Jag har länge varit mycket sugen på att hålla ett event av en särskilt fartfylld karaktär, något som jag misstänker att många skulle vara intresserade av, men först vill jag be om era utlåtanden och er inställning till det hela.
Vad jag tänker mig är ett långt flygfält, alternativt en start/målraka på en racingbana, någonstans där man kan pressa upp sin bil i dess toppfart utan onödiga risker. Vad jag sedan vill göra är att ställa upp en av vägverkets mobila fartkameror i slutändan av raksträckan. Varför då?
De närmast mytomspunna plåtskåpen har kantat våra vägar i tolv år och deras antal har överstigit 1000 stycken. Jag måste dock ändå säga att jag inte känner en enda person som har blivit bötfälld efter att ha fotats av en trafiksäkerhetskamera, och trots att jag frågat omkring har jag endast sett ett fåtal av de gigantiska mängder kort som tagits de senaste åren.
För mer än ett år sedan blev jag fotad av en fartkamera i Göteborgstrakten. Initialt blev jag förstås irriterad och besviken, men detta övergick i nyfikenhet och förväntan då jag äntligen skulle få se hur pass detaljerade dessa foton blir. Nu är jag mest besviken över att jag aldrig fick hem mitt foto, men självklart inte tillräckligt besviken för att ringa polisen och fråga om det.
Varför skulle man då vilja blåsa förbi en fartkamera på en flygraka?
Personligen ser jag många anledningar, men jag vet förstås inte om de delas av er andra. Jag tänker mig inte en tävling, utan snarare en demonstration av tekniken bakom dessa fartkameror. Till Vägverket/polisens gagn skulle folk förhoppningsvis få större respekt för kamerorna, då man får se hur tydliga bilderna blir. Detta faktum skulle kanske räcka för att få VV att ställa upp med en mobil fartkamera för det här ändamålet. Vidare skulle t.ex. biltrimmarna kunna få officiella bildbevis för hur snabba deras bilar är, andra skulle kanske helt enkelt vilja gasa av sig och få med sig en liten ”trofé” i form av en bild på färden. Jag tycker att det vore heltfestligt att rama in en fartkamerabild där jag kör i 220 km/h.
Utöver detta skulle man förstås kunna ha lite musik och korvförsäljning, samt kanske även en bilutställning. Det vore dessutom fantastiskt kul om man kunde locka dit en ägare till någon riktig värstingbil, som sedan kan ta betalt för att låta folk bli fotade när de som passagerare tas upp till den magiska gränsen 300 km/h.
Som sagt, allt detta är bara idéer. Jag vet ännu inte hur detta skulle genomföras i praktiken, men finns intresse kan jag ta reda på det. Vad tycker ni, allesammans?
Med vänlig hälsning
Patrik
0
0
0
0