAS steg. Det jag har nu är ett MDS steg på 600W. Vad kan felen bero på? Fattar nada av detta.

Kan det ha med steget att göra? Kan det vara trasigt?

Kan direkt fråga en till sak.
Det är så att jag precis köpte en stereo med 2 lågnivårutgångar, och har 2 slutsteg, ett GAS och ett MDS, på MDS steget ska 2 kopplas in (4 hanar), men då är det fullt bakom stereon, då är frågan, kan man seriekoppla GSsteget och MDSsteget så att man kan koppla GASsteget till högtalarna och MDS till baslådorna?

Tack.
Senast redigerat av aturai88 (16 mars 2009)

21 761 Inlägg
16 mars 2009
Du kan ju sätta Y-förgreningskablar på två av stereons lågnivåkablar, då blir det alltså fyra kablar som du sen kopplar in till GAS-steget. De andra två lågnivåkablarna från stereon kopplar du till MDS-steget. smile

Har du kollat så att inte lågnivåkablarna glappar på MDS-steget?
Har du skruvat fast stegets jordkabel ordentligt?

Amatör
320 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du kan ju sätta Y-förgreningskablar på två av stereons lågnivåkablar, då blir det alltså fyra kablar som du sen kopplar in till GAS-steget. De andra två lågnivåkablarna från stereon kopplar du till MDS-steget. smile

Har du kollat så att inte lågnivåkablarna glappar på MDS-steget?
Har du skruvat fast stegets jordkabel ordentligt?

Alltså, det är totalt 4 kablar som ska in i mds steget, alltså 2 par. Då återstår det inga kablar att koppla in på GAS steget. Grenar jag 2 av kablarna vid steget så går ju samma "inställningar" till GASsteget som man styr från stereon, eller?

"Har du skruvat fast stegets jordkabel ordentligt?"

Jadå, inte samma problem när jag använde GAS steget, så därför är de skumt.

Samt, lågnivålkablarna glappar ingenstans, men steget ligger löst i väntan på lådbygge, kan det vara därför?

21 761 Inlägg
16 mars 2009
aturai88 skrev:
Alltså, det är totalt 4 kablar som ska in i mds steget, alltså 2 par. Då återstår det inga kablar att koppla in på GAS steget. Grenar jag 2 av kablarna vid steget så går ju samma "inställningar" till GASsteget som man styr från stereon, eller?

Det är därför du kan sätta Y-förgrening, då behöver du bara använda ett par av stereons lågnivåkablar (som blir två par när du sätter dit förgreningarna). Stereons andra par lågnivåkablar kan du då koppla till GAS-steget.

Eftersom du bara använder ena lågnivåparet (antagligen "front") till MDS-steget så borde du kunna göra eventuella inställningar på stereon som bara påverkar just "front", sedan kan du göra andra inställningar till stereons "rear" som går till GAS-steget. Om du nu tänker ha inställningar från stereon alltså. smile

aturai88 skrev:
men steget ligger löst i väntan på lådbygge, kan det vara därför?

Nja, det borde egentligen inte påverka att steget ligger löst. Dock är det viktigt att stegets undersida inte ligger emot någon hård kant, i så fall finns risk att stegets bottenplåt kan tryckas inåt och orsaka skada på elektroniken inuti steget.

Amatör
320 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Jaha, okej, då fattar jag. Steget ligger där reservdäcken skall liugga, det ligger på renplåt, kan detta vara orsaken, kansek att det guppar lite när man kör över ev. farthinder och gropar på gatorna?

Kille som jag köpte det av sa att det troligaste anledningen är att det ligger löst.  Ska jag lita på honom?

21 761 Inlägg
16 mars 2009
Jo, på så sätt kan steget ta skada, helt klart. Om det inte blir såna störningar med GAS-steget så kan det tyvärr ha hänt något med MDS-steget, det verkar ju mest rimligt tycker jag.

Har du alltså nyligen provat att köra på GAS-steget för att höra om det finns störningar?

