4513
Sök

Fartkamera-event (Tips och idéer varmt välkomna)

1 200 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
http://www.vf.se/upload/%C3%85r%202008/Januari/Vecka%203/Onsdag/Fartkamera%20Hak00002.jpg

Jag har länge varit mycket sugen på att hålla ett event av en särskilt fartfylld karaktär, något som jag misstänker att många skulle vara intresserade av, men först vill jag be om era utlåtanden och er inställning till det hela.

Vad jag tänker mig är ett långt flygfält, alternativt en start/målraka på en racingbana, någonstans där man kan pressa upp sin bil i dess toppfart utan onödiga risker. Vad jag sedan vill göra är att ställa upp en av vägverkets mobila fartkameror i slutändan av raksträckan. Varför då?

De närmast mytomspunna plåtskåpen har kantat våra vägar i tolv år och deras antal har överstigit 1000 stycken. Jag måste dock ändå säga att jag inte känner en enda person som har blivit bötfälld efter att ha fotats av en trafiksäkerhetskamera, och trots att jag frågat omkring har jag endast sett ett fåtal av de gigantiska mängder kort som tagits de senaste åren.

För mer än ett år sedan blev jag fotad av en fartkamera i Göteborgstrakten. Initialt blev jag förstås irriterad och besviken, men detta övergick i nyfikenhet och förväntan då jag äntligen skulle få se hur pass detaljerade dessa foton blir. Nu är jag mest besviken över att jag aldrig fick hem mitt foto, men självklart inte tillräckligt besviken för att ringa polisen och fråga om det.

Varför skulle man då vilja blåsa förbi en fartkamera på en flygraka?
Personligen ser jag många anledningar, men jag vet förstås inte om de delas av er andra. Jag tänker mig inte en tävling, utan snarare en demonstration av tekniken bakom dessa fartkameror. Till Vägverket/polisens gagn skulle folk förhoppningsvis få större respekt för kamerorna, då man får se hur tydliga bilderna blir. Detta faktum skulle kanske räcka för att få VV att ställa upp med en mobil fartkamera för det här ändamålet. Vidare skulle t.ex. biltrimmarna kunna få officiella bildbevis för hur snabba deras bilar är, andra skulle kanske helt enkelt vilja gasa av sig och få med sig en liten ”trofé” i form av en bild på färden. Jag tycker att det vore heltfestligt att rama in en fartkamerabild där jag kör i 220 km/h.

Utöver detta skulle man förstås kunna ha lite musik och korvförsäljning, samt kanske även en bilutställning. Det vore dessutom fantastiskt kul om man kunde locka dit en ägare till någon riktig värstingbil, som sedan kan ta betalt för att låta folk bli fotade när de som passagerare tas upp till den magiska gränsen 300 km/h.

Som sagt, allt detta är bara idéer. Jag vet ännu inte hur detta skulle genomföras i praktiken, men finns intresse kan jag ta reda på det. Vad tycker ni, allesammans?

Med vänlig hälsning
Patrik

Gödseldräng
4 529 Inlägg
17 mars 2009
jag har fått böter efter blivit fotad av en kamera tongue 2800 111 på 90 väg roll

men de där skulle vara riktigt skoj smile

378 Inlägg
17 mars 2009
Jag tycker det låter trevligt ärligt talat smile
Dock känner jag personer som fått böter via kamera.

// KimpaaBooY

3 235 Inlägg
17 mars 2009
Bra tanke:)

Tror dock inte vägverket lånar ut en hastighetskamera...

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 mars 2009
De har ju sina mobila kameror som är inbyggda i ett vanligt bilsläp. smile

De ställde ut en sån på Motormässan i Kristianstad förra året, men det är tydligen massa regler och byråkrati om hur/var/när de får/ska ställa ut en sådan kamera, att dom för det mesta inte nyttjar dem...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

341 Inlägg
17 mars 2009
Blir det nått av så är det klart att man försöker ta sig dit smile

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
17 mars 2009
det låter ju helt klart som en kul grej detta

337 Inlägg
17 mars 2009
Hhahaah! detta hade ju varit något! big_smile

Hade, som du säger, varit roligt med en bild på sig själv susandes förbi i 220km/h tongue

Mvh Erik

Gödseldräng
4 529 Inlägg
17 mars 2009
TurbOla skrev:
De har ju sina mobila kameror som är inbyggda i ett vanligt bilsläp. smile

De ställde ut en sån på Motormässan i Kristianstad förra året, men det är tydligen massa regler och byråkrati om hur/var/när de får/ska ställa ut en sådan kamera, att dom för det mesta inte nyttjar dem...

annars är de bara åka till en bra raka me en massa kameror på cool

VW-nörd?
4 332 Inlägg
17 mars 2009
Kan man inte avsluta evenemanget med stening-av-fartkamera? Sätt kameran i en potatissäck och låt alla stå å kasta sten på den. De hade vart roligt!

4 001 Inlägg
17 mars 2009
Mortalis skrev:
Kan man inte avsluta evenemanget med stening-av-fartkamera? Sätt kameran i en potatissäck och låt alla stå å kasta sten på den. De hade vart roligt!

man kan ju skapa någon slags FAQ om hur man smädar en fartkamera lollollol

med så många briljanta ideér som brukar dyka upp när man samlas ett gäng bilintresserade dårar så borde det kunna leda till något mycket roligt tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
17 mars 2009
Mortalis skrev:

Eller rent av sno dom och sätta upp dom på start/landningsbanorna på Arlanda istället smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 mars 2009
Mortalis skrev:

Du är en liten marodör innerst inne, va? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Mästare
2 947 Inlägg
17 mars 2009
Också kan kanske någon med en bil av typen snabb se om fartkamerorna verkligen inte hinner 'reagera' när man kör över 265km/h vilket jag och kanske fler har hört myter om?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
17 mars 2009
IceEyes skrev:
Eller rent av sno dom och sätta upp dom på start/landningsbanorna på Arlanda istället smile

Haha big_smile
Då blir det dyrt för Sas roll

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

140 Inlägg
17 mars 2009
hej fartkameror hänger inte med när man passerar fortare än 235 km/h , det var det som testades i topgear ,

VW-nörd?
4 332 Inlägg
17 mars 2009
ewrs skrev:
KimVsWorld skrev:
Också kan kanske någon med en bil av typen snabb se om fartkamerorna verkligen inte hinner 'reagera' när man kör över 265km/h vilket jag och kanske fler har hört myter om?

Detta testades i något bilprogram, tror det var Topgear. Det stämde. Den hann inte med. smile

Fast britterna har ju kameraskåp som e gamla postlådor från Sverige med en webbkamera i sig i princip

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
17 mars 2009
idee är bra och kan vara roligt bara att man inte behöver därefter betala böter. smile

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

184 Inlägg
17 mars 2009
Jag skulle lätta komma och jag tycker det verkar vara en skitkul idé. Men tyvärr som med allt annat så e det väl för mkt papper som ska skrivas så tror nog det blir svårt o grejja smile Men helt klart en skitrolig idé big_smile

629 Inlägg
17 mars 2009
brk95 skrev:
hej fartkameror hänger inte med när man passerar fortare än 235 km/h , det var det som testades i topgear ,

Mythbusters på discovery testa det med o dom lånade in en lamborghini (om jag minns rätt) o dom blåste för bi den i 280 knyck o den fick en perfekt bild, och då hade dom hängt på en grej som skulle göra reg skylten suddigare..
Så beror lite på vilken kamra det är, men i testet var det den amerikanska som sitter ute på gatorna i usa då.
Senast redigerat av Dagge88 (17 mars 2009)

Mröh

Sök