Sälja bil hur blir det med skatten?

Alex_bergstr
17 mars 2009 · 1 364 Inlägg

Tjenna skall sälja min bil som är avställd men besiktad delvis inte försäkrad heller
köparen vill skatta den så han kan köra hem den Men hur gör man då ? eller åker jag på att betala det då ? inte så kul för den ligger på 2000kr halv år.

mvh alexander

BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
Volvo_Mannen Volvoskadad
17 mars 2009 · 6 017 Inlägg

Om du ställer på bilen med din kod åker du på skatten.

Jonas
pimpad740
17 mars 2009 · 812 Inlägg

ställ på den via pappret på ägarbeviset så ska de bli han som får den lappen..

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
Volvo_Mannen Volvoskadad
17 mars 2009 · 6 017 Inlägg

pimpad740 skrev:
ställ på den via pappret på ägarbeviset så ska de bli han som får den lappen..

Nepp, har testat detta.

Jonas
AlvereZ
17 mars 2009 · 787 Inlägg

Vet han om att den är avställd men vill ha den påställd så be om 2000 extra då ? roll

Alex_bergstr
17 mars 2009 · 1 364 Inlägg

AlvereZ skrev:
Vet han om att den är avställd men vill ha den påställd så be om 2000 extra då ? roll

Jaa det har du ju rätt i ja tack grabbar ska kolla med han

ha d så länge

BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
falloutboy
17 mars 2009 · 1 723 Inlägg

Från Transportstyrelsens hemsida:

Påställning i samband med ägarbyte

Om du i samband med ett ägarbyte även ska ställa på ett fordon är det viktigt att du tänker på i vilken ordning du gör dina anmälningar till oss om du vill att den nya ägaren ska bli den skattskyldige.
 
Du kan inte begära påställning från ett datum bakåt i tiden, vilket du kan göra med ett ägarbyte. Påställningen gäller från och med den dag vi registrerar din anmälan. I normalfallet är det den dag som anmälan kommer in till oss, eller det datum framåt i tiden som du anger i din anmälan. Det är alltså viktigt att du ser till att ägarbytet sker före påställningen eller att datumet för ägarbytet blir detsamma som datumet för påställningen.

Skriv på ägarbytespapperet att du ställer på den i samband med ägarbytet. Alltså samma dag för båda sakerna.

ozman
17 mars 2009 · 104 Inlägg

jag köpte en bil som inte var skattad och kärringen som jag köpte av gav mig lappen me inbetalningskortet på 2000 men jag sket i o betala väntade istället tills bilen stod på mig då kom de ett nytt inbetalningskort så  kan han göra

Senast redigerat av ozman (17 mars 2009)

AlvereZ
17 mars 2009 · 787 Inlägg

ozman skrev:
jag köpte en bil som inte var skattad och kärringen som jag köpte av gav mig lappen me inbetalningskortet på 2000 men jag sket i o betala väntade istället tills bilen stod på mig då kom de ett nytt inbetalningskort så  kan han göra

köparen vill skatta den så han kan köra hem . Segt att stå där och vänta tills lappen kommer vilket säkert tar nån dag ?

Senast redigerat av AlvereZ (17 mars 2009)

9000_griffin_aero
17 mars 2009 · 34 Inlägg

den som äger bilen den första dagen i den månaden skatten ska betalas är skyldig att betala den...det spelar ingen roll om man skriver på kvittot att den nya ägaren ska betala den..han kan skita i det...fast obetalda skatten följer ju alltid bilen o inte ägaren så den som köper oskattat bil får ju inte köra med bilen om den är oskattat...o gamla ägaren drabbas ju inte av den...kanske med dålig samvete om man har lovat betala skatten....ingenting annat...

ozman
17 mars 2009 · 104 Inlägg

det var inge problem me vägverket o så ingen påminelse de tar kanske 3-4 arbetsdagar o få hem de

falloutboy
17 mars 2009 · 1 723 Inlägg

9000_griffin_aero skrev:
den som äger bilen den första dagen i den månaden skatten ska betalas är skyldig att betala den...det spelar ingen roll om man skriver på kvittot att den nya ägaren ska betala den..han kan skita i det...fast obetalda skatten följer ju alltid bilen o inte ägaren så den som köper oskattat bil får ju inte köra med bilen om den är oskattat...o gamla ägaren drabbas ju inte av den...kanske med dålig samvete om man har lovat betala skatten....ingenting annat...

men nu var det ju inte det saken gällde. utan att nya ägaren vill ställa på bilen och betala skatten. och då gör man som det står på Transportstyrelsens hemsida.

Det ska TYDLIGT framgå att påställning och ägarbyte sker SAMMA dag. sker påställning FÖRE ägarbytet är det säljaren som får betala skatten. Sker det samma dag eller senare är det NYA ägaren som betalar.

Och det går utmärkt att använda regbevisets del för ägarbyte.
Det är inte heller helt omöjligt att gå till Vägverket och göra ägarbytet direkt. Eller är det Transporstyrelsen nu då....