Amatör
320 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Ja, prova det idag, köpte mdset igår, han sa att det inte skulle hända något om man kör lungt, vilket jag har gjort. Vad är det värsta som kan ha hänt? Kan det bli bättre om jag sätter fast steget? Jag märkte det direkt när jag satte in de nya steget och körde nån km.

Kan det bero på att minuskabeln inte är så pass tjock?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 mars 2009
Du säger att du har "vanlig elkabel" som jord, är den tunnare än pluskabeln eller?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
16 mars 2009
Sa han så där bara rent allmänt eller var det för att du satte steget i reservhjulsbaljan?

Amatör
320 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Ganska mycket tunnare. En vanlig 3 (?) mm kabel typ, kopparn ligger på 1.5mm2 eller nå, inte mycket alls. Kan det bero på dettA?

21 761 Inlägg
16 mars 2009
aturai88 skrev:
En vanlig 3 (?) mm kabel typ, kopparn ligger på 1.5mm2 eller nå, inte mycket alls. Kan det bero på dettA?

Ja, det är mycket troligt. Det är alldeles för tunn kabel. Risken är att stereons signaljord har brunnit av nu, då blir det bla såna här störningar.

Vad heter steget?
Senast redigerat av Drönirettab (16 mars 2009)

Amatör
320 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Det fungerade med GAS-steget iallafall? Skumt..

21 761 Inlägg
16 mars 2009
aturai88 skrev:
Det fungerade med GAS-steget iallafall? Skumt..

Man ska inte använda en sån tunn kabel ändå.

Hur har du kopplat nu, driver du både basar och vanliga högtalare med MDS-steget?
Vad heter MDS-steget?
Vilka basar är det?
Vilka andra högtalare har du?
När basen "glappar", lyser det någon protectionlampa på steget då?
Senast redigerat av Drönirettab (16 mars 2009)

Amatör
320 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
När bilen står stilla glappar basen ytters lite. Alla högtalare är original, dock är dem bakre 2 urkopplade. De främre högtalarna är kopplade direkt till stereon via en adapter som jag köpte på micro idag. Basarna som drivs av mds steget är dubbla 12or från gas, dock är dem sammankopplade till en och samma kanal på steget, eftersom jag inte har införskaffat greningarna än. Kan det vara det tro? Dem är bryggkopplade.

Steget vet jag inte, bilen står i garaget, men det är ca 2år gammalt 4 kanaligt steg från MDS, om det säger något. Den har en voltmeter och temperaturmeter på digitaldisplay på framsidan.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 mars 2009
En tumregel är att ingående strömkablar skall vara lika grova.

Och detta är INGET att tumma på..... (haha vad rolig jag INTE är big_smile )

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Amatör
320 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Det är ju bara en ingående strömkabel?

21 761 Inlägg
16 mars 2009
Nej, där har du inte riktigt rätt.

Jordkabeln är också en strömkabel, det går lika mycket ström i den som i pluskabeln. Mycket viktigt att veta. smile

21 761 Inlägg
16 mars 2009
aturai88 skrev:
Basarna som drivs av mds steget är dubbla 12or från gas, dock är dem sammankopplade till en och samma kanal på steget, eftersom jag inte har införskaffat greningarna än. Kan det vara det tro? Dem är bryggkopplade.

Nu hänger jag inte med riktigt.

Använder du bara en kanal på steget till att driva basarna?
Hur har du kopplat baslådan, från lådans båda plus till stegets plus och lådans båda minus till stegets minus?

21 761 Inlägg
16 mars 2009
aturai88 skrev:
Steget vet jag inte, bilen står i garaget, men det är ca 2år gammalt 4 kanaligt steg från MDS, om det säger något. Den har en voltmeter och temperaturmeter på digitaldisplay på framsidan.

Är det det här?: www.mds.se/?artnr=170040

Amatör
320 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
aturai88 skrev:

Är det det här?: www.mds.se/?artnr=170040

Yes, det är det!

Sök