7116
Sök

Kamremsbyte Mazda

537 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Hej.

Det är dags att byta kamremmen. Bilen har gått 12.800mil och remmen skulle bytts vid 9000mil. Och jag vet inte om remmen någon gång är bytt då jag köpte den i september och då hade den gått 12.750mil, alltså har bilen inte körts så mycket alls då jag har haft den som projektbil i skolan och själv saknat körkort. Men nu när jag har körkortet så rullar bilen mer och mer och remmen ska bytas för säkerhets skull.

Har dock lite frågor.

1. Behöver jag byta spännare, rulle och vattenpump? Plånboken med 1050kr per månad vill det inte.

2. På vissa bilder jag sett på nätet så tar dem bort ventilkåpan och sätter en blocknyckel på kamaxeln och en annan blocknyckel på muttern/bulten på kugghjulet som kamremmen åker på. Vad gör man då?

Kokar ris
923 Inlägg
18 mars 2009
1 står möjligtvis i serviceboken?

2 låter väldigt konstigt, men varför skulle du få för dig att göra något sånt? du kanske menar när man nollar motorn, vrider kamaxeln och vevaxeln alltså.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

537 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Fick leta ordentligt i datorn alla hörn och hittade en bild. Vad är detta? Har det verkligen med själva kamremsbytet att göra?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/98730/597958_vg8gzb.jpg

Som man kan se så är bultarna på båda mina kamaxelhjul "rundade". Man kan även se detta på bultarna som håller dit spännaren och rullen.
http://i406.photobucket.com/albums/pp150/markuse90/Bilen/DSC_5592.jpg?t=1237417001

3 235 Inlägg
19 mars 2009
PÅ bilderna beskrivs hur man demonterar kamaxeldreven,det  behöver du inte göra om du ska byta kamrem.

Det du ska göra är: bort med alla plastkåpor som sitter runt kamremmen, se till att alla markeringar stämmer överens, låsa kamaxlarna och demontera spännrullen. Därefter tar du bort kamremmen, sätter på en ny, sen spännrulle/löprulle och ser till att spänningen är korrekt. drar runt motorn för hand några varv, kollar markeringarna en gång till,om allt stämmer startar bilen.

Sök