Senast redigerat av falloutboy (17 mars 2009)

9000_griffin_aero
17 mars 2009 · 34 Inlägg

falloutboy.....han undrade om han åker på att betala skatten...o jag skrev att det gör han inte...men den nya ägaren får ju inte köra med bilen om skatten inte är betald...så antingen kör nya ägaren oskattat eller betalar skatten om inte säljaren vill betala den...men säljaren får ingen skatte skuld efter sig...den följer ju med bilen...o inte ägaren...

Sarge
18 mars 2009 · 2 337 Inlägg

9000_griffin_aero skrev:
falloutboy.....han undrade om han åker på att betala skatten...o jag skrev att det gör han inte...men den nya ägaren får ju inte köra med bilen om skatten inte är betald...så antingen kör nya ägaren oskattat eller betalar skatten om inte säljaren vill betala den...men säljaren får ingen skatte skuld efter sig...den följer ju med bilen...o inte ägaren...

Skatten skall vara betald inom tre veckor från påställning, således får du köra utan att skatten är betald under dessa tre veckor.

Och som tidigare nämnts i tråden, så länge ägarbyte och påställning sker samma dag (eller påställning efter ägarbyte) kommer den nya ägaren att få betala skatten.

Senast redigerat av Sarge (18 mars 2009)

Lurken_85
18 mars 2009 · 832 Inlägg

Han kan skriva på ägarbytet och sen ringa in och säga att han vill ställa på bilen bara han uppger samma datum som ägarbytet. Då blir bilen påställd på en gång och han får betala skatten och man behöver INTE vänta på att skatten är betald innan an använder bilen. Man får ju ändå betala skatt för dom dagarna som bilen varit påställd men inte skattad. Däremot så måste man komma ihåg försäkringen för annars blir det svindyrt.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
falloutboy
18 mars 2009 · 1 723 Inlägg

9000_griffin_aero skrev:
falloutboy.....han undrade om han åker på att betala skatten...o jag skrev att det gör han inte...men den nya ägaren får ju inte köra med bilen om skatten inte är betald...så antingen kör nya ägaren oskattat eller betalar skatten om inte säljaren vill betala den...men säljaren får ingen skatte skuld efter sig...den följer ju med bilen...o inte ägaren...

som Sarge skriver så ska skatten vara betald inom tre veckor. Du får köra direkt du har anmält påställning, och iom att det görs från det datum du angett vid ägarbyte och påställning så går det bra.

Annars har Vägverket lurat mig i 5 års tid då jag tagit fram Pontiacen och kört från första påställningsdag.

enpatte
18 mars 2009 · 498 Inlägg

ozman skrev:
jag köpte en bil som inte var skattad och kärringen som jag köpte av gav mig lappen me inbetalningskortet på 2000 men jag sket i o betala väntade istället tills bilen stod på mig då kom de ett nytt inbetalningskort så  kan han göra

DET STÄMMER EJ!! (i fall du menar att du fick det nya inbetalningskortet)
I fall föregående ägare ställt på bilen och får räkningen och den inte betalas så är föregående ägare fortfarande betalningsskyldig.
Alltså får föregående ägare i detta fall en påminnelse och betalas inte den går det till kronkalle.
Vid utskicket av påminnelsen till föregående ägare får nuvarande ägare ett brev från transportstyrelsen där det meddelas att bilen nu har brukandeförbud eftersom föregående ägare ej betalt skatten.

Så är fallet enligt ovan så ska du ringa upp transportstyrelsen själv och be om inbetalningsuppgifter så att du kan betala och undvika bil med brukandeförbud.

Alex_bergstr
18 mars 2009 · 1 364 Inlägg

Ringde till transportstyrelsen idag som sa att enda sättet är om man skattar den samma dag som man säljer den (skriver samma datum på pappret så kommmer skatten hem till mig men så kan jag ringa till skatteverket och ringa och ändra så att dom skickar räkningen till dom iställe`t?
någon som varit med om detta? så att man har dubbelkollat så att det är säkert:P xd

BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
9000_griffin_aero
18 mars 2009 · 34 Inlägg

hmmm...fortfarande undrar han om han åker på skatten eller inte...berättar man inte att bilen är oskattat så är det ju den nya ägaren som får står på skatten...köparen skall ju ta reda på allt om bilen....eller om säljaren lovar betala skatten men skiter i den så är det den nya ägaren som får står på skatten..inte säljaren...jag skulle inte köpa en bil utan att skatten är betald om inte jag får bilen billigare pga obetald skatt...som köpare så skulle jag pruta ner priset lika mycket som kommande skatten är...o bilskatten går aldrig till kronofogden...den bara följer med bilen...

9000_griffin_aero
18 mars 2009 · 34 Inlägg

glömde en sak..för att kunna köra bilen med sk skattekredit så måste man ha intyg från vägverket med i bilen för att bevisa om att bilen är påställd...o det måste man göra även om jag köper en avställd bil idag o vill köra hem den oavsett vad man skriver på det gula papret....möter du en kukpolis så får du låta bilen stå där dom stoppade dig...vet det av egen erfarenhet...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang